Recenze Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen Order Recenze Recenze Star Wars Jedi: Fallen Order

Recenze Star Wars Jedi: Fallen Order

44

Nesmrtelná sága nabrala nový dech.

Letošek je pro fanoušky Star Wars důležitým rokem, protože je v kině čeká završení nejnovější trilogie, které se podle trailerů chystá nějakým způsobem svázat dohromady postavy a tedy i děj všech dosavadních filmů. Navíc se na nové streamovací službě Disney rozjíždí první výpravná televizní série, která pravděpodobně definuje jednu z nejdůležitějších platforem pro budoucnost značky. Obě tyto věci ale zastírá také notná dávka obav, protože film může dopadnout jako splácanina (nebo přehnaná sázka na jistotu) a seriál zatím působí draze či výpravně, ale nikoliv legendárně.

Naštěstí máme videohry. A právě ty nám momentálně nadělily zážitek, který by klidně mohl skončit jako nejlepší kus Hvězdných válek v letošním roce. Rozhodně bychom si na to nevsadili od začátku - reputace EA je momentálně více, než jen trochu pošramocená a ukázka hry na letošní E3 nepůsobila úplně nejlépe - vypadala jako relativně šedivá kopírka těch nudnějších hopsacích pasáží z Uncharted. Navíc tu byla ta "kauza" s embargem recenzí až po vydání hry. Naštěstí se ale ukázalo, že vývojáři ze studia Respawn opět nezklamali.

• Vyšlo na: PC, PS4 (recenzovaná verze), Xbox One
  • Datum vydání: 15. listopadu 2019
  • Žánr: Akční adventura

Nečekaný hrdina

Hvězdná války jsou samozřejmě ohromná podívaná s nádhernou hudbou... ale nic z toho by nemělo příliš význam, kdyby to nepoháněl kvalitní příběh. A každý příběh je pouze tak zajímavý, jako jeho postavy. S velkou radostí tedy potvrzuji, že mladý Cal Kestis je jedním z nejsympatičtějších hrdinů za dlouhou dobu. Poznáváme ho jako ušmudlaného mechanika, který je až překvapivě šikovný v rámci své profese, ale zároveň skrývá velké tajemství a působí nedůvěřivě, uzavřeně. Postupně zjistíme, že má za sebou nemálo traumatizující dětství a společně s ním krok po kroku odhalíme jeho původ a prožijeme jeho cestu za nalezením odvahy čelit obrovské výzvě osudu. Má tam sice i nějakou tu "frackovitou" pasáž, kdy nabude až příliš sebevědomí (něco jako Atreus v polovině God of War), ale naštěstí mu to nevydrží příliš dlouho a parádně se z toho vykoupí.

Cal disponuje přesně tou kombinací pochyb a odhodlání, která z něj dělá mimořádně lidského a sympatického hrdinu.

Ostatní postavy, ačkoliv jich není příliš mnoho, jsou také všechny zajímavé. Ať už je to věčně bručící kapitán vaší lodi, zachmuřená mentorka s temnou minulostí nebo jistý člen posádky, kterého naberete až hodně pozdě, ale jeho zákeřný humor patří k nejlepším dialogům ve hře. Vlastně mě tahle banda tak bavila, že bych si zahrál jakýkoliv přídavek nebo pokračování, jenom abych mohl strávit další chvíle s nimi. Takhle mi k srdci nepřirostly snad žádné postavy od původního Mass Effectu. Vedle takto silných protagonistů jsou záporáci poněkud slabší, nicméně také oni mají své výrazné příběhy a hlavně: dokáží působit opravdu děsivě, když se do vás naplno opřou.

Cal Kestis je jedním z nejsympatičtějších hrdinů za dlouhou dobu.

Největší hvězdou je ale dost možná postava, která vlastně ani nemluví. Váš věrný robůtek, BD-1, patří k těm nejmilejším a nejroztomilejším z celé Star Wars ságy - a to už je panečku slušná konkurence. Uvedu jeden příklad za všechny - pokud ho budete chvíli pozorovat v pilotní kabině vaší lodi, všimnete si, že nenápadně zkoumá, zde se po něm dívá kapitán - a v nestřežené chvíli zkusí smáčknout libovolné tlačítko na řídícím pultu, načež rošťácky uteče zpátky na místo a čeká, co se stane. BD-1 je zkrátka to nejroztomilejší pípající mechanické kuře, se kterým jste kdy cestovali galaxií. Tento pocit je dále podpořen jeho užitečností, jelikož má starost také vaši mapu nebo třeba lékárničky.

Průzkum světů

Když už jsme u té mapy, pojďme si rovnou říct, že ji budete opravdu potřebovat. Tohle totiž zdaleka není takový koridor jako Uncharted, ale spíše spletitá síť všemožných skrýší a zkratek, připomínající hry jako Metroid Prime nebo Dark Souls. V praxi se díky tomu můžete opravdu vyřádit při průzkumu prostředí a hledání skrytých předmětů. Mapa je pro tyto účely báječně vybavená, protože vás informuje nejen o procentuálním i konkrétním počtu nalezených i nenalezených věcí, ale navíc vám barevně odlišuje místa, pro jejichž překonání ještě nemáte potřebné vybavení nebo schopnosti, takže se nikdy nezaseknete skrz nepochopení záměru tvůrců apod. Bohužel ale budete muset občas procházet některé pasáže opakovaně "po cestě zpátky" apod.

Každá nová planeta vám napoprvé vezme dech... a pak ještě několikrát.

Prostředí je přitom radost zkoumat také díky jeho naprosto nádherné grafice, která si místy v ničem nezadá s nejpůsobivějšími scénami z filmů. Skoro se až nechce věřit, že Respawn hru postavil na Unreal engine, protože takhle jsme ho snad ještě v akci neviděli a některé scenérie (třeba hned úvodní demontáž gigantických křižníků v suchých docích na planetě "šrotu") prostě berou dech. Navíc jsou od sebe velmi odlišné, každá je doslova jiný biom, od vrakoviště vesmírných lodí přes nádhernou zelenou přírodu až po zasněžené hory či vyprahlé pouště. K tmu všemu navíc dostanete solidní dávku vesmírných lodí a základen, jejichž interiéry jsou designovány v tom nádherně starosvětském stylu původní filmové trilogie (hra se odehrává mezi třetí a čtvrtou filmovou epizodou). Sice jsem doufal, že planet bude o něco víc, ale vyloženě málo jich také není (číslo neuvádím kvůli spoilerům).

Některé scenérie prostě berou dech, navíc jsou od sebe velmi odlišné.

Bohužel mimořádné grafické kvality hry v kombinaci s rozlehlým a spletitým prostředím si místy vyžádaly nehezkou daň v podobě technických problémů. Kupodivu nejde o nějaké citelně propady framerate, ale o naprosté zamrznutí hry při přechodu mezi některými částmi prostředí. Skoro se mi tomu nechtělo ani věřit, protože na jiných místech to autoři řeší klasicky "přechodovými komorami", pomocí kterých mažou z paměti předchozí část prostředí a nahrávají tu další (zatímco vy se plazíte úzkou puklinou ve skále nebo jedete na zdánlivě nekonečné jízdě výtahem). Je možné, že hra třeba původně měla být více lineární a teprve po E3 feedbacku (nebyl jsem sám, koho to demo zklamalo) je tvůrci ještě nějak dofukovali a už je nestihli optimalizovat. Tomu by nasvědčoval i nějaký ten úplný crash, který jsem při hraní na PS4 Pro zažil (zažil jsem ho ale také u Uncharted 4, abychom byli féroví).

Boj hodný rytíře

Správný Jedi pohrdá střelnými zbraněmi a svoje konflikty řeší "zbraní z civilizovanějších časů", tedy laserovým mečem. A soubojový systém v této hře je opravdu hoden slova rytíř, protože rozhodně nejde o nějaké bezduché mačkání jednoho tlačítka (tedy pokud si nezvolíte nejnižší obtížnost hry, kde je skoro jedno, co a jak během boje děláte). Na úplném začátku sice máte pouze nějaký ten základní úder a protiúder, ale jak sbíráte zkušenosti a odemykáte nové schopnosti či chvaty na stromu svých schopností (je super, že se tam můžete dopředu podívat na krátkou video ukázku daného upgradu - pomáhá to v rozhodování), zatímco vylepšujete také samotný laserový meč, váš repertoár se rychle rozroste a než se nadějete, budete kombinovat všemožné útoky magií (Sílou) s parádně zpracovanou choreografií šermířského tance.

Choreografie soubojů vypadá stejně dobře ve filmových sekvencích jako během hraní.

Fallen Order je dostatečně soběstačná a osobitá hra, aby nebylo potřeba ji kritizovat za vykrádání jiných titulů. Nicméně na vyšší obtížnost je opravdu možné najít podobnosti s Dark Souls hrami. Napomáhá tomu kromě jiného také zobrazený ukazatel výdrže nepřítele pod ukazatelem jeho zdraví, nebo přítomnost výrazných bossů, na které si budete muset najít taktiku a některé z nich i pořádně nacvičit. Ostatně když meditujete na jednom z checkpointů v herním prostředí, hra vám doplní zdraví i lékárničky v zásobě, ale oživí také všechny nepřátele na mapě - to už prostě není náhoda a nemá cenu před podobností obou her zavírat oči.

Budete kombinovat všemožné útoky magií (Sílou) s parádně zpracovanou choreografií šermířského tance.

Bohužel se jinak skvělý bojový systém poněkud rozsype ve chvíli, kdy je na scéně více protivníků. Obzvláště pokud to jsou navíc protivníci rozměrnější (které je potřeba zasáhnout do určitého místa) nebo pokud jsou to protivníci s odlišnými metodami (je těžké nebo spíš nemožné zároveň se krýt mečem před nepřáteli pálícími z pušek a kontrovat tím samým mečem protiúdery jiných nepřátel na blízko ve stejnou chvíli). V takových případech nepomůže ani uzamykání kamery na protivníka nebo některé chvaty, určené pro podobné situace (přitáhnutí všech nepřátel k vám apod.). Když už jsme u té kamery, tak si bohužel v takových situacích také moc neví rady a nejednou se mi stalo, že zaparkovala v rohu nebo ve stěně, takže jsem vůbec neviděl, co dělám.

Celek je více, než jen součet

Mohlo by se zdát, že hru hodně kritizuji - nádherné a spletité prostředí pomlouvám zasekávacími loadingy, pestrý a efektní soubojový systém pomlouvám problémy s kamerou. Jenže celek je v tomto případě mnohem více, než jen součet jednotlivých částí. Na jednu minutu zaseknutého nahrávání prostředí připadá hodina úžasu nad jeho krásou a nápaditostí. Na jeden chaotický až neférový souboj s chumlem nepřátel připadají desítky opojně uspokojivých duelů. A nad tím vším se pyšně tyčí opravdu parádní příběh, který bohužel prakticky nelze rozebírat bez spoilerů - tolik je tam překvapení a nečekaných zvratů/míst/postav atd.

Osobně nepatřím k nějakým skalním fanouškům Star Wars, ale jako dítěti mi původní trilogie učarovala jako asi každému. A vlastně žádné hře se od té doby nepovedlo ve mě vzbudit ty pocity okouzlení fantaskním světem, opojně nádhernou hudbou a neodolatelně charismatickými postavami, se kterými jsem chtěl létat galaxií ještě dlouho poté, co proběhly závěrečné tituly (hra vám zabere alespoň patnáct hodin, ale pokud budete zkoumat prostředí nebo hrát na vyšší obtížnost, klidně se to nafoukne na dvojnásobek). Když nad tím tak přemýšlím, vlastně mám velkou chuť si hru rovnou zopakovat podruhé. A její nejlepší momenty mi zůstanou vypálené ve vzpomínkách na hodně dlouho.

Recenze Star Wars Jedi: Fallen Order

Druhý názor

Jakub Marušák:

Star Wars Jedi Fallen Order je hra, na kterou fanoušci Star Wars roky čekali se zatajeným dechem. Zkušení vývojáři z Respawn Entertainment se rozhodli jít proti zavedeným konvencím a vydat v roce 2019 čistě single-player hru, neobsahující mikrotransakce, duhový loot či jakýkoliv game as a service prvek. Nesnažili se vynalézt kolo a vsadili na léty osvědčené herní mechaniky, fungující v jiných titulech. Výsledkem je nejlepší Star Wars hra pro jednoho hráče od dob Republic Commando.

Zasazení příběhu mezi filmové epizody tři a čtyři nenabízí příliš prostoru k manévrování, což fanouškům umožní předvídat konec na míle daleko. Tvůrcům se i tak podařilo vytvořit poutavé vyprávění a postavy, které nejsou striktně černobílé. Hratelností Fallen Order připomíná velmi zajímavý mix akční adventury Uncharted či Assassin’s Creed, soubojů alá Dark Souls a postupného prozkoumávání levelů (tak jak hlavní hrdina získává nové a nové schopnosti) známého ze série Metroid. Dohromady to prostě a jednoduše funguje, a vás tak čeká 15 až 25 hodin poctivé hry. Pozor si však budou muset dát majitelé základní PlayStation 4 a hlavně originálního Xbox One, na kterých hra i vlivem použitého Unreal Engine běží hůř, než by se mohlo zdát. I přesto je to pro hráče akčních adventur zajímavá jednohubka a pro fanoušky Star Wars naprostá povinnost.

Recenze Star Wars Jedi: Fallen Order

Hru můžete zakoupit na Xzone.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Překvapivě nádherná a zároveň propracovaná hra, kterou žene dopředu skvělý příběh plný výborných postav. Zajímavý průzkum prostředí koření zábavný soubojový systém. Největší vady na kráse jsou tak vyloženě technického rázu a naštěstí se projevují jen občas, takže vám nedokážou zkazit celkově skvělý zážitek. Fanoušci Star Wars se dočkali splněného snu (mohou si bez problému přidat bod k hodnocení) a ti ostatní se dočkali vyloženě kvalitní akční adventury, která by mohla být začátkem velkolepé série.

Ohromující výprava
Silný příběh, nezapomenutelné postavy
Nápaditý design prostředí