Recenze The Elder Scrolls V: Skyrim - mírně kritická recenze na titul roku.
Blogy čtenářů Recenze Recenze The Elder Scrolls V: Skyrim - mírně kritická recenze na titul roku.

Rád si vždy udělám čas na hry, které za to stojí. Skyrim je u milovníků RPG považován za výborný titul. Osobně jsem se konečně dostal ke kompletní…

Rád si vždy udělám čas na hry, které za to stojí. Skyrim je u milovníků RPG považován za výborný titul. Osobně jsem se konečně dostal ke kompletní edici, takže jdeme pomalu hodnotit.

Dovahkiin

Drakorozený hrdina, jemuž proudí v žilách dračí krev a je prakticky stvořen proto, aby se stal zabijákem draků, se po nepodařené popravě, kterou překazil jeho úhlavní nepřítel Alduin, vydává na cestu za záchranou světa. Jednoduše shrnutý začátek hry. Jak se vůbec nový TES změnil oproti minulým dílům v možnosti tvorby postavy? Celkem zásadně hru zjednodušil. Již nemáte osm vlastností, ale jen tři základní tabulky život, manu a výdrž. Ale abych Skyrimu tolik nekřivdil, obohacuje vlastnosti asi v osmnácti oblastech, do kterých je možné investovat vaše skill pointy, nebo lépe řečeno jeden bod na každou úroveň.Zajímavou novinkou je také že už se vaše postava nerodí pod určitým znamením, které si můžete na začátku vybrat, ale aktivuje tuto sílu pomoci kamenů, jenž tyto souhvězdí vyobrazují.

Velká část síly vašeho hrdiny je zaměřena do křiku. Asi potřebuje ventilovat vztek, a proto neustále pokřikuje nadávky v dračím jazyce. Účinky jednotlivých řevů jsou různé, některé působí jako výborná útočná síla, jiné zas jako skvělá obrana. Většinu z nich se učíte na posvátných místech či hrobkách, kde jsou pradávné texty umístěny. K jejich naučení je ale potřeba vždy jedna dračí duše. Což pro vás znamená, že když chcete být vzdělaným, musíte se stát výborným drakobijcem.

Před lety sice byla o draky nouze ale díky zlotřilému Alduinovy je jich nyní ve Skyrimu tolik že po čase začnou být jednoduše otravní. Jednoduše řečeno jsou přemnožení. Takže čím víc jich zabijete, tím víc se jich na mapě objeví. Ze začátku je jejich přítomnost zábavná ale po čase když se vaše postava nemůže jít ani vymočit, bez toho aby zabila draka, začali působit spíše otravným dojmem.

Konečně dokončen

Musím se přiznat, že Skyrim sem hrál skutečně mnohokrát. Ale nyní je to poprvé, co jsem hlavní linii dokončil. Řada vedlejších questů mě vždy od ní odvedla na míle daleko. Tentokrát se mi však povedlo překonat sám sebe, obejít všechny lákadla a zdolat tohoto obra vedlejších aktivit, jenž přede mnou stál. Nevím ale, jestli jsem udělal dobře. Tak nuzný příběh se v RPG objevuje skutečně málo. Hořkou pilukou je pro mě ještě to, že poté co jsem zachránil svět, jsem pro větší část světa stále jen neznámou postavou které nechtějí prodat dům.

Problém je, že celkově zde herní questy zaujmou jen tak napůl. Čekal jsem asi něco zajímavějšího, co by mi více připomínalo starší díly, které mě tedy zaujali o poznání víc. Hodně věcí se v průběhu jejich plnění dá očekávat, takže hráči uniká oblíbený moment překvapení. Celkově na mě většina úkolů působila dost nudně. Jistě občas se naskytl jeden či dva, které skutečně zaujali, ale zbytek škoda mluvit.

Které úkoly by měli být lépe hodnoceny, hlavní či vedlejší? Budu hádat. Většina z vás si jistě myslí, že za plnění main quest lane by měl být hráč odměněn skutečně po zásluze. Je to mu právě naopak. Za side práce dostanete většinou skutečně tučný a občas dokonce nelogický honorář, s kterým se odměna za plnění příběhu nemůže vůbec srovnávat. Uvedu jeden krásný příklad. Vesničané mají problémy s žoldáky, jenž okupují jejich důl. S hrdinou jdete do dolu, tam si promluvíte s vůdcem a zjistíte, že je buď můžete pozabíjet, anebo jednoduše vyplatit částkou 124 zlatých. Ze začátku vaše postava není zrovna rozený zabiják, takže vaše volba padne na úplatek. Poté co vojáci odejdou, vám vesničané dají rovných 800 mincí. Logika se v moment, kdy jsem přebíral peníze, naprosto vytratila.

Jediné, co úkolům podává pomocnou berličku, jsou frakce. Sice zde naprosto zmizel viditelný postup, ale i přesto zde mají zadané práce větší smysl, než side questy. Každá z nich má svou hlavní linii a po jejím dokončení se automatický stáváte vůdcem daného společenství. Poté dostáváte znovu nezajímavé a občas nelogické prácičky. Pro příklad bych uvedl cech Zlodějů, u kterého je aktivita založená na padělání a přepisování knih. Ta by se dala udělat celkem zajímavě. Škoda jen, že tomu tak není. Stačí jen vběhnout do domu, dotknout se knihy a práce je splněna, to má být zábava?

Meč a Magie

Soubojový systém prošel celkem pozitivní změnou. Magie i kontaktní boj jsou na stejné úrovni a pozadu nezůstává ani lukostřelba. Hrát se dá prakticky podle svého výběru. Titul samotný vás na žádnou z cest nenutí. Příjemnou novinkou je používání dvou zbraní či kouzel najednou, což z vaší postavy dělá nebezpečného protivníka. Kouzla jsou díky tomuto vylepšení v určitý moment silnější, než za předpokladu, že je sesíláte jen jednou rukou.

Jelikož na devadesát procent hraji vždy za mága, hned jsem se na tuto profesi vrhl. Byl jsem celkem nepříjemně překvapen, když se například škola vyvolávání značně zredukovala. Své staré služebníky jsem měl rád a popravdě mi je žádný z nových tvorů nemůže plně nahradit.

A jak je na tom váš naditý inventář? Podle mého moc dobře ne. Za prvé váha předmětů často neodpovídá tomu kolik by měli vážit a díky tomu že vaše postava běhá bez batohu, tak všechny itemy asi nosí po kapsách. Jestli tomu tak je chápu proč je uložiště věcí naprosto nepřehledné. Nejlepe se to ukáže v moment útěku z vězení. Buď vezmete všechno nebo nic, protože své poklady v záplavě zbytečností nenajdete.

Bystré obyvatelstvo

Rasy, které se ve Skyrimu střetávají, jsou celkem pestré. Touto vlastností naopak neoplývá jejich dabing spolu s AI.  Na devadesát devět procent se setkáte hlasy čtyř aktérů, kteří na vás budou promlouvat jak skrz svalnaté mladíky, tak i kulhající starce. Horší je, když si jednotlivé postavy začnou skákat do rozhovorů, ty se navzájem překrývají, takže ve výsledku dostanete celkem slušný guláš. Chvíle kdy vám kovář vypráví jak dobré zbraně má na prodej a poté co s ním navážete konverzaci tak žádnou možnost k obchodu nemá, se stává celkem často, obchodníci v tomto světě nesnáší profit a v pusté krajině mají asi spoustu zákazníků, takže si mohou vybírat. Poté co se náhodou dostanete k nákupu si skutečně musíte dávat pozor. Jelikož je i obchod stejně jako invetář nepřehledný, občas se vám může stát, že nakoupite věci ktere jste nechtěli.

O něco hůř je na tom uměla inteligence. Ta občas ukazuje nadprůměrnou pozornost a všímavost, ale chvíli poté spadne tak hluboko, že je náročné hledat v chování postav jakýkoliv logický důvod jejich počínání. Myšlenky majitele domu, který vykrádáte by pro vás mohli být dostačujícím příkladem. Můj dům byl vlastně zamčený, co tu děláte, ale tak dám vám ještě chvilku, aby jste mi mohl vykrást truhlu, ale pak už skutečně musíte jít. Opačným případem je například přístup lidí v hospodě, kde se na vás po neumyslném ukradnutí jablka za jeden zlatý vrhne celý lokál. Zajímavě jsou na tom i orkové a jejich doly plné drahé rudy. Klidně můžete vytěžit celý důl a nikdo vám neřekne ani půl slova ale stačí jedno špatné kliknutí na lopatu a už se na vás valí kupa problémů.

V soubojích občas některé momenty naprosto postrádají logiku. Když proti vám stojí lučištník či mág, tak by jste očekávali, že bude stát pěkně daleko od vás a ostřelovat vás šípy či firebally. Zde to funguje trošku jinak, na otevřeném prostoru sice postavy většinou stojí dál od vás, ale v dungeonu i přes to, že mají prostor, se bez většího rozmýšlení vrhnou k vám a tím pádem si upírají výhodu boje na dálku, díky tomu je jejich smrt velmi rychlá.

Mezi obyvatele Skyrimu nepatří však jen lidé a jiní humanoidi ale i monstra kterých tu rozhodně není málo. Většina z nich ctí kodex nestvůr takže na vás bez mrknutí oka zaútočí. Někteří z nich jsou ale neutrální. Těm se ale také nedá věřit, jak jinak si vysvětlit že obr napadený drakem k vám přiběhne a jednou ranou kyje vás odpraví. Jediný koho snad nemusíte zabít jsou nebohá lesní zvířátka, ty naštěstí na hráče neutočí anebo útočí?

Jak vyplnit nevyplnitelné

Prvních par hodin ve Skyrimu sem si skutečně užíval. Čím déle jsem po tomto světě cestoval, tím víc se mi zde ukazovalo to, že je prakticky prázdný. Ano nabízí neustále stejné souboje, které vám časem přijdou otravné, ale jednoduše řečeno po obsahové stránce mi prostor přišel naprosto nevyplněn. Možná je to tím, že nejsem milovníkem zimní krajiny a tím pádem mě většina lokací nezaujala díky své chladnosti. Je zde sice snaha prostředí kombinovat, ale nepřijde mi moc povedená. Znovu ke mě přilétá vzpomínka na Imperial City a krásnou balanci jednotlivých lokalit.

A co takové interiery jednotlivých budov? Polepšila se Bethseda oproti minulému dílu? No podle mě tedy moc ne. Problém je, že dvorní stavitel asi jezdil z jedné vesnice do druhé a jelikož to byl líný parchant, tak dal prakticky všem stejné vnitřní prostory. Zajímavé musí být návštěvy jednotlivých obyvatel mezi sebou. Reálně si dokážu představit, že se navzájem obviňují z krádeží, jelikož je výbava chatek naprosto totožná s tím, co najdete u sousedů. Čím víc bych v tomto směru pohlížel na detaily, tím by to bylo horší, a proto raději přejdu na staré dobré dungeony. Ve hře jich zde sice je hodně, ale jejich odlišnost se znovu hledá celkem těžko. Jistě pár detailů se nabízí, ale po pár sekundách, kdy pohřební komora A vypadá stejně jako hřbitov B, se pocit odlišnosti a výjimečnosti naprosto vytrácí.Hodně zajímavým aspektem je také naprosto prázdný ocean. Krom pár ryb, zde není absulutně nic. Očekával bych možná žraloky, hlavonožce či jiné obyvatele moří. A ono nic.

Další super věcí je to, že úkoly jsou od sebe na míle vzdálené, takže si krásnou krajinu můžete užívat desítky a možná i stovky hodin. Já ale děkuji bohu za rychlé cestování, jinak bych si asi při desátém questu místo strastiplné cesty raději vybral chřtán draka, než dlouhé pobíhání po nádherní mapě.

DLC co se celkem povedlo

Dvě DLC do Skyrimu bych bral jako celkem povedené. Prvním dodatkem byl upírsky laděný Dawnguard. Ten přišel s celkem zajímavým příběhem, který výrazněji nenarušoval základní hru. Jediným problémem zde snad bylo jen to, že se vampýři přemnožili a začali se vyskytovat snad v každém z měst. Což bylo na nižším levelu celkem nepříjemné. Ale to byl jen nepatrný detail. Obsah, který byl přidán, nebyl sice převratný, ale hlavní linie zde byla podle mého zajímavější než v původním titulu.

Druhé DLC už je spíše pro fanoušky The Sims, osamělé matky či počítačové nerdy jenž touží po adopci sirotka a dětský domov jim jednoduše svého chovance nedá. Stavění domečku a starání se o své dvě přechytralé děti, které trpí poruchou růstu, může být super. Ale pro mě je to naprosto nezapadající obsah.

Závěrečným DLC byl Dragonborn. Po napadení členy kultu Miraaka se vydáváte hledat toho, kdo vás chtěl vidět mrtvého. V ten moment se pro vás otvírá mrazivý ostrov Solstheim. Někteří z nás, jenž pamatují starý dobrý Morrowind a jeho okolí, pocítí po příjezdu na Solstheim moment nostalgie, přeci jen vracíte se na místo, kde se většina hráčů třetího dílu poprvé setkala s vlkodlaky. Stále je zde možno narazit na stejné obyvatele jako před lety. Ostrov se sice hodně změnil, ale stále má své kouzlo.

Se Solstheimem se objevuje možnost létat na dracích. Na začátku jsem se těšil na to, jak se proletím nad Skyrimem, jednoduše řečeno měla to být bomba. Ale nebyla. Drak měl prakticky celou situaci stále pod kontrolou, vaše jediná starost bylo zaměřování a zabíjení nepřátel zakončené přistáním na povrch, který tuto možnost nabízel. Nuda.

Možná to bude příště lepší

To je to jedné v co můžeme doufat. To co někteří nazývají hrou roku, bych jednoduše shrnul jako průměrný titul s obrovským nevyužitým open-worldem. Zjednodušení pro mladší komunitu na mě působí jako plivnutí do tváře fanouškům starších dílů. Snad se Bethseda polepší a příště vydá něco na úrovni kvalitního Oblivionu. Pokus o další zlehčení by mohl totiž dopadnout katastrofálně.

Skyrim je jako lego. Autoři vám zde dávají obrovský nevyplněný prostor a je jen na vás jak si ho vyplníte. Jenže občas moc volnosti jednoduše škodí. Legendy o dokonalé grafice a epickém příběhu jsou skutečně jen pohádkou. Hru jako celek zachraňuje široká moderská komunita ale ani přes to nedosahuje kvalit předchozího dílu.

Severská atmosféra
Lore Skyrimu
Široká moderská komunita