Recenze Shadow Tactics: Blades of the Shogun – Aiko's Choice
Shadow Tactics: Blades of the Shogun Recenze Recenze Shadow Tactics: Blades of the Shogun – Aiko's Choice

Jan Urbančík

Jan Urbančík

Návrat k horšímu, který ale stále zabaví.

Pokud jste fanoušci taktických her, určitě už jste slyšeli o studiu Mimimi Games. Tento německý tým se proslavil hrou Shadow Tactics: Blades of the Shogun, která se silně inspirovala tituly jako Commandos či Desperados. Pro Mimimi to byl start jako z říše snů, hra se totiž stala natolik úspěšnou, že je oslovil vydavatel THQ Nordic, jenž vlastní práva na již zmíněnou značku Desperados, aby Mimimi vytvořili třetí díl této trochu pozapomenuté série, který vyšel loni v červnu. I ten slavil velký úspěch a bylo jasné, že němečtí vývojáři budou chtít v tomto žánru pokračovat.

Zatímco však pracují na hře s kódovým označením Süßkartoffel, udělali si menší, velmi netradiční odbočku. Na jaře letošního roku oznámili standalone DLC, ale ne pro Desperados 3, nýbrž pro 5 let staré Shadow Tactics. A právě na toto rozšíření, s názvem Aiko’s Choice, se podíváme v dnešní recenzi.

• Platforma: PC
  • Datum vydání: 6. 12. 2021
  • Vývojář: Mimimi Games
  • Vydavatel: Daedalic Entertainment
  • Žánr: Real-time taktická hra
  • Dat ke stažení: 4 GB
  • Herní doba: 6 hodin
  • Prodejní verze: Digitální

Staré dobré Shadow Tactics

Vytvořit DLC 5 let po vydání hry je opravdu hodně neobvyklé, a právě proto je samostatné. Ke hraní nepotřebujete vlastnit základní hru, ačkoli to vývojáři silně doporučují a já se k nim rozhodně přidávám. Příběh je totiž zasazen doprostřed původní hry, ale pokud byste ji opravdu hrát nechtěli, je pro vás na začátku DLC k dispozici menší shrnutí.

A o čem vlastně Aiko’s Choice je? Jak už název napovídá, vše se točí okolo Aiko, mistryně převleků. Tu totiž konfrontuje její bývalá učitelka Lady Chiyo, která spolupracuje s hlavním záporákem celé hry, Kage-samou. Chiyo unese některé členy skupiny, a cíl Aiko je tak jednoduchý: osvobodit je a zabít Lady Chiyo.

Ve hře na vás čekají tři velké mise, odehrávající se na nových, poměrně rozlehlých mapách. Každá je svým způsobem unikátní, jedna je například složená z několika ostrůvků, mezi kterými musíte plavat (což však nedokážou všechny postavy), na jiné zase můžete využít ve svůj prospěch nastražené pasti. Design úrovní je něco, v čem se Mimimi neustále zlepšují, a rozšíření Aiko’s Choice to jenom potvrzuje. Jde o kombinaci toho nejlepšího, co jejich produkce nabízí.

Další předností je rozhodně příběh, který je překvapivě zajímavý a dozvídáme se zde nové informace o postavách staré známé skupiny, složené kromě Aiko také z nindži Hayata, samuraje Mugena, střelce Takumy a obratné dívky Yuki. Jejich vzájemný vztah se pak ještě prohlubuje v menších „interlude“ misích, které doplňují klasické mise na velkých mapách. Tyto mezihry jsou opravdu zaměřené hlavně na příběh a musím říct, že to funguje perfektně. Jde zřejmě o menší experiment, který by vývojáři chtěli zakomponovat do svých dalších her a já jsem jedině pro. Vše navíc doplňuje skvělý audio design a především povedený dabing, jenž má stále stejně dobrou kvalitu jako v původní hře. Jednotlivé hlášky se jen tak neoposlouchají.

Příliš pozdní návrat

Přesto ale nemůžu jenom chválit. Největší negativum je zkrátka fakt, že jde o rozšíření pro 5 let starou hru, což jde na titulu vidět hned v několika ohledech. Hra postrádá všechna vylepšení z Desperados 3, ať už jde o plánovací mód s možností pauzy, zrychlení času, větší variabilitu nepřátel (která je zde velice nízká), začištěnější grafiku a uživatelské rozhraní či lepší cutscény a obecně animace. Především ty, ve kterých postavy mluví, vypadají na rok 2021 opravdu toporně. Aiko’s Choice je důkaz toho, že Desperados 3 není jen levný reskin Shadow Tactics.

Na druhou stranu to ale nemění nic na tom, že hratelnost Shadow Tactics je stále zábavná. Každý krok musíte detailně naplánovat a každé zabití nepřítele, při kterém vás nikdo nespatří, bude pro vás velkým úspěchem. Ze všeho nejlepší jsou pak momenty, kdy zabijete třeba 5 cílů najednou a všechno se povede podle plánu. Právě tehdy se dostaví ten pravý pocit radosti z toho, že jste opravdu něco dokázali.

Na některé věci musíte přijít metodou pokus-omyl, což už je pro tento žánr typické. Aiko’s Choice vám to nicméně, stejně jako základní hra, ulehčuje velmi rychlým ukládáním a načítáním. Navíc jsem nikdy nepociťoval pocity frustrace, obtížnost je dobře vyvážená a kdyby vám nevyhovovala, můžete si ji upravit. Vadou na kráse tak zůstávají hlavně různé bugy a glitche, kdy se postava zasekne v jiném objektu a podobně. Zkrátka věci, které už byly v původní hře.

Podtrženo, sečteno, Aiko’s Choice je povedené rozšíření základní hry, které vás zabaví přibližně na 6 hodin. Pokud jste si Shadow Tactics užili, budete se bavit i tady. Ale jestli jste stejně jako já mezitím hráli Desperados 3, budete výrazně postrádat některá vylepšení, a to je zkrátka negativum, které nelze přehlížet.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun

Aiko's Choice je povedené rozšíření, které si užijí všichni fanoušci původní hry. Potěší vás především nápaditý design úrovní a zajímavý příběh, jenž více odkryje minulost jednolitvých postav. Nelze se však ubránit srovnání s Desperados 3 a tady Shadow Tactics prohrává na plné čáře.

Výborný design úrovní
Stále zábavná hratelnost
Zajímavý příběh