Recenze Svoboda 1945 - emocemi nabitý příběh z naší historie
Attentat 1942 Recenze Recenze Svoboda 1945 - emocemi nabitý příběh z naší historie

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

2
Platformy Windows PC Apple iOS Android Android Apple Mac

Unikátní interaktivní počin, který nemá konkurenci.

Studio Charles Games, které tvoří vědci, absolventi a studenti Univerzity Karlovy, svou cestu započalo v roce 2015 vydáním výukové simulace Československo 38-89: Atentát. Autoři tento projekt chtěli dostat do škol jako výukový materiál. Není proto překvapivé, že už tehdy hrála důležitou roli historická přesnost a spolupráce s historiky z Akademie věd ČR. Tato výuková pomůcka se stala základem pro vytvoření hry Attentat 1942, která posbírala řadu ocenění u nás i ve světě. Historická adventura vyprávějící příběhy z doby nacistické okupace a atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, přinesla jedinečný zážitek, na který jako fanoušek silných příběhů a historie dodnes vzpomínám.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), Mac, iOS, Android
  • Datum vydání: 3. 8. 2021
  • Výrobce: Charles Games (Česká republika)
  • Žánr: příběhová adventura/vizuální novela
  • Česká lokalizace: ano
  • Dat ke stažení: 9 GB
  • Herní doba: 2+ hodin
  • Cena: PC 350 Kč (Steam), PC 499 Kč (Xzone)

Interaktivní učebnice dějepisu

Nyní se Charles Games vrací na scénu s titulem Svoboda 1945: Liberation. Období nacistické okupace střídá několik ústředních témat související s koncem druhé světové války a následným nástupem komunismu. Příběh hry vás v kůži památkáře vezme do fiktivní vesnice Svoboda, která leží na česko-německém pohraničí. Máte zde rozhodnout o osudu místní školy. Stane se z ní památka, nebo půjde k zemi? Podobně jako v případě Atentátu je děj vyprávěn formou hraných rozhovorů s živými herci. Různí obyvatelé obce vám budou vyprávět své vzpomínky, příběhy a názory na závěr druhé světové války, odsud Němců z Československa, volby v roce 1946 nebo nástup komunistické totality a kolektivizace.

V těchto rozhovorech dostanete vždy na výběr z různých otázek, na které vám postavy budou odpovídat. Velkou pochvalu si zaslouží herecké výkony. Zatímco v Atentátu hráli amatérští herci, v případě Svobody autoři oslovili profesionální herce z divadel. Rozdíl je na první pohled dobře patrný. Celkovému dojmu ze hry to jednoznačně prospělo. V průběhu rozhovorů přijde řeč i na další zajímavá témata. S volyňským Čechem si například popovídáte o jeho původu a bitvě v Dukelském průsmyku, které se jako voják účastnil. Jednotlivé postavy budou mít na výše zmíněné historické události odlišný pohled. Je logické, že třeba pohled a vzpomínky sudetské Němky Grötschel a komunisty Klepala se od sebe budou výrazně lišit.

Jak bych se asi zachoval, kdybych se ocitl v kůži oné postavy?

Vývojáři vám žádný pohled nevnucují, ale naopak vás přímo vybízí k tomu, abyste si z dostupných výpovědí a faktických informací udělali vlastní názor a obrázek. Každý člověk vám bude vždy prezentovat svou vlastní pravdu. Ke komu se přikloníte, je už pouze na vás. Hra vám tímto nastavuje určité zrcadlo. Několikrát jsem si při hraní kladl otázku. Jak bych se asi zachoval, kdybych se ocitl v kůži oné postavy? Nutno podotknout, že zmíněné výpovědi se rozhodně nenesou na pozitivní nebo radostné notě. Svoboda 1945 nevypráví příběh o vítězství a osvobození, ale příběh pomsty, útlaku, násilí a sváru, který mezi lidmi částečně stále přetrvává, což vám některé postavy dají ostře najevo.

Atmosféra by se dala krájet

Tak už to ale u témat, o kterých se nikdo nechce příliš bavit, bývá. Ačkoli jsou rozhovory nejdůležitější součástí hry, dočkáte se i jiné formy vyprávění. Pochválit mohu vizuálně velmi povedené animované pasáže komiksového charakteru, které vás vezmou přímo do druhé poloviny 40. let. Rozhovory jsou občas doplněny i dobovými záběry. Ty vám opět připomenou, že nejde o smyšlené vyprávění ale o skutečnou součást našich dějin. Celkově hutnou atmosféru dotváří povedený soundtrack od hudebního dua DVA. Kromě rozhovorů, animovaných kreslených pasáží a dobových záběrů si užijete také několik miniher.

Stejně jako v případě Atentátu se bavíme i v případě Svobody 1945 o interaktivním dokumentárním díle, kde je onen prvek hratelnosti a výzvy do velké míry upozaděn. Dílčí hádanky a minihry jsou proto co do obtížnosti jednoduché. Jejich síla tkví v provázanosti na příběh a skutečné události. V základu primitivní minihra, ve které si máte sbalit kufr zkrátka dostane úplně jiný náboj, když si uvědomíte, že se nebalíte na dovolenou, ale připravujete se na divoký odsun.

Vytěžení hry na sto procent dokáže zabrat i více než čtyři hodiny.

V součtu jsou minihry o něco více nápadité než v Atentátu. I nadále si s nimi však bez problémů poradí i nehráči. Některá témata, jež s příběhem vesnice přímo nesouvisí, jsou ve hře jen letmo zmíněny. Jejich podrobný popis naleznete v textové encyklopedii, jejíž jednotlivé kapitoly postupně odemykáte. Je trochu škoda, že i v případě encyklopedie autoři nezvolili interaktivnější formu a prostý text nedoplnili větším množstvím dobových materiálů nebo audio nahrávek, které by zejména mladší hráče více motivovaly k jejímu prostudování.

Zacíleno na fanoušky silných příběhů a historie

A jak je na tom herní doba? Pokud budete spěchat, dokážete se na konec příběhu dostat za dvě hodiny. Svoboda 1945 vás však svým závěrem motivuje k tomu, abyste si celý zážitek zopakovali a kladli postavám trochu jiné otázky nebo k nim chodili v jiném pořadí. Vytěžení na sto procent proto dokáže zabrat i více než čtyři hodiny. Musím přiznat, že jsem si po dohrání říkal, že bych se hrou bez problémů vydržel i delší dobu a všechny postavy vyzpovídal více do hloubky. Na druhou stranu jsem neměl pocit, že by mě vývojáři o něco ochudili. Vzbudili ve mně naopak zájem, abych se o některých událostech, které byly ve hře třeba jen lehce naťuknuty, dozvěděl více.

Svoboda 1945 volně navazuje na Attentat 1942. Oba tituly od studia Charles Games jsou ojedinělým interaktivním počinem dokumentárního charakteru s důrazem na příběh a historickou přesnost. Herní prvek se i ve Svobodě omezuje na několik v zásadě jednoduchých miniher. Pokud vám jde především o hratelnost a obtížnost, tak vás Svoboda úplně nenasytí. Pokud byste se však chtěli naplno ponořit do emocemi nabitého a unikátní formou vyprávěného příběhu z důležitého období našich dějin, tak vám mohu Svobodu 1945 s klidným srdcem doporučit.

[sc name="reklama_lynx" ]

Attentat 1942
Apple iOS
Android Android
Apple Mac

Svoboda 1945 pomocí interaktivních rozhovorů, kreslených historických materiálů, dobových záběrů a miniher odvážným způsobem popisuje a vysvětluje složitá témata našich dějin v čele s odsunem sudetských Němců a nástupem komunistické totality. Cílí přitom nejen na příznivce historie, ale na všechny fanoušky silných příběhů.

Napínavý a originálně vyprávěný příběh
Skvěle zahrané postavy
Důraz na historickou přesnost