Zajímavé a občas dost zvláštní detaily z nejnovějšího čísla časopisu Forbes.
„Ne všichni ho mají rádi, ale jedno se mu upřít nedá. Daniel Vávra stvořil - i s pomocí peněz Zdeňka Bakaly - herní hit, jaký tu dlouho nebyl. Kingdom Come: Deliverance se za týden dostalo z nuly na milion hráčů a je jasné, že tahle jízda bude pokračovat,“ stojí v úvodu nejnovějšího čísla časopisu Forbes. Článek Michaela Mareše odhaluje spoustu zajímavých detailů, včetně několika šokujících informací.
„Ve chvíli, kdy jsme si plácli s investorem, jsem měl na účtu 10 tisíc korun. Až by mi došly, musel bych jít bydlet k rodičům na půdu. Teď mám zase na účtu 10 tisíc korun. Vážně! A ve schránce je složenka na pojištění auta za 26 tisíc. Tak snad něco prodáme,“ vyprávěl podle Forbesu Daniel Vávra svým spolupracovníkům z Warhorse Studios na párty k vydání hry. O pár dní později už věděl, že se jejich nová hra stala hitem. Během prvního týdne si Kingdom Come: Deliverance koupilo zhruba milion lidí. Z toho 470 tisíc hráčů na Steamu, což středověké RPG katapultovalo na několik dnů na první místo v nejprodávanějších hrách.
„Je to byznys, kde máte šest let náklady a šest dnů tržby.“
Kolik ale stál vývoj? V předchozích týdnech, měsících a letech se hovořilo o částce ve stovkách milionů korun. Často se psalo o 200 milionech. Forbes ale přichází s informací, že do Kingdom Come: Deliverance bylo investováno až 750 milionů korun. Část pochopitelně šla na reklamu, která nebyla ale tak rozsáhlá jako u jiných očekávaných AAA her. Lze tak předpokládat, že poměrnou část spolkl vývoj, zejména potom několik odkladů.
Pro úspěch všech her je klíčový začátek. Po prvních dvou třech týdnech od vydání prodeje razantně klesají, každý týden zhruba o polovinu. Pro Warhorse Studios tak bylo nutné zaujmout hned na začátku, což se podařilo, a to i přes chyby, která hra má. „Negativní ohlasy jsou dva ze třiceti. Kritikům vadí zejména chyby ve hře, které se dají v rámci aktualizací odstranit. Sto lidí denně mi píše, že je to nejlepší hra, jakou kdy v životě hráli,“ prozrazuje Vávra. Martin Frývaldský, šéf studia Warhorse, k prodejům dodal: „Je to byznys, kde máte šest let náklady a šest dnů tržby.“
„Zdá se, že se naše investice zúročila,“ řekla Michaela Bakala, žena Zdeňka Bakaly. K tomu producent Klíma dodal: „U her, jako je ta naše, existují v podstatě tři scénáře: katastrofický, průměrný a ferrari pro každého. U nás to bude bussiness as usual, to je široký interval, i když je to někdy trošku lepší nebo horší.“
Jaký je prodejní potenciál Kingdom Come: Deliverance? Vávra a spol. odhadují, že by se mohlo dohromady prodat až dva miliony kopií. Potenciál je ale na víc, dopomoci k tomu mohou různé slevy či speciální rozšířené edice. Na wishlistu na Steamu čeká další milion hráčů a konverze tu bývá 15 procent. Když bude KCD zlevněno, může to být mnohem víc. „Můžou odsud přijít ještě stovky tisíc hráčů,“ myslí si Frývaldský.
Věděli jste, že hra je dvakrát tak velká, než tvůrci původně plánovali? Postarala se o to crowdfundingová kampaň na Kickstarteru, kde se na Kingdom Come: Deliverance od hráčů vybralo 1,1 milionu liber (téměř 37 milionů korun), a samozřejmě i samotný Vávra, jenž je tvrdohlavý a v mnoha ohledech nechtěl ustoupit. Právě díky němu je titul tak realistický a obsahuje věci, které v jiných projektech nevidíme, kupříkladu realistické souboje (některým připadají nudné), páčení zámků (na konzolích těžké) nebo mechanika pro uložení hry, kdy je nutné si lehnout do postele nebo vypít speciální nápoj. Na spoustu těchto věcí spousta hráčů nadává, ale potom jsou tu lidé, kteří díky těmto a dalším zvláštnostem hru z českých luhů a hájů milují. Kdyby hra neměla chyby, odhaduje Vávra, že by získávala v recenzích v průměru 9/10 a s největší pravděpodobností by se prodalo i více kusů.
Na opravách bugů se pracuje. V karlínských kancelářích Warhorse hledá osmnáctičlenná skupina testerů chyby. Od rána do večera hrají hru, několikrát prochází jeden a ten stejný úsek hry. Týden po vydání měli autoři nahlášeno 254 různých bugů, a tak na aktualizacích, které vylepší Kingdom Come: Deliverance, pracují designéři, programátoři či animátoři.
„U tak velké hry se to stává, řešíme to o sto šest. U většiny chyb, které se objevily, jsme vůbec netušili, že se můžou stát, a s některými se ani vypořádat nejde,“ prozrazuje Vávra s tím, že dvě opravené chyby často způsobí jednu novou.
U dalších projektů Warhorse Studios zrychlí
Závěrem rozhovoru pro Forbes Vávra slíbil, že u dalších projektů určitě zrychlí. Nelíbí se mu současná situace, kdy by vytvořil dvě hry a potom šel do důchodu. „Máme obří know-how, takže když nic nepokazíme, mělo by to lépe odsejpat.“ K vývoji nové hry využijí interní nástroje a technologie, které musely být pro KC:D vytvořeny, což zabralo spoustu času a stálo nemálo peněz. A o jakou hru půjde? „Asi nebudeme dělat FIFA 2020, že. Logicky budeme pokračovat tam, kde jsme přestali, prostě business as usual [jako obvykle, poz. redakce Zingu],“ podotýká Klíma.
Část týmu se tak bude i nadále soustředit na Kingdom Come: Deliverance, zatímco zbytek začne makat na nové hře, Forbes píše o druhém díle středověkého RPG, na který získali podporu největšího investora, Zdeňka Bakaly. Desátý nejbohatší Čech ve Warhorse Studios drží 70procentní podíl, o zbylých 30 procent se dělí Vávra s producentem Martinem Klímou.
V Kingdom Come: Deliverance máme očekávat kupříkladu původně slibovaného nesmrtelného psa a již dříve avizovanou možnost zahrát si za ženskou postavu.
Kingdom Come: Deliverance vyšlo 13. února s českými titulky na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru koupíte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.