Recenze Wanted: Dead - zábavná akce s katanou a ramenem
Recenze Recenze Wanted: Dead - zábavná akce s katanou a ramenem

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

11

“Valentýnská” novinka míchá souboje a bizarní minihry.

Jsou hry, které hrajeme kvůli příběhu, dospělým dialogům nebo zajímavým postavám. A hry, u kterých se dá skvěle vypnout. Dokážou odvést pozornost a odreagovat v době, kdy má člověk hlavu jako balón kvůli práci nebo škole a nezvládne se soustředit na nic náročného. Kdy chce jen vzít do jedné ruky ostrou katanu, do druhé mikrofon na karaoke a nepřemýšlet nad ním, že tahle kombinace vůbec nedává smysl.

• Platforma: PC (Steam, Epic), PS4, PS5 (recenzovaná verze), Xbox One, Xbox Series X|S
  • Datum vydání: 14. 2. 2023
  • Vývojář: Soleil Ltd.
  • Vydavatel: 110 Industries SA
  • Žánr: Akční
  • Dat ke stažení: 26 GB (PS5 verze)
  • Herní doba: 15 až 20 hodin
  • Cena: 1449 Kč

Přesně o tom je Wanted: Dead. “Valentýnská” novinka, která kombinuje kontaktní souboje, střelbu a bizarní minihry. Hlavní hrdinka Hannah Stone žije v jakési alternativní verzi Hongkongu, který ovládá korporace Dauer Synthetics. Ve světě zuří boje, jejichž výsledkem je zavírání zahraničních zajatců za terorismus, vraždy a další údajné zločiny, které naznačují, že ve skutečnosti šlo spíš o agenty nebo vojáky.

Donedávna vězněná Hannah kvůli tomu skončí výměnou za svobodu jako velitelka Zombie jednotky, jak si ona a skupinka dalších neortodoxních policistů říká. Za úkol mají čistit ulice Hongkongu a neohlížet se na vedlejší škody. Když však Hannah, extrovertní Herzog, rozvážný Doc a hluchoněmý sympaťák Cortez objeví spiknutí týkající se firmy Dauer, začnou porušovat i těch pár pravidel, která zatím měli.

Do toho má potetovaná policistka zvláštní výpadky, kdy se jí vrací vzpomínky jakoby z minulého života. V některých případech jsou scény až nepříjemné a vše kráčí k celkem překvapivému finále.

Ústřední příběh rozhodně není nijak originální nebo propracovaný, což trochu zamrzí, ale on takový ani nechce být. Spíš využívá žánr kyberpunku a některá klišé nejen s ním spojená. Hlavní hrdinka má syntetickou ruku a i další vedlejší postavy či nepřátelé se mohou pochlubit různými vylepšeními svého těla. Ve hře se taky objeví androidi nebo obří mecha-pavouci. Zároveň však na policejní stanici, jakémsi hubu, kde se hrdinové po jednotlivých misích potkávají, najdete arkádové automaty, jukebox a nevrlého ukřičeného šéfa, který jako by vypadl z kriminálek z 80. let.

Oldschoolová nálada na vás okamžitě dýchne i fontem titulků, vizuálem a designem jednotlivých úrovní. Ústředního padoucha poznáte na první pohled: je vyšinutý, má ulíznuté blond vlasy, knírek a černou uniformu a chybí mu jakékoliv charisma. Chodby jsou jednoduché, stěny holé a policejní stanice vypadá jako z mnohem let staršího titulu. Při akci máte jasně stanovené koridory, kterými můžete procházet. Napravo jsou zavřené dveře? Vlevo květináč, který by mělo být snadné přeskočit? Ani to nezkoušejte, cesta je přesně nalinkovaná.

Vzhled ale naštěstí v tomto případě není stěžejní a nikdo ani nenaznačuje, že byste se měli kochat - což je dobře, protože občas je nedostatek detailů až zoufalý. Hlavní jsou souboje a humor.

Pistole a čepel

Sami tvůrci označují Wanted: Dead jako hybrid mezi porcování mečem a střílečkou a kombinace zbraní je v soubojovém systému skutečně esenciální. Hannah má především smrtící katanu, kterou využívá na základní komba, blokování a odrážení útoků. K tomu jí za pasem visí pistole, pomocí níž vykrývá speciální útoky nepřátel. A nakonec se může pochlubit útočnou puškou, kterou si lze nastavit podle svého gusta, a granáty.

Hra občas obsahuje prvky hack’n’slash titulů, ale není nutné si pamatovat žádný dlouhý seznam ve stylu “křížek, křížek, kolečko, dlouhý křížek”. Spíš je potřeba sledovat protivníka a správně reagovat na jeho pohyby, což působí mnohem přirozeněji. Typů nepřátel je na 15+ hodin dlouhou hru tak akorát a postupně přibývají rychlejší a náročnější. Proti hbitým nindžům se například neobejdete bez parírování a proti střelcům s puškami je zase velmi účinné narušit jejich stabilitu jednou ranou z pistole a pak je rozsekat na kusy čepelí.

Když hru ovládnete, přijdete si jako katanová baletka.

Zklamáním byly pro mě jen momenty, kdy Hannah musela bojovat s nelidsky velkými minibossy, případně zmíněnými obřími roboty. V tu chvíli jde váš um trochu stranou, končíte rozšlapáni pod pařáty mecha-pavouka a zběsile házíte granáty. Pobíháte dokola, v pauzách střílíte z granátometu a připadáte si neohrabaně.

Wanted: Dead není úplně jednoduchá hra a vyžaduje dobré reflexy. Když ji však ovládnete, přijdete si tváří v tvář "řadovým" nepřátelům jako katanová baletka, která využívá i velice pestrou a krvavou sadu zakončovacích úderů. Obtížnosti se nemusíte bát - pokud se vám v jakékoliv fázi přestane dařit, hra umožňuje si vše zjednodušit výměnou za malé ponížení modrooké hrdinky.

Postup se ukládá sám na jasně daných místech, což zřejmě zklame příznivce manuálních saveů. K dispozici máte sadu stimpacků, které při odemčení pokročilejších dovedností dokážou přidat solidní dávku zdraví. Pokud je zrovna v týmu Doc, rychle vás dá dohromady a získáte ještě jednu šanci. Když ale tohle vše vyčerpáte, máte smůlu, vracíte se k save pointu a musíte si danou část úrovně projít znovu. Někdy je kratší, někdy delší.

Automat s kočičími bobky

Naštěstí každý takový větší souboj končí na zmíněné policejní stanici, kde si Hannah poklábosí s kolegy, vzpomene si na důležité, avšak podivně zapomenuté momenty ze svého života a pročte si poházené dokumenty, ze kterých se hráč leccos dozví o jednotlivých postavách.

A taky stráví nesmyslně moc času u miniher. Kdo by nechtěl poté, co rudý vzteky rozstřílí robotické monstrum, slupnout misku ramenu rychleji než namyšlený Herzog? A pak si vytáhnout z automatu figurku kočičího exkrementu?

Tenhle styl odlehčení a “japonského” humoru nemusí sednout každému, ale skvěle narušuje jinak zběsilé tempo. Za hrou stojí tvůrci Ninja Gaiden a Dead or Alive, mezi nimi i ředitel Hiroaki Matsui, který se může pochlubit hned několika díly z těchto sérií. Studio Soleil nepatří mezi ty největší ani nejznámější, ale možná jste od něj zaznamenali loňské akční RPG Valkyrie Elysium, které si odnášelo lehce nadprůměrná hodnocení.

Pády hry bych napočítala na prstech dvou rukou.

Některé cutscény jsou ve Wanted: Dead navíc dělané jako anime filmečky s osobitou atmosférou. Stojí za nimi coby režisérka Stefanie Joosten, kterou můžete znát jako hlas odstřelovačky Quiet v Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Ve vývoji her je čím dál aktivnější a v rámci studia Soleil má na starosti i chystanou mecha akci Vengeance is Mine. V případě Wanted: Dead navíc nazpívala několik chytlavých popových písniček a ztvárnila rozvernou policistku Vivienne, která sice dřív točila videa o vaření, vyhrála před lety zlatou medaili na olympiádě a na stanici chová 12 koček, ale zároveň je špičkovou expertkou na zbraně.

Právě to, že nejde o nijak velké studio, možná způsobuje pro mě asi největší vadu Wanted: Dead. Technický stav. Ačkoliv hra není nijak výjimečně dlouhá, její pády bych napočítala na prstech dvou rukou - obvykle v momentech, kdy se snažila uložit. Dobře jí nedělaly ani scény s většími, komplikovanějšími bossy, kdy jí občas padala snímková frekvence, což způsobilo (moje) dlouhá klení a nezadržitelnou smrt (hlavní hrdinky).

Přidejte si i barevné glitche nebo nemožnost zvednout munici ze země v kruciální moment a získáte nepříjemný koktejl. Nutno ale dodat, že titul jsem měla k dispozici dlouho dopředu a za tu dobu nevyšel žádný update, tudíž je možné, že po samotném vydání se situace výrazně zlepší.

Bylo by to jedině dobře, protože Wanted: Dead má svoje kouzlo. Samozřejmě sedne hlavně fanouškům žánru a lidem, kteří se infantilně hihňají, když rozřežou partu nindžů motorovou pilou. Nečekejte pestré a barevné ulice Hongkongu ve stylu Sleeping Dogs, zato zábavné souboje, sekání katanou a občas přehnaný humor, u kterého ale spokojeně vypnete mozek.

Wanted: Dead je hra na večer po práci, kdy nechcete nic příběhově náročného a vaše oči beztak nevidí málo detailní vizuál. Jde tu hlavně o usekávání končetin, falešně zpívané karaoke a lovení figurek v automatu. To vše v alternativním světě, kde se válčí s Čínou a lidé si vylepšují tělo nejen kérkami.

Kontaktní souboje využívající pistoli
Minihry narušující divoké tempo
Anime pasáže