Recenze Recenze Not for Broadcast – vrchol dystopického žánru

Recenze Not for Broadcast – vrchol dystopického žánru

3

Geniální kombinace temného příběhu a satiry.

Recenzi jsme pro vás připravili také ve formě videa, které naleznete výše.

Zatímco velké blockbustery se většinou drží zavedených témat a žánrů, jsou to menší indie tituly, které často přichází s originálními nápady. A jedním takovým je Not for Broadcast od britského studia Not Games. Hra, která vyšla v předběžném přístupu už v lednu 2020, přičemž následující dva roky do ní průběžně vycházel nový obsah. Jenže vývoj velmi zkomplikovala pandemie. Zrovna u této hry se na vývojáře nemůžeme zlobit za to, že by se snad jenom vymlouvali. Celá hra je totiž tvořena skutečnými záběry, které tým natočil společně s herci. A to proto, aby vše vypadalo jako skutečné zpravodajství.

• Platforma: PC
  • Datum vydání: 25. 1. 2022
  • Vývojář: NotGames
  • Vydavatel: tinyBuild
  • Žánr: FMV, simulace
  • Dat ke stažení: 50 GB
  • Herní doba: 8 hodin
  • Prodejní verze: Digitální
  • Cena: 20,99 € (Steam)

Not for Broadcast je zasazeno do alternativní verze Velké Británie v 80. letech, kdy volby ovládla nová strana Advance, která chce změnit fungování celého státu a zavést „lepší zítřky“. Už od začátku je ale jasné, že Advance používá motto „účel světí prostředky“, a přestože v některých ohledech strana rychle dosáhne zlepšení, její metody jsou mírně řečeno nemorální.

Hlavní postavou celého příběhu je Alex Winston, který pracuje pro místní televizi Channel One, a tak trochu náhodou se dostane k hlavnímu zpravodajství National Nightly News, kde se stará o cenzurování nevhodných slov, přepínání kamer, vybírání reklam a spoustu dalšího. Zároveň to ale znamená, že jakožto Alex máte v rukou obrovskou moc. Vaše rozhodnutí totiž přímo ovlivňují dění nejenom ve Velké Británii, ale prakticky v celém světě.

Jednotlivé mechaniky jsou jednoduché na pochopení a velmi zábavné. Vzhledem k tomu, že na vás hra pořád chrlí nový obsah, tak ani nejsou příliš repetitivní. Jediný problém jsou některé matoucí momenty, kdy nevíte, kam přesně máte přepnout kameru. Týká se to především začátku jednotlivých segmentů. Jinak ale gameplay hodnotím opravdu pozitivně, protože právě díky němu není Not for Broadcast jen další interaktivní film.

Hlavní je ale samozřejmě příběh, a ten je opravdu výborný. Z mého pohledu jde o dosud nejlepší zpracování dystopického žánru, jaké jsem kdy ve hrách viděl. Častým jevem totiž bývá, že hra nastíní rozdělení režim (zlo) a odboj (dobro). To ale není případ Not for Broadcast, kde jsou skutečně vyobrazeny dobré i špatné vlastnosti obou stran. A ačkoli nejsem zrovna velký fanoušek následujícího citátu, tak Geraltova věta „Mám-li volit mezi dvěma zly, nevolím raději vůbec,“ zde funguje opravdu perfektně.

Vývojáři to neměli vůbec jednoduché, protože ve hře zpracovávají opravdu složitá témata, ale o to lepší je, že nepřišli s žádným „správným názorem“ a vše nechávají na hráči. Příběh naráží na klasické problémy, se kterými se setkáváme i v běžném životě, ať už jde o politiku, média, peníze, vztahy s rodinou či neporozumění mezi generacemi. Co je ale nejobdivuhodnější, že do temného příběhu vývojáři zakomponovali také velkou dávku nadsázky a humoru, což ve výsledku tvoří geniální kombinaci.

Jednotlivé pořady jsou neskutečně zábavné a hlavně velmi různorodé. Od klasického zpravodajství se dostanete až ke sportu, kde je hlavním úkolem netrefit koš. Čekají na vás také rozhovory se zpěváky či herci a podivné show, jež jsou opravdu bizarní, což je ale pochopitelně jejich účel. Nemine vás ani několik opravdu chytlavých písniček, které většinou naráží na aktuální situace ve hře a tak trochu i v našem světě.

Jak už jsem zmínil, autoři na všechen obsah v televizi používají full-motion-video, což je opravdu obdivuhodné, vzhledem k tomu, kolik obsahu ve hře je. Jedno projití vám sice zabere asi 8 hodin, ale věřte mi, že to není ani zdaleka všechno. Vývojáři se už před vydáním pochlubili, že natočili téměř 43 hodin záběrů, čímž se také zapsali do Guinnessovy knihy rekordů jakožto hra s nejvíc FMV obsahem. Minulý rekord byl překonán o 35 hodin. Rozhodně však neplatí, že by byla kvantita upřednostněna před kvalitou, právě naopak. Čekají na vás 3 epizody (každá po 3 vysíláních) a k tomu 2 speciální (Lockdown a Telethon), přičemž všechny jsou kvalitou na výborné úrovni. Nejenom díky scénáři, ale také díky skvělým hereckým výkonům, které byste u takové menší hry asi úplně nečekali.

Hra vás navíc bude nabádat, abyste si ji zahráli opakovaně, a to především kvůli množství voleb. A je mi jasné, co si teď říkáte. Na „důležité volby, které ovlivní celý průchod hrou“ láká každý druhý titul, ale u Not for Broadcast tomu tak skutečně je. V průběhu hry na vás čeká až neuvěřitelné množství voleb (nejenom v televizi, ale také doma) a opravdu záleží i na těch zdánlivě menších. Zážitek z hraní tak může mít každý velmi odlišný, protože podle rozhodnutí se v některých momentech mění také samotné vysílání. A co se týče finále, to nabízí až 14 velmi odlišných konců.

Abych to tedy shrnul, Not for Broadcast je jedna z nejoriginálnějších indie her, které jsem měl tu možnost si zahrát. Titul nabízí úplně novou perspektivu na dystopii jako takovou, a proto ho doporučuji každému, kdo má rád knížky od George Orwella, Karla Čapka či jiná podobná díla. Sluší se ale upozornit, že je nutná znalost angličtiny (či jiného podporovaného jazyka), protože hra nemá české titulky. Pokud vám ale cizí jazyk nedělá problém, můžu vám zaručit, že se budete bavit, a po dohrání se do Not for Broadcast rádi pustíte znovu. V tomto ohledu je jen škoda, že titul nenabízí žádný New Game + mód a při každé nové hře musíte znovu projít tutoriálem, přestože už ovládání máte v malíku. Jde však jen o malou vadu na kráse.

Dosud nejlepší herní zpracování dystopie, které vás pohltí od prvního momentu. Not for Broadcast skvěle pokrývá složitá témata, s nimiž se setkáváme i v každodenním životě, ale dokáže je doplnit o pořádnou dávku nadsázky. Málokterý titul se navíc může chlubit takto obrovským množstvím voleb, které mají skutečný dopad na celé dění.

Temný příběh pokrývající složitá témata
Obrovské množství voleb, na kterých skutečně záleží
Výborné herecké výkony