Kosmický horor podle H. P. Lovecrafta v netradičním stylu.
Herních hororů, inspirovaných tvorbou spisovatele H. P. Lovecrafta, již hráči mohli zažít nepřeberné množství. Jako fanoušek předlohy jsem mnoho z nich zkusil, včetně těch menších nebo méně známých. Často jsem byl ale zklamán, jak povrchní většina z nich byla. O to větší bylo moje překvapení, když jsem zjistil, jak originálně a zároveň pečlivě dokázala tahle budovatelská strategie od menšího polského studia vystihnout atmosféru knižní předlohy a zároveň nabídnout zcela odlišnou cestu do hlubin šílenství, než většina Lovecraftem inspirovaných her.
- Platforma: PC
- Datum vydání: 22. 5. 2025
- Výrobce: Crazy Goat Games (Polsko)
- Žánr: budovatelská strategie
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 10 GB
- Herní doba: 30+ hodin
- Cena: 599 Kč
Cesta do hlubin
Jste nejvyšším knězem, vůdcem kultu, uctívajícího Cthulhu. Po dlouhé a náročné platbě vaše poškozená loď a vyčerpaná posádka konečně dorazí k zapovězenému souostroví, odkud je údajně možné vstoupit do jeho říše. Jako první krok rozeberte vaši loď na materiál, že kterého postavíte první domky na ostrově. Loď už stejně potřebovat nebudete, protože z téhle cesty není návratu. Dalším krokem je hledání prastarých ruin zarostlých džunglí, ve kterých můžete pomocí správných (a krvavých) rituálů začít probouzet zapomenutou moc tohoto místa.
Jenže tu nejste sami. Okolní ostrovy obývají lidé, kteří nechápou důležitost vašeho úkolu a budou se snažit vás zastavit. Ještě nebezpečnější jsou pak konkurenční kulty, které uctívají své vlastní bohy a jsou schopné na vás nejen zaútočit, ale také seslat všelijaká prokletí. Kromě toho všeho ale potřebujete také pravidelně obětovat své vlastní lidi v zapovězených rituálech. Naštěstí ale vaše narůstající aktivita a úspěch při otevírání cesty do hlubin postupně vábí další připlouvající lodě s novými ochotnými služebníky vašeho kultu. Jediná otázka je, zda dokážete tuhle pochmurnou a nelítostnou misi dovést do konce.
Z téhle cesty není návratu.
Ačkoliv se jedná o relativně menší indie hru, výprava je překvapivě kvalitní. Jednotlivé kapitoly vašeho tažení uvádí a zakončují enginové filmečky s hlasem vypravěče. Všemožné náhodné události během hraní podobně jako třeba ve hře Frostpunk i zde ilustrují velmi působivé artworky, které navodí tu správnou atmosféru, často podpořené náležitě mrazivým ozvučením (pokud například obětujete člena kultu nebo mu do těla kurzorem myši vyřežete runu pro zlepšení jeho schopností). Vaši rádcové, lidští i nelidští, k vám během hraní často promlouvají s různými radami či varováními. Celé to nádherně rámuje pochmurná barevná paleta, depresivní hudba a většinu času nekonečný déšť, což je kombinace, díky které si hra opravdu účinně udržuje tu správnou atmosféru.
Poctivá strategie
Po stránce hratelnosti hra běží v reálném čase, ale můžete ho kdykoliv zastavit, abyste si rozmysleli nebo i dopředu naklikali další kroky. Hra je nicméně vybalancována tak, abyste čas zastavovat nemuseli, protože na vás nijak přehnaně netlačí a zároveň běžící čas znamená, že členové vašeho kultu těží suroviny a pokračují ve výstavbě či rituálech. Prakticky každá z herních kapitol a map obsahuje několik ostrovů, takže po zabydlení se na tom prvním musíte podniknout výpravu na ty sousední, většinou je “osvobodit” od jejich obyvatel a náležitě tam zbudovat další svoje město. V mnoha ohledech hra připomíná například oblíbenou strategickou sérii Anno. Kromě výstavby budov a těžby surovin budete ale i přímo spravovat jednotlivé členy vašeho kultu, včetně jejich rekvalifikace, povyšování a přemísťování, což je opravdu solidní mikromanagement a může to být pro některé hráče přeci jen poněkud ubíjející.
Hlavní náplní je výstavba a pečlivé balancování vašich zdrojů, kterých jsou ke konci hry desítky, takže ekonomika a strategie je zde opravdu poměrně komplexní. Souboje probíhají v reálném čase, ale nejsou hlavní náplní hry a dochází k nim jen občas, pokaždé na vodě a prostřednictvím všelijakých monster, která si vyvoláváte na pomoc z hlubin nebo mutací členů vašeho kultu (následně je klikáním ovládáte, jako kdyby to byly například vaše válečné lodě). Obtížnost hry je nastavitelná, na tu nižší se nemusíte bát hru vyzkoušet ani v případě, že jste tento žánr nikdy nehráli. Jediným nepříjemným okamžikem může být třetí kapitola příběhu, kde se management zdrojů snad až zbytečně zkomplikuje nutností sbírat omezenou extra surovinu navíc. Naopak závěrečná kapitola je až překvapivě dynamická, akční a zábavná. Na technické problémy jsem nenarazil, na starším počítači (i7-9700F, 16GB DDR4, RTX 2070 Super) jsem hrál ve 4K s tím, že plynulost se občas propadla pod 60fps, ale to mi u strategické hry zas tak moc nevadilo.
Verdikt
Jako vůdce kultu musíte budovat město pro své uctívače a podnikat výpravy do zapovězených ruin. V hlubinách čeká vysněná hrůza, ale na povrchu se vás budou snažit zastavit neosvícení lidé i služebníci jiných prastarých. Atmosférická hororová strategie dokázala využít dílo H. P. Lovecrafta lépe, než kdejaký survival horor.