Returnal - shrnutí dosavadních informací
Preview Returnal Článek Returnal - shrnutí dosavadních informací

Returnal - shrnutí dosavadních informací

Martin Zavřel

Martin Zavřel

7
Platformy PlayStation PlayStation 5

Vyzbrojte se na svoji výpravu všemi dosavadními informacemi.

Reklama

Returnal je dle vašeho hlasování nejočekávanější hrou tohoto měsíce, takže se jí podle toho snažíme věnovat. Oficiální blog PlayStation před časem přinesl vydatné dojmy, založené na vlastním hraní tohoto sci-fi hororu, kombinujícího prvky střílečky z pohledu třetí osoby, roguelite, explorační plošinovky (údajně s propracovaným propojeným světem, vybaveným záchytnými body (jako ohniště v Dark Souls), akčního thrilleru i psychologického hororu z pohledu první osoby. Pojďme se tedy na tyto podrobné dojmy, sloužící jako shrnutí i prohloubení dosavadních informací o hře, společně podívat.

Zkušení autoři

Na úvod rozhodně stojí za připomenutí, že autoři hry nejsou žádní začátečníci. Housemarque, nejstarší aktivní finské vývojářské studio (založené v roce 1995) má poměrně dlouhou historii "středně velkých" akčních her, které vynikají jak zábavnou akcí, tak většinou i výrazným audiovizuálním zpracováním. Snad nejlepším příkladem tohoto jejich stylu byla launchová PS4 hra Resogun, ale osobně velmi rád vzpomínám také na Dead Nation nebo Alienation, jiní zase jmenují třeba Super Stardust nebo Matterfall.

Studio mělo loni okolo 80 zaměstnanců, což v kombinaci s externí podporou dalších Sony studií dává vysoké naděje pro výpravnost Returnalu, který je zároveň největší a nejambicióznější hrou autorů. Cílem bylo zkombinovat jejich arkádovou akci, vyznačující se perfektním ovládáním i vybroušenými smyčkami hratelnosti, s působivým lidským dramatem a kosmickou záhadou hluboko v neprobádané části vesmíru.

Zápletka

Vysílání neznámého původu přivede Selene, řecko-americkou ASTRA průzkumnici, na nezmapovaný svět. Její přistání na Atroposu je výbušné: nehoda během sestupu z orbitu způsobí havárii a následné zřícení její lodi Helios. Tato sekvence je údajně skvělou ochutnávkou toho, co si pro nás autoři nachystali po stránce haptické odezvy ovladače DualSense: každý kov-drtící náraz je ovladačem podtržen. Když hořící Helios prosviští napříč celou šířkou vaší TV obrazovky, ucítíte ten průlet ve svých rukou.

Returnal - shrnutí dosavadních informací

S lodí rozbitou, ale systémy skafandru stále v provozu a monitorujícími neznámé vysílání, Selene se vydá na cestu k jeho zdroji, vyzbrojena pouze pistolí a vědeckým odhodláním. Mezi zdrojem signálu a ní leží několik biomů, každý je přitom samostatným labyrintem propojených oblastí. V každém biomu zároveň najdete pozůstatky pradávné civilizace... a také velmi agresivní tvory. Selene si musí osvojit to první, aby dokázala přežít to druhé. Když se jí to nepovede, výsledkem jsou dvě nevyhnutelnosti: reinkarnujete se znovu v místě havárie a tento vražedný svět se kolem vás přeskládá do nového uspořádání.

https://thumbs.gfycat.com/MagnificentBelatedCommongonolek-mobile.mp4

Dobrý příklad chování adaptivních spouští ovladače DualSense v praxi. L2 se uzamkne v polovině při zatáhnutí pro přiblížené zaostření zbraně (což také červeně zvýrazní slabá místa na těle nepřítele). Když zatáhnete naplno, aktivujete alternativní systém střelby vaší zbraně. Vychladnutí tohoto systému střelby pak můžete monitorovat pomocí HUD i specifického pinknutí zvukem, jakmile je nabito. Je zde ale také specifický detail u DualSense ovladače: pokud podržíte spoušť stisknutou po výstřelu, ucítíte slabou vibraci, která bude postupně sílit a podtrhávat tak obnovování/nabíjení alternativní střelby.

Procedurální generování a roguelike povaha Returnalu jsou stejně tak herním jako příběhovým lákadlem. Každý cyklus přerovná oblasti biomů a jejich obsah. Tyto variace, podtržené ponurou i agresivní hudbou v pozadí, garantují napětí a silnou atmosféru během každé minuty hraní, i když si už budete myslet, že jste se v tomhle světě zorientovali.

Selene

ASTRA průzkumnice není žádný supervoják. Je spíše přemýšlivá než odvážná, vyzbrojená vědeckými znalostmi a odhodláním průzkumníka. Je ale také člověkem. Její osobnost je tak postupně odkrývána díky přesvědčivému výkonu herečky Jane Perry (její hlas můžete znát z mnoha videoher, její nejznámější postavou je pravděpodobně Diana Burnwood ze série Hitman). Nejistota se pomalu vkrade do jejích analytických monologů, zatímco nálezy audio záznamů - hlasových nahrávek jí samotné (jsou z minulosti nebo z budoucnosti?) naznačují nadcházející bitvy a zneklidňují svoji stále rostoucí zmateností.

Returnal - shrnutí dosavadních informací

V poli je Selene hbitá. Pomocí přískoku (dash/dodge) může skákat napříč propastmi nebo uhnout - či dokonce prolétnout skrz - nepřátelské projektily. Barevný HUD indikátor kolem postavy indikuje směr i vzdálenost útoku. Selene může také šplhat. Brzké odemknutí ostří a lana zpřístupní také boj na blízko i rychlejší způsoby pohybu krajinou. Kotevní lano má velký dosah a pomocí vyznačených úchytných bodů v prostředí můžete krajinou prosvištět extra rychle.

Arzenál

Uvnitř kteréhokoliv cyklu platí, že pokud rozdáváte poškození nepřátelům a zároveň se mu naopak vyhýbáte na vaší straně, hromadí se vám adrenalin, což je herní mechanika, která je rozdělena do pěti úrovní. Každá úroveň odemyká zvýšenou palebnou sílu, lepší vidění (zvýraznění nepřátel červeným kruhem), zvýšenou sílu útoku na blízko a další výhody. Pokud jste ale (i jedinkrát) zasaženi, vše se resetuje. Jde o skvělou pobídku k tomu, abyste se soustředili a hráli co nejlépe.

Returnal - shrnutí dosavadních informací

Zbraně se nabíjí časem (vychládáním), nikoliv zásobníky. Během toho je ale možné stisknout spoušť ve správnou chvíli a tím dobít energii okamžitě s přidaným bonusem do síly střelby (tuhle mechaniku dobře známe z Gears of War). Pokud tohle rychlejší přebíjení netrefíte, naopak se vám zbraň zasekne. Každá puška má alternativní režim střelby a dodatečnou odemykatelnou schopnost, kterou získáte, pokud s ní zabijete dost nepřátel. Obě tyto vlastnosti jsou vybírány z rozsáhlé knihovny možných útoků, což vede k pestré škále možných "buildů" zbraní.

https://thumbs.gfycat.com/LeadingPowerfulCavy-mobile.mp4

V levém spodním rohu vašeho HUD rozhraní najdete integritu skafandru (zdraví) a ukazatel výkonnosti (proficiency) zbraně. Integritu je možné doplnit nebo zvýšit pomocí nalezených předmětů. Výkonnost ovlivňuje sílu příští nalezené zbraně, ať už vypadlé z nepřítele nebo z otevřené truhly. I tohle je možné zvýšit pomocí sbíraných předmětů. Zbraně jsou tradiční analogové (pistole, puška) ale i mimozemské (třeba Spitmaw Blaster střílí kyslinu, která nepříteli ubírá zdraví postupně s časem). Zvuk těchto věcí je silný: výstřely se v ozvěnách odrážejí napříč krajinou a zesilují v sevřeném prostředí. Tyto zvukové efekty odrazů se dynamicky generují do 3D audia pomocí ray castingu v závislosti na vaší pozici.

Nad tím vším se ale tyčí mnohé propojené herní systémy, které okořeňují každý cyklus. Artefakty vám dávají bonusy po dobu trvání aktuální výpravy (například extra 10% poškození protivníkům s nízkým zdravím nebo zpomalený čas při alternativní střelbě). Máte také předměty k jednomu použití (uzdravující injekce, štít). Jsou tu také paraziti - živoucí a hemžící se bytosti, které se po zvednutí přichytí na váš skafandr: jde o dobrý příklad riskantních modifikátorů Returnalu, protože paraziti vždy znamenají bonus za cenu nějakého extra rizika. Jeden třeba zesílí příští nalezenou zbraň za cenu polovičního oslabení vašeho útoku na blízko. Specifický mimozemský stroj může odstranit všechny vaše parazity za cenu Oblitia, což je místní měna, získávaná ze zabitých nepřátel či ze speciálních, žlutě svítících kamenů.

Nepřátelé jsou vždy v přesile, ale rychlé reakce a pružná odezva dodávají uspokojující zážitek z bitev.

