Wasteland 3 Recenze Recenze Wasteland 3

Recenze Wasteland 3

Michal Jonáš

Michal Jonáš

7
Platformy Linux Linux PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Ledové putování neohrožených strážců od legendy videoher.

Americký videoherní designér, programátor a producent Brian Fargo je jedním z nejslavnějších veteránů herního průmyslu, protože na začátku osmdesátých let spoluzaložil slavnou firmu Interplay a položil základy žánru post-apokalyptických her. Jakkoli mezi jeho nejznámější značky patří zejména Fallout a The Bard's Tale, právě prvotní díl Wasteland z roku 1988 (naše recenze zmodernizované verze 6/10) je považován za první post-apokalyptickou videohru, pročež daleko známější série Fallout vznikla až o devět let později.

Klasický Wasteland se odehrává v pochmurné a pusté budoucnosti roku 2087 zhruba devadesát let po globální jaderné válce, a to ve zpustošených amerických státech Arizona a Kalifornie, v nichž operujete jako velitel až sedmičlenného týmu tzv. pouštních Rangerů. Tedy bývalých čestných policistů a strážců, kteří se v rozvrácené společnosti plné banditů a netvorů vzniklých z radioaktivity snaží do země vrátit řád a pořádek.

• Platforma: PC (recenzováno), PS4, X1, Linux a Macy později
  • Podporované Windows: 10
  • Datum vydání: 28. 8. 2020
  • Výrobce: inXile Entertainment (USA)
  • Vydavatel: Deep Silver (Rakousko)
  • Žánr: taktické akční post-apo RPG
  • Multiplayer: ano, (online koop pro 2)
  • Dat ke stažení: 38 GB (PC)
  • Herní doba: 40+ hodin
  • Přístupnost: 18+
  • Prodejní verze: digitální (PC GOG/Steam), krabicová
  • Cena: od 1599,- (Xzone), zdarma ve službě Xbox Game Pass

Na tuto hru v roce 2014 navázal daleko modernější, a i dnes dobře vypadající a hratelný druhý díl, Wasteland 2 (naše recenze vylepšené verze 9/10), jenž byl postaven tentokrát již na externím enginu Unity, nově nabídl i dabing, načež se odehrával ve stejných kulisách zničených států USA, pouze o 105 let mladších. Tento titul již ale Brian Fargo vytvářel ve svém novém studiu inXile Entertainment v New Orleans, které si založil po akvizici Interplay francouzským herním distributorem Titus Interactive, nejvíce známým jako vydavatele licencovaných leteckých her Top Gun. S ním se Fargo nepohodl a odešel.

Letos pak inXile Entertainment mimo předělávky původního Wastelandu celou trilogii završují novým třetím dílem, jenž z nastaveného směru i stylu nikam neodbočuje. Takže Wasteland 3 je znovu taktické akční post-apokalyptické RPG s tahovými souboji a s volnou izometrickou kamerou z ptačí perspektivy. Tvůrci, mezi nimiž jsou i veteráni vývoje prvního Wastelandu, opět vsadili na to, co umí nejlépe a vytvořili další klasické post-apo RPG staré školy.

Trojka se tak opět odehrává v pustinách Severní Ameriky, ale stát Kalifornii nově nahrazuje severnější Colorado a ráz krajiny se kompletně proměnil z horké pouštní země na mráz, sníh a led. Třetí dějství tradičně sice navazuje na konec druhého dílu, ale velmi volně, takže ho bez obav můžete rozehrát, aniž byste předtím dokončili jakýkoli z obou starších titulů.

Bez střechy nad hlavou

Na konci Wastelandu 2 totiž vaši Rangeři přijdou o svou základnu v Kalifornii, takže se vydají pomáhat a vymáhat zákon do nových krajů, v nichž ale tentokrát panuje třeskutý mráz a tma. Když ovšem váš konvoj se zásobami přepadnou bandité a pozabíjí většinu zkušených strážců, začínáte skoro úplně od píky jen s dvojicí čerstvě naverbovaných přeživších Rangerů jako Team November. To je malá změna od minulých dílů, v nichž již od začátku až ve čtyřčlenném družstvu vyrážíte vstříc dobrodružství z bezpečí vaší základny. O tu jste ale nyní přišli, stejně jako skoro o všechno vybavení a proviant, takže si musíte probojovat cestu dále a základnu si znovu vybudovat na nějakém novém místě.

Na začátek nutno podotknout dvě základní věci, které jsou společné pro celou sérii. Za prvé je Wasteland 3 týmovou hrou v tom smyslu, že tu nikdy neputujete sami jen s jednou postavičkou. Posléze se k vám přidají další čtyři hrdinové, takže v drtivé většině ovládáte družinu až půl tuctu postav. A za druhé, i trojka patří na dnešní dobu mezi velmi rozsáhlé tituly.

Jedničku jsem kdysi dávno dohrál za 32 hodin (její rychlejší moderní verzi za 22), dvojka mi trvala ještě o třetinu delší dobu a aktuální trojka je na tom velice podobně. Pro rychlý postup si vyhraďte nejméně kolem 40 hodin a pokud nebudete jako já moc spěchat, ale všechno si pořádně zažívat a prozkoumávat, nedostanete se pod hodin 60. Parádní, ne? Já v zemi ledu nahrál skoro 70 hodin, splnil hodně přes stovku úkolů a misí, a to jsem ani neodkryl všechna tři možná zakončení!

Dlouhá doba hraní patří mezi nejhodnotnější devizy celé hry, navíc je příběh stále docela zajímavý a putování ani po několika desítkách hodin hraní vyloženě nenudí, byť hodně časté tahové souboje jsou někdy zdlouhavé. Musíte se ale obrnit trpělivostí u stálého přísunu náhodných událostí a konfliktů, které mě později již dost otravovaly a nebavily. Beru sice na vědomí, že je to klasická funkce a skoro i pravidlo RPG staré školy, ale do současné moderní hry mi to osobně již moc nepasuje. Každopádně i s tímto platí, že pokud nejste trpělivými hráči a všechny hry dohráváte spíše rychlostí než rozvážností, Wasteland 3 si určitě nepořizujte!

Čtverečkovaná taktika

Díky hlavnímu důrazu na souboje je Wasteland 3 více taktickou strategií ve stylu XCOMu než originálním RPG, protože právě kolem bitek vaší družiny Rangerů proti lidským i robotickým nepřátelům je hra pečlivě vystavěna. Ujdete, nebo později ujedete malou vzdálenost, ještě můžete protivníky načapat na švestkách a vystřelit ze zálohy jako první, ale pak se již mapa přepne do tahového režimu postavenému kolem základu z Wastelandu 2, na povrchu se promítne čtverečková síť a jde se takticky a promyšleně bojovat. Takticky proto, protože zde můžete využívat úkrytů s dvojí účinností (slabé a silnější), nepřátele obcházet či si pro úder vybrat zvláště vhodná místa jako jsou vyvýšeniny či střechy.

Každá vaše postavička má k dobru určitý počet akčních bodů (lze je dokonce přenášet do dalšího bojového kola!), s nimiž veškeré vaše bojové akce od pohybu přes krytí až po útok platíte. Skvělou věcí je již od začátku velký a sdílený inventář v batůžcích všech hrdinů, takže si zbraně můžete přímo za pochodu různě měnit mezi bojovníky a předávat si různé vybavení. A že je z čeho střílet! Ve Wastelandu 3 se vám do rukou dostanou řádově stovky malých i velkých, střelných i chladných a výbušných zbraní, že by jejich obří arzenál vystačil pro celou armádu, a ještě by zbylo na aktivní zálohy. Na každého protivníka samozřejmě platí něco jiného, takže se vyplatí pozorně číst statistiky hlavně robotických či obrněných cílů, které jsou i na ty nižší z celkových čtyř obtížnostních stupínků stále docela oříškem.

Jakkoli se tu nováček může ve všech těch hodnotách, tabulkách a statistikách, tolik typických pro RPG žánr, docela ztratit, obecně vzato je Wasteland 3 velmi přístupná hra prakticky pro každého, kdo jen trochu lépe vládne angličtinou a má základní zkušenosti z ovládání tahových strategií. Obtížnost lze kdykoli měnit, střelbu do vlastních zakázat, nechybí titulky, nastavení velikosti písma pro slabozraké, přizpůsobení barev pro barvoslepé, akorát tutoriálová okna zdaleka neozřejmí vše, co by bylo potřeba, proto zmiňuji tu znalost žánru.

Vylepšete si sebe, zbraně, auto i barák

I pro všechny RPG šťouraly, co si rádi všechno maximálně přizpůsobují, má hra co nabídnout. O stovkách rozličných zbraní jsem již psal, k nim pasuje více než šedesátka přídavných doplňků a na začátku si buď vyberete z hotových předpřipravených dvojic Rangerů do vašeho týmu, nebo si docela konkrétně vytvoříte své dva vlastní charaktery. Novinkou v sérii Wasteland je pro obě postavy počáteční volba ze šestnácti životních příběhů, jež vám dodají drobný bonus např. pro kritický zásah nebo poškození nepřátel.

Každý z hrdinů si při hraní vylepšuje sedmičku atributů, jako je koordinace, štěstí, odolnost nebo charisma, tedy velmi podobně jak to známe z falloutího systému S.P.E.C.I.A.L. K tomu ještě připočítejte více než dvacet drobnějších dovedností vašich Rangerů, např. ovládání a cílení zbraní či páčení zámků, stejně jako nabídku perků, které zase vylepšují statistiky mimo vlastní postavičky. Tudíž perky zlepšují brnění, přidávají další rychlé sloty na užitečné předměty, jako jsou kupř. lékárničky a granáty, případně třeba dávají další bonusy k poškození udělovanému určitými zbraněmi.

A konečně si ve zdejším prokřehlém světě mezi lokálními usedlíky budujete svoji pověst. Mnoho vašich činů má totiž další konsekvence, jež nelze vždy dobře dopředu promyslet (to dělá hra schválně), takže se klidně může stát, že pomůžete na první pohled pocestnému s přátelskými úmysly, načež vám za několik dalších okamžiků hajzlík jeden vrazí klidně kudlu do zad. Každopádně vtipná indikační stupnice vaší pověsti v kraji s čertíkem na jedné straně a svatouškem na té druhé, se mi hodně líbí a často jsem si tak na ni kontroloval, jak si vůbec stojím a jak se můj další skutek v dobrodružství projevil.

Faran Brygo a další postavičky

Jakkoli se Wasteland 3 na první dobrou tváří jako dospělá, temná a krvavá hra, tak ve skutečnosti je plná suchého humoru a sice dramatických, ale často úsměvných scének v podání rozmanitých až folklórních postaviček, které na své dlouhé cestě potkáte. Zde mají výhodu veteráni obou starších dílů, protože mnoho postav již dříve určitě potkali. Začíná to jednou z celkových dvaceti frakcí, jež adoruje prezidenta Ronalda Reagana (uvidíte ho sedět na dinosaurovi), pokračuje přes obtloustlé a úlisné alter ego samotného Briana Farga (hrál již v jedničce) a končí tajemným samozvaným vládcem Colorada zvaným Patriarcha, který bojuje o trůn se svojí rodinou. Právě za ním se se zbytky kdysi tak mocných Rangerů vydáte, protože bez vlastní základny a zdrojů zkrátka nemáte ne výběr, takže jste rádi, že si vás zavolal na pomoc proti svým nepřátelům.

Asi nemusím dvakrát zdůrazňovat, že se z něj později vyklube také dobrý vykuk, ale to již budete po ledové pustině drandit ve svém božím pásáku zvaném Kodiak a znovu budovat svoji rangerskou stanici. Je ale možná škoda, že po dvojce tvůrci znovu nesáhli po plně otevřeném světě, protože ten současný má podobu sice velkého, ale svázaného a užšího koridoru, ať už se vezete na pásech, nebo chodíte po svých. Mapa je sice znovu obří, protože zahrnuje přes sedmdesát rozsáhlých lokací, ale jet a jít kam chcete díky přírodním překážkám a mantinelům nemůžete.

Na druhou stranu svázanější postup podporuje dobré plynutí příběhu z pera scénáristů Torment: Tides of Numenera (z této hry trojka taktéž přebírá systém volby v dialozích), jenž je motivující a zábavný i po desítkách hodin hraní. V tom je Wasteland 3 velmi podobný své mladší větvi Fallout, která se ve svých klasických izometrických dílech hraje a prožívá velmi podobně. Pohled si můžete otáčet i drobně přibližovat a oddalovat, ale sklon kamery je pouze pevný a nejvyšší bod náhledu na můj vkus stále moc blízko povrchu. K dobré orientaci tak lépe poslouží minimapka při hraní nebo velká a pěkně přehledná mapa v hlavním menu.

Určitě ale nečekejte extrémně vytříbenou AAA grafiku, na to je Wasteland 3 stále produkčně menším titulem. Obrázek, jenž mi nevím proč neustále evokoval výtečnou, ale historickou strategii Gorky 17, je tak v temných kulisách spíše funkční a průměrný, navíc se hra i na silnějších sestavách občas zřetelně kouše a cuká, případně zpomaluje a padá. Izometrická grafika s částečně statickými pozadími nepatří mezi velké žrouty výkonu, tak se horší optimalizaci docela divím, nicméně engine Unity není pro reálnou dospělou grafiku zcela vhodný, jak minulý rok ilustrovalo předešlé RPG Outward, taktéž obrazově dost mdlé. A pozor, pokud máte starší Windows, hra podporuje pouze Windows 10.

Ukládání na více způsobů

Oceňuji ale naprostou volnost v přístupu k ukládání hry, kdy si můžete kdykoli sami pozici uložit rychle i pomalu, nastavit si automatické ukládání po časovém intervalu, případně se spolehnout na uložení hry před každým příběhovým milníkem, novou lokací či větším soubojem. A potvrzuji, že se pečlivé ukládání dost hodí. Hra totiž docela zákeřně umisťuje výbušné prvky, jako velmi časté tanky s topným olejem, na místa, v nichž výbuch kolikrát zlikviduje nejen protivníky, ale i přátelské postavy a kolegy, jež v té tmě a v přehršli snahy můžete snadno přehlédnout. Nebudu kecat, stalo se mi to rovnou několikrát, kdy mé emoce („Hurá, rozstřelím to a všichni nepřátelé budou fuč!”) převážily nad chladnokrevným úsudkem.

Pokud jste vyzobávací maniaci, tak ve hře snadno utopíte přes sto hodin, protože se samozřejmě v zimních státech schovává rozličné a vlastně hrozně potřebné sběratelské haraburdí. Na to už jsem rezignoval, abych prohrabával každou sněhovou hroudu a poctivě hledal všechny ty desítky magnetofonových kazet, strašidelných panenek (jedna frakce je používá jako nosiče výbušnin) nebo knih.

Zcela poprvé v sérii si můžete celé dobrodružství střihnout v online kooperaci pro dva hráče, případně se k někomu třeba připojit na přátelskou výpomoc. Každý z vás pak kontroluje svoji vlastní družinu bojovníků, takže si při boji nijak navzájem nelezete do zelí a můžete dobře kooperovat jako dva nezávislé úderné týmy.

Brian Fargo vždy udával směr vývoje hutných a rozsáhlých erpégéček, s nimiž začal již v polovině osmdesátých let. A jak ukazuje taktéž povedený Wasteland 3, na který mu osmnáctitisícová komunita Figu přispěla v přepočtu skoro sedmdesáti miliony korun, ze svého umění neztratil skoro nic. Tedy až na tu obyčejnou technickou stránku, která by u hry za plnou palbu 60 EUR měla být daleko lepší a vyladěnější.

Pokud si na Xzone.cz zakoupíte Day One edici dostupnou pro PC, PS4 a X1, dostanete k ní stahovatelný balíček Wasteland 3: Colorado Survival Gear DLC, který vám dodá stylovou výbavu a zbraně pro vaše Rangery:

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2020.

Wasteland 3
Linux Linux

I potřetí se starému bardovi žánru se svými kolegy, pamatujícími ještě slavnou éru studia Interplay, povedlo vytvořit velmi solidní, příběhově výpravné a dlouhé taktické RPG. Novinka tak se ctí navazuje na odkaz série, která definovala post-apokalyptické hry, ovšem po technické stránce je to nejslabší titul celé trilogie.

jízda pásákem
online kooperace
praktický sdílený batoh