Herním společnostem chybí trpělivost, myslí si Shawn Layden
Novinka Herním společnostem chybí trpělivost, myslí si Shawn Layden

Herním společnostem chybí trpělivost, myslí si Shawn Layden

Filip Svoboda

Filip Svoboda

4
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Bývalý šéf amerického PlayStationu hodnotil stav herního průmyslu.

Reklama

Shawn Layden hodnotil v rozhovoru pro magazín GamesIndustry stav herního průmyslu, který se v posledních měsících až letech projevuje masivním propouštěním a uzavíráním studií. Podle bývalého šéfa americké divize PlayStationu a současného poradce čínského gigantu Tencent chybí společnostem trpělivost a odvaha prozkoumávat originální nápady. Zmiňuje také náhlý růst odvětví během pandemie covidu-19 a jeho následné přizpůsobení světové situaci.

„Je to opravdu frustrující, když vidíte, jak někdo říká: Podívejte, tady je malé studio, které vytvořilo skvělou hru, má velký potenciál, přineslo zbrusu nový herní zážitek, ale my nemáme trpělivost, abychom to dotáhli do druhé nebo třetí fáze,“ popisuje.

„Přestože to společnost nijak nezruinuje, nedosáhne očekávaných zisků, a tak to prostě zabalí a vrhne se na zavedené tříáčkové značky, pokračování, napodobeniny a věci, u kterých se dá z finančního hlediska stanovit hranice a říct, že když vytvoříme tuhle hru, bude mít na trhu určitý úspěch,“ říká a pokračuje, „když přinášíte něco úplně nového, co lidé ještě neviděli, co může být fantastické a docela často je, vydavatelé už nemají trpělivost takové věci pilovat a cílí na rychlé a velké úspěchy. A to je pro zábavní a kreativní průmysl hrozné.“

Pokud už lidé řekli, že o takový zážitek nemají zájem, vytváření dalších takových her je nepřiláká. Přijde mi to celkem jasné.

Podle Laydena jsou to právě novinky a originální nápady, které mají průmyslu pomoci. Značky jako Call of Duty a Grand Theft Auto už podle něj příliš mnoho lidí zavrhlo jako nezajímavé. Stejně jako ostatní série přitom začínaly jako nečekané hity. „Pokud už lidé řekli, že o takový zážitek nemají zájem, vytváření dalších takových her je nepřiláká. Přijde mi to celkem jasné,“ nepochybuje.

Shawn Layden evidentně považuje za jeden z takových originálních titulů Hi-Fi Rush od nedávno uzavřeného studia Tango Gameworks: „Tak dobře, nemáte rádi first-person střílečky ani RPG, tady je něco jiného, rytmická akční hra, ve které jde hlavně o hudbu, pestré barvy a dobrou zábavu. Kde je prostor pro takové hry? A jak pokračovat v oslovování nových lidí, aby se zapojili do světa interaktivní zábavy?“

Chtějí najít způsob, jak tento problém vyřešit do šesti měsíců v odvětví, kde se za šest měsíců nic nestihne.

Layden poukazuje také na umělý růst herního průmyslu během pandemie covidu: „[Společnosti] si nechtěly nechat ujít příležitost, a tak se rozrůstaly. Nikdo nevěděl, jak dlouho bude trvat pandemie nebo lockdown, takže se zřejmě snažily investovat do možnosti, že by to mohlo být déle, než se nakonec ukázalo. Ale to byl obrovský risk.“

Firmy podle něj měly investovat méně a nepočítat s ročním růstem kolem 20 %. Mělo jim být jasné, že to nebude trvat věčně. Když pandemie přešla, společnosti hledaly rychlá řešení. „Proto je důležitá trpělivost. Průmysl ztrácí trpělivost. Chtějí najít způsob, jak tento problém vyřešit do šesti měsíců v odvětví, kde se za šest měsíců nic nestihne.“

„Některá menší studia si říkají: "Proč bychom měli dělat škrty? Koupili jste nás za hubičku, abyste nám dali možnost dělat to, co umíme... A my jsme vám neřekli, abyste utratili dvouciferné miliardy dolarů za nákup dalších věcí, což vedlo k tomu, že najednou budeme obětním beránkem, protože musíte sestavit rozpočet,“ dodává Layden s tím, že sliby automie a svobody pro kupovaná studia nikdy nejsou zcela pravdivé.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama