TES V: Skyrim
Blogy čtenářů Recenze TES V: Skyrim

TES V: Skyrim

V posledních týdnech jsem nehrál nic jiného, než vynikající RPG se série The Elder Scrolls s podtitulem Skyrim, který je již pátým přírůstkem do této…

Reklama

V posledních týdnech jsem nehrál nic jiného, než vynikající RPG se série The Elder Scrolls s podtitulem Skyrim, který je již pátým přírůstkem do této série. Mé dojmy ze hry jsou zcela pozitivní, a proto se je pokusím přiblížit i vám v následující recenzi.

 

 

The Elder Scrolls

Není snad žádný hráč RPG, který by nikdy nepřišel do styku se sérií The Elder Scrolls (dále jen TES). Tato série se poprvé objevila v roce 1994 se hrou TES: Arena, která měla ve své době revoluční hratelnost, herní prvky.....jednoduše to byla revoluce sama o sobě. Poté vyšel TES II: Daggerfall, který byl neméně úspěšný jako jeho předchůdce. Velká změna přišla v roce 2002 se hrou TES III: Morrowind, která přinesla zcela nový engine, který hru zobrazoval v (na tu dobu) moderní grafice. Morrowind je některými do dnešních dnů považován za nejlepší díl celé série. Může za to velikost a promyšlenost světa, stovky (ne-li tisíce) hlavních a vedlejších questů, hodně spolků, cechů a giuld, do kterých se šlo přidat, velká znovuhratelnost, epická hudba atd.

 

Pak ovšem autoři trochu zaexperimentovli a v roce 2006 vydali TES IV: Oblivion. Ten byl v určitých ohledech malinko zjednodušený a celkově "zmenšený", aby se do něj mohli ponořit i méně zkušení  hráči. I přes to je ovšem Oblivion velmi úspěšný a skvěle hratelný. A máme tu rok 2011 a s ním přichází TES V: Skyrim, nový přírůstek do série. Půjde po stopách Oblivionu, nebo se spíš přiblíží Morrowindu? Jestli vás to zajímá, čtěte dál.

Legendy ožívají

Nový díl se odehrává několik stovek let po událostech z Oblivionu a je zasazený do provincie Skyrim, severské to země, kterou z velké části pokrývají zasněžené hory, chladné lesy a tundra. Vy, jakožto hráč, se chopíte role Drakorozeného (neboli Dovakhiin), jenže o svém poslání ještě ani nevíte. Jednou jste takhle překračoval hranice a bohužel jste se připletl do pasti, kterou připravila Imperiální legie proti rebelům. Myslejí si, že jste taky rebel, a tak vás vezou společně s dalšími chycenými na popravu. Během jízdy vás čeká malý rozhovor se dvěma dalšími vězni, do kterého ovšem nemůžete nijak zasahovat a který vám objasní, co se vlastně stalo. Když dojedete na místo, jeden z vojáků zjistí, že nejste na seznamu. To je ideální chvilka pro tvorbu vaší postavy. Můžete si opět vybrat z různých ras, jako třeba Argonián, Nord, Khajiit, Lesí elf aj. Vaší postavu si pak můžete přetvořit k obrazu svému v jednoduchém editoru, který vám např. dovolí změnit pohlaví, upravit obličejové rysy, upravit styl a barvu vlasů, přidat na obličej rúzné válečné barvy atd. Zkrátka nic, co by jsme neznali.

 

Po tvorbě postavy se vojáci rozhodnou, že vás stejně popraví. Před vlastníma očima vidíte, jak popraví jednoho z rebelů. Když jste na řadě vy, obejví se něco, co nikdo nečeká, a také něco, co úzce souvisí s nadpisem tohoto odstavce. Ano, je to drak. Drak, který začne posílat vojáky na onen svět (v tomto světě do Sovngardu) a který vám mimo jiné zachrání život. Celá vesnice je v plamenech a vám nezbývá nic jeného, než utéct. Hned v tomto prologu máte možnost volby. Buď můžete utéct s jedním ze strážců, nebo s jedním z vězňů. Když se budete rozhodovat dlouho, drak přistane a je s vámi konec. Tato volba nijak neovlivní útěk, protože průchod podzemím, kterým se budete snažit uprchnout, bude stejný s oběma "průvodci". Akorát budete bojovat s jinými nepřáteli. Důsledek této volby poznáte teprve až uprchnete, protože když utečete s vězněm, doporučí vám, ať se přidáte k rebelům, čímž se vám hned odstartuje quest. Chytřejším došlo, že když utečete se srážcem, bude to přesně naopak, tedy dostanete quest, ve kterém se budete moci přidat k Imperiální legii. Takže jak vidíte, možnost volby z minulých dílů tu zůstala zachována, což je jedině dobře.

Zloděj, mág, válečník.....nebo snad kovář?

Stejně jako v minulých dílech si při tvorbě postavy nevybíráte nic takového jako schopnosti, dovednosti nebo povolání. Co se týče schopností a dovedností, ty má každá rasa vrozené. Např. Argonián může dýchat pod vodou, Khajiit vidí ve tmě atd. Zajímavější je to pak u povolání, protože to si formujete během hraní. Můžete tak být válečník, lovec, mág, assassín, zloděj, alchymista, bard, nebo třeba kovář. Povolání můžete i libovolně mixovat, takže když třeba rádi bojujete, neznamená to, že by jste nemohli být i dobrým zlodějem. Já třeba hraju za Norda, takže každý čeká, že budu hlavně bojovat. To je sice pravda, ale jsem také arcimágem v jakési akademii pro kouzelníky a mágy. Ve hře zkrátka můžete být kým chcete a když umíte něco dobře, můžete umět dobře i něco jiného. Je to jen na vás.

 

Teď si řekneme něco o celkovém postupu vaší postavy, což se úzce pojí i s vaší specializací. Za všechny důležité aktivity, co ve hře děláte (boj, sesílání kouzel, plížení, vyjednávání, otevírání zámků aj.) dostáváte zkušenosti, díky kterým pak postupujete z úrovně na úrověň. Za každou úrověn dostanete dva body. Jeden slouží ke zvýšení zdraví, many nebo výdrže. Druhý pak můžete přiřadit do stromu (v tomto případě spíš galaxie) schopností. Ty jsou rozděleny do několika tříd, ve kterých jsou jednotlivéí schpnosti. Tento systém je velmi zajímavě řešen, protože, jak už jsem naznačil, celý tento proces se odehrává na noční obloze, která nabízí různá souhvězdí. Jedno souhvězdí se rovná jedné třídě. Hvězdy v souhvězdí pak představují jednotlivé schopnosti. Navíc polde tvaru souhvězdí se dá lehce poznat, co které znamená. Třeba kulaté souhvězdí připomíná štít, takže vám hned docvakce, že tohle asi bude blokování. Pro všechny případy jsou ovšem pod souhvězdími napsány názvy, takže se ztrácet nebudete.

 

Samotné schopnosti už nejsou ničím novým, takže to znamená, že tu nalezneme třeba vyšší poškození obouruční zbraní, větší odolonost vůči kouzlům nebo menší šanci na odhalení při plížení. Samozřejmě je jasné, že jestli chcete být dobrý zloděj, musíte své body investovat hlavně do plížení, kradení a otevíraní zámků. Musíte si tedy dobře vybírat, kam své body rozdělíte, protože své rozhodnutí už nemůžete vzít zpět. Ve hře samozřejmě můžete dělat hodně různorodých aktivit, jako třeba kování zbraní a zbrojí, broušení, vaření jídel a lektvarů, očarovávání vašich předmětů, sekání dřeva, vytváření předmětů aj.

Živý svět

Ve hře je opravdu stále co dělat a nikdy, ale opravdu nikdy se nebudete nudit, čemuž dopomáhají i různé náhodné situace, kdy třeba jdete a najednou potkáte Imperiální vojáky jak vlečou zatčeného rebela. Osvobodíte ho, nebo se mu budete v duši vysmívat a půjdete dál? Jednou se mi dokonce stalo, že jsem hned v první vesnici okradl jednu starou paní (jsem neměl jídlo, no...). Chvíli jsem se motal vesnicí a pak ke mně přišla skupina žoldnéřů, která na mě zaútočila. Když jsem je po celkem dlouhém boji konečně zabil, prohledal jsem je. U jednoho z nich jsem našel dopis, který mi prozradil, že ta stará paní je na mě najala. Kromě těchto situací jsou tu, jak jinak, questy. Těch je opravdu, opravdu a ještě jednou opravdu hodně. Hned v první vesnici se mi podařilo nahrabat takových deset questů. Skoro by se dalo říct, že co krok, to quest.

 

Celkem mě potěšilo, že hned ze začátku se můžete odtrhnout od příběhu a jen tak si plnit vedlejší quety a chodit si kam chcete. Můj kamarád, který hru hrál, se nedostal ani k úkolu, kde zabijete svého prvního draka, a už má úroveň 22, touhle dobou už možná víc. Také je vůdcem dvou spolků (guilda zlodějů a Temné bratrstvo). Takže si hned ze začátku můžete dělat absolutně co chcete, chodit si kam chcete a plnit co chcete a hra vám nehází klacky pod nohy, což je na hře skvělé. Tomu se říká absolutní volnost a volnost je pocit, který budete mít po celou dobu hraní. Koho by nebavilo dlouhé procházení po světě, může použít i funkci rychlého cestovaní, které vás přenese hned do vybrané lokace. Ale pozor, rychle cestovaní vás může přenést pouze do lokací, kde už jste někdy byli, takže procházení světa se nevyhnete, což je ale dobře, protože by jste přišli o spoustu zábavy. Všude na vás ovšem číhá nějaké nebezpečí, jelikož z každého křoví může vyběhnout vlk, z každé jeskyně medvěd nebo troll a také může přiletět drak, se kterými se pojí dvě novikny. Tou první jsou samotné souboje s draky, které mají něco do sebe. Tyto souboje trvají celkem dlouho, obvzlášť když máte nízkou úroveň. Když draka ovšem zabijete, kromě pyšného úsměvu ve tváři si z jeho zabití odnesete ještě něco, a to sice jakousi dračí duši, nebo něco takového. Za dračí duše se potom učíte různé dračí řevy, což je druhá novinky. Jste totiž drakorozený, takže ovládáte dračí řec. Není tedy problém plivat oheň nebo led, zpomalit čas, odzbrojit nepřítele a další užitečné řevy. Nejdříve ovšem musíte řev najít. Teď jste to asi nepochopili, takže to vysvětlím.

 

Jdete do dungeonu (kterých je ve hře mimochodem něco přes 100), zabijete vše, na co jste narazili a na konci objevíte zeď s podivnými znaky. Jedna malá skupinka znaků svítí. Když jdete blíž, znaky přestanou svítit a řev přestoupil do vás. Ovšem ještě ho neumíte ovládat, což se učíte právě díky dračím duším. Doufám, že teď už plně chápete, co jsem se vám snažil říct.

 

Dobře se na to kouká, skvěle se to poslouchá

Jestli vás hra opravdu něčím nadchne, grafika to asi nebude. Ano, je krásná, ale je taková až moc tmavá a prostě tomu něco chybí. Co vás spíš okouzlí jsou malé detaily okolního světa, na kterých si autoři dali záležet. Někdy se enginu hry dokonce podaří vykouzlit takové scenérie s výhledem několik kilometrů daleko, že vás to donutí zastavit se a chvilku se jen tak rozhlížet. Během hry narazíte i na různé problémy kosmetického rázu. Největší podíl tvoří samozřejmě bugy, bez kterých by to snad ani nešlo. Některé vás dokonce donutí se zasmát.

 

Sami autoři se vyjádřili, že některé bugy byly tak zábavné, že je do hry museli dát. Jde ovšem o to, jestli je to pravda, nebo se jedná jen o výmluvu. Tuto otázku ovšem nechme být a půjdeme dále. Když ne grafika, nadchne vás určitě hudební stránka hry. Už jenom hlavní hudba vyhrávající v menu mě přinutí vždy si ji poslehnout až do konce. Během hry také hrají různé doprovodné melodie, které se mění podle situace a vždy dokáží dokreslit tu správnou atmosféru.

Sečteno, podtrženo.....

Blížím se ke konci a mým úkolem teď je, abych tuto hru celkově zhodnotil. Ještě než tuto recenzi ukončím, chci vás upozornit, že hru ani nemám dohranou, jelikož je opravdu dlouhá a questů a čiností je požehnaně. Bethesda se zase vytáhla. Jejich nové dílo nejde ani po stopách Oblivinou a ani Morrowindu. Bere si z obou dílu to nejlepší a jde vlastní cestou. A dělá sakra dobře.

 

Co na tom, že jsou ve hře bugy a trochu nepřehledný inventář. Komu vadí, že grafika není nejlepší. Mě tedy rozhodně ne. Navíc hra obsahuje desítky jiných věcí, kvůli kterým tuto hru musíte mít. Volnost, questy, hudební doprovod, živý svět, hodně spolků, draci.....To jsou jen některé důvody, proč je tato hra tak skvělá a proč si odnáší 10/10.

TES V: Skyrim

Verdikt

Zase po dlouhé době hra, u které jsem měl pocit, že jsem opravdu v ní. Skvělá a osvědčená hratelnost, hodně obsahu, skvělá hudba a další a další věci. Prostě desítka jak vyšitá :)

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

otevřenost
hodně možností
draci
hudební doprovod
velikost světa
občas krásné scenérie
dlouhá herní doba
bugy
grafika
inventář
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama