Recenze Shin Megami Tensei V: Vengeance - svůdná démonologie
Shin Megami Tensei V: Vengeance Recenze Recenze Shin Megami Tensei V: Vengeance - svůdná démonologie

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Větší, hezčí, lepší ve všech ohledech a pro všechny platformy.

Pokud si připomenete naši recenzi původní verze této hry, vydané exkluzivně pouze pro Nintendo Switch v roce 2021, zjistíte, že již tehdy jsme byli hodně nadšení. Letošní vylepšená verze nejen že hru přináší prakticky na všechny ostatní herní platformy, s náležitou porcí technických vylepšení, ale hlavně ji obohacuje o vysoké množství všemožných přídavků na mnoha frontách, od zbrusu nového a intenzivnějšího příběhu, přes záplavu nových démonů i bossů až po celou řadu vylepšených herních mechanik. Jedná se o podobný rozdíl, jako třeba základní Persona 5 a edice Persona 5 Royal, kdy původní verze hry prakticky ztrácí smysl (a původní verze je odstraněna z prodeje v digitálních obchodech, nahrazena touto citelně vylepšenou). Zároveň jde stále o jeden z nejzajímavějších titulů v žánru.

• Platforma: PC, PS4, PS5, X1, XSX|S, Switch
  • Datum vydání: 14. 6. 2024
  • Výrobce: Atlus (Japonsko)
  • Žánr: JRPG
  • Dat ke stažení: 26 GB
  • Herní doba: 70+ hodin
  • Cena: 1499 Kč (Alza)

Nový příběh, nové postavy

Jednou z nejzajímavějších novinek v této edici hry je přítomnost zbrusu nového příběhu, který je přítomen v podobě volitelné variace na ten původní. Na začátku hry jste informováni o existenci tajemné dívčí postavy a můžete se rozhodnout, zda ji vypustíte na svět z tajemného vězení mezi dimenzemi. Pokud ji neosvobodíte, čeká vás "Canon of Creation", což je nezměněná verze příběhu tak, jak jej známe z původní hry. Pokud ale dívku osvobodíte, čeká vás "Canon of Venegance", což je zbrusu nová variace příběhu. Ta sice staví na klíčových událostech nebo třeba lokacích z původní verze hry, ale naprosto zásadně je obohacuje a mění, včetně záplavy nových situací, dialogů nebo třeba bossů.

Pokud jste původní hru nehráli a sérii neznáte, připomenu, že se jedná o hru, kde na sebe jednotlivé díly nijak nenavazují. SMTV obsahuje nové postavy a novou zápletku, takže zcela bez obav můžete do série vstoupit právě tímto dílem. Příběh vypráví o biblické apokalypse, po které se probouzíte jako středoškolák v troskách současného Tokia, abyste zjistili, že prakticky všichni lidé jsou mrtví a svět nyní obývají démoni sloužící chaosu, andělé sloužící řádu a všemožné další mytické bytosti z legend celého lidského světa a historie, bojující o moc, teritoria nebo pouhé přežití. Postupně se musíte k některým z nich přidat, nabrat spojence do své party, odhalit záhady tohoto nového světa a nakonec se rozhodnout, jak s ním naložíte.

Prakticky všichni lidé jsou mrtví a svět nyní obývají démoni.

Nový příběh, Vengeance, citelně reaguje na kritiku původní verze hry. Klade větší důraz na hrstku přeživších lidí, jejichž osudy a vztahy s vaší postavou i mezi sebou navzájem jsou mnohem propracovanější, s vyšší dávkou dialogů. Hlavním obohacením je přítomnost zmíněné tajemné dívky. Jmenuje se Yoko a většinu hry má unikátní funkci komentovat vaše (nelineární) rozhodnutí či události, tak trochu jako tajemný soudce nebo pozorovatel. Výrazným zlepšením na této frontě je také možnost velkou část hry mít lidské postavy přímo ve vaší aktivní partě a na bojišti, byť pouze formou "hostů", o jejichž vývoji či schopnostech nemůžete tolik rozhodovat a mohou vás kdykoliv kvůli příběhu opustit. Nesmím také zapomenout zmínit zbrusu novou čtveřici hlavních záporáků, kterými jsou výrazně sexualizované démonky Qadištu. Jako celek bohužel příběh nedosahuje na špičky žánru, stále trpí poněkud chaotickým úvodem a podivnou odtažitostí (která nicméně dává smysl v kontextu postupného odlidšťování vaší postavy, jak se z ní stává víceméně bůh), nicméně je rozhodně zajímavý a propracovaný, přičemž "Venegance" varianta nabízí citelně lepší tempo i hlubší propracovanost postav, než původní "Creation" varianta příběhu.

Vylepšení na všech frontách

Také samotná hratelnost a další formy obsahu se dočkaly celé řady vylepšení. Tím nejzákladnějším je ještě větší pestrost démonů, které ve zdejším světě potkáváte, bojujete s nimi a můžete je rekrutovat do své aktivní party, abyste je dále trénovali, vylepšovali jejich schopnosti a následně je také křížili mezi sebou. Prostě to celé funguje jako pokémoni, ale s démony. Mezi novými přírůstky najdete jak všemožné oblíbence ze starších dílů série nebo jejích odboček (například Soul Hackers 2), tak zbrusu nové bytosti, například z africké mytologie. Kromě nových démonů a bossů ale hra obsahuje také celou novou lokaci - přičemž zdejší lokace jsou rozsáhlé "otevřené světy", takže jeden navíc je pořádný přídavek, obzvláště když je tak mimořádně esteticky povedený. Nechybí ani nový dungeon.

Prostě to celé funguje jako pokémoni, ale s démony.

Po funkční stránce vám nejspíš udělá radost přítomnost ukládání pozice kdykoliv mimo boj, takže nemusíte čekat na nalezení dalšího checkpointu. Všemožná herní menu mají nové a vylepšené funkce, včetně například dvou režimů mapy - jeden klasický 2D a druhý dynamický ve 3D, kde můžete přibližovat kameru. Na mapě jsou nové "kolejnice", které slouží pro rychlé cestování mezi lokacemi v reálném čase. Samozřejmostí je vyšší rozlišení, plynulost a přítomnost nových speciálních efektů, kdy například dynamické nasvícení postav kouzly během bojů dodává hře na působivosti. Pořád je třeba zvyknout si na unikátní výtvarný styl, ale vylepšená grafika pouze potvrzuje a podtrhuje, jak moc je ve skutečnosti silný a povedený.

Stále platí, že bojový systém v této hře je patrně nejlepším tahovým bojovým systémem napříč celým JRPG žánrem. Diamantově vybroušená rovnováha slabin a mechanik způsobuje, že každý jeden souboj je napínavý a může skončit během jediného chybného tahu, čímž si po celou dobu hraní udrží vaši plnou pozornost, aniž by se zvrhla v rutinu, bez ohledu na vámi nastavenou obtížnost celé hry. Zároveň ale velmi citelně odměňuje správná rozhodnutí či pečlivě vypěstované křížence démonů ve vaší partě. Venegance přináší vylepšení také v bojovém systému, například formou vrozených schopností, umožňujících poskládat ještě zajímavější kombinace na bojišti. Pohromadě s geniálním designem otevřeného světa, kde na každém kroku najdete něco zajímavého a který na sebe skvělým způsobem navazuje nespočtem zkratek apod. se tak stále jedná o jednu z nejlepších her svého druhu. Jen je potřeba překonat úvodní náraz, jelikož první pohled na hru nebo její první hodiny mohou stále někomu připadat poněkud chaotické či podezřele obtížné. To se ale rychle změní s dalšími hodinami hraní, jakmile do SMTV pořádně proniknete.

Shin Megami Tensei V: Vengeance

Zřejmě nejlepší bojový systém v rámci tahových JRPG, naprosto geniální design otevřeného světa, který je radost prozkoumávat a bezedně hluboký lexikon démonů ke zkrocení, pěstování a křížení. Kvality původní hry se dočkaly rozsáhlého obohacení, nyní celek funguje i vypadá ještě lépe a navíc vypráví silnější nový příběh s novými postavami.

Bezkonkurenční bojový systém
Brilantní design otevřeného světa
Stovky démonů k polapení