Vetřelci

Mimozemská monstra se vás budou snažit zabít, jakmile vstoupíte na jejich území. Nechybí jim přitom pestrost. Někteří jsou čtyřnozí a mají mnoho chapadel, jiní jsou skákající dvounozí obrněnci, další připomínají létající chobotnice nebo zákeřné chameleony... jejich dravost a vzorce útoků jsou vyladěny tak, aby bylo možné je přežít, pokud zapojíte rychlé myšlení i reakce, bez ohledu na to, jakou kombinaci monster potkáte. Mnoho z nich střílí kaskády projektilů. Může to připomínat divoké "bullet hell" střílečky, ale díky pestrým barvám projektilů žádný z nich nepřehlédnete. Pomáhá samozřejmě také 3D audio design, pokud máte na hlavě nasazena sluchátka, schopná jej podporovat. Autor prvních dojmů na PlayStation blogu popisuje, jak se podle zvuku dokázal otočit a vystřelit přesně na pozici protivníka, aniž by ho nejprve lokalizoval očima.

Returnal - shrnutí dosavadních informací

Léta zkušeností tvůrců s arkádovými střílečkami je cítit: ovládání je přesné. Nikdy nebudete zklamáni vašimi bojovými či navigačními schopnostmi, ať už budete bleskově měnit pozici v aréně plné nepřátel nebo budete objevovat členitý svět této planety.

https://thumbs.gfycat.com/HatefulCapitalFulmar-mobile.mp4

Returnal nabízí denní výzvy, podporované online žebříčky. Je možné si je vybrat z vraku lodi Helios. Zadají vám konkrétní podmínky a specifickou zbraň. Máte pak jeden život na to, abyste se zapsali do globálního žebříčku (pro tuto funkci nepotřebujete předplatné PlayStation Plus).

Planeta

I když boj není nikdy daleko, Returnal je stejně tak explorační plošinovkou, jako střílečkou. Nebudete procházet jen nějakou sbírkou bojových arén. Design prostředí je velmi pestrý a budete mít i klid na jeho průzkum. Většinu vašeho hraní jsou dvě třetiny herního obrazu věnované světu kolem vás. Ano, to pomáhá také lepší volbě pozice v boji, ale také to podtrhuje kolosální rozměry trosek mimozemské civilizace. Různé drobnosti mimo boj pak pomáhají zdokonalit celkový dojem a atmosféru. Všemožné zvuky mimozemské přírody kolem vás, tráva kývající se ve větru, špinavé čmouhy, které postupně pokrývají váš skafandr, bubnování deště, které ucítíte skrz haptickou odezvu vašeho DualSense ovladače.

Returnal - shrnutí dosavadních informací

Průchody vedou do klaustrofobických uliček, struktur s mnoha patry, úzkých jeskyní nebo k částečně zničeným mostům. Skrytých katakomb a postranních místností je mnoho. Pasti, interaktivní mimozemské stroje, předměty nutné pro přístup k nim... to vše je roztroušeno kolem vás (jde například o Fabrikátory, vyrábějící předměty nebo Rekonstruktory, schopné vás jednou oživit v rámci aktuálního cyklu). Nedosažitelná místa vás budou provokovat, dokud nenajdete a nevyužijete mimozemské technologie pro jejich dosažení v budoucích cyklech. Dostanete pomocí kompasu obecný směr k vašemu cíli, ale jinak je zcela na vás, jak moc nebo málo chcete prostředí zkoumat. Extra průzkum nebo návrat zpátky vám pomůže vylepšit vybavení, odemknout předtím nedostupné oblasti a ponořit se hlouběji do odhalení záhady dávno mrtvé civilizace. Alternativně se můžete prostě soustředit jen na boj a poněkud tak zvýšit jeho obtížnost. Volba je na vás.

https://thumbs.gfycat.com/SecretFloweryIguanodon-mobile.mp4

Vaše minimapa (kterou můžete, stejně jako většinu HUD rozhraní, nastavit a schovat) označuje různé směry či průchody: hlavní cestu, postranní místnosti, výzvy s mini-bossy. Ikony upozorňují i na předměty. Sebrat je ale může být pořád výzva, související s prostorovým puzzle.

Každý biom je vizuálně odlišný, nabízí unikátní výzvy a monstra (nicméně jakmile je jednou odemknete, mimořádně tuzí "Elite" nepřátelé začnou pronikat do dalších oblastí). Postup není lineární. Každý biom má svého hlavního bosse. Jakmile jej ale porazíte, už mu nemusíte čelit další cykly. Můžete pak objevit zkratku, díky které lze putovat rovnou do dalšího biomu. Zde se projeví SSD ve vaší PS5 konzoli: průchod portálem do jiné částí Atroposu je plynulý jako průchod dveřmi. Vzkříšení po smrti je také bleskové: pár vteřin flashbacku a probudíte se na místě havárie.

Explorační plošinovka, akční střílečka, psychologický horor. Returnal kombinuje žánry s elegancí. A je toho mnohem víc, co jsme neprozradili. Samozřejmě je ale lepší objevovat věci na vlastní kůži. Na to nebudete muset dlouho čekat. Zbývá 16 dní, než ztroskotáte na Atroposu a budete se pokoušet prolomit smyčku sami.

Returnal vychází v pátek 30. dubna, hru si můžete objednat v Xzone.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama