Za původem názvů herních studií
Speciály Článek Za původem názvů herních studií

Za původem názvů herních studií

Marek Černý

Marek Černý

5
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Fascinující příběhy zrodu ikonických jmen.

Reklama

Význam herních názvů se většinou dá odvodit z příběhu.

Některé však mají skrytou myšlenku, která se hraním nedá rozluštit.

Ale co názvy celých herních studií?

U nich to není jasné skoro nikdy - a většina z nich má úžasnou historku.

Jako třeba:

Lionhead Studios

Za původem názvů herních studií

Peter Molyneux koncem osmdesátých let založil Bullfrog Productions. Vytvořil desítku hitů a vynalezl “božské strategie.” Po deseti letech studio opustil.

V 1996 založil nové a název hodlal oznámit pozvaným novinářům ve svém pracovišti. Už čekali před dveřmi Molyneuxova studia, za kterými jim vývojáři plánovali říct: “Red Eye.” Do otevření zbývalo 10 minut. Jenže někdo uvnitř nadnesl: "Poslouchejte, Red Eye? Vždyť tak se musí jmenovat už spousta firem."

Všichni přestali pracovat a začali se rozhlížet po ostatních. Došlo jim, že má pravdu. Spustili překřikovací diskuzi, kterou ztišil Mark Webley návrhem: "Mám zde křečka a říkám mu Lionhead, to nezní špatně, ne?"

Ticho.

Žádné námitky.

Peter si oddychl a navrhl Markovi: "Pojďme se na něj podívat." Vstoupili do kanceláře. Před nimi na stole bylo terárium. Přiblížili se k němu a nakoukli k domečku. Byl zatarasený mrtvým křečkem. Sklopili hlavu, podívali se na sebe a rychle zhodnotili situaci: "No, co se dá dělat? Teď už nic jiného nevymyslíme. Budeme si říkat Lionhead Studios."

Studio vydrželo 20 let. Microsoft ho loni zavřel. Ale Peter už v roce 2012 založil třetí firmu 22Cans s 22 zaměstnanci, kde dodnes vyvíjí mobilní tituly. Bohužel zatím všechny (Curiosity, Godus a The Trial) měly slabé hodnocení.

Za původem názvů herních studií

Capybara Games

Za původem názvů herních studií

Kapybara je největší hlodavec. Může měřit až 60cm a vážit až 60kg.

Proč se podle něj jmenuje studio, které stojí za Critter Crunch, Superbrothers: Sword & Sworcery EP, Super Time Force a Below? „Je těžké se ve 12členném týmu skupinově shodnout,“ tvrdí zakladatel Nathana Vella. „Dlouho jsme se hádali, dokud nepadl návrh, že každý individuálně ohodnotí všechny nápady od nejlepšího po nejhorší.“ Za chvíli měli všichni hotovo. Následovalo sčítání hlasů, ale brali se v potaz jen tři nejlépe hodnocené.

„Ani jeden z nás neměl na prvním místě Capybara, ale za to ho všichni měli na druhém, nebo třetím. To je demokracie – nevybíráte nejlepší, ale to nejmíň nejhorší.“

Za původem názvů herních studií

Naughty Dog

Jason Rubin a Andy Gavin se poznali na škole. Začátkem osmdesátých let založili firmu JAM Software, což je akronym pro Jason & Andy's Magic.

Vytvořili výukový software a dvě menší hříčky. Připravovali čtvrtý titul Keef the Thief, jenže vydavatel EA je upozornil, že v Austrálii sídlí jiný Jam Software. Jméno museli změnit do 24 hodin.

Šli do pracovny a nejdříve si ujasnili: „Mělo by to znít natolik originálně, aby si nás už nikdo nespletl s nikým jiným.“ A protože jsou milovníci psů, rozhodli se toho využít. Jason často bral své štěně do práce. Nakreslil hromadu malůvek psa se slunečním brýlemi, který měl kolem sebe hromadu holek. A právě jeho použili jako logo.

Smlouvu s nimi podepsal Trip Hawkins, zakladatel EA, ale dodal: „Kluci, mám vás dva a vaše hry fakt rád, ale takové jméno se nechytne.“

Později následoval vývoj pátého titulu, který vyšel pro Playstation. Sony mělo takovou důvěru v Naughty Dog, že jim svěřili práci na hlavním maskotovi konzole. Vytvořili sérii Crashe Bandicoota, poté Jaka and Daxtera a v současné době Uncharted a The Last of Us.

Přesto oba zakladatelé z firmy odešli po dokončení trilogie Jak and Daxter. Jason se nejdříve přidal do THQ a dnes pracuje na Oculusu. Andy od té doby napsal dva romány a vlastní několik různých společností.

Za původem názvů herních studií

Insomniac Games

Za původem názvů herních studií

S Naughty Dog se dostali k Sony ve stejný moment. Sídlili s nimi v jedné budově. Měli od nich dokonce zapůjčené technologie při práci na sérii Ratchet and Clank. A také neměli svůj název okamžitě.

Jejich první hrou byl Disruptor, jenž byl představován jako FPS od Xtreme Software. Jenže pár týdnů před vydáním zjistili, že se tak jmenuje i databázová společnost. Zakladatel Ted Price svolal schůzi: „Zavřeli jsme se do kanceláře, zavěsili bílou tabuli a začali na ni psát každý název, který nás napadl. Nakonec jich bylo přes 200.

Pamatuji si Ragnarok, Black Sun, Ice-9 Games a Blue Moon Turtle. Vážně Blue Moon Turtle (Modrá Měsíční Želva.) Všechny už používal někdo jiný. Dokonce nám dal Kurt Vonnegut svolení na Ice-9 Games (Ice-9 totiž vymyslel Kurt ve své knize Kolíbka,) ale už byl používán někým jiným bez svolení.“

Na poslední chvíli někdo navrhl Insomniac, proti kterému nikdo neprotestoval. Podle Teda to bylo navíc příhodné: „Perfektně to popisovalo naší situaci, protože tou dobou jsme moc nespali.“

Těžko říct, kolik času na spánek mají dnes.

Loni je koupilo Sony a s největší pravděpodobností pracují na pokračování hitu Spiderman.

Za původem názvů herních studií

Blizzard

Za původem názvů herních studií

Blizzard je ve skutečnosti až třetí název firmy.

Tento gigant původně existoval pod jinými jmény a to několik let. Založen byl v roce 1991 jako Silicon & Synapse. Problémem bylo, že to spousta lidí špatně pochopila. Domnívali se, že jde o silikon ve smyslu prsního implantátu. Myšlenkou bylo, že firma staví na křemíkových čipech (silicon = křemík) a lidské mysli, proto synapse. Nikdo to nepochopil. Přesto v té době vydali první tři hry – RPM Racing, The Lost Vikings a Rock n‘ Roll Racing.

Koncem roku 1993 se přejmenovali na Chaos Studios, což prý: „Perfektně popisovalo náš vývojový proces.“ Po pouhých šesti měsících, bez vydání jediné hry, jim zavolali ze společnosti Chaos Technologies: „Můžete si nechat Chaos v názvu, když nám zaplatíte 100 000 $.“

Tak si raději začali říkat Orge Studios. S tímhle nesouhlasila prezidentka Davidson & Associates a zároveň jejich distributorka Jan Davidson, protože: “By to mohlo připadat dětem strašidelné.”

Jeden ze zakladatelů Blizzardu, Allen Adham, se rozhodl popadnout slovník a zapisovat si z něj zajímavá slova. Teď víme, že se dostal až k B.

Všechny hity následovaly od této chvíle. Warcraft, Diablo a Starcraft.

Za původem názvů herních studií

Sony, Sega

Za původem názvů herních studií

Oba vydavatelé vymysleli název stejným způsobem.

Sony je spojení slov sonus a sonny. Sonus je latinsky zvuk a sonny je anglický slang pro mladého hocha. Proč zvuk? První výrobek od Sony bylo rádio TR-55.

Sega začala s hrami od začátku. Proto je složena ze slov service a games.

Za původem názvů herních studií

A jak byste svoje herní studio pojmenovali vy?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama