Průmysl nemůže spoléhat na blockbustery.
Shawn Layden, bývalý šéf amerického PlayStationu a současný poradce Tencentu a dalších firem, promluvil na asijském Gamescomu po boku Gordona Van Dyka, spoluzakladatele vydavatelství Raw Fury. Věnoval se mimo jiné otázce AA her a studií, která považuje za dnes v podstatě neexistující. Přepis přináší magazín GamesIndustry.
„V herním průmyslu máte Call of Duty, Grand Theft Auto a pak nezávislé hry. Ale ten prostřední článek, ta střední třída, na které vydělávaly Interplay, Gremlin, Ocean, THQ, všechny tyhle společnosti... Ta je pryč. Když se [dokážete stát] AAA firmou, tak přežijete, když uděláte něco zajímavého v indie sféře, tak to také můžete zvládnout. Ale AA hry už nejsou,“ popisuje Layden svůj pohled na rozevírající se nůžky v herním vývoji.
Budeme-li spoléhat jen na blockbustery, je to rozsudek smrti.
Dvouáčková studia by měla podle Laydena zastávat roli odvážlivců a průkopníků. S rostoucími rozpočty a roky potřebnými na vývoj se ale z her, kterým by dříve připadlo označení AA, stávají de facto tříáčkové tituly mířící primárně na finanční návratnost. „Pokud mi prezentujete AA hru a na prvních dvou stránkách je popis monetizace a příjmů nebo systém předplatného, končíme. Na první stránce musí být napsáno: ‚Tuto hru je třeba udělat a tady je důvod, proč‘. Chci vidět zápal,“ pokračuje.
Díky dostupnějším technologiím a obecně rostoucí úrovní her by podle Laydena mohly převzít roli dvouáčkové produkce nezávislé týmy. „Myslím, že [absence AA her] je hrozbou pro ekosystém. Takže se poohlížím po indie věcech. (...) Teď jen kdybychom dokázali trochu víc zaujmout a vzbudit nadšení a zviditelnit tyhle nízkorozpočtové, ale super kreativní a super neobvyklé hry. Rád bych jich viděl víc. Protože jestli se budeme spoléhat jen na blockbustery, aby nás spasily, je to podle mě rozsudek smrti.“