Reportáž: Gamescom 2023, s podporou notebooků Lenovo Legion
Speciály Článek Reportáž: Gamescom 2023, s podporou notebooků Lenovo Legion

Reportáž: Gamescom 2023, s podporou notebooků Lenovo Legion

Redakce

Redakce

1
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Největší evropská výstava je zpátky v plné síle.

Reklama

Daniel Jarocký

Ve jménu zeleného tábora a písmena X

Už nyní je zřejmé, že se rok 2023 zařadí mezi nejnabitější roky v herní historii. Tituly jako Diablo IV, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Baldur's Gate 3, Resident Evil 4 Remake nebo Armored Core VI by ve slabších letech mohly s přehledem vyhrát ocenění za hru roku. Minimálně z pohledu čistého počtu vydaných her by nás ale ještě větší nálož měla čekat v průběhu silné podzimní sezóny. Jako jedno z posledních exponovaných míst, kde mohli vývojáři své chystané hry pro letošní a příští rok prezentovat, představoval Gamescom – tradiční herní výstava, která je již řadu let považována za největší a nejprestižnější evropskou herní akci, jež se již od roku 2009 odehrává v německém Kolíně nad Rýnem.

Pro mě osobně šlo po letech 2018 a 2022 o celkem třetí ročník, kterého jsem se mohl osobně jako novinář zúčastni, takže si kromě přiblížení samotné akce dovolím i porovnání s minulými ročníky. V loňském roce bylo znát, že jde o první Gamescom po koronavirové pandemii. Oproti starším ročníkům bylo vloni méně vystavovatelů i návštěvníků. Stále šlo o velkou akci, ale velká část předních herních společností chyběla nebo se akce účastnila ve velmi omezené míře. Ve výsledku tak mělo místo Xboxu či Nintenda největší stánek vydavatelství THQ Nordic. Letos byl seznam vystavovatelů díky nabitému seznamu připravovaných her o poznání nabitější.

Největší zájem byl o hratelná dema Stalkera a Phantom Liberty.

Největší stánek na showflooru, kam měli přístup všichni návštěvníci veletrhu, postavil Microsoft. Redmonský kolos zde ukazoval hry jako Starfield, Forza Motorsport, Cyberpunk 2077: Phantom Liberty nebo S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Velké AAA hry navíc doplňovala řada menších her jako Towerborne, Jusant, Under he Waves a další čistě nezávislé počiny spadající do programu ID@Xbox Dle očekávání byl největší zájem o hratelná dema chystaného Stalkera a datadisku Phantom Liberty pro Cyberpunk 2077. Zejména u Stalkera šlo s přihlédnutí ke značně syrovému technickému stavu o odvážný krok.

Nechybělo Nintendo ani Ubisoft

Velký stánek mělo na letošním Gamescomu také Nintendo které ale zvolilo úplně odlišnou strategii. Ta primárně spočívala v prezentaci již vydaných her v čele s poslední Zelnou nebo čtvrtým dílem série Pikmin. Výjimku v tomto směru přestavovala chystaná 2.5D plošinovka Prince of Persia The Lost Crown od Ubisoftu. Samotný francouzský vydavatel na výstavě trochu překvapivě neukazoval nový Assasins Creed s podtitulem Mirage ani řadu let vyvíjenou pirátskou akci Skull and Bones. Místo toho se na svém stánku zaměřil výhradně na závody The Crew Motorfest, které vychází už za dva týdny. Na stánku společnost Level Infinite byla alespoň k dispozici hratelná ukázka mobilního Assassin's Creed Jade, což ale byla pro fanoušky série pouze slabá náplast.

Navzdory viditelnému zastoupení velkých firem v čele s Microsoftem několik předních hráčů na akci úplně chybělo. V první řadě se ani letos se na Gamescomu neobjevilo Sony. Minimálně hratelné demo druhého Spider-Mana od Insomniacu by vzhledem k blížícímu se datu vydání dle mého názoru smysl dávalo. Absentovaly také přední americké společnosti Electronic Arts a Take-Two Interactive, které se Gamescomu nezúčastnily ani vloni. Výrazně méně byly na showflooru vidět také hry od Embracer Group. Vzhledem k tomu, že firma prochází restrukturalizací a v poslední době se jí finančně příliš nedaří, však v tomto směru nešlo o velké překvapení.

Tradiční giganty doplňovala řada středních a menších vydavatelů.

Výše zmíněné americké a evropské společnosti ale dokázali zastoupit japonští vydavatelé v podobě Segy a Bandai Namco. Sega lákala na tituly jako Sonic Superstars, Hyenas, Persona 3 Reload, Persona 5 Tactica či Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name. Bandai Namco se zaměřilo především na aktuálně vycházející Armored Core VI: Fires of Rubicon, které bylo doplněno hrami Tekken 8, Sand Land a Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections. Kromě zmíněného osmého dílu série Tekken si fanoušci bojovek mohli vyzkoušet také konkurenční Mortal Kombat 1 od vydavatelství Warner Bros. a vývojářů ze studia NetherRealm. Filmové nadšence pro změnu mohla potěšit účast Netflixu.

Nákupní horečka

Tradičním gigantům sekundovala řada středních a menších vydavatelů, které v jedné z hal doplňoval prostor určený čistě pro indie tituly a národní herní asociace. Velkou pozornost poutalo například akční RPG Black Myth: Wukong od čínského studia Game Science. Vidět byly také vydavatelství jako Team 17 (Blasphemous 2, Classified: France '44), Microids (Agatha Christie - Murder on the Orient Express, Flashback 2, Tintin Reporter - Cigars of the Pharaoh), Frontier Developments (Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin), CI Games (Lords of the Fallen) nebo Starbreeze (Payday 3). Oproti herním výstavám v jiných koutech světa byly na Gamescomu ve velké míře zastoupeny také vydavatelé, kteří se specializují na simulátoru. Pro tento žánr je právě Německo jedním z klíčových trhů, takže měly na showflooru velké stánky firmy jako Astragon, Aerosoft nebo Giant Software (Farming Simulator).

Již první den výstavy, který byl primárně vyhrazen novinářům a dalším lidem z byznysu, byl oproti minulému roku znát výrazný nárůst návštěvníků. Pořadatelé navíc i letos pustili do prodeje dražší edici lístků, které již první den odpoledne umožňovali vstup na výstaviště i běžným hráčům. Už první den odpoledne proto byly u těch nejvíce očekávaných her k vidění několikahodinové fronty. Kromě výše popsaného dění na showflooru, který byl rozdělen do několika navzájem propojených hal, byla součástí akce také striktně oddělená byznys část určená novinářům, vývojářům a dalším lidem z herní branže.

Velké fyzické herní akce rozhodně nejsou za zenitem.

Pro běžné hráče byl poté v samostatných halách připraven prostor pro prodej různorodého herního merche. Mnoho hráčů zavítá na Gamescom právě z tohoto důvodu. Nelze se tomu příliš divit, protože zde najdete v zásadě vše od výprodeje triček za pár euro, přes oficiální obchody jednotlivých vydavatelů až po unikátní sošky, jejichž ceny míří do tisíců eur. Letošní Gamescom mi potvrdil, že velké fyzické herní akce rozhodně nejsou za zenitem a mají v rámci herního průmyslu i nadále své místo. Vzhledem k možná již navždy zrušené E3 má navíc německá výstava do budoucna potenciál dál růst. Uvidíme, zda příští rok o účast projeví zájem letos chybějící PlayStation a zbývající přední vydavatelé jako Electronic Arts a Take-Two.

Jan Urbančík

Ačkoli v Kolíne nad Rýnem ještě probíhají poslední dny Gamescomu, pro mě už akce skončila a úspěšně jsem se vrátil domů. Během dvou dnů na výstavišti jsem každopádně nabral spoustu zážitků a vyzkoušel řadu zajímavých titulů.

Na Gamescomu jsem byl letos podruhé a oproti loňsku to nebyl zase takový rozdíl. Přišlo mi však, že bylo k dispozici více her a o akci byl opět vyšší zájem, ve čtvrtek se ve veřejné části prakticky nedalo hnout. Zatímco ve středu ráno jsem doslova sprintoval na první hru, abych ji stihl ještě před tvořící se frontou, ve čtvrtek se na show flooru chodilo hlemýždím tempem, pokud vůbec.

S akcí se pochopitelně pojí fronty, ale v těch jsem naštěstí příliš nečekal, neboť jsem si podle aktuální délky přizpůsoboval plán. Nestihl jsem samozřejmě všechno, co jsem měl vytipované, ale většinu titulů určitě a na dojmy se můžete těšit už brzy, některé jsou už ostatně venku.

Přestože některé velké společnosti letos chyběly, stánků na show flooru bylo hodně a po designové stránce opět některé vyčnívaly. Vypíchnout samozřejmě musím naprosto obrovský stánek Xboxu, jenž si pro sebe uzmul snad třetinu haly 8. Našly byste v něm velké tituly i menší indie hry. Strojů bylo oproti loňsku naštěstí dostatek, takže fronty nebyly tak dlouhé, byť o Cyberpunk 2077: Phantom Liberty byl enormní zájem a nepovedlo se mi na něj dostat.

Pomyslný highlight celé výpravy se pro mě ale paradoxně vůbec neodehrál na výstavišti. Ve středu odpoledne jsem se tramvají přesunul o kus dál, do kinosálu, kde se odehrával speciální event věnovaný hře Alan Wake 2. Kromě samotné ukázky, jež vypadala naprosto fantasticky a dojmy z ní najdete zde, jsem na místě potkal kreativního ředitele Remedy Sama Lakea, ale také Alexe Battagliu z Digital Foundry, s nímž jsem si popovídal o některých nově oznámených technologiích. Byl to hrozně příjemný zážitek a upřímně skvělý odpočinek od zaplněného výstaviště.

Ve čtvrtek už jsem na show floor zamířil pouze ráno, poté už bylo prakticky nemožné se na nějakou hru dostat, a tak jsem se schoval do mnohem prázdnější business části, kde jsem měl domluvených několik schůzek. Zdejší stánky byly samozřejmě designově skromnější, ale zato nabízely výrazně osobnější přístup a možnost setkat se přímo s vývojáři.

Celkově vzato jsem si Gamescom 2023 opravdu užil. E3 už je možná nadobro pryč, ale Gamescom žádné známky odchodu naštěstí nejeví, právě naopak. Letos už se naplno zotavil z pandemie, která ještě loňský ročník přece jen trochu ovlivnila. A zároveň ukázal, jak neskutečně silný je rok 2023, co se týče herního průmyslu. Myslím, že i příště se rozhodně máme na co těšit, a věřím, že bude her zase o něco více.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama