Recenze Whispers of a Machine
Recenze Recenze Whispers of a Machine

Recenze Whispers of a Machine

Vincent Olejník

Vincent Olejník

Strach a hnus v New Yorku.

Miniaturní švédské studio Clifftop games toho nemá na kontě mnoho, ale kvantita není všechno, což dokazují i pozitivní recenze na Steamu. Přesto jsem do Whispers of a Machine šla naslepo, a s vědomím, že klikací adventury nejsou žánr, po kterém bych sahala často. Tahle konkrétní mě ale oslovila svým kyberpunkovým zasazením a příklonem k noirové detektivce, a to už přeci za krok trochu mimo komfortní zónu stojí, nebo ne?

• Vyšlo na: PC (recenzovaná verze), iOS
  • Datum vydání: 17. dubna 2019
  • Žánr: Klikací adventura

Bůh ze stroje

Předně bych začala tím, že atmosférou má Whispers of a Machine rozhodně blíž k oné noirové detektivce. Kyberpunk tady je samozřejmě taky, ale z principu jde spíše o postkyberpunk. Svět téhle malé adventury je totiž bez nadsázky postapokalypticky. Mluví se o velkém zhroucení, které lidstvo stálo nemalou část technologického pokroku. Elektřina je teď na příděl, a pokud vlastníte kus funkční technologie s vlastním procesorem, pak vás místní odsoudí jako teroristu.

Hra si trochu hraje s hráčem, a tak nikdy úplně nevysvětlí, co se přesně stalo. V jednu chvíli bylo lidstvo na prahu technologické singularity, a v dalším se propadlo do devatenáctého století. Mohli za to militantní odpůrci umělé inteligence? Nebo snad AI samotná, když se bránila vypnutí? Názor si budete muset udělat sami.

Mohli za katastrofu militantní odpůrci umělé inteligence? Nebo snad AI samotná, když se bránila vypnutí? Názor si budete muset udělat sami.

Ne všichni ale žijí technologicky asketický život. Třeba agenta Vera Englund, jejíž život vám tvůrci svěří do rukou. Mladá vyšetřovatelka přijíždí do malého, od civilizace odříznutého, městečka Nordsund vyšetřit vraždu. Jenže doprava není tak snadná, a než dorazí do cíle, stihne Nordsundem otřást další násilná smrt. Aby se Veře lépe vyšetřovalo, má k dispozici pár augmentací, tedy buď vylepšení, nebo schopností, které normální lidé nemají. Ty její ze začátku obsahují nárazové zvýšení fyzické síly, chytrý skener rozeznávající i DNA nebo otisky prstů a bot, a také schopnost sledovat tep vyslýchaných osob.

Jak hra postupuje, tak se Veře odemykají další augmentace, ale ty jsou různé, v závislosti na herním stylu hráče. Augmentace tady ale nejsou jen na efekt. Vyšetřování se bez nich neobejde, a občas jich budete muset i pár chytře nakombinovat. Příjemným zjištěním byl fakt, že i méně tradiční kombinace odemčených vylepšení hru nijak nerozbijí, jen zkrátka budete muset trochu víc přemýšlet a vyřešit situaci jinak.

Jak hra postupuje, tak se Veře odemykají další augmentace, ale ty jsou různé, v závislosti na herním stylu hráče.

Zatraceně dobrá káva

Nějakou chvíli po Veřině příjezdu do města, kde ohledává místo činu a vyslýchá svědky, jsem si říkala, že mi to celé něco připomíná. Malé městečko, nepochopitelný zločin, se kterým si místní policie neví rady, příjezd mladého agenta (v našem případě tedy agentky), která má vše objasnit… a když pak Vera u kávovaru na policejní stanici mimoděk pronesla, že je káva „zatraceně dobrá“, byla jsem doma.

