Rise of the Tomb Raider - PC verze pod drobnohledem
Speciály Rise of the Tomb Raider Článek Rise of the Tomb Raider - PC verze pod drobnohledem

Rise of the Tomb Raider - PC verze pod drobnohledem

Martin Cvrček

Martin Cvrček

75

Nové dobrodružství Lary Croft konečně dorazilo na PC. Jedná se o uspokojivou konverzi, nebo jde o další položku na seznamu zmršených portů?

Reklama

Majitelé Xboxu One a Xboxu 360 si mohou Rise of the Tomb Raider, nejnovější dobrodružství archeoložky Lary Croft, užívat už hezkých pár měsíců. Oproti tomu verze pro PS4 je stále v nedohlednu, v tuhle chvíli ale můžeme být rádi alespoň za to, že na PC nemělo úřadování Microsoftu a jeho snahy o časovou exkluzivitu takový dopad. Zpoždění PC verze zkrátka nebylo tak velké a my se nyní můžeme podívat na to, jak se povedla.

Ne že by snad byl důvod k pochybnostem. Nizozemské studio Nixxes, které se o PC port postaralo, má dobrou pověst a na rozdíl od Ubisoftu a Warner Bros nejsou hry vycházející pod záštitou Square Enix proslavené mizernou optimalizací a odbytými porty. Výjimkou je samozřejmě nedávno vydané Just Cause 3, ale v jeho případě byly technické problémy na všech platformách a o PC verzi se starali sami tvůrci z Avalanche Studios. Navzdory slibným předpokladům jsme se přesto rozhodli, že se Rise of the Tomb Raider podíváme na zoubek, protože k prosté zvědavosti a snaze o zhodnocení kvality PC portu nutně nepotřebujeme špatné zkušenosti z dřívějška.

Stejná bagáž

Po obsahové stránce je PC verze Rise of the Tomb Raider shodná s verzí pro Xbox One, takže pokud vás zajímá hodnocení samotné hry, odkážu vás na Mikyho recenzi. V první řadě zapomeňte na to, že by snad mohla hra obsahovat první DLC, Endurance Mode, přestože v době vydání PC verze už je DLC na Xboxu dávno k dostání. Jeho bezplatné začlenění skvůli opožděnému vydání se možná zdá logické, někdo by ho snad mohl vidět i jako odměnu za pár měsíců čekání. Ale kdyby už v PC verzi bylo začleněno jedno DLC, tak byste přece měli méně důvodů, proč kupovat Season Pass. A to by samozřejmě nešlo, taková štědrost odporuje soudobým obchodním praktikám.

PC verze tedy rozhodně nemůže sloužit jako obdoba Gold nebo GOTY edice a pokud chcete kromě samotné hry i všechny nebo alespoň některé DLC balíčky, musíte si je koupit stejně jako majitelé původní verze pro Xbox One. A to mluvím jen o DLC obsažených v Season Passu, protože kromě nich jsou tu ještě bonusy za předobjednávku sestávající z různých skinů a karet použitelných v režimu Expeditions. Square Enix očividně zachází s opožděnou PC verzí Rise of the Tomb Raider stejně jako se zcela novým titulem, takže se připravte na to, že vám nejspíš nějaký ten předobjednávkový bonus uteče. Vždy jde ale o naprosté maličkosti, takže pokud nechcete mít ve hře opravdu všechen obsah bez ohledu na to, jestli ho v praxi využijete, tak by vás absence Resistance Packu, Sparrowhawk Packu nebo We-simply-love-DLC-and-we-want-your-money Packu neměla nijak zvlášť mrzet.

Už zase skáču přes propasti

Oproti Xbox One verzi se příliš neliší ani ovládání. Už z prvních okamžiků vám bude nejspíš jasné, že ovládání Rise of the Tomb Raider bylo ušité především na míru gamepadu. Tak to ostatně v žánru, do kterého hra spadá, bývá prakticky vždy. Přesto byste ale neměli mít s ovládáním na myši a klávesnici nebo s možností přenastavit nějaké klávesy kdovíjaké problémy. Naprostá většina věcí ve hře se ovládá bez potíží, jen se připravte na to, že podobně jako v minulém díle se chtě nechtě musíte příležitostně vypořádat s obdobou quick-time eventů. A že některé věci, které by šlo určitě vyřešit lépe, vyžadují jen bezduché bubnování do jedné klávesy.

Jinými slovy i na PC existuje velká šance, že budete mít občas pocit, že z vás tvůrci dělají spíše cvičené opice, které přece nemůžou ty dveře nebo truhlu otevřít jinak než tím, že budou intenzivně mačkat klávesu E. Rozhodně nejde o nepřekonatelný problém, na něco takového si člověk zvykne dost rychle. Od hry a jejího ovládání ale nesmíte očekávat vyloženě inteligentní řešení nebo nedejbože výzvu, jde zkrátka o žánrový standard. Hlavně jsem rád, že jsem tentokrát v rámci ovládání nenarazil na žádnou chybu. Dodnes s úsměvem vzpomínám na případ, kdy se v Tomb Raiderovi z roku 2013 při stisku správné klávesy vedoucí k pokusu o slanění něco pokazilo a Lara během jízdy po laně prostě spadla a umřela. A to uprostřed neinteraktivní cut-scény.

Vcelku náročná krása

Další a zároveň nejdůležitější položkou je optimalizace. Před několika dny se počet high-endových počítačů v redakci zvýšil o jeden kus, ale přesto jsme se rozhodli, že Rise of the Tomb Raider vyzkoušíme na mém obstarožním PC, jehož konfigurace jen o chlup převyšuje minimální HW požadavky. Na sestavě, jejíž podrobnosti najdete níže v tabulce, jsem se po troše šťourání v nastavení spokojil se středním nastavením, při němž se snímky za sekundu pohybovaly mezi 35 až 70, nejčastěji ale hodnoty skákaly mezi 40 a 50 fps. Což je upřímně řečeno lepší výsledek, než jaký jsem očekával. Rise of the Tomb Raider je bezpochyby velmi pohledná hra a i na střední nastavení vypadá víc než uspokojivě. Chválím hlavně zpracování vegetace a obličejů. Kvalitní grafika, která předčí vizuál Xbox One verze, si ale žádá kvalitní hardware, takže se připravte na to, že jestli chcete mít všechno na maximum, musíte mít také pořádné železo.

Dobrá zpráva je, že nastavení PC verze je dost bohaté, takže pokud nejste spokojeni s výkonem po nastavení, které vám hra doporučí při prvním spuštění, můžete si pohrát prakticky se vším, co v případě řádného PC portu připadá v úvahu. Nastavení kvality textur a stínů, anti-aliasingu, hloubky ostrosti nebo teselace už je dnes samozřejmost, za zmínku ale stojí především položka PureHair, která je jakýmsi nástupcem TressFX. Jde o simulaci vlasů, díky níž se Lařiny vlasy zázračným způsobem prodlouží a prostě a jednoduše se chovají a většinou i vypadají lépe.

Zprvu jsem měl tuhle funkci vypnutou, což můžete vidět i na několika mých screenshotech kolem, a to kvůli podezření, že bude až příliš žrát výkon. Skutečnost je ale taková, že PureHair až takový vliv na výkon nemá, minimálně pokud se spokojíte s možností On, po níž následuje už jen volba Very High. Zapnutí PureHair se v mém případě projevilo jen v nepatrném poklesu snímků za sekundu a k viditelným propadům docházelo snad jen v kombinaci s vodou. Rozhodně jde ale o vítanou funkci, která určitým aspektům hry dodává na kráse a ve srovnání se starším TressFX nabízí lepší výsledek při menší ztrátě výkonu. A kromě toho, výchozí cop měl prakticky v každé cut-scéně během mého průchodu hrou tendenci prapodivně poskakovat. Divné chování vlasů v cut-scénách je ale jedna z mála chyb, které jsem zaznamenal, jinak stojí za zmínku snad jen zvláštní pruhy na kusech ledu v jedné pasáži, která vás zavede do obřích jeskyní.

Porovnání vlivu PureHair. Vlevo možnost Off, vpravo Very High

Další dobrodružství

PC verze Rise of the Tomb Raider tak nakonec nijak nezklamala a vlastně ani výrazně nepřekvapila. Jde zkrátka o standardní PC port bez větších potíží. Rád vidím, že hra i na průměrných sestavách nabízí velmi slušnou podívanou, ale pořád je třeba mít na paměti, že pokud chcete z grafiky nového dobrodružství Lary Croft vyždímat co nejvíc, musíte mít po ruce dost silné PC, protože požadavky na skutečně působivý vizuál nejsou nijak malé.

Uspokojivé technické úrovně jde ale vážně dosáhnout i na naprosto obyčejných sestavách, takže si v konečném důsledku na PC verzi Rise of the Tomb Raider nemohu stěžovat. Zvlášť když i ovládání na myši a klávesnici není žádnou překážkou a tomu, že by snad PC verze automaticky zahrnovala první placené DLC, jsem od začátku stejně nevěřil. Za plus považuji i skutečnost, že Rise of the Tomb Raider zabírá jen něco přes 18 GB, což je v dnešní době plné instalací o 40 či 50 GB bez ohledu na rozlehlost hry celkem příjemná změna.

Možná teď budu znít jako kazatel, který se snaží obracet posluchače na jinou víru. Ale pokud patříte mezi ty, kteří preferují PlayStation 4 a to čekání na PS4 verzi už vás nebaví, pak věřím, že můžete klidně sáhnout po PC verzi. Samozřejmě za předpokladu, že máte doma počítač, který splňuje alespoň minimální požadavky. Šance, že na něm hru spustíte v uspokojivé podobě, je totiž docela velká.

Na druhou stranu jestli vám to čekání nevadí, tak klidně čekejte dál. Nepochybuji o tom, že pokud se při portu na PS4 něco závratně nepokazí, bude čekání stát za to. Mezitím mohou PC hráči přestat závidět majitelům Xboxu a těšit ze z toho, že k nim dorazila další kvalitní hra, v jejímž případě není důvod nadávat na nekvalitní port.

Hráno na sestavě:

OS: Windows 10 64-bitProcesor: Intel Core i5-3350P 3.1 GHzGrafická karta: Nvidia GeForce GTX 660 2 GBPaměť: 8 GB RAM

Minimální požadavky:

OS: Windows 7 (pouze 64-bit)Procesor: Intel Core i3-2100 nebo ekvivalentní AMDPaměť: 6 GB RAMGrafická karta: Nvidia GTX 650 2GB nebo AMD HD7770 2GB Volné místo na disku: 25 GB

Doporučené požadavky:

OS: Windows 7 (pouze 64-bit)Procesor: Intel Core i7-3770, 3.4 GHz / AMD FX-8350, 4.0 GHzPaměť: 8 GB RAMGrafická karta: Nvidia GeForce GTX 970 nebo AMD Radeon R9 290xVolné místo na disku: 30 GB

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama