Platforma Pure Farming 2018 Recenze Recenze Pure Farming 2018

Recenze Pure Farming 2018

Michal Burian

Michal Burian

8

Z Polska k nám doputoval nadějný zemědělský simulátor nabízející čtyři odlišná prostředí, netradiční plodiny a mnoho dalšího. Uspěl?

Hráli jsme na: PC a PlayStation 4 Pro

Pure Farming od neznámého polského studia Ice Flames měl být původně malý titul, který by s největší pravděpodobností vládnutí série Farming Simulator v žánru zemědělských simulátorů za žádných okolností nemohl ohrozit. Posléze se k vývoji přimotala společnost Techland (vývojáři Dead Island, Call of Juarez: Gunslinger nebo Dying Light), která tvůrcům ukázala cestu, poskytla potřebné know-how a s největší pravděpodobností i finanční prostředky. Z Pure Farmingu se tak stala hra, jež dokáže Farming Simulatoru v mnoha ohledech konkurovat a v několika ho dokonce předčí. Možná to je důvod, proč nedávno ohlášený Farming Simulator 19 poběží na vylepšeném interním enginu týmu ze studia Giants Software a díky tomu bude detailnější a větší. Zapomenout ale nemůžeme ani na nadějný počin Cattle and Crops. Ten se v současné době nachází v předběžném přístupu na Steamu a pracují na něm zejména fanoušci, kteří kdysi dávno do série FS dodávali velmi propracované modifikace v podobě map a strojů, které byly mnohem lepší než ty oficiální.

Vraťme se ale k dnes recenzované hře. Pure Farming 2018 vyšel v ideálním období. Uprostřed března je ještě relativně klid, konkurence je daleko a hráči prahnoucí po dalších zemědělských zážitcích mohou leccos odpustit a utratit své peníze za neznámou novinku. Je ale co odpouštět? Na to si odpovíme v následujících řádcích. Oblečte si pohodlné montérky, nazujte pracovní boty a vzhůru na farmu, louky a pole.

Příběhový mód, sandbox nebo snad výzvy?

Po spuštění hry dostanete na výběr z trojice módů. Zelenáčům se doporučuje první hodiny strávit ve společnosti příběhového režimu. Zkušení hráči se zase mohou bez sebemenších zábran vrhnout do sandboxu nebo si zahrát jednu z mnoha výzev.

Příběhový mód je nazvaný Moje první farma a slouží jako tutoriál, aby vás naučil vše, co během hraní Pure Farmingu 2018 budete potřebovat. Oproti konkurenci je pojat realističtěji. Jako malý chlapec jste trávili prázdniny u svého dědečka na farmě, kde vás zapojoval do každodenních zemědělských činností, a aniž byste to věděli, postupně ve vás probouzel lásku k tomuto zaměstnání. S plynoucími roky jste dědečka navštěvovali čím dál méně, protože váš otec pro vás v zemědělství neviděl budoucnost. Jednoho dne bohužel děda umřel, zanechal po sobě otevřenou závěť a statek zatížený dluhy. Vy jako jediný z rodiny se odhodláte opustit pohodlí velkoměsta a přestěhujete se na venkov, abyste rodinné dědictví zachránili.

První dobrodružství, u něhož se pořádně zašpiníte, započne v americkém státě Montana. Mapa je to vskutku pěkná, i když není tak rozsáhlá jako u konkurence. Do všeho vás postupně zasvětí Kris, který vás přes e-mailovou schránku ve vašem tabletu bude postupně učit, jak se starat o farmu, co jednotlivé plodiny potřebují, a hlavně jak vydělat peníze, abyste mohli splatit půjčku, nakoupit lepší vybavení a vylepšit statek.

Tím de facto příběhová stránka Pure Farmingu 2018 končí. V režimu Moje první farma na vás čeká celá řada úkolů, abyste pochopili jednotlivé stránky hry a mohli poté bez sebemenších problémů hospodařit na vlastní pěst. K penězům si přijdete nejen klasikou v podobě prodeje obilí, ale rovněž můžete ve sklenících pěstovat rajčata, případně saláty, postavit králíkárnu a prodávat dospělé králíky, vybudovat kurník, nakoupit kuřata a poté prodávat vajíčka. Až budete mít dostatek peněz, nakoupíte další pole, a hlavně solární parky a větrné turbíny. Obojí přijde na pořádný „ranec“, ale výhodou je, že se o to dále nemusíte starat a každý den se vám na účet připíšou peníze. Zatímco pole, zvířata (pochopitelně nechybí krávy) a skleníky vyžadující neustále vaši pozornost.

Často se vám vyplatí navštěvovat vaše sousedy, ostatní farmáři od vás budou čas od času potřebovat výpomoc na svých pozemcích. Jen si dejte pozor, pro splnění jednotlivých úkolů budete muset potřebné vybavení vlastnit. Je tak vhodné si předem zjistit, jakou práci pro vás zemědělec má, abyste zbytečně nepřicházeli o drahocenný čas. Se splněním těchto vedlejších misí jsem neměl sebemenší problémy. Času bylo vždy dostatek.

