Sniper: Ghost Warrior 3 – malý projekt s velkým potenciálem
Sniper: Ghost Warrior 3 Recenze Sniper: Ghost Warrior 3 – malý projekt s velkým potenciálem

Sniper: Ghost Warrior 3 – malý projekt s velkým potenciálem

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

39

Americký odstřelovač Karl Fairburn nás na začátku roku příjemně překvapil, podařilo se jeho podobně orientovanému sokovi předvést stejný výkon?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Hry z dílen polského studia CI Games jsou převážně průměrného rázu. Prakticky žádné jejich dílo nedosahuje kvalit, které se vyžadují od klasických AAA titulů. Jejich nejvýraznějším produktem je odstřelovačská série Sniper: Ghost Warrior, která je tu s námi i přes diskutabilní úspěchy již několik let. V naší dnešní recenzi se podíváme na třetí díl, který nakonec vychází bez slibované hry pro více hráčů. Co myslíte, povede se mu bez ní uspět, nebo skončí podobně jako jeho starší bratříčci?

Krev není voda

Spolupráce s vašim malým bráškou vždy šlapala jako hodinky. Vaše poslední společná mise se však šeredně zvrhla. Z tiché bezproblémové akce se během pár sekund stal masakr, na jehož konci byl váš drahý sourozenec vzat do vrtulníku, který odletěl neznámo kam. Třiadvacet měsíců po zpackané operaci se vydáváte do gruzínských hor, které by měly dle dostupných informací skrývat lidi, kteří mají na svědomí zmizení vašeho milovaného bratříčka. Vašim hlavním cílem se při nalezení této horké stopy stává jeho záchrana z rukou těch, jež ho již téměř dva roky drží v zajetí.

Kromě základního scénáře jsem měl možnost absolvovat také sekundární dějovou linku, v jejímž rámci jsem se vžil do kůže mladičké vojačky štěstěny Lydie. Ta si vzala za cíl eliminovat jednu z výraznějších postaviček separatistické armády, která si s místními doslova vytírá zadnici. Malá kampaň The Escape of Lydia vás svou délkou ani obsahem rozhodně neoslní, nabídne vám totiž jen dvě mise, které zvládnete bez větších problémů dokončit i na nejvyšší obtížnost do půl hodiny. Pokud budou ostatní příběhová DLC podobného rázu, nedivím se, že je tvůrci dávají zdarma za předobjednávku. Tuctový hráč by do nich stejně své finance neinvestoval, takto jim alespoň pomohou zaujmout větší spektrum hráčů.

Oba prozatím nabízené příběhy nestojí za moc. Prakticky se jedná o velmi slabé dějové linky, které tomuto dílu slušně podráží nohy. Autoři Sniper: Ghost Warrior 3 si prostě bez většího rozmyslu přisvojili některé příběhové prvky ze starších děl a pokusili se je namixovat do svého vlastního vyprávění. Naneštěstí se jim to nepovedlo zrovna nejlépe. Hlavní protagonisté jsou nevýrazní, zápletka je nudná a citelnějších zvratů tu také není mnoho. Celek je v tomto směru na průměrné úrovni. Kvůli kvalitně napsanému dobrodružství si ho tím pádem rozhodně nekupujete.

Slušně uchopený koncept

Svého malého bratra budete hledat ve velmi rozsáhlém herním světě, který je rozdělen na několik oddělených lokací, mezi kterými se budete přesouvat převážně za pomoci tunelů. Každá mapa vám nabídne specificky navrženou lokalitu, která se vždy bude určitým způsobem lišit od ostatních míst, jež při průchodu navštívíte. Některé z nich vám dají k dispozici nepříliš rozsáhlé zástavby, jiné naopak opuštěnější továrny, polorozpadlé hotely, vodní elektrárny a komunikační centra. Osobně jsem byl nejvíce nadšen polorozpadlým pravoslavným kostelem, který mi krásně posloužil při eliminaci mých nepřátel.

Velká mapa není bez kvalitního obsahu žádným vítězstvím. Tvůrcům Sniper: Ghost Warrior 3 se naštěstí povedlo herní lokace slušně zahustit pestrým spektrem vedlejších aktivit. Sekundární nepovinné mise vám umožní osvobozovat separatisty obsazené tábory, zachraňovat uvězněné civilisty, prozkoumávat časem zapomenuté věže a eliminovat válečné zločince, kteří se v lokalitách, kde právě lovíte, snaží ukrýt před zrakem spravedlnosti. Když se vám je povede odpravit, dostanete za jejich hlavu slušnou odměnu, kterou můžete následně investovat do nákupu munice, léků, nástrojů, neprůstřelných vest, zbraní a další výbavy. Klasický koncept stále se opakujících akcí zde nefunguje vůbec špatně. Škoda jen, že se výrazněji neodlišuje od modelu, který se užívá u her od Ubisoftu. Extrémní originalitu v něm tím pádem rozhodně nehledejte. Když se rozhodnete nevěnovat jim výraznější pozornost, celek dorazíte asi do 30 – 45 hodin.

Obchodník se smrtí

Finanční odměnu nebudete dostávat jen za lov válečných zločinců. Hra vás tímto způsobem odmění prakticky za všechny menší i větší mise. Obdrženou měnu budete v počátečních etapách vaší cesty užívat primárně k nákupu kulek, nákupu medikamentů na vaše zranění a opravě opotřebených zbraňových tlumičů. V pozdějších fázích jí využijete převážně k investici do nových pistolí, sniper pušek, lehkých kulometů a brokovnic. Na každou zakoupenou zbraň je mimoto možné pořídit pestrou škálu vylepšení. Pušky máte kupříkladu možnost obohatit o střelbu ztišující tlumiče, větší zásobníky, optiky a stabilitu zajišťující dvojnožky.

„Hlavním esem Ghost Warrioru 3 je samozřejmě vcelku slušně zpracovaná střelba, kterou lze považovat za jeden ze stěžejních prvků této série. Při eliminaci vašich protivníků na větší distance za pomoci odstřelovací pušky budete muset řešit řadu faktorů.“

Předměty v tomto titulu nezískáte jen za pomoci koupě. V případě nutnosti si některé z nich můžete vytvořit na pracovním stole, který vám umožňuje přetvářet nalezené materiály do různých typů nábojů, tělo posilujících prostředků a trhavin, se kterými můžete velmi efektivně eliminovat separatistická vozidla, jejichž jízdní model se od časů bety výrazně zlepšil.

Na vaší malé základně budete kromě nákupů a výroby předmětů řešit také přerozdělování dovednostních bodíků, které dostáváte za eliminaci nepřátel a plnění misí. Celkem ve hře nalezneme tři vývojové směry, které se posouvají nezávisle podle toho, jakým způsobem procházíte hrou. Když budete likvidovat své protivníky převážně odstřelovací puškou, velmi rychle se vám nahromadí bodíky, které můžete následně použít ke zdokonalení vašich schopností nutných k efektivnímu vykonávání odstřelovačské profese. Časté užívání sekundárních zbraní vám naopak pomůže posílit vaši účinnost v otevřeném boji.

Jedna kulka, jeden mrtvý

Hlavním esem Ghost Warrioru 3 je samozřejmě vcelku slušně zpracovaná střelba, kterou lze považovat za jeden ze stěžejních prvků této série. Při eliminaci vašich protivníků na větší distance za pomoci odstřelovací pušky budete muset řešit aktuální počasí, rychlost větru a vzdálenost od cíle. V případě, že se rozhodnete některý z faktorů ignorovat, s vysokou pravděpodobností svou oběť netrefíte a přilákáte na sebe nežádoucí pozornost. Střelba jako taková je zde dle mého názoru zpracována o něco méně realisticky než v nedávno recenzovaném Sniper Elite 4. Nastřelovat si musíte jen na větší distance, když pálíte na nepříliš vzdálené cíle, většinou stačí jen zamířit a zmáčknout spoušť. I přes tento fakt mi Sniper: Ghost Warrior 3 v tomto ohledu vyhovoval více, než jeho jinak ve všech směrech výraznější konkurent.

Stejně slušně jako střelba je zpracován i průzkumnický režim, který vám umožňuje detailně zkoumat vaše okolí a stopovat nic netušící nepřátele, které díky tomu můžete velmi snadno odchytnout a vyslechnout. Krátký rozhovor s protivníkem vám vždy pomůže odhalit skryté zásoby a rozložení sil v areálu, ve kterém se aktivně pohyboval do momentu, než jste si na něj počíhali.

Data o areálu vám krom nepřátel poskytne také průzkumný dron, který budete kontrolovat ručně. Když ho negativně smýšlející vojáci spatří, během pár sekund spustí poplach, který zburcuje všechny ozbrojence v okolí. Vyhnout se takové situaci můžete investicí do vylepšení vašeho létajícího mazlíčka. Za peníze mu máte možnost namontovat kamuflážní systém, silnější baterii, termální vizi či elektroniku nabourávající součástku, která vám zpřístupní některé ovládací prvky kamer a automatických věží.

Nepatrná změna

Od otevřené bety se Sniper: Ghost Warrior 3 po technické stránce moc nezměnil, popravdě moc nechápu, proč ho kreativci z CI Games nevypustili do světa již před měsícem. Minimálně optimalizace je totiž stále ve velmi diskutabilním stavu. Stabilního přísunu snímků jsem se dočkal jen za předpokladu, že jsem koukal do země. Při normálním hraní mi fps poskakovala stejně jako kajak na divoké vodě. Akčnější momenty, které provázela dešťová přeháňka, jsem díky tomuto faktu doslova protrpěl. Tvůrci tímto způsobem asi chtějí přesvědčit co největší procento hráčů k tichému stylu hraní, jinak si extrémní nedotaženost v tomto směru nedokáži vysvětlit. Doufám v to, že se vývojáři ke svému titulu postaví podobně jako autoři nepříliš odladěné FPS Homefront: The Revolution, kteří svůj projekt po čase dokázali dát do přijatelného stavu.

„Poslední zástupce FPS série Sniper: Ghost Warrior se i přes velmi nadějný koncept vyvedl stejně jako jeho dva předchůdci. Opět tu máme obstojný systém střelby, široké spektrum zbraní, zajímavé novinky a přihlouplé nepřátele. Jeho primárním závažím je bohužel extrémně nevyladěná technická stránka.“

Umělá inteligence nepřátel taktéž není žádný velký zázrak. Protivníci většinou na vyvstalé situace reagují buď příliš pomalu, nebo zbytečně akčně. Mezi těmito dvěma póly tu bohužel nic nenajdete. Abych nemusel tento nešvar následně obhajovat pod textem, uvedu zde jeden z momentů, které jsem měl možnost na své cestě zažít. Při jedné z výprav jsem natrefil na čtyřčlennou skupinku vojáků, kteří o mé přítomnosti neměli potuchy. Po dvou zářezech do pažby mé pušky už začali něco tušit. Naneštěstí pro ně se nakonec z neznámých důvodů rozhodli po pár sekundách pátrání po střelci, který zabil jejich kamarády, ukončit. Nepříliš rozumný krok je nakonec všechny stál život.

Vedle nepříliš vydařené optimalizace a přihlouplé umělé inteligence mě při hraní trápila také nutnost extrémně dlouho koukání na načítací obrazovku. Ihned po nainstalování hry jsem většinou musel čekat na vstup do herního světa klidně i několik minut (4 – 6). První opravné záplaty tento problém částečně zlepšily. Do jisté míry tu však problém setrval i po jejich aplikaci. Načítací doba stále trvá neúměrně dlouhou dobu (60 – 180 sekund). Snad se tvůrcům podaří časem tento a mnoho dalších nešvarů opravit.

Promarněná příležitost

Poslední zástupce FPS série Sniper: Ghost Warrior se i přes velmi nadějný koncept vyvedl stejně jako jeho dva předchůdci. Opět tu máme obstojný systém střelby, široké spektrum zbraní, zajímavé novinky, českou lokalizaci (pouze na PC) a přihlouplé nepřátele. Jeho primárním závažím je bohužel extrémně nevyladěná technická stránka. Kdyby byla zpracována lépe, možná by se tento titul dostal i mezi nadprůměrné projekty, které není vůbec špatné zakoupit již při vydání. Zmíněný nedostatek je však v současnosti natolik výrazný, že zastiňuje většinu kladných aspektů třetího dílu odstřelovačské série.

Za současných okolností nákup nového titulu z dílen CI Games kvůli špatnému technickému stavu rozhodně nedoporučuji. Pokud na něm ale vývojáři pořádně zamakají, časem by z něj mohlo být nadprůměrné dílo, které by si mohli milovníci lovu oponentů na větší vzdálenosti vcelku slušně užít. Když se tak stane, můžete si k finálnímu hodnocení klidně přičíst dva bodíky k dobru.

Problémy i u PlayStation 4 verze

Autor: Michal "Miky" Burian

Špatnou technickou stránku má bohužel i PlayStation 4. I u ní také dlouho čekáte na načtení hry, přestože restart mise je mnohem rychlejší. Za ten největší nešvar ale považuji propadnutí do textur v úvodní misi po prologu. Vlezu na posed, abych odstřelit trojici nepřátel v blízkém statku. Vše probíhá bez problému, když ale lezu po žebříčku dolu a na posledním schůzku seskočím, z ničeho nic se propadnu do textur a nezbyde nic jiného než načíst poslední uloženou pozici. Říkal jsem si, že šlo o ojedinělou chybu, ale bohužel se mi to stejné stalo i po páté. Podobné nešvary můžete spatřit i v jiných koutech světa, kdy se mi například podařilo projít skálou. Při svém dobrodružství jsem zaznamenal i menší záseky, tedy propady fps.

Sniper: Ghost Warrior 3 koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk. Kromě hry získáte Season Pass zajišťující budoucí DLC balíčky.

Sniper: Ghost Warrior 3

Verdikt

Základní myšlenka Sniper: Ghost Warrior 3 není vůbec špatná, k zemi ho bohužel sráží nekvalitní technická stránka, která je hlavním důvodem pádu tohoto nadprůměrného díla mezi čistý průměr. Investici do tohoto titulu doporučujeme jen v případě, že bude pořádně doladěn.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

obstojný systém střelby
široké spektrum zbraní
zajímavé novinky
slušně zpracovaný svět
nevyladěná technická stránka
přihlouplí protivníci
špatně zapamatovatelný příběh
překvapivě dlouhé načítání
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama