Recenze Rune Factory 4 Special
Recenze Recenze Rune Factory 4 Special

Recenze Rune Factory 4 Special

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

Povedený sim, ve kterém se mísí prvky Animal Crossingu a Diabla.

V našich luzích a hájích se hraje nepřeberné množství herních žánrů, od klasických RPG, přes jednoduché i složitější FPS, adventury, hack’n’slash akce, mlátičky, ale i různé věrnější i vyloženě arkádové simulátory. A to jsem ještě nezmínil ani strategie či budovatelské simulátory. Jednu dobu tady kvetla pšenka i simulacím života, které asi nejlépe prezentuje série s příznačným názvem Sims. No a co když se někdo rozhodne sloučit různé herní žánry, které k sobě na první pohled zase tak moc nesedí? Výsledkem je mix FPS a RPG (Borderlands), kde to prostě funguje skvěle. Když pak smícháte RTS s 3rd person akcí, nemusí být výsledek vyloženě nudný nebo špatný. Prostě stále hodně záleží na schopnostech vývojářů.

No a co když se smíchá takový klasický Sims a s Farming Simulatorem? Pak vznikne něco jako Animal Crossing. A když do tohoto "sim-farmu" přimícháte ještě třeba Dialo nebo můj milovaný Titan Quest, narodí se hybrid v podobě série Rune Factory. Toto dítko je ideální věc pro všechny Nintendo fany, hráče Harvest Moonů nebo výše zmíněný Animal Crosing. Rune Factory 4 Special si prostě zaslouží pozornost každého, kdo se shlédl ve zjednodušeném pěstováním plodin, rád přijímá různé mise od obyvatel města, rád se stará o růst měst jak po stránce rozlohy, tak po stránce prosperity a ještě si občas rád zaběhne vymlátit nějaký ten dungeon. Přitom Rune Factory 4 není zrovna novou hrou, protože pro 3DSko vyšla již v roce 2012, ale Marvelous Inc. nyní připravili nový a lehce vylepšený remaster hry s názvem Rune Factory 4 Special pro Switch, který do nevšedního mixu zasvětí jak staré fanoušky, ale dokáže přitáhnout i nováčky.

• Vychází na: Switch
  • Datum vydání: 25. února 2020
  • Žánr: strategické JRPG, SIM

Mix chutí, doslova

Rune Factory 4 v sobě, již v době prvního vydání na 3DSku, kombinuje spoustu různých prvků dohromady tak nějak na první pohled divně, ale ve finále to dokáže s takovým zápalem, že společně fungují jako metalové rify, zahrané v doprovodu Tokijského orchestru pod taktovkou Nobue Uematsy. Přitom samotná série Rune Factory začala svůj život jako fantasy spin-off série Harvest Moon od Natsume (toto studio si teď jede vlastní sérii Stardew Valley). A co mají společného asi nejvíc? Stejně jako Harvest Moon nebo Stardew Valley, odvíjí se život v Rune Factory 4 podle kalendářních dnů a v něčem, co se dá nazvat kalendářní roky. Podle této časomíry pěstujete plodiny, pak chováte zvířata, prodáváte své zboží nebo se účastníte kulturních akcí ve městě.

Musíte najít ideální rovnováhu mezi seznamem úkolů, časem, který máte k dispozici, stávající výdrží v podobě staminy a všemožné vladařské povinnosti.

Na rozdíl ale od kalendáře v Animal Crossingu, který odtikává prakticky v reálném čase a délka dne a hodin ve hře se shodují s realitou, den v Rune Factory 4 Special je dlouhý ani necelou naši hodinu. Kromě časomíry ale musíte sledovat i měřák staminy, ze kterého ukrajujete pokaždé, když provádíte jakoukoli fyzickou práci. A tady je klíč k úspěšnému probíjení se hrou. Musíte najít ideální rovnováhu mezi seznamem úkolů, časem, který máte k dispozici, stávající výdrží v podobě staminy a všemožné vladařské povinnosti.

Hurá do boje

I když jste pouhá princezna (nebo princ, podle počátečních preferencí při tvorbě postavy), nejsou výše popsané povinnosti tím jediným, co musíte stihnout. Už do tak nabitého programu musíte vměstnat průzkum okolí královského města, podzemí, ruin a bojovat s řadovými nepřáteli, ale i se silnějšími bossy. Často totiž budete muset pro další ekonomický růst města najít další nové materiály, jenže k nim se dostanete přes kupy nepřátel. Naštěstí je tento hack’n’slash boj zvládnutý, jak to říct, uspokojivě. Nečekejte ale kvalitně propracovaný RPG systém se stromem skillů, nicméně díky různým třídám zbraní, relativně rychlému levelování a přidaným zvláštním dovednostem, není problém po pár herních dnech projíždět dungeony lehce jako nůž máslem a do toho si po odpoledních kultivovat svou zahrádku. Nebo uvařit perfektní jídlo.

V Rune Factory 4 Special můžete dělat spoustu věcí a některým skutečně musíte věnovat svůj čas.

V Rune Factory 4 Special můžete dělat spoustu věcí a některým skutečně musíte věnovat svůj čas. Bez peněz získaných prodejem věcí, bez zkušenostních Princess bodů nepostavíte větší farmy, neuspořádáte další festival, bez materiálů nebudete mít na svou vlastní výbavu a nebudete tak moci zúrodnit pole, vylepšit svůj úložný prostor a na všechno máte tak málo času, že se vám do jednoho dne všechno nevejde. jenže herní den je ta krátký, že se po chvíli dostaví klasický hráčský problém: “Ještě jeden den a jdu spát.” jenže ony jsou najednou 4 hodiny ráno a vy za chvíli vyrážíte na D1 směr Praha.

Bez scénáře

Samotná hra má ale bohužel jeden velký zápor. Je až moc volná a bez zásadní pevné struktury, co máte dělat. A do toho vám relativně rychle nadhodí doslova tunu herního obsahu. Pořád jsem ze začátku hledal nějaký “úkolník” nebo poznámky, co mám vlastně dělat, ale vy prostě můžete dělat co chcete a čím víc se budete bavit s lidmi okolo, tak nějak vás sami nasměrují. Takže tento přílišný demokratický přístup musíte něčím sešněrovat a určit si svůj vlastní rozvrh, priority čemu se budete věnovat. Do té doby, než vše pochopíte a přijmete tuto volnost, je Rune Factory 4 Special prvních pár hodin lehce/těžce matoucí a někdy dost stresující.

Budování vztahů s poddanými je alfou a omegou hry.

Už několikrát jsem tady naťuknul možnost pokecat si s NPC, což je dalším důležitým aspektem hry. Budování vztahů s poddanými je alfou a omegou, ale na řadu přijdou i speciální mládenci (nebo dívky, podle pohlaví vašeho hrdiny), se kterými mluvením, dáváním dárků a trávením různých aktivit společně, budujete silnější pouta. Každý má rád něco jiného, jedna postava bude naštvaná za určité druhy jídla, jiná zase ocení procházku, a/nebo rovnou do boje s příšerami. Mimochodem, zvířata a příšery zde neumírají, jen se “odešlou” na šťastnější místo. A stejně jako vám potvrdí každý český zemědělec, skloubit milostný život s farmařením je velká výzva. Ale peníze potřebujete, prosperující město taky, jenže potencionální partneři jsou rozmanití a pevně věřím, že každý si mezi nimi najde někoho, kdo vám padne do oka.

A něco nového?

Aktualizovaná verze Rune Factory 4 s podtitulem Special pro Switch, nabízí obrovské množství bonusových příběhů, schované v novém režimu Newlywed. Právě tady si můžete odemknout hratelné epilogy, spojené s každým z potencionálních partnerů. Abyste si je ale zpřístupnili, musíte v podstatě dokončit hlavní příběh hry, ale odměnou je vám možnost sledovat své oblíbené postavy z jiného úhlu.

Přesun na moderní hardware zajistil mnohem ostřejší obraz a samozřejmě vyšší rozlišení, které nabízí celou grafiku daleko detailnější.

Odstup od vydání Rune Factory 4 na 3DSku a ve verzi pro Switch sice není nijak velký, ale technické možnosti těchto dvou konzolí jsou úplně někde jinde. Přesun na moderní hardware zajistil mnohem ostřejší obraz a samozřejmě vyšší rozlišení, které nabízí celou grafiku daleko detailnější. Bohužel jde jen o remaster a ne remake, takže mapy zůstávají zoufale malé a i když dokázaly textury a samotné prostředí přechod na Switch ustát, jsou modely postav hodně divné a moc zde nezapadají. Někdy vypadají jako z úplně jiné hry.

Takže kromě HD grafiky tady máme nové příběhové scény, lokalizace kampaně je zvládnutá lépe než na 3DSku a pokud máte rádi ty pravé výzvy, na výběr máte ještě obtížnost Hell.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme společnosti Decibel-PR.

Recenze Rune Factory 4 Special

Rune Factory 4 Special je ideálním odpočinkem pro všechny hráče, kteří se nemůžou dočkat nového Animal Crossingu. Riskujete ale, že po počátečním rozkoukávání se, dostanete na konzole Switch další titul, který ve vás bude vyvolávat nové abstinenční příznaky a přijdete tak o další hodiny a hodiny svého života.

vyvážený mix žánrů
tuny herního obsahu
rychlé levelování