Recenze The Legend of Zelda: Link´s Awakening
Recenze Recenze The Legend of Zelda: Link´s Awakening

Jakub Marušák

Jakub Marušák

3

Návrat na ostrov v jednom z nejoblíbenějších dílů série.

Série The Legend of Zelda je už po více než tři desetiletí etalonem v žánru akčních adventur. Hrdina Link se s železnou pravidelností vydává do světa Hyrule, aby zachránil princeznu Zeldu ze spárů všemocného zla zosobněného Ganonem. Hra Link’s Awakening, která původně vyšla v roce 1993 na Game Boy, se však této formuli vymyká a vrhá hlavního hrdinu vstříc novému dobrodružství na tajuplném ostrově.

Nintendo a studio Grezzo se rozhodlo tento fanoušky velmi oblíbený díl o čtvrt století později zremasterovat a představit nové generaci hráčů. Hra je velmi věrná originálu a pokud jste jej hráli, budete překvapeni, jak precizně se vývojářům podařilo převedení do nového kabátu s minimálními změnami v hratelnosti.

• Vyšlo na: Nintendo Switch (recenzovaná verze)
  • Datum vydání: 20. září 2019
  • Žánr: akční adventura

Ostrov pokladů

Příběh začíná nádherným animovaným intrem, ve kterém zjistíme, že Link během bouře na moři ztroskotal na neznámém ostrově. Vysílený hrdina je zachráněn místními domorodci a jeho prvořadým úkolem je dostat se zpět do Hyrule za Zeldou.

V tomto mu kromě řady barvitých postaviček vesničanů pomáhá i sova, která jako agent místní rezidentury vysílá Linka likvidovat příšery a získávat od nich zpět hudební nástroje potřebné k probuzení tajemného vejce na vrcholku hory, jež by mohlo být řešením záhad na ostrově. Podobně jako v prvotních Zelda titulech je příběh velmi jednoduchý a slouží víceméně jako doplněk herního světa. Ke konci však začne nabírat na obrátkách a připraví pro hráče zajímavé rozuzlení.

Lesem, pouští, jeskyní

Herní svět se skládá ze spousty různých biomů. Klasicky se podíváme do čarovného lesa, na zelené planiny, hory, pouště a mnoho dalších. Přístup do jednotlivých částí je zpočátku omezen, ale jak Link získává nové a nové schopnosti, jeho pole působnosti se značně rozšiřuje. Herní mapa je na původně handheldový titul poměrně velká a ke konci vám cestovaní mezi oblastmi zabere značnou část času. Využít lze i teleportů, ty je však potřeba nejprve objevit a jejich množství není velké.

Hlavní devízou série Zelda vždy byly parádně zpracované a originální jeskyně. V tomto Link’s Awakening nezklame a postupně hráče provede osmi obřími jeskyněmi, které jsou až po okraj nabité hádankami. Jejich obtížnost postupně roste a při pozdějších jsem se už řádně zapotil. V herním světě je také řada miniher, které vám umožní nechat odpočinout mozkovým závitům a vydělat si i nějakou Rupii (a že jich na některé předměty je potřeba!). Hra navíc obsahuje i spoustu odkazů na jiné Nintendo hry (například ve formě nepřátel ze série Mario) a zajímavě zpracovaných 2D pasáží při průchodu mezi patry jeskyních.

Klasicky se podíváme do čarovného lesa, na zelené planiny, hory, pouště a spoustu dalších.

Novinkou v sérii je také možnost tyto jeskyně pomocí editoru ve stylu Mario Maker i vytvářet. Tato mechanika, zvaná Chamber Dungeon, je velmi jednoduchá, během několika málo minut budete schopni umístit a propojit jednotlivé místnosti (jejichž množství se zvyšuje každým úspěšným průchodem původních jeskyní) do komplexních labyrintů. Samozřejmostí je i podpora figurek amiibo, skrze které je možné získat unikátní dílky do jeskyní a sdílet výtvory s přáteli.

Říznout, spálit, praštit bumerangem

Link během svého dobrodružství postupně získá možnost využívat řadu sečných i dalekonosných zbraní a vynálezů. Kromě meče a štítu si osaháme i bumerang, hák s kotvou, kouzelnou hůl, magický prášek a spoustu dalších.

Po vzoru původní hry je možné najednou využívat pouze dvě schopnosti, hra však hráčům toto ulehčuje i několika pasivními předměty a například meč a štít už nezabírají žádné sloty. Rozumím, že se tvůrci snažili o naprostou autenticitu, ale velké množství tlačítek na ovladači zůstává zbytečně nevyužito.

Kromě meče a štítu si osaháme i bumerang, hák s kotvou, kouzelnou hůl, magický prášek a spoustu dalších.

Soubojový systém je velmi jednoduchý a během pár minut hráčům přejde do krve. Do hodiny budete přeskakovat, sekat a odrážet útoky všech ubohých příšer, které se vydají vašim směrem.

Grafika k nakousnutí

Graficky je hra naprosto kouzelná. Vývojáři se po cel-shadovém dílu Breath of the Wild rozhodli tento díl vyrobit ve velmi stylizované grafice, která by se nejlépe dala přirovnat k plastelínovým animákům nebo postavičkám z marcipánu. Hra díky tomu na Nintendo Switch běží velmi plynule a vypadá nádherně - jak na konzoli v handheld módu, tak na obří televizi. Nicméně během cestování mezi teleporty a při odchodech z inventáře občas neočekávaně na pár vteřin zaškobrtne. Nejedná se o nic zásadního, ale ve hře, která drtivou dobu běží ve vysokém framerate, je to znatelné.

Mnozí recenzenti zmiňují kratší herní dobu, ale mé obavy z tohoto se nenaplnily. Při prvním průchodu hrou Switch hlásil 16 hodin. A to jsem ani zdaleka neprozkoumal všechna zákoutí a neposbíral všechny schované předměty. Hra navíc nabízí i Hero obtížnost, při které každé uštědřené zranění zabolí dvakrát tolik a z nepřátel nevypadávají léčící srdíčka. Spoustu času lze také strávit v parádním Chamber Dungeon módu. Znovuhratelnost je tak poměrně veliká.

Při prvním průchodu hrou Switch hlásil 16 hodin.

Hru můžete zakoupit na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Nejnovější Zelda je hra, kterou lze i přes drobné nedostatky doporučit všem fanouškům i nováčkům, hledajícím únik od realistických AAA do kouzelného světa plného úžasných puzzlů. Zaujme nádhernou grafikou, uklidňující hudbou a skvělými hlavolamy. Plynulost občas zakolísá a cestování po ostrově je trochu zdlouhavé, přesto jde o vhodné obohacení herních sbírek všech majitelů Nintendo Switch.

grafický kabátek
jednoduché ovládání
Chamber Dungeon