Sheltered – nevzhledné umírání
Sheltered Recenze Sheltered – nevzhledné umírání

Sheltered – nevzhledné umírání

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

Oslní vás Sheltered svou propracovaností??

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Titulů zaměřených na přežívání v nehostinné postapokalyptické pustině se v posledních letech vyrojilo skutečně hodně. Survival žánr zažívá svůj zlatý věk, prakticky každý měsíc tu máme nový kousek. AAA studia se tomuto typu her zdárně vyhýbají, takže indie scéna nemá žádnou výraznou konkurenci. Díky tomu vznikají pochybné a odpadní projekty, jež jsou zafinancovány jen z důvodu toho, že se jedná o survival. Občas se ale na trhu objeví výjimka. Bude jí právě recenzovaná 2D survival strategie Sheltered?

Rodina je základ všeho

Projekty orientované na přežívání většinou cílí hlavně na životní potřeby osamělého jednotlivce. Sheltered je v tomto směru mírně odlišný, tvůrci uvažují v trošku větším měřítku, takže se již od samého začátku staráte o pětičlennou rodinu složenou ze dvou dospělých, páru dětí a domácího mazlíčka. Příslušníky skupiny si můžete v počátečních fázích hry upravit dle svého. Nastavit je jim možné jméno, pohlaví, vzhled, základní statistiky a jednu speciální dovednost, která jim určitým způsobem ulehčí život v postapokalyptickém světě. Zvíře, které vás bude doprovázet, půjde upravit jen minimálně. Prakticky mu zvolíte jen jméno a druh, který bude zastupovat. Po vašem boku může stát pes, kůň, kočka, had či zlatá rybka. Každý typ živočicha dává rodině trošku jiné benefity. Zlatá rybka kupříkladu výrazně redukuje stres.

„Psychický a fyzický stav vašich charakterů je pro celkové přežití skupiny hodně důležitý, pokud se v jeden moment zhroutí, otráví či vážně zraní víc postav, může to pro vás znamenat konec hry.“

Po vytvoření rodinného jádra vás Sheltered pošle do postapokalyptického světa, jenž byl sražen na kolena jaderným holokaustem. Většina lidstva to má už za sebou. Vy a vaše malá skupinka jste jedni z mála, kteří hrozné události přežili. Jistoty, které vám poskytoval váš starý útulný domov, jsou díky bombám a radiaci již minulostí. Nyní se krčíte v celkem dobře zachovalém podzemním bunkru, který vám pro začátek nabízí generátor elektrického proudu, pár dávek jídla a třicet litrů pitné vody. Výbava protiatomového krytu je skromná, záchod, postel či sprchu v jeho útrobách nenajdete. Pokud budete chtít zvýšit životní úroveň vašich lidí, musíte si nábytek a další pro život zásadní předměty vytvořit sami.

Expanze do hlubin

Jak již bylo naznačeno, objevení bunkru je v podstatě jen začátek vašeho přežívání. Kryt není vůbec vybaven, tím pádem bude nutné vytvořit za pomoci zbylých surovin předměty základní potřeby, které vaši lidé následně využijí ke spánku, vyměšování a očistě. Každé postavené zařízení si vyžádá určitý prostor. Celý komplex budete muset časem expandovat, jinak nebudete schopni vystavět vše nezbytné pro přežití. Konstrukce vybavení a struktur probíhá na vylepšitelném výrobním stole. Čím lepší bude jeho základ, tím zajímavější recepty a plány vám otevře. Úspěšní přeživší se v pozdějších fázích hry dostanou k pěstírnám zeleniny, vodním kondenzátorům, výrobnám munice, laboratořím, dvoupatrovým palandám a jukeboxům. Občasné opravy všech užívaných předmětů jsou v Sheltered nezbytné.

„Moc milých a dobrosrdečných jedinců v pustině nepotkáte. Většinou narazíte na agresivní jednotlivce, kteří vám budou chtít vzít vaše věci a život.“

Žízeň, hlad, únava, plná střeva a touha po čistotě tvoří základní životní potřeby vašich postav. Obyvatelé bunkru musí pravidelně jíst, pít, odpočívat, umývat se a vyměšovat. Pokud se vám nepodaří některé elementární žádost uspokojit, začnou trpět stresem, který se při nulové pozornosti může změnit v trauma. Psychický a fyzický stav vašich svěřenců je pro celkově přežití skupiny hodně důležitý, pokud se v jeden moment zhroutí, otráví či vážně zraní víc postav, může to pro vás znamenat konec hry. V průběhu hraní se mi taková situace stala nejednou, stačil jen jeden či dva neuvážené kroky a už jsem se vezl na vlně neúspěchu a smrti.