Sandbox mód je klasika. Bez jakýchkoli povinností začnete hospodařit na své první farmě a je pouze na vás, jak se s tím poperete, na co se zaměříte a co naopak vynecháte. Zajímavé jsou farmářské výzvy. Ty spočívají v plnění úkolů s předem daným vybavením a ve stanoveném čase. V Montaně budete muset zavčasu posekat úrodu, pokropit pole, postříkat pole a sady před útokem kobylek nebo převést větší množství zemědělských produktů. V Kolumbii je po vás vyžadováno včas sklidit technické konopí a kávu z polí, aby úrodu nespálil oheň, který se blíží z hořící džungle, či opravit zanedbané/rozbité stroje. V Itálii zase budete dopravovat olivy do hotelu nebo sklízet víno z vinic, zatímco v Japonsku se naučíte pěstovat rýži. Scénáře ve výzvách se drží reálné předlohy, nečekejte však, že by skutečně vypukl požár.

Čtyři odlišné státy a bonusové Německo

Nebojte, hned vám to vysvětlím. Pure Farming 2018 se totiž skládá ze čtyř odlišných států. Pokud si hru koupíte v těchto dnech, získáte zdarma ještě pátou zemi v podobě tradičnějšího Německa. Mezi těmito lokalitami můžete v příběhovém módu i v sandboxu volně cestovat a zakládat farmy. V každé z těchto zemí se budete specializovat na něco jiného. V Montaně je to zejména pšenice, brambory, jablka, rajčata, saláty atd. Ve slunné Itálii olivy, hroznové víno či pomeranče. V exotickém Japonsku již zmíněné bílé zlato v podobě rýže společně s wasabi a třešněmi. V Kolumbii potom technické konopí a káva. A v Německu samozřejmě tradiční obolí, stejně tak saláty, rajčata, papriky a řepka. Každé prostředí je odlišné, každé prostředí se drží místní kultury a hned budete vědět, kde farmaříte.

Jaké jsou charakteristické prvky map? Kolumbie vás přivítá palmami, majestátními skalami a krásnou oceánskou zátokou, Japonsko typickou asijskou architekturou a Itálie malebnými silničkami vedoucími k moři, zatímco americká Montana přináší rozsáhlá pole a Německo typický venkov, kde zamrzí velikost. Mapa je skutečně malinká a nabízí pouze jedno pole. Pokud ji tedy nezískáte k předobjednávce, nemá smysl ji později dodatečně kupovat. Největší mapou je Montana, jež má 25 km² a nabízí 41 polí. Zbývající mapy jsou střední velikosti a ke své činnosti stačí.

Mezi jednotlivými zeměmi můžete cestovat prostřednictvím logického centra, případně přes tablet, je to rychlejší, ale zároveň dražší o 20 procent. Takto se dopravíte na vámi zvolenou mapu. S sebou si můžete vzít vlastněné stroje. Jen počítejte s tím, že se vám takto přesun prodraží a vyjde na několik tisíc euro. Během hospodaření na jiné mapě nesmíte zapomínat na svou předchozí farmu, přes tablet musíte hlídat zralost plodin a případně se jednou za čas vrátit, abyste zadaly nové úkoly umělé inteligenci. Najmout si můžete až pět pracovníků, kterým dáte úkoly v rámci pole. Bohužel sami nic navíc neudělají a pokud má AI posekat pole, tak jakmile se naplní zásobník v kombajnu, vypne stroj a čeká na odvoz. Toho se musíte chopit sami. Dobré je tak cestovat na jiné mapy v době, kdy čekáte na uzrání plodin.

Chybějící licence zamrzí

Z výše zmíněného dokáže Pure Farming 2018 svou konkurenci téměř převálcovat. Zamrzí tak počet strojů a dostupné značky. Titul je to nový a jak vidno, má velké problémy přesvědčit známé zemědělské značky pro licenci. Ve hře tak nalezneme pouze 12 traktorů, 3 kombajny, 1 řezačku, 3 pluhy nebo 3 kultivátory. Podobný počet je i u dalšího vybavení. Plusem v mých očích je český Zetor, který si do Pure Farmingu 2018 našel cestu v podobě modelových řad Major HS 80, Proxima HS 120, Forterra 150 HD a nejsilnější Crystal 160. Zetor je tak ve všech výkonových kategorií a doplňují ho značky jako Landini, McCormick, JBC a Agromash. U kombajnů jsou pouze značky Gomselmash a Agromash, které běžnému hráči moc neřeknou. Velká škoda, že chybí John Deere, Claas, Case, New Holland nebo Fendt. Snad se těchto a dalších strojů dočkáme někdy v budoucnu, třeba u druhého dílu, u něhož by vývojáři mohli mít na výrobce větší páky. Ostatně podobné problémy má i české studio SCS Software u svých kamionů Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator.

Plusem dostupného vybavení v Pure Farmingu 2018 jsou netradiční stroje pro sklizeň oliv, vína, technického konopí nebo kávy. Tyto stroje v žádné jiné hře nenaleznete. V budoucnu by seznam mohli rozšířit fanoušci, titul podporuje modifikace na PC, zatímco na konzole mají tvůrci v plánu jednou vydávat bezplatná DLC s výtvory od komunity.

Grafika, zvuky, absence multiplayeru a to ostatní

Pojďme opět na to pozitivní. Do této kategorie řadím i vizuální zpracování a detaily na strojích. Už v preview verzi mě některé maličkosti dostávaly a vyvolávaly wow efekt. U plné verze ale došlo na výrazné posunutí grafiky, kdy je vidět pohybující se klapka od výfuku u kombajnu, voda stříká od kol, vítr hýbe s keři, stroje hýří prach, vše se postupně špiní apod. Navíc je na první pohled vidět, že grafika v Pure Farmingu 2018 je o něco reálnější než v případě Farming Simulatoru 17, což rozhodně potěší.

Na konzolích je grafika o něco horší než na PC při Ultra detailech. U základních verzí konzolí PlayStation 4 a Xbox One se dá na grafiku koukat, ale žádná hitparáda to není. Já měl možnost testovat navíc PS4 verzi na výkonnějším Pro. PS4 Pro zvládá Pure Farming 2018 bez větších potíží, velké propady frekvence snímků za sekundu jsem nezaznamenal, ale oproti PC verzi dost zaostává vizuál a různé detaily.

Přesouváme se k zvukové stránce. Tu musím bez debat pochválil. Traktory a kombajny podle mého zní velmi realisticky. Navíc při zátěží mění zvuk. Při hraní tak poznáte, kdy s kombajnem sečete úrodu nebo kdy máte u traktoru zapnutý secí stroj. Potěšily rovněž otáčky motoru v kabině, při zátěži vyletí nahoru.

Co už ale opravdu zamrzí, tak je absence multiplayeru a s ním související kooperace. Série Farming Simulator si díky online módu vybudovala značnou komunitu, která je rozsáhlá i u nás. Před několika lety jsem byl její součástí a u jednoho z předešlých dílů mám nahrány stovky hodin s přáteli. V Pure Farmingu 2018 bohužel budete na vše sami. Velká, ale opravdu velká škoda.

Pomalu recenzi ukončím. V rychlosti už akorát zmíním dron, s kterým se můžete proletět nad svou farmou, zkupovat pole a různé objekty. U polí vám navíc dron ukáže velmi pěkný graf, z něhož vyčtete na kolik procent je pole zorané, zaseté, zkultivované, zavlažené, pohnojené a postříkané. Dále nutná oprava strojů v dílně. Každý stroj se postupem času rozbijí, stejně tak je nutné tankovat naftu (a to velmi často), a vy s ním musíte do dílny, kde na notebooku zadáte, co chcete opravit (nejlépe všechno). V dalším díle by tato část mohla být propracovanější a vyžadovat po hráči určitou akci, aby například otevřel kryt motoru apod.

Připravte si montérky

I přes vyjmenované nedostatky považuji Pure Farming 2018 za velmi zdařilý zemědělský simulátor, který se může právem postavit vedle kralující série Farming Simulator. Vývojáři slibují, že na hře budou nadále pracovat, postupně ji vylepšovat a přidávat nový obsah. Snad dojde i na rozšíření vozového parku nebo na kukuřici. Jistotou je lepší podpora volantů. Tohle zaváhání moc nechápu, PC verze skvěle podporuje gamepad, dokonce umožňuje pomocí klávesy F6 rychle přepínat mezi klávesnicí a ovladačem, ale u volantů jsou velké problémy a některé ani nefungují.

Osobně věřím, že v dalších letech svede Pure Farming s Farming Simulatorem litý souboj, z něhož budeme profitovat my hráči. Konkurence je dobrá. Tak ať stojí za to.

Jo a abych nezapomněl, české titulky mají v sobě i konzolové verze. Jen občas je překlad podivný se špatně zvolenými slovy. Ale nejde o nic, kvůli čemu byste něco ve hře nepochopili.

Pure Farming 2018 vyšel na PC, PS4 a Xbox One s českými titulky. Hru koupíte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk s dárkem v podobě Zetor půllitru.

Pure Farming 2018

Neznámé polské studio Ice Flames za podpory Techlandu se se svou prvotinou hrdě postavilo kralujícímu Farming Simulatoru a ukázalo, že to jde. Pure Farming 2018 dokázal zaujmout a překvapit. Grafika je povedená, zvuky realistické, čtyři odlišná prostředí s netypickými plodinami zabaví na dost dlouho a dynamický terén s fyzikou je třešničkou na chutném dortu. Jen škoda absence multiplayeru, menšího počtu strojů a dalších menších prkotin. Pokud vás zemědělské simulátory zajímají, dejte Pure Farmingu 2018 šanci, jistě vás překvapí stejně jako mou maličkost.

příjemný jízdní model
náznak dynamického terénu a fyziky
netradiční plodiny a s nimi související stroje