Recenze PC verze hry Returnal - nekompromisní kvalita
Returnal Recenze Recenze PC verze hry Returnal - nekompromisní kvalita

Recenze PC verze hry Returnal - nekompromisní kvalita

Martin Zavřel

Martin Zavřel

31
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5

Nekompromisně vybroušená hratelnost.

Reklama

Returnal klade velký důraz na TAJEMNO, na vlastní PRŮZKUM mimozemské planety.

Nejen díky tomu je nejlepší ho zažít ZCELA „NASLEPO“, bez jakýchkoliv informací.

Returnal byl pro mne nejlepší hrou roku 2021 a v recenzi PS5 verze jsem tehdy zmínil, že jediný důvod, proč si neodnesla nejvyšší hodnocení, byla absence možnosti uložit postup pro přerušení a návrat k hraní. Tuto funkci následně tvůrci do hry přidali pomocí DLC (společně s možností hrát online v kooperaci s druhým hráčem a také včetně speciálního režimu pro nekonečné hraní), což jsem náležitě ocenil. Na PC dnes přichází tato mimořádná hra již vybavená všemi těmito vylepšeními, ale navíc s parádním benchmarkem, plnou podporou haptiky ovladače DualSense, podporou ultra-wide monitorů, DLSS a dalšími vymoženostmi, které pomáhají této naprosto mimořádné hře na PC zazářit ještě více, než se jí to původně povedlo na konzoli. Pokud máte rádi pohlcující náročné hry typu Elden Ring, diamantově vybroušenou akci typu Doom (2016) nebo atmosférické horory v duchu Vetřelců, planeta Atropos si omotá kolem prstu i vás.

  • Platforma: PC (recenzováno), PS5
  • Datum vydání: 15. 2. 2023
  • Výrobce: Housemarque (Finsko)
  • Žánr: Roguelite Soulslike Bullet Hell
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: online, kooperace, 2 hráči
  • Dat ke stažení: 60 GB
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Cena: 1420 Kč (Steam)

Děsivé tajemství planety Atropos

Kosmonautka Selene Vassos, pracující pro vesmírnou agenturu ASTRA, při hledání zdroje tajemného tísňového signálu ztroskotá na zakázané planetě Atropos. Potemnělá mimozemská džungle postupně odhaluje gigantické ruiny prastaré mimozemské civilizace, ale kromě toho je také zamořena vražednými příšerami, které jako kdyby vypadly z nočních můr Howarda P. Lovecrafta. Aby toho nebylo málo, mimozemské technologie navíc pro Selene staví zrádné kopie jejího domu ze Země. To nejděsivější tajemství ale planeta odkryje poté, co Selene během průzkumu zemře - smrt na tomhle místě neznamená konec, ale nelítostný návrat zpátky na začátek, k vraku její vesmírné lodi jménem Helios. Polapena tímto Cyklem má Selene jedinou možnost: pokusit se najít příčiny toho všeho dřív, než zcela zešílí.

Returnal je hrou na prvním místě, takže vám nikdo nebude mít za zlé, pokud si jej budete prostě bezmyšlenkovitě užívat jako adrenalinovou střílečku v nádherně děsivých kulisách. Tohle v žádném případě není jedna z těch "filmových her" podle "PlayStation šablony". Pokud ale patříte mezi přemýšlivější hráče a užívali jste si podtext v původním Silent Hillu nebo zanořenou historii Elden Ringu, pak vám kryptický způsob vyprávění Returnalu představí zatím nejvyšší úroveň tohoto stylu zpracování příběhu. Každé slovo, každý předmět, každý tvar je součástí jedné velké skládačky, která do sebe nakonec zaklapne s ohlušujícím úderem. Třešničkou na dortu je herecký výkon Selene, kterou od propadu do šílenství drží jen vrozená snaha vědecky analyzovat (v tomto případě analyzovat nemyslitelný mimozemský horor před jejíma očima). Tohle je výprava do srdce temnoty, která povyšuje formát videoherního vyprávění na novou úroveň.

Zlomte vražedný Cyklus

Jedna ze skvělých vlastností této mimořádně promyšlené hry je zakomponování herních mechanik přímo do jejího lore - a naopak. Tajemný Cyklus vracející Selene po smrti zpátky k vraku její lodi je samozřejmě zástěrkou pro moderní roguelite (neplést s roguelike, kde chybí jakýkoliv permanentní postup napříč životy/smrtmi) mechaniku. Planeta se po každé vaší smrti rekonfiguruje do nových kombinací, takže nikdy nevíte, jaká místnost bude za dalšími dveřmi, jaké v ní najdete předměty, zbraně... nebo monstra. Zábavnost hry se pak odvozuje z probíjení se tímto světem co nejdál, během čehož nacházíte stále lepší zbraně a sbíráte předměty, díky kterým se zvyšuje vaše šance na přežití. Každý ze šesti biomů planety proti vám na konci vrhne také nezapomenutelný epický boj s bossem.

Jedním z důvodů, proč lidé nemají rádi roguelike hry, je pocit ztraceného času nebo kruté obtížnosti. To první je zde ošetřeno (jako ostatně všechny aspekty hry) po herní i příběhové stránce. I když umíráte, Selene komentářem každé smrti doplňuje, prohlubuje a vylepšuje příběhový kontext její pouti. Příběh ve hře nejen že není lineární, ale sahá zároveň do několika směrů časově i významově, takže sice můžete desetkrát po sobě umřít, ale najdete přitom deset různých zápisků či mimozemských run, které vás posunou v chápání příběhu dále. Stejně tak nacházíte také permanentní předměty, které vám zůstávají napříč Cyklem. Kromě klíčů k jednotlivým teleportačním branám do jednotlivých biomů je zde hlavně odemykání perků na zbraních, které jakmile dosáhne na 100%, přidá danou vlastnost zbraně do vaší knihovny a díky tomu máte šanci jej nejen příště nalézt znovu, ale hlavně hned používat. Žádná minuta v této hře není promrhaná, žádná smrt není zbytečná. Vždy se posouváte blíž cíli.

Žádná minuta v této hře není promrhaná, žádná smrt není zbytečná.

Chvála PC hraní

Returnal doráží na PC ve vynikajícím stavu, alespoň pokud mohu soudit dle testování na mé sestavě (i7-9700F, 16GB DDR4, RTX 2070 Super). Ještě před spuštěním hry vám nabídne skvěle zpracovaný benchmark, ve kterém kamera prolétá okolo různých druhů efektů (částicové, fyzika, odlesky, počty nepřátel atd.) a zároveň zobrazuje aktuální hodnoty FPS nebo vytížení jednotlivých komponent vaší sestavy. Benchmark je zakončen obrazovkou s podrobným reportem výsledků a doporučením nastavení pro váš stroj. Pokud nějaké nastavení změníte a benchmark spustíte znovu, ukáže vám následný report dokonce i rozdíl mezi oběma testy. Je to velmi pohodlný a přehledný způsob, jak se dopracovat k ideálnímu nastavení, aniž byste si kazili zážitek ze hry (ve hře se plno věcí nebo dialogů odehraje jen jednou jedinkrát a nelze je opakovat!).

Recenze PC verze hry Returnal - nekompromisní kvalita

Na mém stroji benchmark doporučil (při rozlišení 3840 x 2160) hrát na "medium" nastavení grafiky, což jsem udělal a hra běžela stabilně 60 snímků za vteřinu. Ze zvědavosti jsem zkusil i nejvyšší "epic" nastavení grafiky, včetně zapnutého ray tracingu. Kupodivu i zde hra běžela většinu času 50-60 fps, ale v některých místech se přeci jen propadala až ke 30. S ohledem na mimořádně plynulou a rychlou povahu akce vřele doporučuji udělat maximum pro to, abyste hru měli co nejplynulejší. PC verze je samozřejmě vyzbrojena také technologiemi NVIDIA DLSS a AMD FSR, stejně jako podporou ultraširokých monitorů (21:9 a 32:9), na kterých ponurá nádhera mimozemské krajiny opravdu vynikne. Podceňovat byste neměli ani naprosto špičkový 3D zvuk, podporující kromě jiného Dolby Atmos. Třešničkou na dortu je pak plná podpora (po jednoduchém připojení USB kabelem) haptické odezvy DualSense ovladače - tohle je jedna z mála her, které tento ovladač využívá opravdu naplno a nonstop, hraní s ním citelně prohlubuje zážitek.

Hratelnost nade vše

Tohle je vzácný případ výpravné AAA příběhové hry se silným příběhem a nádherným vizuálem, kde všechno tohle moderní pozlátko bledne v oslepující záři ryzí hratelnosti. Pokud jste hráli minulé hry finských tvůrců ze studia Housemarque, tak vás to samozřejmě nepřekvapí, protože diamantově vybroušená arkádová hratelnost je již dlouhé roky jejich nezaměnitelným rukopisem. Přesto je ohromující, jak dokázali rychlost, plynulost a absurdní destrukci vmáčknout do hry, která zároveň vypadá velmi dospěle a "filmově". Moc dobře vím, že někteří hráči mají nepřekonatelný problém překousnout vizuální kontrast mezi realistickou grafikou a záplavou divokých speciálních efektů střelby (vaší i nepřátel), ale je to jen otázka zvyku a naopak budete časem obdivovat, jak nádherné odlesky či nasvícení tyhle efekty generují v herním prostředí, ožívajícím díky tomu jako v žádné jiné hře. Jakmile jednou dostanete ovládání do ruky, budete mít problém se odtrhnout a skoro každá jiná hra vám bude připadat pomalá nebo alespoň neohrabaná. Uspokojení z téhle hratelnosti nejde dost dobře vystihnout slovy.

Pokud ještě pořád nejste přesvědčeni (nebo pokud jste již rozehráli a nedaří se vám), dovolím si nabídnout sérii streamů, kde jsem hru prošel od začátku do konce beze smrti, nabízejíce přitom všemožné rady a postřehy k jednotlivým prostředím, zbraním, nepřátelům a mechanikám. Streamy jsou chronologicky rozděleny do úvodního představení (prolog), pokročilého hraní (první tři biomy) a nejhezčí lokace ve hře (čtvrtý až šestý biom). A pokud jste již všechny konce hry dokončili, určitě vám přijde vhod hluboký ponor do vysvětlení příběhu, který s ohledem na komplexní povahu díla nabízí alespoň jeden z možných výkladů všech souvislostí. Jediný důvod, proč jsem této hře věnoval tolik času, unikátních videí i článků je jednoduše ten, že je to jedna z nejzajímavějších, nejchytřejších a nejzábavnějších her, co jsem za celý život hrál. Pokud jde o její hodnocení a výslednou známku, mám naprosto jasno. Berte to jako nejvyšší možné doporučení.

Recenze PC verze hry Returnal - nekompromisní kvalita

Returnal
Windows PC
PlayStation PlayStation 5

Verdikt

Kdykoliv vezmu tuhle hru do rukou, nedokážu ji odložit, dokud nejsem na konci. Za třicet let mého hraní jsem nezažil tak diamantově vybroušenou hratelnost, podpořenou zároveň tak nádhernou výpravou a tak hlubokým příběhem. PC verze obsahuje všechna dodatečná vylepšení plus několik nových a je naprostou povinností pro fanoušky žánru.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Diamantově vybroušená hratelnost
Haptická odezva DualSense ovladače
Působivé audiovizuální zpracování
Unikátní vyprávění příběhu
Vždy postupujete kupředu
Kooperativní hraní ve dvou
Funkce "uložení" postupu
První průchod můžete zažít jen jednou
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama