Recenze The Suicide of Rachel Foster
Recenze Recenze The Suicide of Rachel Foster

Recenze The Suicide of Rachel Foster

2

Sněhová bouře vás uvězní ve strašidelném opuštěném hotelu.

Žánr tzv. "simulátorů chození" je často kritizován, ale přitom dokáže nabídnout nezapomenutelné zážitky, které lze nejsnáze přirovnat ke klasickým adventurám. S ohledem na realističnost prostředí a snahu o ponoření hráče do zážitku v něm mívají tyto hry zároveň poměrně dospělý náboj, ať už jde třeba o Gone Home nebo Firewatch. Právě tyto dvě hry mi nejnovější kousek během hraní silně připomínal, ať už tématem opuštěného domu nebo přítomností "přítele na telefonu".

Dospělost hry naznačuje nejen slovo "sebevražda" v názvu, ale také úvodní obrazovka s tímto textem:

"Sebevražda Rachel Fosterové je fiktivní hrou, obsahující citlivá témata. Pokud máte potíže osobního charakteru, náš vývojářský tým vám silně doporučuje nehrát o samotě a srdečně doporučuje kontaktovat přítele nebo zavolat na místní linku bezpečí. Nemusíte svým problémům čelit sami."

Po takovém úvodu člověk zpozorní.

Recenze The Suicide of Rachel Foster

• Platforma: PC (recenzováno), PS4, X1 (později)
  • Datum vydání: 19. 2. 2020 (PC)
  • Výrobce: ONE-O-ONE GAMES (Itálie)
  • Žánr: adventura
  • Dat ke stažení: 10 GB (PC)
  • Herní doba: 5 hodin
  • Přístupnost: 16+
  • Prodejní verze: digitální
  • Cena: 13 EUR/325,- Kč (Steam)

Opuštěný hotel v horách

Píše se rok 1993 a v kůži hlavní hrdinky Nicole přijíždíte do zasněženého, opuštěného hotelu v horách. Budova patřila vaší rodině, ale po incidentu před mnoha lety jste odsud i od vašeho otce s matkou utekly. Ten incident zahrnoval milostný poměr vašeho otce s mladou dívkou jménem Rachel Fosterová, která následně otěhotněla a spáchala sebevraždu. Nyní jsou vaši rodiče oba mrtví a matka vás v závěti požádala, abyste hotel prodali a získané peníze věnovali rodině zesnulé Rachel. Přijíždíte tedy hotel pouze narychlo zkontrolovat, což je právnická nezbytnost pro účel jeho prodeje.

Krátce po příjezdu ale region zasáhne silná sněhová bouře a Nicole zůstane v hotelu uvězněná, zcela o samotě. Společníkem je jí pouze mobilní telefon, díky kterému se jí daří udržovat přerušovaný kontakt s mladým agentem pohotovosti, díky jehož radám dokáže zprovoznit v hotelu elektřinu a zachovat klid, než bouře přejde. Jenomže bouře nepřestává... takže vám to nakonec nedá a začnete se probírat všemožnými předměty po vašem otci. Netrvá to dlouho a rozhodnete se najít odpovědi na otázku, co přesně se tenkrát stalo a proč existují lidé, kteří tvrdí, že duch Rachel straší v hotelu dodnes.

Lidé tvrdí, že duch Rachel straší v hotelu dodnes.

Jak se na správný duchařský příběh sluší, většinu hry si nebudete jistí, zda se kolem vás opravdu dějí nějaké ty paranormální jevy nebo jde pouze o šálení smyslů, vyprovokovaných samotou a otevíráním starých traumat. Rozhodně vás ale postupně příběh vašich rodičů, Rachel i její rodiny postupně vtáhnou do děje a přestože některé pasáže jsou poněkud zdlouhavé nebo nudné, klíčová odhalení stojí za to a dokážou slušně překvapit.

Hratelnost ve službě příběhu

Těšil jsem se na zážitek z průzkumu strašidelného opuštěného hotelu a tak trochu se bál, že mě od něj budou "zdržovat" nějaká složitější puzzle nebo bloudění. To se naštěstí nestalo. Po prvních desítkách minut nějakého toho bloudění jsem se začal (kromě jiného díky mapě budovy) v jednotlivých částech hotelu docela dobře orientovat a přestože mi hra občas podrazila nohy (tma po výpadku proudu, hledání skrytých dveří, které nejsou na mapě apod.) tak jsem se nikde nezasekl příliš dlouho. To může být samozřejmě zklamání pro fanoušky her typu Myst nebo Witness, ale na druhou stranu to určitě potěší fanoušky her typu Firewatch.

Bohužel ale některé vypravěčské ambice neladí tak docela s implementací herních mechanik, jak by možná měly. V praxi vaše postava často něco důležitého komentuje (nebo vede rozhovor pomocí mobilu) a pokud přitom kliknete na něco jiného v prostředí nebo projdete dalším "triggerem" (místem, spouštějícím následující událost), aktuální dialog se přeruší nebo dokonce zdvojí. Tenhle efekt mne v praxi donutil se zastavit pokaždé, když Nicole začala mluvit, abych dialogy "nerozbil". Stání na místě a jejich poslouchání pak působí poměrně nudně, tím spíš, že pak musíte dojít často větší vzdálenost do jiné části hotelu, jelikož záměr tvůrců byl očividně dialogy vyplnit přesně tu cestu.

Některé vypravěčské ambice neladí s implementací herních mechanik.

Jednou se mi také stalo, že Nicole v rozhovoru zmínila, kam musí jít, ale mapa následně informovala jen o tom, co tam je potřeba udělat. Jelikož jsem přitom název daného místa přeslechl, musel jsem bloudit hotelem tak dlouho, dokud jsem to "na náhodu" nenašel. Fakt, že to netrvalo déle jak pár desítek minut, naznačuje, že hotel opravdu není nijak obrovský a naučíte se v něm docela dobře orientovat. Sečteno podtrženo, hratelnost umí popíchnout a škobrtnout, nicméně žádné velké zádrhely nečekejte a průchod příběhem je díky tomu relativně slušně šlapající zážitek.

Horor nebo drama?

Jak bylo poměrně patrné z varování v úvodu hry, nejde v žádném případě o nějakou prvoplánovou lekačku v podobě dalšího z prostoduchých duchařských hororů. Ačkoliv opuštěný hotel skřípá a naříká ve sněhové bouři díky přítomnosti mnoha "duchů" minulosti, hra vás poměrně dlouho nechá spekulovat o tom, zda jde opravdu o paranormální jevy a nebo o něco mnohem přirozenějšího. Osobně mám nejraději strašidelné příběhy, které balancují na hraně uvěřitelnosti (např. film "Jeepers Creepers" nebo třeba TV seriál "The Haunting of Hill House"). Nic to samozřejmě nemění na tísnivé a strašidelné atmosféře této hry, za kterou by se nemusel stydět žádný lepší horor nebo thriller. Extra užitečný je v tomto směru binaurální zvuk (nahrávaný speciální technikou za účelem maximálního dojmu z pozice vůči zvukům), který si ale užijete pouze na sluchátkách (nicméně stačí obyčejná stereo sluchátka).

Přemýšlivější hráči přitom dostanou vrchovatou porci úvah nad morálností zakázaného vztahu a následky v podobě dvou rozbitých rodin. Rachel i Nicole jsou přitom poměrně propracované postavy, které vám celkem snadno přirostou k srdci. Celkově se musí nechat, že příběh je dobře napsaný a dialogy dobře zahrané, takže klíčové momenty a zvraty ve vás rozhodně nechají silný dojem. Samotná pointa celé záhady mi přišla dostatečně nečekaná a přitom logická, rozhodně mne závěr hry nezklamal. Jelikož jde o první větší hru nového italského studia, nezbývá než zatleskat. A opravdu byste ji neměli hrát, pokud trpíte na deprese.

Hru zakoupíte za 13 EUR/325,- Kč na Steamu.

Recenze The Suicide of Rachel Foster

Máte rádi film "Osvícení"? Nyní dostanete příležitost nechat se na pět hodin herní doby zavřít do podobně strašidelného, opuštěného hotelu v horách. Inspirace filmovou klasikou je očividná, ale smutný příběh zesnulé Rachel je naprosto soběstačný a dokáže překvapit i dojmout. Pokud máte rádi atmosférické hry a dospělé herní příběhy, snadno hře odpustíte určitou kostrbatost některých herních mechanik.

Kvalitní dospělý příběh
Parádní binaurální audio
Přiměřená délka