Recenze Sea of Thieves

Adam Dvořák

Adam Dvořák

63
Platformy Windows PC Xbox Xbox One

Tvůrci parádních Kinect Sports, Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts nebo Viva Piñata vytvořili pirátské dobrodružství. Jak se jim povedlo?

Hráli jsme na: PC

„Vytáhněte kotvu a směr severozápad, vy mořský krysy!“ Je na čase nastoupit na palubu galeony a vydat se za největším pirátským dobrodružstvím. Loď se kymácí na nepoddajných vlnách ze strany na stranu. Po posledním boji se kocábka plní vodou, ale ani to vás nezastaví v dosažení svého cíle. Nabijte kanony, protože na horizontu se objevují další plachty.

Arrrrrrr!

Studio Rare nám koncem měsíce dodalo mořskou vodou nasáklé, kvalitní online RPG ze světa pokladů, rumu i mocného Krakena. Vžijte se do postav pirátů, kteří se neznaje strachu vydávají na otevřené moře za věčnou slávou a bohatstvím.

Samotná hra nemá žádný děj, tudíž se odhaluje ona nepříjemná pravda a to, že vlastně nemá ani konec. Za konec by se dalo brát splnění všech možných misí a výzev. Na absenci příběhu vlastně ani tak nezáleží. Každý hráč si vytváří svou vlastní legendu a je jen na něm, kam bude střelka jeho kompasu mířit.

„Vetší loď potřebuje samozřejmě více členů posádky a tu malou můžete zase klidně ovládat úplně sami.“

Na začátku si vyberete postavu, za kterou budete hrát. Výběr je z asi deseti náhodně vygenerovaných charakterů všech pohlaví, ras i typů. Pokud vám ani jeden nesedne, můžete si nechat vygenerovat další a další, dokud se konečně s některou z nich neztotožníte. Když už máte piráta, zvolíte si, s jakou lodí budete tančit na špičkách vln. Bude to menší leč obratnější kocábka anebo se pustíte do přepadávání ostatních lodí s plně vyzbrojenou galeonou? Výběr je jen na vás. Vetší loď potřebuje samozřejmě více členů posádky a tu malou můžete zase klidně ovládat úplně sami. Tak která to bude? Jste týmový hráč či starej mořskej vlk co jedná na vlastní pěst?

Podívat se starýmu Rogerovi do očí

Vaše cesta začíná vždy na odlehlém přístavišti, kde si můžete doplnit zásoby, koupit si nové vybavení, ale hlavně, hlavně zde získáte vodítka k misi. Musíte se rozhodnout, jaké úkoly jsou pro vás ideální. Máte na výběr ze tří možných druhů, a to hledání pokladů, shánění zásilek pro obchodní společnost a službu pro tajemnou magickou frakci, která se neobejde bez boje proti krvelačným kostlivcům. Mně osobně asi nejvíce bavilo hledání pokladů, neboť je to takové, no, nejvíce pirátské. K tomu potřebujete jen mapu ostrova, která má příznačně označené místo velkým červeným písmenem X. Postupem času se vám nebude dostávat mapy, ale indicií, podle nich musíte zjistit, kde je truhla umístěná. Co se týká obchodní společnosti stačí si pořídit zvířecí klece a hurá na lov zvířat. Poslední je již zmíněná čarovná skupina, pro kterou musíte získávat kouzelné lebky tím, že porazíte šéfa padlých pirátů v podobě pěkně naštvaných kostlivců. Musím říct, že by nebylo na škodu, kdyby úkoly byly více variabilní. Takhle vesměs děláte celou dobu stejné věci dokola. I když je třeba honba za pokladem obohacena o hledání a získávání indicií, jde pořád o to samé – získat truhlu. Do toho můžete ještě mimo vybrané mise prohledávat ostrovy či vraky a celkově objevovat nová zákoutí. Časem se úkoly mohou omrzet, ale na Sea of Thieves je důležitější cesta než samotný cíl.

Říkejte mi Izmael

Co si budeme povídat, tento titul je o hodně zábavnější, pokud se hraje ve více lidech. Nejlépe pak s přáteli. Když vaše posádka bravurně zvládá ovládání lodě je to snad ten nejlepší pocit, který se může na širém moři dostavit. Jeden nastavuje plachty, druhý kormidluje, ten třetí se ujme navigace no a ten čtvrtý sleduje širé moře a je připraven nabít děla a pustit se do potyčky.

Název této kapitoly je první větou (jak jistě mnozí z vás poznali) z knížky Bílá Velryby (Moby Dick). Příběh vypráví o neutuchající pomstě a je jakousi metaforou pro boj člověka s přírodou. Nás ale hlavně zajímá ona pomsta, která je i v této hře důležitá. Nejzábavnější částí jsou totiž souboje bok po boku dvou lodí. Nadbíhání a kormidelníkův um je jen špička ledovce těchto bitev. Děla snadno proděraví trup lodi a je jen na posádce, jak rychle se dokáže ze šlamastiky dostat. Pokud není dobře sehraná, škuner jde pekelně rychle ke dnu a vámi těžce získaná kořist padne do rukou nepřátel.

„Děla snadno proděraví trup lodi a je jen na posádce, jak rychle se dokáže ze šlamastiky dostat. Pokud není dobře sehraná, škuner jde pekelně rychle ke dnu a vámi těžce získaná kořist padne do rukou nepřátel.“

Moje vlastní zkušenost je taková, že jsem plul s posádkou odevzdat lup a již se těšil na zlaťáky, které získám za odměnu. Z poza ostrova se ovšem vyřítila nepřátelská loď a začala do nás pálit hlava nehlava. Bohužel se jí povedlo pár dobrých zásahu, a ještě k tomu se výborně vmanévrovala vedle nás. Ač jsme vylévali vodu, co nám síly stačily, poškození bylo tak markantní, že zkáza naší lodi byla nevyhnutelná. Sice jsme jednoho z nepřátel porazili, ale naše loď byla nenávratně pryč. Ještě teď mi v uších zní francouzština, kterou se naši přemožitelé bavili. Pomsta se ovšem podává výhradně za studena a moje posádka se nehodlala našeho pokladu jen tak vzdát. Po získání nové lodi jsme se vydali hledat ono francouzské osazenstvo a získat tak zpátky to, co nám náleželo. Boj to byl litý, ale neměli šanci. Pomsta je totiž tou nejsilnější motivací.

Prokletá loď

Ve hře dříve či později umřete. To je holt daň za váš pirátský život. Když se tak stane, vaše postava se objeví na lodi Zatracených, a duše čeká na to, než se opět bude moci dostat na „druhý břeh“. Problém je ten, že se vždy vrátíte na palubu své lodi, takže není možné, aby vám ji někdo ukradl. Jediná možnost, jak se zbavit soupeře není zabít ho, ale potopit jeho loď. Což nás přivádí k jádru problému, který mě na hře nejvíce vadil. Jak zábavné by bylo dostat se s malou lodí nenápadně k ostrovu, na kterém jedna z posádek hledá vytoužený poklad, proklouznout na nepřátelskou palubu, zvednout kotvy a s lupem se vydat vstříc západu slunce? Bohužel tuto možnost hra nenabízí a je to škoda. Soupeřům totiž stačí zemřít a dostanou se tak na palubu, kde si to s vámi náležitě vyřídí. Stejně tak je i škoda, že setkaní s ostatními hráči, kteří nejsou členové vaši crew, znamená, že dojde na boj. Nikdo není kolegiální a vaše prosby, aby vás nechali, že stejně na lodi nic nemáte, vyjdou na prázdno. Ano je to pirátská hra, žádný simulátor vznešenosti, ale nějaké to gentlemanství by se dostavit mohlo. Samozřejmě to není ale vina hry.

„Slunce prosvítá skrz nejvyšší vlny, které se pak lámou a tříští o kýl vaší lodi. To vše je doprovázeno epickým ozvučením, díky kterému věříte, že jste se opravdu stali korzárem.“

Serenáda v modrém

Největší prim hraje audiovizuál. Je to naprosto krásná podívaná, která díky kvalitnímu zvuku vytváří perfektní zážitek. Například voda. Lepší zpracování jsem snad v herním světě nezažil. Slunce prosvítá skrz nejvyšší vlny, které se pak lámou a tříští o kýl vaší lodi. To vše je doprovázeno epickým ozvučením, díky kterému věříte, že jste se opravdu stali korzárem. Samozřejmě se zde mění i počasí a tak, když nebudete pozorně sledovat kumulaci mraků může se stát, že se dostanete do velké bouře, při které vám kompas vypoví službu. Pokud vše přežijete a s lodí nenarazíte na útes, zjistíte, že jste se najednou objevili úplně jinde než tam, kam jste měli původně namířeno.

Kvalitně jsou vyobrazeny i ostrovy a celková vegetace. Vše je laděno do komiksového vzezření, které je v poslední době na vzestupu. Ostrovy jsou malé tropické ráje, plné bujné vegetace a tu a tam se zde objeví i párek roztomilých čuníků. Všechno to dohromady hraje jak dobře naladěný orchestr a opravdu po téhle stránce není hře co vytknout.

Pěkně ostrá palba

Suma sumárum se Sea of Thieves povedlo. Po čase se může sice dostavit jistá dávka stereotypu, ale o jeho překonání se postarají samotní hráči, kteří svými činy vytváří tvář celé hry. Co se ovšem nepovedlo je cena, za kterou se dá SoT pořídit. Jelikož se jedná o cross-play titul, autoři si řekli, že za něj zaplatí stejně majitelé počítače i Xboxu One. To znamená, že počítačem odkojení hráči se trošku zděsí, když zjistí, že je cena skoro dvojnásobná. Doufám tedy, že se Sea of Thieves bude časem vyvíjet, nabídne nám nějaký nový obsah a možná i kampaň, která by jistě přilákala nové mořeplavce. Ve světě je tato novinka brána dosti kontroverzně a dostává z jedné strany malá, a z té druhé velká hodnocení. Je to ovšem prostě tím, že je jiná. Nečekejte od ní akční souboje ala Black Flag, čekejte rozjímání na moři, objevování míst, která jsou schovaná za horizontem a hlavně, hraní s přáteli či vytváření nejlepší posádky s hráči z celého světa.

Sea of Thieves koupíte ve verzi pro Xbox One na Xzone.cz a GameExpres.sk. Pokud máte předplatné Xbox Game Pass, tak je hra součástí této služby.

Sea of Thieves

Sea of Thieves je hrou, na kterou jsme se dlouho těšili. Ti, co sledovali informační videa od samého začátku, dostanou přesně to, co očekávali. Pro hráče nedotknuté PR propagací se může dostavit zklamání. Nejedná se totiž o akční titul, ale o hraní si na dobrodruhy, a to holt nemusí sednou každému.

otevřený svět
lodní souboje
zábava s členy posádky z celého světa