Omezený počet základních potravin a stavebních surovin vás časem přinutí k opuštění vašeho úkrytu. Do pustiny budete vysílat vždy skupiny po dvou členech. Na cestu si postavy mohou vzít zbraně, plynové masky a baťohy. Nutností je dostatek vody, bez ní se nikam nedostanete. Při průchodu herním světem narazíte na opuštěné budovy, agresivní zvířata a radioaktivní bouře. Prozkoumávání a získávání předmětů je založeno na náhodě. Když máte štěstí, projdete hrou bez větších obtíží, za předpokladu, že ho nemáte, nepřežijete v tomto nehostinném světě ani dva týdny.

Čtyři nestačí

Základní skupina, kterou dostanete na začátku hry, je složená jen z příslušníků rodiny. Při průchodu dějem se budete setkávat s dalšími přeživšími. Někteří budou přátelští, jiní naopak nepřátelští. Občas se vám dokonce stane, že se k vám některý obyvatel pustiny přidá. Nováček k vašemu uskupení není loajální, tím pádem mu nemůžete plně věřit. Pokud mu nezajistíte dobré podmínky pro život, vykálí se vám do vodní nádrže, okrade vás a jednoduše z bunkru zmizí. Rodinná pouta naštěstí přetrvají za všech okolností. Díky nové úkolové lince můžete v postapokalyptickém světě nacházet své příbuzné, kteří vás postupem času přivedou k myšlence stěhování do vícevrstvého bunkru. Víc lidí potřebuje prostě víc místa, jídla, vody a kyslíku. O plnou kontrolu členů domácnosti se již naštěstí starat nemusíte, obyvatele základny můžete automatizovat, aby dělali potřebné úkony bez příkazů.

„Oproti jiným žánrovým projektům mi Sheltered přijde graficky nevýrazný, když ho srovnám například s This War of Mine, je vyloženě ošklivý.“

Moc milých a dobrosrdečných jedinců v pustině nepotkáte. Většinou narazíte na agresivní jednotlivce, kteří vám budou chtít vzít vaše věci a život. Nepřátelsky jednající individua se v Sheltered shlukují do organizovaných skupin, které od vašeho krytu nejednou požadují výpalné. Když odmítnete zaplatit, napadnou váš domov. Efektivní obranou proti nevítaným hostům jsou pasti a palné zbraně. Souboje v tomto titulu probíhají tahovou formou. Své nepřátele můžete v průběhu střetu odzbrojit, okrást nebo dokonce zabít. Úspěšné zdolání protivníka, výroba předmětů či prozkoumávání nezmapovaných oblastí zvyšují osobní statistiky postav, které se daných činností účastní.

Nepřístupný kousek

Nejvýraznějším problémem Sheltered je minimálně v mých očích vizuální stránka hry. Celý koncept je v tomto směru hodně zaostalý. Kdyby vývojáři s tímto titulem přišli před 15 – 20 lety, jistě by to nebyl problém. Nyní by to ale chtělo něco osobitějšího. Oproti jiným žánrovým projektům mi Sheltered přijde graficky nevýrazný, když ho srovnám například s This War of Mine, je vyloženě ošklivý. Tvůrci by se měli nad sebou pořádně zamyslet a začít tvořit něco, na co se dá dívat bez toho, aby vám krvácely oči. Krom zrak drásajícího aspektu, disponuje Sheltered také menšími bugy a stereotypem. Oba prvky se snad časem podaří odstranit za pomoci opravných patchů a nového obsahu.

Sheltered je tu hlavně pro milovníky starší grafiky, náročnosti a kvalitního strategického 2D survivalu. Mladší hráči hledající akceptovatelný vizuál a přístupnou hratelnost by se mu měli vyhnout obloukem a zaměřit svůj zrak raději na This War of Mine. Pokud patříte mezi skupinu hráčů, kteří jsou schopní překousnout nelichotivý vzhled, stereotyp a menší bugy, klidně se na Sheltered vrhněte.

Sheltered

Verdikt

Sheltered je strategický 2D survival, který se zaměřuje na život obyčejné rodiny v nehostinném postapokalyptickém světě. Komplet disponuje vyladěným vývojem postav a propracovanou správou základny. Pokud se vám podaří překousnout zastaralý vizuál a stereotyp, můžete se vesele pustit do přežívání.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

správa základny
krevní pouto
propracovaný survival
systém loajality
vývoj postav
stereotyp
nevýrazná grafika
extrémní počet neovlivnitelných prvků
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama