Recenze Pharaoh: A New Era – Egypt v celé své kráse
Pharaoh: A New Era Recenze Recenze Pharaoh: A New Era – Egypt v celé své kráse

Recenze Pharaoh: A New Era – Egypt v celé své kráse

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

9
Platformy Windows PC

Jak se povedl návrat legendy?

Reklama

Budovatelské strategie jsou něčím, co má u nás relativně silnou základnu fanoušků, jimž se poštěstilo vyrůstat v éře titánů definujících podobu tohoto žánru jakožto celku. Jedním z projektů, který se zapsal do mysli většiny, byl bezesporu izometrický Pharaoh, v němž došlo na budování pyramid a mnoha dalších velkolepých staveb. Nyní dostala tato RTS remake nesoucí název Pharaoh: A New Era, o jehož kladech i záporech vám povíme více v naší recenzi.

  • Platforma: PC
  • Datum vydání: 15. 2. 2023
  • Vývojář: Triskell Interactive
  • Vydavatel: Dotemu
  • Žánr: Budovatelská strategie
  • Česká lokalizace: Ano (komunitní)
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 5 GB
  • Herní doba: 38 hodin základní tažení
  • Cena: 565 Kč (Steam)

Ve Pharaoh: A New Era máte možnost sledovat vzestup civilizace

Egypt je jednou z nejstarších civilizací na světě. Jeho cesta byla opravdu dlouhá. Každý z jeho kroků však představoval něco, co pomáhalo formovat následnou podobu starověkého světa. V rámci tažení Pharaoh: A New Era má hráč možnost podívat se na počáteční krůčky a pěkně šlapat po stopách po proudu času vstříc budoucnosti, která tomuto národu příliš nepřála. Jednotlivé pasáže jsou zpracovány velmi pěkně, a často fungují, spíše než jako něco reálně vyzývavého, jakožto forma tutoriálu.

Některé jsou sice zbytečně zdlouhavé, ale jakožto celek tvoří slušnou výukovou pasáž, již je dobré absolvovat jak kvůli pochopení mechanik, tak pro vstřebání dějin této kultury, které jsou skutečně zajímavé. Máte kupříkladu možnost sledovat, jak celá civilizace odstartovala svou cestu, vystavěla první hrobky (Mastaby), čelila nájezdníkům, nebo co vedlo k postavení pyramid. Na hodinu dějepisu by Pharaoh: A New Era mohl být ideální kousek. Vedle ucelené kampaně tu máte také jednorázové, na historii postavené mise, sandbox a také různorodé mapy, jež vás mohou vzít klidně do roku 6 tisíc před naším letopočtem, kde vás nechají odstartovat vaši budovatelskou odyseu.

Uspokojit potřeby lidu není snadné

Základní myšlenka Pharaoh: A New Era stojí jako u většiny budovatelských strategií na tom, že většinou od píky budujete město. Za normálních okolností před sebou máte nejprve stavění startovních budov, kolem nichž budujete paláce, výběrčí daní a také struktury zaměřené na jejich každodenní potřeby. Velkou část struktur lze vystavět prakticky kdekoliv. Studny potřebné k uhašení žízně však postavíte pouze na travnatých místech, zatímco třeba plodiny lze pěstovat jen v náplavových oblastech, kde se jim nebývale daří.

Samotné hlídání života obyčejného obyvatelstva je na startu jednoduché. Lid potřebuje zajistit stabilní dodávky jídla, na něž následně navážete keramikou a také luxusním zbožím. Aby vše fungovalo, musíte v okolí budov postavit architektovu chatrč, hasiče a lékaře. Čím dále jste, tím větší komfort panáčci potřebují, takže se se svými věrnými nikdy nenudíte. Když teda náhodou přeci jen dojde na to chytání lelků, objeví se na scéně nájezdníci. K jejich zastavení potřebujete vojsko. Pokud však počítáte s tím, že tu dostanete větší bitvy, v nichž povedete muže do boje, máte smůlu. Formát je jednoduchý, avšak bez armády invazi neodrazíte, takže musíte mít po ruce nějakou tu sílu v kasárnách.

Jednou z věcí, již musíte vedle připravenosti na nájezdy při hraní stabilně hlídat, je výdajová a příjmová stránka. Každý by se v Pharaoh: A New Era samozřejmě chtěl mít dobře. Když přeci pracuji, měl bych dostat odpovídající plat, ne? Jenže jaká je odpovídající výplata je otázkou, nad níž musíte ve finále dumat vy. Pokud totiž lidem dáte příliš, sice budou spokojení, ale vaše pokladnice z toho nebude zrovna dvakrát nadšená. Je tedy nutné najít rovnováhu mezi tím, kolik platíte a jaký příjem teče do vašich truhlic.

V případě, že se vám to nepodaří, existují pouze dvě možnosti. Buď nespokojenci časem přestanou pracovat a prostě odejdou, jelikož nebudete schopni dodržet sociální smír, o němž mluví egyptolog Miroslav Bárta, nebo se zadlužíte a pak musíte bojovat o každý peníz. Samotný formát toho, jak vám Pharaoh: A New Era nutí možnost půjčky, je vyloženě vtipný, člověk si připadá, jako kdyby byl v hledáčku bankovní společnosti. Je to ve výsledku stejně otravné.

Bůh to žádá!

Během hraní se nemusíte soustřeďovat pouze na vůli obyčejných lidí. Bohové jsou ve Pharaoh: A New Era také zásadním faktorem, se kterým je nutné stabilně počítat. Když kupříkladu zapomenete na to, že by měl ve vašem městě stát chrám Osirise, tak se vám může přihodit, že vaše prosperující farmy prostě zmizí a na jejich místě zůstanou jen trosky. Pokud ale bohy nebudete zanedbávat, mohou se vám naopak odměnit svou přízní. Ta vám v případě už zmíněného Osirise může přinést lepší zisky v rámci záplav, či je uzpůsobit tak, abyste z nich mohli co nejvíce těžit.

Trošku problematické je tancování mezi bohy. Každý totiž chce být uctíván, a ne vždy se vám to daří. Optimalizace vztahů s božstvy je občas náročnější, než by se na první pohled mohlo zdát, jedná se však o aspekt, který slušně nakopává hratelnost a minimálně v mých očích vás nutí k tomu, více uvažovat nad stavbou města, a především rozvržením chrámů a svatyní, jež v něm máte.

Asi jsem se hodně modlil k bohům Egypta, vyvedená je totiž ve výsledku také optimalizace Pharaoh: A New Era. Hra šlape stabilně za všech okolností. Jediný problém vidím v kameře, a především možnostech, jež nabízí. U remaku bych v tomto ohledu očekával trošku razantnější přístup. S tímto prvkem však není možné výrazně pracovat. Zoom je zde minimální a otáčení je taktéž něco, s čím počítat nemůžete, protože vám od tvůrců nebylo dáno. Přitom právě rotace by člověku často usnadnila budovatelskou práci, jelikož jakmile stavíte impozantní chrámy a pyramidy, nejednou vám zastíní kus mapky, kde se pak cokoliv buduje, či upravuje opravdu jen těžko. Snad to tvůrci časem napraví v některé z aktualizací.

RTS Pharaoh: A New Era dokáže překvapit

Příliš jsem od Pharaoh: A New Era neočekával. Nakonec jsem ale dostal opravdu intenzivně zpracovanou budovatelskou strategii, která mě zaujala jak svou kampaní, tak i zpracováním samotného budování. To vypadá sice na první pohled dosti jednoduše, avšak v momentu, kdy chcete vybudovat opravdu velkou, a především životem kypící metropoli, vám nabídne relativně komplexní a především náročný běh na desítky hodin. No, co si budeme povídat, času se při budování pyramid a jiných velkolepých staveb dá strávit opravdu hodně.

Velmi slušně jsou ve výsledku navrženy také mravenčí inovace, jež toto dílo určitým způsobem posunují. Trošku jsem očekával, že k posunu dojde i v rámci formátu boje. Bohužel se žádná revoluce nekoná, stále je to bída. Další věcí, která taktéž není zpracována úplně ideálně, je kamera. Tu nelze oddálit a ve výsledku ani otáčet na různé strany. Ve výsledku jsou to však pouze relativně malé vady na kráse, které snad časem třeba na naléhání komunity zmizí.

Pharaoh: A New Era
Windows PC

Verdikt

Legendární strategie se skrze Pharaoh: A New Era vrací v plné síle, avšak i s některými neduhy, jež měla už v době prvního vydání. Celkově se ale jedná o výrazný budovatelský kus, který rozhodně udělá radost všem, jimž schází pořádná RTS ze starověku.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Návykové budování
Volba historické éry
Bohové a jejich dary
Možnost sledovat životem kypící město
Příjemný vizuál
S kamerou se nedá pořádně pracovat
Na válku orientovaná stránka je jasnou slabinou
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama