The Walking Dead: The Final Season šlape i po změně vývojářů
Speciály The Walking Dead: The Final Season Článek The Walking Dead: The Final Season šlape i po změně vývojářů

The Walking Dead: The Final Season šlape i po změně vývojářů

Martin Cvrček

Martin Cvrček

9
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Telltale Games nebo Skybound Games, rozdíl člověk skoro nepozná.

Reklama

Abych řekl pravdu, původně jsem neměl v plánu věnovat článek každé epizodě The Walking Dead: The Final Season. Chtěl jsem dát dohromady jen zhodnocení úvodní epizody, na nějž by po čase navázala recenze celé sezóny. Nakonec se ale vždy naskytl důvod řešit závěr The Walking Dead pravidelně. Hlavní příčinou je samozřejmě uzavření studia Telltale Games. Stín této události a předpokladu, že hra nebude dokončena, citelně visel nad druhou epizodou, pak ale převzal otěže vývoje tým ze Skybound Games, díky němuž jsme se nově dočkali třetí epizody s podtitulem Broken Toys. Ačkoliv lidé ze Skybound najali řadu původních tvůrců z Telltale Games, přesto tu máme formální změnu autorů, a to přímo uprostřed vývoje, což je na poli epizodických her vcelku ojedinělý případ. Proto jsem si položil otázku, nakolik je ta změna znát.

Přečtěte si také: The Walking Dead: The Final Season působí jako návrat na správnou cestu

Z The Walking Dead: The Final Season se stala připomínka velkého selhání

Záchranná operace před i za oponou

Příběh třetí epizody je shodou okolností poměrně symbolický. Podobně jako Skybound Games zachraňují The Walking Dead: The Final Season, i protagonisté série spřádají plán na jistou záchranu. S ohledem na riziko spoilerů by bylo nežádoucí prozrazovat cokoliv dalšího, ale určitě mohu říct, že po dějové stránce má The Final Season stále co nabídnout, hlavně díky postavám. Při hraní předešlých epizod mi trvalo, než jsem si na většinu z nich zvykl, ale po spuštění Broken Toys už jsem měl pocit, že je všechny důvěrně znám, a díky tomu byly už tak zajímavé situace, do nichž se hrdinové připletou, ještě poutavější. A to navzdory faktu, že některé mohou být poměrně předvídatelné.

Občas jsem se přistihnul, jak v duchu sprostě nadávám a někoho proklínám za to, co udělal. A byl jsem rád, že důvod toho proklínání je sice šokující, ale nikoliv prvoplánový nebo obšlehnutý z dřívějška. Jindy jsem se od srdce zasmál, přičemž mi vůbec nevadilo, že jde vlastně o dost pubertální humor. Případně jsem byl skoro dojat pasáží, která prostě musí udělat radost každému, kdo příběh Clementine sleduje od samého začátku. Jednou jsem byl zase vyloženě fascinován perfektně zpracovaným okamžikem, při němž jsem měl po hodně dlouhé době pocit, že může svět The Walking Dead stále ještě nabídnout něco svérázného, unikátního a zároveň podnětného.

S ohledem na tohle všechno jsem byl alespoň dočasně ochoten ignorovat stále sílící pocit, že vaše volby ani tentokrát nemají kdovíjaký dopad na celkové plynutí příběhu. Dílčí události sice vaše rozhodování může pozměnit, ale základní dějová kostra je i tentokrát jasně daná, což mi připadá zjevné ještě před absolvováním poslední epizody, na níž dojde koncem března. Nicméně i ty dílčí události mají s ohledem na výše zmíněný vztah k postavám nemalý vliv. Když si někoho oblíbíte a pak zjistíte, co se mu stalo, přičemž na základě vaší volby mohl být na jeho místě někdo jiný, hned máte z vyznění příběhu trochu jiný pocit. I v tomto směru má tedy The Final Season stále co nabízet a celkově se dá říct, že příběhová stránka hry není momentálně o nic horší než doposud. Dokonce bych se nebál prohlásit, že mi zatím připadá stále lepší.

Nepodceňujme techniku

Ani hratelnost se v žádném směru nezhoršila, tvůrcům se tak daří rozumně střídat rozhovory, volnější zkoumání prostředí a quick-time eventy, kterých je tentokrát překvapivě málo (což je jen a jen dobře). Občas se dokonce daří představit některé mírně pozměněné herní prvky. Tvůrci navíc nezapomínají ani novinky, které přinesla The Final Season jako taková, zejména sběratelské předměty. Ty se však tentokrát omezují jen na první třetinu epizody, tudíž s nimi budete rychle hotoví, i když jejich nalezení není vždy úplně triviální. Na druhou stranu veškeré činnosti spojené s achievementy či trofejemi lze tentokrát provést během jednoho průchodu epizodou. V případě předešlých částí se mezi nimi vždy našlo něco, co napoprvé minete, jelikož se určité pasáže vyloučí z důvodu vašich voleb, což tentokrát nehrozí. Minimálně v případě jednoho achievementu se ale nutnosti opakování nejspíš nevyhnete, protože vyžaduje hodně specifický postup.

Jediný aspekt The Walking Dead: The Final Season, v jehož případě došlo k citelnému zhoršení, je technická stránka. Po stránce grafiky a ozvučení je naštěstí vše při starém, když pominu několik bugů. Dokonce jsem si tentokrát nevšiml moc typicky odfláknutých animací, ačkoliv pohyby tváří a úst mají občas mezery. Stav optimalizace a výkonu je však v porovnání s předešlými epizodami dost problematický. Místa, při jejichž vyobrazení nebyl donedávna problém dosáhnout stabilních 60 snímků za sekundu, nyní mohou běžet na stejném hardwaru při třeba 35 nebo 40fps.

Při průchodu jedné z lokací jsem zase mohl vnímat citelné trhání obrazu. Už tak děravá optimalizace prehistorického enginu Telltale Games je tedy tentokrát ještě tragičtější, a tak se raději připravte na pravidelné a mnohdy nepochopitelné propady frekvence snímků za sekundu a další technické problémy. Mám podezření, že při migraci vývojářů a složitém přesměrování vývoje už na řádnou optimalizaci nezbylo mnoho času či prostředků, což je místy dost znát.

Nebýt technické stránky, jen těžko by ale bylo poznat, že je studio Telltale Games minulostí a že u kormidla je tým ze Skybound Games. Přesněji řečeno, nebýt technické stránky a faktu, že noví kupující na PC pořídí The Walking Dead: The Final Season jen přes Epic Store, zatímco na Steamu či GOG.com mohou nadále hrát jen ti, co si hru koupili již dříve. Ačkoliv jsem si musel od Skybound vyžádat nový Steam klíč, aby tento článek vůbec mohl vzniknout (původní klíče pro recenzenty byly totiž deaktivovány), patřím právě mezi ty, kteří nemusí Epic Store vůbec řešit. I proto nemám pocit, že by škatulata v pozadí vývoje měla na poslední sérii The Walking Dead výrazný dopad, naopak mi přijde, že jsme se dočkali zatím nejlepší epizody celé sezóny, minimálně po stránce příběhu. Jinými slovy, The Walking Dead: The Final Season má opět všechny dispozice pro důstojné a kvalitní završení příběhu Clementine. Tak snad bude za dva měsíce vše definitivně zakončeno tak, jak se sluší a patří.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama