Každý Ukrajinec během války něco ztratil, říká producentka.
Magazín Wired přinesl rozhovor s Mariou Grygorovič, producentkou ukrajinského studia GSC Game World, které v současnosti pracuje na S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Vývojářka popisuje, jak se studio vypořádává s probíhající ruskou invazí na Ukrajinu a prozrazuje, že do Prahy se přestěhovaly bezmála dvě třetiny týmu.
Vývojáři GSC se připravovali na nejhorší už od počátku roku 2022. S přibývajícími zprávami o možném ruském útoku nabídlo studio zaměstnancům s rodinami evakuaci do Užhorodu nedaleko hranic se Slovenskem a Maďarskem. Této možnosti využily asi dvě stovky vývojářů, celkem tedy mělo studio na starosti přemístění pěti set lidí. Část týmu zamířila do Budapešti, ale sto třicet lidí z GSC zůstalo na Ukrajině.
„Někteří lidé žijící v Kyjevské oblasti byli přesvědčeni, že Buča nebo Irpiň budou za všech okolností v relativním bezpečí. Je zázrak, že jsme je nakonec přesvědčili, aby odešli, vzhledem ke vší té hrůze, která následovala,“ říká Grygorovič a poukazuje na masakry, kterých se na kyjevských předměstích dopustila ruská armáda.
Za své dočasné pracoviště během války si ukrajinské studio zvolilo Prahu. Zajímat se o ni začalo už v březnu. Teď zde pracuje zhruba dvě stě vývojářů, kteří z Ukrajiny uprchli. O místě rozhodlo podle producentky přívětivé prostředí místní vývojářské komunity a možnosti pronájmů prostor. Zbylí členové týmu pracují z domova na Ukrajině.
„Každý se chce vrátit domů. Ale někteří lidé se už nemají kam vrátit. Každý Ukrajinec během této války kvůli Rusku něco ztratil,“ vysvětluje Grygorovič. Oběti války najdeme i mezi vývojáři z GSC Game World – v prosinci jsme psali o smrti Volodymyra Ježova.