Recenze The Alliance Alive HD Remastered
Recenze Recenze The Alliance Alive HD Remastered

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

Platformy Nintendo Switch Switch

HD remaster nemusí sednout každému, ale stojí na solidních základech.

Studio FuRyu občas dokáže vytvořit hru, která má svým způsobem ten správný potenciál, aby se stala legendou. Přesně toto je i případ duchovního nástupce RPG The Legend of Legacy (naše recenze zde), což je podle mého skromného názoru lehce nedoceněný klenot. Spousta fanoušků tuto hru milovalo díky skvěle propracovanému soubojovému systému, ale něco prostě k dokonalosti chybělo. Třeba příběhové pozadí, které by dokázalo udržet hráče u konzole a rozumně spojovalo průzkum jednotlivých lokací do logických celků.

Možná to byl ten pravý důvod, proč se FuRyu rozhodlo pro své další JRPG najmout jednoho z nejlepších lidí z tohoto odvětví herní zábavy. Tím je Yoshitaka Murayama, který byl hlavním vývojářem a scénáristou prvních dvou Suikodenů a tak se zdálo, že je o trojáčkový trhák postaráno. Jenže podobně třeba FuRyu získali tvůrce série Persona na vytvoření The Caligula Effectu: Overdose a jak to celé dopadlo.

Vraťme se ale zpět k Murayamovi a na jeho hru, vyvíjenou pro 3DSko, kdy na těchto velmi solidních základech vzniklo RPG The Alliance Alive. Bohužel mne tato hra na kapesní konzoli v době svého vydání minula a do rukou jsem dostal až HD remaster pro Switch, nabízející vylepšenou grafiku, doprovázenou přívětivějším uživatelským rozhraním. Jak se později ukázalo, The Aliance Alive sice ničím úplně nevybočuje ze standardů, ale jistě jde o pozoruhodné RPG, které by většina fanoušků neměla minout.

• Vychází na: Nintendo Switch (recenzovaná verze), PlayStation 4
  • Datum vydání: 8. října 2019
  • Žánr: JRPG

Z 3DS na Switch

Několik velmi dobrých RPG titulů bohužel nedokázalo, a ani nemohlo, zachránit 3DSko před nevyhnutelným koncem a když už je jeho sláva dávno pryč, snaží se NIS America dostat své bývalé hráče na novou platformu. A patrně si i vybudovat novou, stabilní hráčskou základnu. Jinak si neumím vysvětlit vydání The Allinace Alive na Switchi v remasterované HD kvalitě.

Příjemné je, že ač působí začátek lehce zmateně, postupně se všechny dílčí příběhy propojí do logického celku.

Od původního vydání na 3DSku se po příběhové stránce bohužel nic nezměnilo. Jádro zápletky se točí kolem skupiny lidí, kteří se pokouší získat svobodu od nadvlády rasy Beastfolku a Daemonů. Ti se na zem dostali již před tisíci roky a po beznadějném boji lidí proti nim se chopili vlády, okořeněné lehkou tyranií. První část vaší cesty pak víceméně plynule představuje hlavní hrdiny a jejich důvody, proč se rozhodli s nenáviděnými vládci zatočit.

Příjemné je, že ač působí začátek lehce zmateně, postupně se všechny dílčí příběhy propojí do logického celku. Díky tomu nemáte problém se s jejich jednáním sžít a některé si i oblíbit. Po tomto úvodu se vám do rukou dostává devět hlavních postav, z nichž se vytvoří odbojářská skupinka a pod vašim vedením se vydává prohledat celý dostupný svět. A samozřejmě splnit svůj hlavního cíl, kterým je osvobození lidí od démonů.

Postavám hry The Alliance Alive bylo vyčítáno, že jsou asi nejslabším článkem, že nikdo z hrdinů nijak nevyčnívá z šedého průměru nebo že se v průběhu hraní nijak dál nevyvíjí jejich osobnost. S tím ale nemůžu souhlasit, protože i když jsou někteří klasickými archetypy každého RPG, najdou se povahově odlišní jedinci a i když se vám do boje časem může statisticky hodit někdo lepší, já osobně prakticky zůstal s prvním pěticí až do konce.

Změny? Jsou ale...

Grafika nového remasteru se od svého vydání na 3DS výrazně vylepšila. Chibi styl nemusí sednout každému, ale v HD kvalitě je překvapivě příjemný a vůbec nepůsobí lacině. Bohužel je ostrá grafika postav v přímém rozporu s lehce rozmazaným prostředím. To ale nabízí dostatečnou rozmanitost a zajímavé lokace, které nejsou nijak svázané a omezené koridory. Svět je tedy plně otevřený a navíc vůči postavičkám obrovský. Jde jej lehce shrnout dvěma slovy - prostě nádherný.

Dovolím si dokonce tvrdit, že na televizi vypadá ještě lépe než na malé obrazovce.

Já osobně mám navíc umělecký styl chibi upřímně rád a sednul mi i ve spin-offu série Final Fantasy v podobě World of Final Fantasy. Tady je navíc úplně jedno, jestli hrajete remaster The Alliance Alive v handheld režimu nebo na velké obrazovce. Dovolím si dokonce tvrdit, že na televizi vypadá ještě lépe než na malé obrazovce.

Paradoxně zamrzí nezvykle výborný hudební doprovod, který je v přímém kontrastu s totální absencí dabingu. Chápu, že na 3DSku nebyl prostor pro namluvení, ale tento remaster by si to skutečně zasloužil. Nakonec ještě zmíním překopání uživatelského rozhraní tak, aby odpovídalo pouze jedné jediné obrazovce Switche.

Tím jsme asi vyčerpali všechny novinky HD remasteru. Můžu tak klidně říct, že máme naservírované pěkné doplňky, ale bohužel jsme nedostali vůbec nic nového. Nenajdete žádnou úprava příběhu, postav nebo soubojového systému. Dokonce nepřibyly ani žádné další vedlejší úkoly nebo obsah. Stejně tak zamrzí výše zmíněný chybějící dabing, protože ve hře existuje celá spousta cutscén, ve kterých se postavám ústa pohybují a vyloženě to vypadá, že byste měli něco slyšet. Dokonce jsem i zkontroloval nastavení, jestli nemám dialogy vypnuté.

Dobro a zlo vlastně neexistuje

Děj hry The Alliance Alive je zasazen do světa, který byl před tisíci lety napaden tajemnými démony a následně rozdělen do čtyř kvadrantů. Každá část se od sebe dost liší převládajícím počasím. Vždy jde o nějaké extrémní povětrnostní podmínky jako je neustálý déšť nebo nekonečné sněhové pláně nebo všudypřítomná tekoucí láva. Mezi kvadranty navíc není možné cestovat, protože jsou od sebe odděleny bariérou Dark Current (něco jako Temný proud), vytvořenou démony.

Jenže konflikt jako takový není pouze černobílý a asi v polovině hry už je jasné, že lidé nastalé situaci vlastně nerozumí do hloubky.

Tito démoni mají nad lidskou společností s neochvějnou převahu a udržují svůj způsob drsného pořádku. Proto se časem lidé spojí a najdou způsob, jak se z nepříjemné situace dostat. Jenže konflikt jako takový není pouze černobílý a asi v polovině hry už je jasné, že lidé nastalé situaci vlastně nerozumí do hloubky tak jak by měli a k vámi chystanému konfliktu by stejně došlo.

Také ale zjistíte, že nikdo není skutečně zlý nebo dobrý. Tento “zvrat” vytváří zajímavou premisu, kdy máte rádi postavy, se kterými jste se už sžili a zároveň pochopíte motivaci démonů. Bohužel je tady další “ale” v podobě velmi neotřelého a dopředu víceméně jasného závěru, kdy se přeci jen postavíte nějakému arcizlounovi, představující to hlavní zlo. Přesto přese všechno je příběhová zápletka velmi solidní a poutavá.

Všudypřítomný boj

Skutečným lákadlem této hry ale zůstává samotná hratelnost a pak skvělý boj. Nebudu se zabývat úplnými detaily, ale ve zkratce jde v The Alliance Alive o klasický tahový systém, který si vypůjčil mechanismy ze série SaGa. Zůstává tak obrovský prostor pro vlastní přizpůsobení a stálé přizpůsobování.

Tento systém je (i pro mne) velmi jednoduchý na pochopení a s přibývajícími zkušenostmi, a novými zbraněmi, se dokáže neustále měnit a vyvíjet. I když tak máte na začátku dost silné postavy, dokážete s dalšími, při vhodné výbavě, udělat zázraky. Systém tedy funguje tak, že čím víc nějakou zbraň používáte, tím více se s ní naučíte různým a různě účinným útokům. A pak se jejich opakovaným používáním ještě zlepšíte a zesílíte nejen všeobecně, ale také právě v oné disciplíně.

Použití silnějších možností útoků nebo kouzel, vás ale stojí nějaké body SP. A tady opět musím vyzvednout herní principy. Po každém boji se u postav plně obnoví jejich zdraví. To ubude pouze v případě, že vám hrdina v souboji zemře, tak se sice po skončení zase probudí živý a zdravý, ale s určitým postihem na množství zdraví. Když ale v boji vyčerpáte manovou základnu, musíte zpět do města a za určitý bakšiš se vyspat třeba v hostinci. Zde se vám ale také do plna obnoví i zdraví.

Vedlejšáky

Jedním z dalších důvodů, proč se víceméně dokážete lehce vypořádat s většinou nepřátel, je množství vedlejších činností, do kterých vás hra nenuceně zapojí a při tom je není potřeba přímo dělat. Hra sice začne relativně pomalu a přímočaře, ale asi v polovině se to zlomí a najednou před sebou máte obrovský svět k prozkoumání, plný ostrovů a malých dungeonů, ve kterých najdete optimální výbavu. Ještě lepší na tom je, že se vám postupně zpřístupní i další způsoby cestování, včetně ornitoptéry, lodě nebo i skákajícího králíka a kovové kačenky, a tak se dostanete i do dříve nepřístupných oblastí.

Většina NPC, se kterými jste mohli ze začátku pouze mluvit, můžete později přibrat do armády a připojit je k jedné z pěti guild.

Zároveň budete moci najímat více než stovku postav. Většina NPC, se kterými jste mohli ze začátku pouze mluvit, můžete později přibrat do armády a připojit je k jedné z pěti guild. Tyto spolky se třeba zaměřují na vývoj bojových taktik, další vytváří kouzla pro boj a jiné zase dokážou poskytnout více informací o nepřátelích. A když shromáždíte dostatek lidí a přiřadíte je k cechu, získáte další bonusy jako jsou další dovednostní body nebo lepší výstroj.

Druhou polovinu hry tak tento vedlejší obsah nepřímo definuje a vy získáte přiměřený pocit uspokojení, když na malém ostrově naverbujete do armády více lidí a v důsledku toho si nahrabete více vybavení. A to co nepoužijete, můžete v klidu prodat a za peníze nakoupit lektvary a další zbraně nebo zbroj.

Slovo závěrem

The Alliance Alive si při svém prvním vydání na 3DSku neodnesla moc dobrá hodnocení, takže se patrně FuRyu rozhodli pro remaster na Switch a PS4, ve snaze najít další nové hráče. Právě pro ně je nová verze určena. Prostě pro všechny ty, kteří nehráli originál. Najdeme zde sice spoustu pěkných nových doplňků a remaster je určitě ten lepší způsob, jak si hru užít, ale tak nějak si myslím, že pokud nejste vyloženě obřím fanouškem hry, na druhý nákup to jako důvod nestačí. Pokud jste tuto hru ještě nikdy nehráli, je The Aliance Alive HD Remastered nádherné umělecké dílko s hudbou a příběhem, který dohromady dělá z nákupu vynikající volbu. Pokud vlastníte 3DS verzi, nechám rozhodnutí na vás.

The Alliance Alive HD Remaster můžete zakoupit v našich obchodech Xzone.cz a Gameexpres.sk.

The Alliance Alive HD Remastered je vybroušeným mixem tahového soubojového systému a jednoduchého, ale poutavého příběhu, který vás dokáže udržet při chuti postupovat vpřed. Navíc fanouškům chibi stylu dokáže nabídnout zajímavý design postav a společně s perfektně vyváženým soundtrackem vhodně doplňuje seznam JRPG na Switchi. Škoda jen totální absence dabingu, který hře dává zbytečně silný knock-out.

poutavý příběh
skvělý soundtrack
vedlejší obsah