Rise & Shine - s revolverem proti vesmírné invazi
Recenze Rise & Shine - s revolverem proti vesmírné invazi

Jakub Němec

Jakub Němec

Svět je v ohrožení. Zostřete své smysly a procvičte prsty, protože tato nezávislá akční plošinovka vám při jeho záchraně nedá nic zadarmo.

Recenzovaná verze: PC

Super Mega Team se v minulosti prosazoval především na trhu mobilních aplikací. Nyní se pokouší prorazit i na obrazovky PC. Jejich esem v rukávu je akční plošinovka Rise & Shine, která sází hlavně na bezproblémovou hratelnost a líbivý grafický kabátec. Má šanci zaujmout?

Jak zachránit herní svět?

Hlavní dějová linie se točí kolem osudů nebojácného mladíka Rise , který při nakupování v obchodě náhodou narazí na vesmírného žoldáka, jenž chce zmasakrovat všechny v dostřelu své zbraně. Naštěstí pro vás se v nákupním centru nečekaně zjeví legendami opředený hrdina, který zrůdné plány mimozemského renegáta zdárně překazí. Sám si však ze souboje odnese smrtelná zranění, která jej přinutí dát svůj mluvící kvér Shine jediné živé bytosti v okolí. No a jen tak mimochodem jí oznámí, že jen ona může zachránit celý svět Gamearthu. Poetický začátek, že?

„Člověk se špatnou koordinací pohybů bude při hraní Rise & Shine nejednou procházet hotovým peklem.“

Příběh Rise & Shine je vyprávěn za pomoci statických obrázků a textových bublin, které dle mého názoru příjemně podporují komiksový ráz hry. Primární protagonisté ze sebe při průchodu dějem vypouští jeden vtipný obláček za druhým. Konverzace chlapce a koltu je na hodně vysoké úrovni. Díky tomuto faktu vám děj nabídne velmi neotřelý zážitek, jenž je plný narážek na současný herní svět a jeho nešvary.

Zběsilá střelba s klidnou rukou

Vedle humorně laděné příběhové linky vám Rise & Shine nabídne také velmi kvalitně navržené lokace. Jednotlivé úrovně jsou vystavěné na svižných základech, které před vás vždy postaví dosud nepoznanou výzvu či nástrahu. Občas jsme měli s jejich průchodem nemalé problémy. Zbrklý nebo méně trpěliví hráči by se kvůli tomuto faktu měli Rise & Shine raději vyhnout.

K efektivnímu absolvování jednotlivých úrovní budete v tomto titulu potřebovat krom klávesnice také myš, kterou budete užívat ke střelbě do řad vašich monstrózních nepřátel. S nekonečnými zástupy protivníků se musíte vypořádat velmi rychle. Pokud uděláte chybu, vaše šance na přežití budou doslova mizivé. Hráči se špatnou koordinací pohybů budou při hraní Rise and Shine nejednou procházet hotovým peklem, které je často přinutí hru vypnout. Tvůrci udělali z obnovování pozice herní prvek, s nímž se musí neustále počítat. Rise je naštěstí vybaven nekonečným počtem životů.

„Postupně se seznámíte s plejádou roztodivných tvorů a robotů majících v rukávu širokou škálou triků.“

Smrt na vás číhá prakticky na každém rohu. Přestřelky tu naštěstí nejsou příliš chaotické, při troše snahy se v nich dokážete po pár rekapitulacích bez větších problémů orientovat. Vaše schopnosti prověří hlavně pestrá paleta nepřátel, která po vás bude vyžadovat vždy užití odlišné taktiky. Opatrnost, rychlost a důvtip tu hrají prim. Pokud se nepřizpůsobíte vyvstalým situacím, skon na sebe nenechá dlouho čekat.

S většinou nepřátel se i přes vysokou náročnost hry vypořádáte bez větších problémů, ve finále vám zatopí hlavně závěrečné monstrum, které má v každé úrovni odlišnou podobu. Při průchodu hrou se seznámíte s pestrou plejádou roztodivných tvorů a robotů, jenž vyždímají vaše schopnosti na doraz.

Pistole nezmar

Při troše snahy dokážete s pomocí svého prostořekého koltu zdolat prakticky každého soka. Vtipy hýřící Shine vám kromě svého ostrého jazyka nabídne také slušné spektrum odlišně fungujících nábojů, které budete střídat dle potřeby. Pestrá paleta nepřátel vás donutí bryskně kombinovat klasickou munici s elektrošokovými kulkami a explodujícími projektily. Při přehazování munice nejste žádným způsobem limitováni. Spravedlivou penalizací za hladkou výměnu kulek je delší doba nabíjení, během které se musíte obratně vyhýbat nepřátelské palbě hbitým pohybem po aréně.

„Střelba musí probíhat s rozmyslem.“

Prostořeká pistole vám neposlouží jen k eliminaci nepřátel, překonávat s její pomocí můžete také logické hádanky, u kterých se vaše mozková kůra moc nezapotí. Hlavolamy jsou většinou tvořeny mechanickými prvky, jenž jsou zakomponovány do elementárního návrhu úrovní. Manipulovat s nimi budete hlavně skrze naváděné náboje, které jsou určeny primárně pro tyto příležitosti.

Pastva pro oči i pro uši

Technická stránka Rise & Shine je velmi povedená. Detailně rozkreslené postavy a prostředí v komiksovém hávu dávají vzpomenout hrám jako Shank 2 nebo Mark of the Ninja. Nejednou budete okouzleni záhadnými tvory v tajemných podzemních chodbách, hlubokých lesích či ruinách měst. Bystré hráčovo oko může navíc zachytit odkazy na takové legendy jako Mario či Pac-Man.

„Technická stránka Rise & Shine je velmi povedená.“

Ruku v ruce s obrazem jde i zvuk. Jako pestrá pavučina je utkaná hudba k epickému dobrodružství chlapce a jeho upovídané zbraně. Skladby umí nabudit. Během klidových fází sami sebe nejednou přistihnete zaposlouchané do líbivých melodií. Vůbec bych se nedivil, kdyby soundtrack vyšel samostatně. Hře bych ve směru zvuku vytkl snad jen absenci dabingu v příběhových sekvencích. Divoké dialogy postav doprovází jen pazvuky a hekání.

Kvalitní akce, krátký čas

První větší počin nezávislého vývojářského studia Super Mega Team nabídne milovníkům žánru perfektně vyladěnou hratelnost, vtipný příběh, kvalitně zpracované souboje a poutavý komiksový háv. Vyčíst je mu možné snad jen herní dobu, která je i na poměry žánru velmi krátká. Celek při prvním průchodu absolvujete za čtyři hodiny čistého času. Pokud vás tento fakt nikterak netrápí, rozhodně dejte Rise & Shine šanci.

Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.

Rise & Shine je zábavná akční plošinovka, která dokáže žánrovým fanouškům nabídnout zábavu minimálně na jeden zimní večer. Pokud hledáte alternativu za povedený Shank 2, určitě byste měli tomuto titulu dát šanci.

smysl pro humor
bezproblémová hratelnost
vhodně zvolená obtížnost