Twin Peaks se tu nikde necitují okatě, ale celá hra je takovým lehkým pomrknutím pro znalé seriálu. Tomu pomáhají i NPC. Od podivínského a mrzoutského zahradníka, přes „neškodného blázna“ stavějícího robotické loutky, po koronera s extrémně morbidním smyslem pro humor. Zdaleka ne všichni jsou úplně zapamatovatelní, ale pořád je jich takových dost, aby na hru vrhli pozitivní světlo. I díky dabingu. Ten sice reálně zajišťovala jen malá skupinka herců, kteří zastávají několik rolí, ale nebýt titulků, nic bych nepoznala. Je pravda, že by občas mohli znít trochu živěji a procítěněji, rozhodně jde ale o slušnou práci, zvlášť když vezmeme v potaz velikost projektu.

Ono oživení by ale zasloužila celá hra. I přes postapokalyptický nádech bych uvítala trochu méně fádní hnědo-šedé, a Whispers of a Machine by určitě pomohlo na pár místech svižnější tempo. Například v momentě, kdy před Verou utíká podezřelý, je prvním instinktem se za ním pustit, nikoliv automaticky otevřít notýsek a upravit si nejdřív poznámky. Stejně tak když něčí život závisí na rychlém doručení předmětu, by Vera mohla aspoň trochu přidat do kroku. Jsou to vesměs maličkosti, ale jak víme, ďábel je v detailech.

I přes postapokalyptický nádech bych uvítala trochu méně fádní hnědo-šedé, a Whispers of a Machine by určitě pomohlo na pár místech svižnější tempo.

Óda na kyberpunk

Výše jsem psala, že zasazení je spíš postkyberpunkové, ale augmentace rozhodně nejsou jediným kyberpunkovým prvkem ve hře. Kdepak. Základní myšlenky kyberpunku (low life-high tech), ale také transhumanismu, jsou hrou prodchnuty skrz naskrz. Nemůžu se příliš rozepisovat kvůli spoilerům, ale pokud jsou vám blízké filozofické roviny her jako Deus Ex: Human Revolution, nebo děl ze série Ghost in the Shell, a nebo máte rádi knihy od Williama Gibsona, tak o Whispers of a Machine minimálně popřemýšlejte.

Augmentace rozhodně nejsou jediným kyberpunkovým prvkem ve hře.

Nerada bych tady Whispers of a Machine co do příběhu vyzdvihovala do nebes, má svoje problémy a slabší pasáže, ale jednak není zase tolik her, které by se zabývaly podobnými myšlenkami se srovnatelnou vážností, a jednak není tak těžké nad těmi chybami přivřít oko. A navíc se neuchyluje k lacinému moralizování. Nakonec, zásadní volbu, která ovlivní celé lidstvo, budete muset provést vy. Ať se ale rozhodnete jakkoliv, nikdy se nedozvíte, jestli vaše volba byla „správná“. Zkrátka s ní jen budete muset žít i po skončení závěrečných titulků.

Ty přijdou i poměrně brzy. Celou hru pohodlně dohrajete tak za šest hodin, což může někomu připadat příliš málo, ale já oceňuji, že hra zkrátka řekla, co chtěla, bez zbytečného natahování. Navíc, pokud člověk nemá na hraní už tolik času, jsou podobné „jednohubky“ na jedno odpoledne úplně ideální. Trochu hůř si v tomhle světle stojí cena, resp. propastný rozdíl v ceně Steamové a mobilní verze. Jedná se o stejnou hru, ovšem na PC za ni dáte 20 Euro, a na mobilu/tabletu jen 5, přičemž mi přijde, že na tablet se Whispers of a Machine vyloženě hodí.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2019.

Recenze Whispers of a Machine

Velice slušná pixel artová adventura, která staví na atmosféře a zajímavém příběhu. Mohla by být trochu hezčí a o něco živější a zrovna dobře nepůsobí ani dramaticky rozdílné nacenění, ale stále se jedná o hru, která stojí za pozornost jak fanouškům kyberpunku, tak adventur. Zvláště těm druhým totiž Whispers of a Machine dokáže nabídnout originální a neotřelé herní mechaniky, které nejsou jen na oko a hru skutečně obohatí.

Dabing
Atmosféra
Poutavá zápletka