Recenze Saints Row - šéfujte podle svého
Saints Row Recenze Recenze Saints Row - šéfujte podle svého

23

"Vítejte v plánu F, parchanti!"

Sérii Saints Rown asi nikdo z nás nehrál jako "svoji hlavní hru", ale spíše tak trochu jako "guilty pleasure" nebo výplň mezi jinými, většími tituly. Je to poněkud nefér, protože po stránce hratelnosti se téhle sérii místy dařily hodně zajímavé věci a její svérázný humor má také něco do sebe. Ačkoliv fanoušci série nejčastěji citují druhý díl jako její vrchol, osobně mám radši ten třetí, který kromě velmi slušné výpravy zvládl dobře vybalancovat přiměřenou formu realismu s cílenou nadsázkou, pro sérii typickou.

Pozdější díly už se ale bohužel poněkud zvrhly, když se vydaly do Pekla nebo bojovat proti mimozemšťanům. Očividně si to nemyslím jen já, protože s nejnovějším pokračováním série se tvůrci rozhodli vrátit "zpátky na zem" a to dokonce do té míry, že rovnou celou sérii restartovali, včetně nových postav vašeho šéfa a jeho party "Svatých" gangsterů. Vaše kriminální impérium tentokrát budujete ve fiktivním městě Santo Ileso, volně inspirovaném Las Vegas.

• Platforma: PS4, PS5 (recenzováno), PC, X1, XSX/S
  • Datum vydání: 23. 8. 2022
  • Výrobce: Volition (USA)
  • Žánr: městská akce
  • Česká lokalizace: titulky
  • Multiplayer: 2 hráči, cross-gen
  • Dat ke stažení: 53 GB
  • Herní doba: 40+ hodin
  • Cena: 1480 Kč (Epic)

Váš šéf, váš gang, vaše město

Ačkoliv hra vypráví poměrně rozsáhlý a ambiciózní komediální příběh, plný filmových a skriptovaných sekvencí, jejím největším trumfem proti konkurenci je ve skutečnosti svoboda, s jakou si můžete řadu věcí upravit podle sebe - samozřejmě si můžete vymodelovat a obléknout svého šéfa (nebo šéfku) a pořádně si vymazlit také svoje hlavní vozidlo, kromě toho si ale můžete upravit vzhled členů vašeho zločineckého gangu, vybavení vaší základny a nebo dokonce rozmístit různé zločinecké budovy a podniky po celém městě (na vývojáři před-chystané volné parcely) dle svého vkusu. Výsledkem je, že se s každou hodinou hraní cítíte v tomto městě (a jeho okolí) stále více jako doma, přičemž na vás stále více reagují třeba i civilisté na ulicích, kteří vás a váš gang začnou poznávat. Cílem je zkrátka město opravdu ovládnout.

Hlavní příběh je poměrně tradiční klišé o budování gangu, od nuzných začátků po luxusní dojezdy, včetně nějaké té zrady po cestě. Nicméně vše je zábavně okořeněno neustálým reflektováním reálného světa a jeho trendů, ať už se jedná o influencery, moderní korporace nebo třeba hráče larpu. Čtveřice ústředních postav působí jako čerstvě vystudovaná mládež, hledající si práci - a tomu je přizpůsoben i celkový humor či dialogy. Pokud je vám tedy okolo dvaceti let, nejspíš na vás řada těch fórků bude fungovat docela dobře. Zásluhu na tom má rozhodně také český překlad, který se kromě jiného například nebojí ani těch nejsprostších slov a dodává tak hře docela autentický říz. Samozřejmě je to nevhodné pro děti.

S každou hodinou hraní se cítíte v tomto městě stále více jako doma.

Saints Row navíc dále stupňuje trend z minulých dílů série, kdy postupně vylepšuje dramaturgii i velkolepost jednotlivých misí, takže si užijete místy opravdu parádní akci. Ať už se jedná částečně skriptovanou honičku kolony vozidel, které postupně likvidujete a přeskakujete z jednoho na druhé jako v Uncharted, nebo třeba o misi, kde letíte vybombardovat základnu protivníků vojenským vrtulníkem. Nenechte se tedy zmást zdánlivě realistickým pojetím tohoto dílu, protože akce bude opět pořádně naddimenzovaná. Samozřejmě i volba arzenálu je většinou na vás. Aniž bych ale chtěl působit jako moralizující stařec, bylo mi místy poněkud nepříjemné, s jakou samozřejmostí vaši hrdinové vraždí ve velkém policisty a ještě se z toho nahlas radují. O příležitostných vedlejších ztrátách na životech civilistů nemluvě. V dnešní době bych přeci jen čekal poněkud sofistikovanější přístup k těmto tématům.

Nevyrovnaný zážitek

Po stránce hratelnosti tedy není o zábavu nouze a pokud vám sedne lehce pubertální humor, může vás hra bavit i příběhově. Poněkud složitější už je ale debata o mechanických stránkách hratelnosti, jako je ovládání vozidel nebo především přestřelky. Mám silný dojem, že autoři se ani nesnažili vytvořit nějaký preciznější systém - střelba i jízda jsou po stránce ovládání a celkového chování tak zjednodušené, že to prostě musel být záměr. Díky tomu přežijete i naprosto šílené bouračky a prostřílíte se prakticky přes cokoliv. Pokud si tedy nenastavíte nejvyšší obtížnost, ale ta mi v téhle hře prostě nedává příliš smysl. I tak je akce ve hře zábavná, nicméně spíše v jednoduchém funkčním smyslu, třeba jako návštěva rychlého občerstvení.

Poněkud složitější je zhodnocení výpravy. Sice mi velkou část hry lezla na nervy kombinace post-produkčních filtrů, která nevyužívá správně HDR (černá je málokdy černá), nicméně zatímco místy hra vypadá jednoduše až ošklivě, jindy dokáže vykouzlit nečekaně působivé scenérie. Jak už to ve hrách s otevřeným světem bývá, nejvíc to záleží na denní době a nasvícení. Na PS5 máte možnost hrát ve 4K s mizernou plynulostí nebo 1440p v docela stabilních šedesáti snímcích. Po zvukové stránce nemám moc co vytknout, upřímně obdivuji, že pro hlavního hrdinu si můžete vybrat rovnou z několika různých mužských i ženských hlasů (toho dabingu je opravdu hodně). Hudebně mi obrovskou radost udělala rádiová stanice zamřená na Synthwave - jízda městem i jeho okolím za doprovodu téhle hudby parádně šlapala. Po stránce celkové vyladěnosti jsem kromě občasných glitchů bohužel narazil také na několik bugů, které mne donutily znovu nahrát pozici - samozřejmě je možné, že v době vydání hry již budou opatchované.

Akce ve hře je zábavná v jednoduchém funkčním smyslu.

Stejně tak zážitek ze hry jako celku je poněkud nevyrovnaný a bude záležet na vás, zda si ji užijete nebo zprotivíte. Mohlo by být například snadné upadnout do frustrace z opakovaných aktivit pro vaše vedlejší kšefty/mise, ale ty jsou málokdy povinné. Také je velká pravda, že ve hře víceméně všechny situace řešíte stejně: postřílením větších či menších skupin nepřátel. Je to natolik dominantní složka hratelnosti, že i postavy samotné si z toho opakovaně dělají legraci: "Můžeme vymyslet nějaký plán na rafinovanou loupež jako ve filmu... nebo tam naběhnout a všechny postřílet do mrtva", říká jedna postava druhé, aby se dočkala odpovědi "Jo, postřílení bude stačit". A taková je vlastně celá hra: přímočará a průhledná. Pokud s tím nemáte problém, můžete se docela dobře bavit.

Saints Row

Šesté GTA je stále v nedohlednu, díky čemuž Saints Row nabízí poměrně lákavou možnost pro fanoušky moderních městských akcí, aby se vyřádili s pořádnou kombinací vozidel a zbraní zde. Nehledejte kdovíjakou kvalitu, ale po stránce rozsahu či přizpůsobivosti se vám dostane vrchovaté porce. Ostatně ani hra samotná sama sebe nebere příliš vážně.

Vaše postava, váš gang, vaše základna
Humor občas příjemně zafunguje
Synthwave rádiová stanice