Recenze The Last Case of Benedict Fox - detektivka s chapadly
Recenze Recenze The Last Case of Benedict Fox - detektivka s chapadly

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

1
Platformy Xbox Xbox Series X|S Windows PC Xbox Xbox One

Kochejte se ohavně krásnou metroidvanií.

Existuje spousta detektivů. Někteří zamyšleně bafají z dýmky, jiní si rádi pohrávají se zakrouceným knírem. A pak je tu Benedict Fox. Přidrzlý floutek, který má uvnitř sebe démona a nebojí se ho použít.

• Platforma: PC (Steam), Xbox One, Xbox Series X/S (recenzovaná verze)
  • Datum vydání: 27. 4. 2023
  • Vývojář: Plot Twist
  • Vydavatel: Rogue Games, Inc.
  • Žánr: 2D metroidvania
  • Dat ke stažení: 12,1 GB (Xbox verze)
  • Herní doba: 15 až 20 hodin
  • Cena: 719 Kč (zdarma součástí Game Passu)

Benedictovi za nejasných okolností zemřel otec. Sice tak trochu tuší, kdo by za vraždou mohl stát, ale pořád nezná důvod. Neví, co v posledních hodinách, dnech a vlastně i letech otec prováděl, protože nešlo o úplně spořádanou rodinku. Dorazí proto do rozlehlého domu, kde ve sklepě leží v kaluži krve bezvládný starý muž. A začne pátrat. Jenže ne v domě samotném - v alternativní dimenzi nazývané limbo, kde se ukrývají ty nejbolestnější vzpomínky a stopy vedoucí k mnoha nepříjemným zjištěním.

Lovecraftovská metroidvania The Last Case of Benedict Fox upoutá už neobvyklým zasazením: odehrává se ve 20. letech minulého století, kdy si lidé pouštějí jazz z gramofonu a nosí košile s vestičkou. Jenže v téhle hře není všechno jako z učebnic dějepisu. Najdete tu i golema, boj mezi církví a okultním spolkem a taky mluvícího démona.

Právě on je Benedictovým i vaším nejbližším přítelem. S hlavním hrdinou promlouvá hlubokým chraplavým hlasem, pomáhá mu hledat stopy a především umí bojovat. Když se z reálného světa dostanete do limba, zjistíte, že se bez svého společníka neobejdete. Prostřednictvím fialových chapadel dokáže vynést Benedicta na vyvýšenou platformu, vytváří kolem něj štít a časem se naučí i další triky.

Na začátku je náš detektiv křehoučký červ, který se umí ohánět dýkou a jednou za čas i vystřelit z pistole. Jak postupuje dál a dál, získává inkoust, materiál, který vypadne ze zabitých nepřátel. A co lepšího se dá dělat s magickým inkoustem, který na první pohled vypadá nebezpečně, než nechat si ho vytetovat na kůži?

Každé tetování znamená novou schopnost pro démona, který se naučí vytvářet kolem Benedicta obrannou bublinu nebo strhávat létající zrůdy pomocí chapadel na zem. To vše se vám ve hře hodí víc a víc, protože čím hlouběji jdete spletitými chodbami v podvědomí mrtvého otce, tím agresivnější a odolnější nepřátele míjíte. Bohužel nepůsobí nijak zvlášť originálně a velká část z nich jsou humanoidi. Jeden umí vybuchovat, další si nese štít nebo mušketu. Bossové jsou už ale nápaditější a s některými z nich ani nebudete bojovat zbraněmi.

Pokroucené šifry a chodby

Hra vás nicméně stále nutí pokračovat. Každý roh nebo slepá ulička může skrývat vylepšení, dopis s informacemi nebo tajemný předmět, který se vám v budoucnu hodí. Typické znaky žánru metroidvanie se tu projevují naplno a vy opakovaně procházíte už známé chodby, protože nástroje k odemykání různých typů dveří získáváte pomalu jeden po druhém.

Hra vám nic nevysvětlí, a tak na způsob řešení musíte přijít sami.

Naštěstí každé zamčené dveře, ať už ve formě kovové branky nebo obludy s prsty místo tlamy, která vysloveně žadoní o utracení, jsou ve skutečnosti puzzly. A nutno říct, že velmi povedené a pestré puzzly. Nejběžnější jsou klasické šifry, kdy pokroucený symbol zastupuje běžnou číslici. Dojde ale i na jednoduché quick time eventy, tarotové karty nebo environmentální hádanky.

Hra vám nic nevysvětlí, a tak na způsob jejich řešení musíte přijít sami. V případě puzzlů to je žádoucí, ale bohužel se tenhle přístup uplatňuje i v samotném pátrání po okolnostech smrti Benedictova otce. V seznamu úkolů totiž najdete i velmi vágní popisky jako “zjistěte víc o minulosti otce”. Sama o sobě by jistá tajemnost nevadila, jenže v případě téhle metroidvanie je mapa občas příliš zamotaná a při oddálení jsou značky pro zamčené dveře nebo hádanky prťavé. Snadno tak přehlédnete chodbu, která tentokrát neukrývá pouhý loot, ale je naprosto kruciální pro pokračování v příběhu.

Obecně titul trpí na některé technické problémy, které mohou značit, že za ním stojí hrstka vývojářů stále sbírajících zkušenosti (konkrétně jde o polské studio Plot Twist). Hra mi několikrát spadla a měla problémy se zasekáváním a poklesem FPS v některých momentech, například když jsem přešla z jedné místnosti do druhé. Souboje byly občas trhané, ačkoliv přesné papírování je tu důležité nejen pro ochranu hrdiny, ale i pro umožnění častějšího střílení z pistole.

Pokusíte se přeskočit nepřítele, ale démon to jednoduše “nevybere”.

A pak je tu skákání, které je v metroidvaniích jedním z nejdůležitějších prvků. Benedict totiž umí udělat dvojitý a později trojitý skok pouze pomocí svého démona. Ten se chapadly přitáhne ke stropu nebo římse a vytáhne ho výš. Tudíž… ne vždy lze udělat dvojitý nebo trojitý skok, protože chapadla nejsou nekonečná. Opakovaně se vám tak stane, že se pokusíte přeskočit nepřítele, ale démon to jednoduše “nevybere”. Nebo se budete trápit dlouhé minuty u jedné římsy s důležitým předmětem, protože načasování zmáčknutí tlačítek je velmi přísné.

Rytmus a barvy

Hra má ale naštěstí jednu obrovskou přednost: vypadá nádherně. Vizuál téhle plošinovky šikovně mísí výrazné barvy s černou - například když se plížíte tmavými chodbami a najednou se vyloupnete v nazelenalé hale, kde stoupáte po prstech obří kamenné sochy. Nebo když s baterkou v roztřesené ruce běžíte oživlou tmou, která se vás snaží sežrat, a v poslední sekundě proskočíte do rudě ozářené místnosti.

Limbo je pevně provázané se skutečným světem, což Benedictovi pomáhá v pátrání a hráči v orientaci. Narazíte na přerostlý gramofon, ale taky zahradu, která ve ztrápené mysli pohltila vše neživé. To navíc doplňuje výborně zvolená rytmická hudba a zvuk, který vynikne hlavně ve sluchátkách, když se večer v naprosté tmě rozhodnete plížit se labyrintem vzpomínek.

Je vidět, že hru vytvořili lidé s mnoha nápady a citem pro neotřelou, stylizovanou grafiku. Benedict Fox ale zatím bojuje kromě nočních můr i s neohrabaností a technickými problémy, které však může časem vyřešit nějaký ten patch (ostatně během psaní recenze jeden vyšel a zážitek vylepšil). Do té doby jsou některé souboje nebo pohyb náročné, ale ne masochisticky příjemným způsobem. Vývojáři naštěstí nabízejí několik módů obtížnosti, kdy v extrémním případě můžete udělat svého hrdinu nesmrtelným a pak si jen užívat hádanky a ohavně krásné prostředí.

Tahle hra by zasloužila ještě péči. Pod technickými problémy a trhanými pohyby se ale skrývá krásné a velmi zajímavé jádro. Benedict Fox a jeho fialový démon jsou sympaťáci, se kterými budete rádi procházet slepé uličky v temných chodbách podvědomí, louskat jednu hádanku za druhou a zkoumat podivný spor mezi církví a spolkem mágů a věštkyň.

Nádherný vizuál
Lovecraftovské ladění a okultismus
Pestré hádanky