Recenze Recenze Röki

Recenze Röki

Michal Jonáš

Michal Jonáš

Platformy Windows PC Nintendo Switch Switch

Zimní pohádka se stvořeními ze severských bajek a pověstí.

Severská mytologie, to je nepřeberná studnice zdrojů pro počítačové hry již od nepaměti. Z posledních let se jistě každému vybaví např. řada The Banner Saga, poslední God of War, Hellblade: Senua's Sacrifice, Jotun nebo série Magicka. A před námi je Assassin's Creed: Valhalla. Nová menší dobrodružná hra Röki ale je tak trochu mimo hlavní proud, protože kombinuje do jednoho příběhu nejen bájesloví norské či švédské, ale také islandské.

Ne nadarmo Röki v islandštině znamená řev, přičemž ve hře toto jméno nosí bájný severský netvor, který unášel zlobivé malé děti a mohl se proměnit do lidské podoby. Při jeho řevu prý tuhla krev v žilách i odolným obyvatelům chladné Skandinávie, a tak je pojmenování nové hry docela příznačné. Jenže oproti svému zasazení do bajek zlých příšer je Röki velmi mírumilovnou až relaxační dobrodružnou a logickou hříčkou, která je určena pro široké hráčské vrstvy od dvanácti let výše, v níž neteče žádná krev, ani nikdo nikoho nezabíjí.

• Platforma: PC, SW
  • Datum vydání: 23. 7. 2020 (PC), SW později
  • Výrobce: Polygon Treehouse (Velká Británie)
  • Vydavatel: United Label (Polsko)
  • Žánr: dobrodružná hra
  • Dat ke stažení: 1,5 GB
  • Herní doba: 6-8 hodin
  • Přístupnost: 12+
  • Prodejní verze: digitální (GOG, Steam)
  • Cena: 18,69 EUR (cca 490,-)

Teď předpokládám, že si naprostá většina čtenářů znechuceně odfrkne, ale pro ty, co nemusí mít v každé hře přemíru akce a krve, pro ty má Röki v rukávu velmi příjemné, byť mnohdy až moc natahované a rozvláčné dobrodružství jedné osamělé rodinky uprostřed severské zimy, kterou právě jeden zlý netvor Röki navštíví. I když titul vytvořilo menší anglické indie studio Polygon Treehouse z Cambridge, na poměry žánru je to kupodivu docela velký produkt, na němž pracovalo po tři roky více než patnáct vývojářů.

Hra Röki vlastně vznikla jako oddechovka po akčních řežbách Killzone, na nichž pracovali ve studiu Guerilla Games dva kamarádi Tom Jones a Alex Kanaris-Sotiriou, kteří se poprvé dali dohromady při vývoji hororové střílečky Ghosthunter pro PS2 z roku 2004, aby se pak v Guerille široce věnovali právě sérii Killzone. Oba dva po létech stříleček chtěli vytvořit klidnou a nenásilnou hru, jež by byla vhodná hlavně pro starší děti, což by v Guerille samozřejmě nebylo možné. A tak vzali roha a založili si vlastní nezávislé studio nikoli nedaleko od svého dřívějšího zaměstnavatele Guerilla Cambridge, jenž stejně v roce 2017 zavřel krám. A Röki je jejich první samostatnou hrou.

Tvůrci Röki označují za klasickou klikací adventuru, což je ale jen půl pravdy. Grafika, vytvořená na enginu Unity, je sice v základu ve 3D, ale jelikož používá ploché povrchy a je prosta pokročilého 3D nasvětlování a stínů (prostorová kompozice je složena pouze z různých odstínů barev), ani byste to na ní nepoznali. Je ale poctivě ručně kreslená ve Photoshopu a Illustratoru a vcelku detailní díky modelovacímu nástroji Maya LT, přičemž kvituji, že se studio nedalo zlákat dnes tak často používaným pixelartem.

Hratelnost je postavena nejen na putování a dialozích, ale také na kombinaci a přetahování předmětů na určitá místa, přičemž časté hádanky pro další postup nejsou zpravidla nijak obtížné a hra vám velmi často sama napovídá, co by se asi hodilo dělat dále. Takže když je starému otci zima, do batůžku seberete polínko a přetažením jej hodíte do kamen, která začnou více topit.

Jenže v indie šuplíčku už je malým unikátem zdejší relativně svobodný pohyb ve dvou osách. Tedy nikoli jen zprava doleva, ale i nahoru a dolů, takže v rámci obrazovky můžete s hlavní hrdinkou, mladou dívkou Tove, více méně kamkoli, což je docela osvěžující funkce. Tove žije se svým starým otcem Henrikem a mladším bratrem Larsem na samotě u lesa, přičemž se k nim jednoho dne vkrade zlý obr Röki a bratra unese. Tove se tak vypraví na dobrodružnou cestu do hlubokých zasněžených severských lesů, které skrývají mnohá mystická tajemství a podivuhodné tvory a netvory, jaké Tove doposud znala jen z bájí a pohádek svých rodičů.

Tvůrci si severskou mytologii vybrali z jednoduchého důvodu. Ve Skandinávii totiž mají mnoho přátel, kteří se zdejšími pohádkami zabývají, přičemž toto téma přišlo oběma kamarádům velmi zajímavé. Je tak možná škoda, že hra není plně nadabovaná, protože všechny hlasy, jež při putování uslyšíte, jsou právě jejich severští kamarádi zejména z Norska, byť se omezují pouze na výkřiky a jednoslovné dialogy. Komunikaci tak obstarávají textové titulky, zatímco střídmý dabing má za úkol spíše rozjitřit vaše emoce a náladu, protože je často citově velmi zabarvený. V tom ale funguje na jedničku s hvězdičkou i když mluvčí nejsou vesměs žádní profesionální herci (až na hlas Tove v podání norské herečky Ingvild Deila).

Inspiraci pro příběh a svět Röki autoři nalezli zejména v cyklu švédských pohádek Mezi skřítky a trolly, poprvé vydaném již v roce 1907, jenž proslavily úžasné ilustrace švédského malíře Johna Bauera. Mnoho potvůrek, na které při hraní narazíte, totiž pochází právě z těchto knížek a Bayerových obrázků. Tove při hledání svého malého bratříčka na cestě potká mnoho nejprve nepřátelských stvoření, obývajících přirozený i nadpřirozený severský svět, ale když jim pomůže, dokáže si je naklonit na svou stranu. První hodiny hry jsou ovšem vyplněny spíše nudnějšími činnostmi, kdy se staráte o svoji rodinu a teprve až se Tove díky nevítané návštěvě obra Rökiho vypraví ze svého baráčku do tajemných lesů vůkol, teprve pak začne pořádnější dobrodružství a hra začne více bavit.

Jestli se ovšem na úvod jedná o relativně oddechovou a veselou adventuru, záhy hra nabere temnější notu (proto ta přístupnost až od dvanáctky), přičemž ji má na svědomí smutná minulost rodičů sourozenců Tove a Larse, kterou ovšem nebudu prozrazovat, protože v příběhu hraje důležitou roli. Nicméně méně odolné hráče můžu ubezpečit, že Röki je hlavně pohádka a pohádky vždy končí jak? A jelikož je to pohádka severská, tak v ní nemůžou chybět z bájí známá stvoření Jötnar, tedy zvířecí obři, jako jsou jelen Jötunhjort, medvěd Jötunbjörn, vlk Jötunúlfur a vrána Jörka. A málem bych zapomněl na jednoho tuze nešťastného trolla!

Unesený Lars ovšem není jediné ztracené dítě, a tak budete muset během zhruba sedmihodinového dobrodružství prochodit husté závěje, rozmlouvat se stromy, pomáhat lesním zvířátkům, odhalovat stará veselá i smutná tajemství, navštívit svoji minulost a samozřejmě porozumět všem mytologickým tvorům, kterým se připletete do cesty. A pak, pak možná svého bratříčka znovu najdete, a kdo ví? Třeba najdete i nějaké nové kamarády, které vám bude závidět celý kraj…

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2020.

Recenze Röki

Videoherní pohádka čerpající ze skandinávské mytologie se sice velmi pomalu rozjíždí a je místy až moc rozvláčná, ale pro všechny příznivce poklidného a přemýšlivého hraní nabízí dojemný příběh plný hodných i zlých severských stvoření, která v lese běžně nepotkáte.

překvapivá volnost v pohybu
krásná a ručně kreslená grafika
na menší hru dlouhá herní doba