Považují je za gambling. Kritika hráčů na mikrotransakce se odráží na ceně akcií společností a jeden analytik si myslí, že by hry měly být dražší. A další zajímavosti.
Nejspíš nebude den, kdy bychom na Zingu nepsali o mikrotransakcích, respektive jejich nové formě v podobě loot boxů. Hráči se ve velkém bouří, píšou kritické recenze a stížnosti. Nejvíce to odnáší společnost Electronic Arts, která před pár dny vydala Star Wars: Battlefront 2 a Need for Speed: Payback. U Battlefrontu 2 těsně před oficiálním vydáním došlo k pozastavení mikrotransakcí z důvodu nevole hráčů, kteří hráli multiplayer v předstihu (díky EA a Origin Access). U NFS: Payback je zase postupně přepracován progres hry a s ním spojené mikrotransakce.
Mikrotransakce a loot boxy v posledních dnech žádají velkou pozornost. Problému si všimli i někteří politici v Belgii a Havaji, kteří se snaží zakázat loot boxy ve hrách.
První iniciativa pochází od belgického ministra spravedlnosti Koena Geense, který chce zakázat ve hrách in-game nákupy s náhodným výsledkem. Tenhle styl přirovnává k hazardu a gamblingu. Geens tvrdí, že tyto praktiky jsou nebezpečné pro duševní zdraví dětí - přece jen, hry hrají také děti a ne jen dospělí. I když zrovna Battlefront 2 má věkové doporučení od 16 let a NFS: Payback od 12 let. Cílem Geense je zakázat tyto hry v Evropě, to ale bude trvat. Problémem se musí začít zabývat Evropská unie.
Jde o online kasino určené pro děti, aby utrácely peníze. Hra Star Wars: Battlefront 2 je pastí pro všechny hráče. - Chris Lee
Následně se ozvala i Havaj, konkrétně Chris Lee, který se na adresu Star Wars: Battlefront 2 vyjádřil hodně negativně. Podle jeho slov jde o online kasino určené pro děti, aby utrácely peníze. Battlefront 2 nazval pastí pro všechny hráče a vyzval je, aby se obrátili na své politiky.
„Budu bojovat za ochranu dětí, ochranu rodin, osvobození od vykořisťování a za budoucnost zábavy v této zemi. Lidé jsou silnější, než si oni myslí (vydavatelé, poz. redaktora). Jednal jsem s lidmi na Havaji a diskutoval s našimi protějšky v řadě dalších států, kteří zvažují, jak řešit tento problém. Na federální úrovni je změna obtížná, ale státy mohou podniknout různé kroky, ale nemůžu to udělat sám. Potřebuji vaši podporu. Obraťte se na své zástupce ve vaší zemi a informujte je o tomto problému. Věřím, že tento boj můžeme vyhrát.“
Společnostem klesají akcie
Negativní reakce na Star Wars: Battlefront 2 a další hry má za následek klesající akcie u společností Electronic Arts (v pondělí klesly o 10 procent), Take-Two, Activision nebo Blizzard. Podle analytika Evana Wingrena z KeyBanc Capital Markets jde o potenciální příležitost pro investory, kteří v této době mohou levně nakoupit akcie těchto firem a poté je za výdělek prodat.
Zároveň se ale Wingren postaral o pozdvižení, když prohlásil, že hry jsou v současné době levné a hráči by za ně měli platit více peněz. Jak na to přišel? Hry porovnal s jinými běžnými věcmi, za které platíme. Wingren zmínil, že za hru zaplatíme 60 dolarů a dalších 20 dolarů necháme měsíčně v mikrotransakcích. Pokud takovou hru hrajeme v průměru 2,5 hodiny denně po dobu jednoho roku, tak za jednu hodinu zaplatíme zhruba 40 centů, zatímco hodina filmu v kině stojí 3 dolary a dražší než hry je i kabelovka. Hry jsou tak jednou z nejlevnějších forem zábavy a cena her se drží pozoruhodně stabilně už několik let.
Zajímavost: PayPal označuje jako mikrotransakce platby do výše 12 amerických dolarů (260 korun), zatímco Visa platby do výše 20 dolarů (433 korun).
Postarala se Disney o zrušení mikrotransakcí v Battlefrontu 2?
Když už je řeč o Star Wars: Battlefront 2, tak se na tuhle adresu ozvalo i zastoupení Lucasfilm, respektive Disney. Od této společnosti mají Electronic Arts koupenou licenci na Star Wars. Podle neoficiálních zpráv měl Jimmy Pitaro z Disney kontaktovat vedení EA, že se jim nelíbí počínání EA, respektive, že nejsou spokojeni s negativními reakcemi hráčů na mikrotransakce. To vše se mělo udát pár hodin předtím, než byly mikrotransakce z Battlefrontu 2 dočasně odstraněny. Možná tak Disney zatlačilo na EA a ta raději mikrotransakce vypnula, aby si nepokazila vztahy z Disney - v takovém případě by mohlo hrozit, že nedojde k prodloužení licence. Především z důvodu, že Disney nebude chtít, aby se na Star Wars hráči dívali negativně, mohlo by to ovlivnit zisky připravovaných filmů, které půjdou do kin.
Chamtivost necháme ostatním, vzkazuje CD Projekt Red
V souvislosti s aktuálním tématem se hodí připomenout vyjádření polského studia CD Projekt Red, které vytvořilo trilogii Zaklínač a v současné době připravuje akční RPG titul Cyberpunk 2077. CD Projekt Red musel hasit menší požár. Ředitel firmy totiž v nedávném rozhovoru řekl, že Cyberpunk 2077 bude mít multiplayer. Nechtěl být ale konkrétní. Místo detailů prohlásil, že dnešní hry potřebují určitou online složku.
Rozhovor vyšel hodně nešťastně a nikdo se nemůže divit hráčům, že jsou podrážděni. CD Projekt Red tak přispěchal s vysvětlením. O Cyberpunk 2077 se hráči nemají bát. Tenhle titul bude mít obrovský příběh pro jednoho hráče zasazený do otevřeného světa. "Dostane to, co zaplatíte - žádné kecy, jen poctivý herní zážitek stejně jako u Zaklínače 3. Chamtivost necháme ostatním.“
Tímto vyjádřením se CD Projekt Red stal druhou firmou, která si dělá srandu z Electronic Arts, respektive ze Star Wars: Battlefrontu 2. Jako první využil situace Blizzard při vydání bezplatné verze StarCraftu 2 - informovali jsme zde.
Co si o tom všem myslíte? Napište nám do komentářů svůj názor na mikrotransakce (loot boxy), chamtivost vydavatelů a na cenu her.
Zdroj: Dualshockers.com, PCGamer.com