Recenze SEASON: A letter to the future - aneb co po nás zůstane
Recenze Recenze SEASON: A letter to the future - aneb co po nás zůstane

Platformy PlayStation PlayStation 4 PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Hra, která vás přiměje zamyslet se nad životem.

Mám pokaždé velkou radost, když narazím na vyloženě chytrou hru. Takovou, která se naplno opře o silné stránky herního média - především interaktivitu a vliv hráče na dílčí nebo celkový výsledek - a vystaví zážitek, které by vám kniha nebo film nabídnout nemohly. V ideálním případě zároveň nabídne poselství, které vás ohromí svojí pravdivostí, abyste na něj následně vzpomínali dlouhé roky. Přesně takovou hrou je SEASON. Popravdě jsem ji z toho podezíral již od první upoutávky - a po dohrání mohu spokojeně prohlásit, že své nemalé ambice opravdu naplnila. Z pohledu někoho, kdo ji nepochopí, ale bohužel nemá příliš co nabídnout, jelikož po stránce hratelnosti jde víceméně o tzv. "chodicí simulátor", byť na jízdním kole.

• Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, PC
  • Datum vydání: 31. 1. 2023
  • Výrobce: Scavengers Studio (Kanada)
  • Žánr: adventura
  • Dat ke stažení: 7 GB
  • Herní doba: 7 hodin
  • Cena: 583 Kč (Steam)

Přiměřená špetka sci-fi

Ačkoliv hra některé věci vysvětlí velmi pečlivě, jiné záměrně nechává poněkud zastřené - včetně identity vaší hratelné hlavní hrdinky, mladé ženy, která se vydává na první velkou cestu za hranice odlehlé vesnice, ve které vyrůstala. Samotná vesnice vypadá na první pohled docela obyčejně, jak by klidně mohla vypadat nějaká ta horská vesnice v současnosti v našem světě. Najdete v ní ale náznaky, že svět prošel nějakými kataklyzmatickými událostmi, po kterých společnost jako taková přestala fungovat a celkově vlastně příliš mnoho lidí nepřežilo. Důvod, proč se vydáváte na cestu, s tímto docela souvisí: blíží se totiž tajemný "konec sezóny" a vaším cílem je zdokumentovat co nejvíc ze světa kolem vás, než ten konec nastane.

Hned v úvodu přijdete do styku s unikátní technologií, která v mnoha ohledech připomíná film Počátek, také zde si musíte na cestu v zájmu vlastní bezpečnosti vyrobit speciální osobní "amulet", jehož role bude chránit vaši mysl před útoky zvenčí. Z toho, jak je tato procedura pojatá, je naprosto zřejmé, že se nejedná o nějaký spirituální obřad, nýbrž o vědci vynalezené opatření proti velmi skutečné hrozbě. Hra celkově opatrně balancuje na hraně sci-fi a realismu, což se projevuje kromě jiného i tím, že celou dobu přemýšlíte, zda je tento svět tím naším (stovky let v budoucnosti, po pádu civilizace) nebo nějakým zcela fiktivním. Tak nebo onak se v něm děly nehezké věci a očividně se jedna taková opět chystá.

Blíží se konec sezóny a vaším cílem je zdokumentovat svět kolem vás.

Vaše hrdinka tedy vyráží na osamělou pouť, "vyzbrojená" pouze šlapacím jízdním kolem, fotoaparátem, nahrávacím mikrofonem a především deníkem, do kterého budete aktivně zapisovat svoje zážitky i vkládat pořízené snímky z vašich cest. Kromě samotného průzkumu herního prostředí - pěšky (z kola můžete kdykoliv sesednout) nebo jízdou budete totiž především tvořit tento deník, přičemž své zápisky a fotky do něj můžete naházet ledabyle nebo si s každou stránkou opravdu vyhrát: je na vás, jak důležité vám připadne zanechat po sobě co nejlepší svědectví vaší doby a vaší cesty. Ačkoliv vaše cesta může být místy hodně osamělá a zpočátku snad i trochu strašidelná, ve hře není žádný boj. Když už potkáte jiného člověka, většinou je posmutnělý z končící sezóny a docela rád si s vámi přátelsky popovídá.

Co po nás zůstane

Jednou z věcí, která pomáhá realizovat vaši cestu a zážitky z ní v plné síle, je mimořádná výprava. Již od té první upoutávky ze hry jsem měl tak trochu problém uvěřit, že prakticky neznámý indie vývojářský tým dokázal vytvořit hru, která od začátku do konce vypadá jako velmi kvalitní animovaný film, včetně stylizace, za kterou by se nemuselo stydět žádné velké filmové studio. Pohromadě s citlivým hudebním podkresem a kvalitním dabingem je atmosféra hry mimořádně vyspělá a silná. I zdánlivě "prázdné" scény, když se třeba schováte v pobořené budově, abyste počkali než se přežene déšť, mají svou váhu a kouzlo.

Stejně vyzrálý je i samotný scénář, který velmi citlivě odkrývá závoj celého toho tajemství světa kolem vás a končící sezóny, to vše vystavěno kromě jiného na nezapomenutelných setkáních s osobitými lidmi po cestě. Nechci samozřejmě prozrazovat příliš, dozvíte se odpovědi na většinu klíčových otázek, nicméně ke konci hry je dobrá šance, že si vaši pozornost více než samotné vysvětlení oné sezóny získá celý ten koncept a poselství hry o tom, jak pomíjivá je lidská existence a jak lze vysledovat určité cykly nejen v životech jedinců, ale také v existenci civilizace jako celku. Ukázáno kromě jiného třeba na rozdílech mezi obdobími války a míru, což je samozřejmě velmi aktuální téma i v našem reálném světě.

Hra od začátku do konce vypadá jako velmi kvalitní animovaný film.

Jak jsem varoval již v úvodu recenze, pokud vás tato témata minou a příběh ani jeho myšlenky vás nezaujmou, můžete snadno hru zavrhnout jako "další z chodicích simulátorů", ačkoliv hra má několik vyloženě adventurních pasáží, kde musíte vyřešit relativně jednoduché hádanky či skládačky. Jejím jádrem je ale opravdu váš deník, který musíte vyplňovat ručně a občas se do něj musíte i kvůli těm hádankám vracet. Uvědomíte si přitom, jak důležité je někdy vybrat, co přesně po sobě zanecháme těm dalším - ať už našim dětem, nebo třeba naprosto neznámým cizím lidem, kteří jednou naše věci objeví a budou se z nich snažit pochopit, co jsme byli zač a jaký byl ten svět, ve kterém jsme žili.

Zčásti rafinovaný sci-fi příběh o pádu civilizace a zčásti poetická báseň o pomíjivosti života, tahle hra vás prostě donutí se zamyslet a nejspíš vás i velmi účinně dojme. Je vyloženě povznášející zážitek hrát něco takhle vznešeného a cílevědomého, ačkoliv pro určitý typ hráčů to s ohledem na prosté herní mechaniky bude zkrátka jen "další chodící simulátor".

Nádherné audiovizuální zpracování
Tematické využití interaktivity
Vyzrále dávkovaný příběh