Subnautica - recenze
Subnautica Recenze Subnautica - recenze

Subnautica - recenze

15

Po několikaletém vývoji tu máme konečně plnou verzi příjemně vypadající podmořské adventury Subnautica. Stojí za pozornost?

Hráli jsme na: PC

Jen málokterá hra v předběžném přístupu mě dokázala uchvátit tolik jako Subnautica. Tento projekt z dílny nezávislého vývojářského studia Unknown Worlds Entertainment k nám dorazil už před několika lety. Většina hráčů očekávala, že plnou verzi tvůrci vydají nejpozději rok po vypuštění jejich dílka do Early Accessu, nakonec se tak i přes obstojný stav celku nestalo. Na hotový produkt si kupující museli počkat až do dnešních dnů. Zda dlouhé čekání stálo za to, a co Subnautica ve skutečnosti nabízí, vám řekneme v naší recenzi, jež vám snad napoví, jestli má smysl do tohoto kousku investovat.

Nevydařená expedice

Cestování mezi světy bylo pro lidstvo vždy extrémně náročné, nemělo totiž k dispozici dostatečně efektivní lodě, a tak se muselo spoléhat primární na štěstí, které jej leckdy opustilo v ten nejméně vhodný moment. Jako například v okamžiku, kdy mohutný asteroid zasáhl křídlo kolonizačního plavidla. Většina posádky nebyla na takovou situaci připravena a zůstala na palubě až do úplného konce. Padají vesmírný koráb opustil pouze jeden záchranný modul. V něm jste shodou okolností seděli právě vy.

Aby té smůly nebylo málo, tak záchranný modul odstartoval těsně před explozí lodi, která ho do jisté míry poškodila. Naštěstí jste dokázali přistán na neznáme planetě, kterou z velké části tvoří záhadný oceán plný všelijakých surovin. Pod hladinu vody se musíte vydat, abyste našli potřebné suroviny na opravu záchranného modlu. Jiná cesta domů nevede.

Hlavní příběhová linka je ve hře Subnautica dobře skryta. V případě, že se hru rozhodnete hrát jako čistý survival, s vysokou pravděpodobností jí minete bez povšimnutí a bude se vám zdá, že celek postrádá výraznější děj. Pokud však do tohoto díla investujete svůj čas, nabídne vám velmi zajímavé vyprávění, které tvůrci podepřeli relativně slušným pozadím. Nad jeho návrhem budete leckdy žasnout. Osobně jsem byl s celkem po této stránce nadmíru spokojen, popravdě, i kdyby tu tato část nebyla, za sebe bych to nepovažoval za problém, jelikož komplet disponuje jinými přednostmi, kterými by absenci citelnějšího příběhového prvku hravě vyvažoval.

Před samotným začátkem hry je vám nabídnuto několik herních režimu. První alternativa je určena primárně pro hráče hledající určitou výzvu, protože si v ní budete muset stále hlídat sytost, zavodněnost, hladinu kyslíku a samozřejmě počet životů. Ty vám budou klesat především v momentech, kdy se některá ze zmíněných životních potřeb dostane na nulu. Druhý herní mód je o něco přístupnější, nevyžaduje po vás totiž permanentní konzumaci jídla a pití, stále však zůstává potřeba kyslíku a určitá náchylnost ke zranění. Pro jedince hledající odreagování vytvořili autoři variantu, ve které se prakticky nemusí o nic starat. Všechno vybavení je v ní zadarmo, a aby toho nebylo málo, disponují nenároční badatelé také nekonečným zdravím a kyslíkem.

Boj o život

Základní popis módu, ve kterém jsem osobně strávil nejvíce času, by byl hodně jednoduchý, protože jsem se většinou proháněl v kreativním režimu. Z toho důvodu jsem se rozhodl podrobněji rozebrat na přežívání zaměřený Survival, v němž musíte zápasit o život od samého začátku až do konce. V úvodní fázi hry budete mít k dispozici jen záchranný modul, s jehož pomocí jste se dostali z paluby padající vesmírné lodi. Při jeho podrobném prozkoumání naleznete komunikační zařízení, lékařskou sadu, pár tyčinek a láhev pitné vody. Pro začátek vám tento skromný majetek bude stačit. Pokud však budete chtít přežít déle než pár dní, nezbude vám nic jiného než se ponořit do oceánu, jímž je celá planeta obalena a vybudovat stabilní základnu z toho, co naleznete na jeho dně.

Samotné budování základny je tu navrženo relativně jednoduše. Na podpůrnou plošinu postavíte obytnou buňku, na kterou následně napojujete další části vašeho nového domova. Po vystavení elementární konstrukce musíte vytvořit energetickou síť. Pokud bude vaše báze blízko hladiny, lze do vody umístit solární panely, které budou ze slunečního svitu vytvářet elektřinu. Ne vždy samozřejmě budete hned u hladiny, občas své sídlo postavíte i na místech, která jsou dál od vody. V takových momentech budete potřebovat tepelná čerpadla, která pracují s okolní teplou vodou, abyste nastartovali generátory a získali potřebný kyslík a samozřejmě světlo.

Zavedením elektřiny a zprovoznění některých elementárních přístrojů budování základny nekončí. K dispozici je vám totiž nabídnuto rozsáhle množství kosmetický struktur, výrobních mašinek a vylepšení, která lze použít jak na úpravu vaší báze, tak i na zefektivnění dopravních prostředků, zbraní a vašeho obleku. Ten vám zpočátku neumožňuje moc dlouhé ponory. Kromě něj se budete snažit zlepšovat i dopravní prostředky, které vám budou sloužit především k tomu, abyste se dostali do míst, na nichž by skafandr neuspěl. Vybudovat si budete moci jednoduché ponorky, těžká podvodní plavidla a robotickou konstrukci, do které se budete moci nasoukat a těžit v ní.

Hlubina plná zvuků

Spektrum podmořských vozidel je tu hodně chudé. Paleta živočichů, které obývají zdejší moře, je však naopak neskutečně rozsáhlá. V mělčinách lze nalézt menší rybky, středně velké býložravce a agresivní břitvy, které jdou po všem, z čeho crčí krev. Hlubší vody jsou o něco méně obydlené. Při jejich průzkumu v nich můžete narazit na větší typy živočichů, které se navzájem loví. Nejnebezpečnější je samozřejmě výprava do temnot, kde na vás čekají gigantičtí Leviatani a různé agresivní formy života, které se dokáží vypořádat i s tou nejpevnější ponorkou.

Rozsáhlé spektrum živočichů lze považovat za velký klad tohoto díla, není to však jeho největší plus. Jeho primárním tahounem je - dle mého názoru - atmosférický prvek. V momentu, kdy se ponoříte do vody, je vždy dobré mít nasazena sluchátka, protože jen tak si budete schopni pořádně vychutnat zvuky a podněty okolo vás. Po stránce vizuálu nevypadá titul vůbec špatně, časem bych si jej chtěl určitě zahrát i s virtuálními brýlemi, které kompletní zážitek jistě ještě více umocní.

Dechberoucí výlet pod hladinu

V rámci her nevypadá tento rok vůbec špatně, přesto trošku pochybuji, že na PC letos dorazí atmosféričtější dílo než Subnautica. Propadl jsem ji poté, co jsem si nasadil sluchátka a ponořil se do průzračných mimozemských vod. Celek je perfektně ozvučen, příjemně vypadá a příběh, jímž disponuje, též není k zahození. Za sebe bych mu vytknul snad jen přítomnost bugů a různých technických nedodělků, které mírně narušují zážitek z hraní. Komplet však i přes tyto nedostatky rozhodně stojí za pozornost, protože nabízí hodně osobitý zážitek, který byste jinde hledali skutečně těžko.

Nákup hry Subnautica mohu za sebe s klidem doporučit primárně fanouškům na průzkum zacílených adventur, které baví několik desítek hodin bloudit bez toho, aby se dopátrali cíle. Vyhnout by se mu naopak měli milovníci lineárních děl, na které je projekt vývojářského studia Unknown Worlds minimálně dle mého názoru až moc rozlehlý.

Subnautica se prodává na Steamu za 22,99€. Xbox One verze je stále ve vývoji.

Subnautica
Apple Mac

Subnautica se vývojářům z Unknown Worlds skutečně povedla. Titul případným zájemcům nabídne rozsáhlý podvodní svět, slušný příběh, hutnou atmosféru a široké spektrum živočichů. Za sebe mohu Subnauticu doporučit.

rozsáhlý podvodní svět
příběhový prvek
pestrá paleta zvířat