Recenze Wasteland Remastered
Wasteland 2 Recenze Recenze Wasteland Remastered

Recenze Wasteland Remastered

Michal Jonáš

Michal Jonáš

Platformy Windows PC Xbox Xbox One

Totální retro výprava za pradědečkem všech post-apo RPG.

Žánr post-apokalyptických RPG se zcela poprvé neobjevil kupodivu ve videohrách, nýbrž v podobě stolních her s tužkou a papírem, jejichž průkopníkem byla knižní RPG deskovka Metamorphosis Alpha z roku 1976. Že tato veteránka stále žije, dokazuje její 4. edice, jež vyšla teprve před čtyřmi roky. Přitom post-apokalyptický žánr jako takový je ještě mnohem starší. Již slavná spisovatelka Mary Shelley, která nejvíce proslula svou ságou o Frankensteinovi, v roce 1826 sepsala novelu The Last Man. Román sleduje osudy skupinky britských aristokratů, která přežívá po obrovské nákaze, jež zlikvidovala prakticky celou světovou populaci.

Hlavně v šedesátých letech z doby vrcholící Studené války a především po Kubánské krizi, kdy světu reálně hrozila jaderná apokalypsa, zažíval post-apo žánr velké hody zejména v oblasti filmové, knižní a deskoherní. Počítačové hry totiž ještě nedisponovaly takovými technologiemi, aby se v tomto zasazení dokázaly prosadit. Změnil to až jeden průkopnický titul, dodnes považovaný za pionýra post-apokalyptických videoher vůbec – akční textové RPG Wasteland z roku 1988 od proslulého specialisty na post-katastrofické produkty, kalifornského studia Interplay.

• Platforma: PC (recenzováno), X1
  • Datum vydání: 25. 2. 2020
  • Výrobce: inXile Entertainment + Krome Studios (USA)
  • Vydavatel: inXile Entertainment (USA)
  • Žánr: akční textové RPG
  • Dat ke stažení: 2,4 GB (PC)
  • Herní doba: 20-25 hodin
  • Přístupnost: neomezena
  • Prodejní verze: digitální (GOG, MS Store, Steam)
  • Cena: 14,99 EUR (380,-) / zdarma v Xbox Game Pass Ultimate

Interplay spoluzaložil respektovaný Brian Fargo v roce 1983, přičemž právě on a jeho studio vymysleli dnešní sérii Fallout. Jenže Fallout je nejen daleko mladší než Wasteland, když jeho první díl vyšel až v roce 1997, ale z reálií Wastelandu široce vychází a inspiruje se jím. Ani Wasteland ale nezůstal v prachu dějin, neboť v roce 1990 vyšel jeho daleko méně úspěšný nástupce Fountain of Dreams, pročež si ho vydavatel Wastelandu Electronic Arts sobecky vyvíjel sám, a tak to nakonec i (ne)dopadlo. To pravý duchovní pokračovatel Wasteland 2 (naše recenze 9/10) od Fargova studia InXile Entertainment z roku 2014 je mnohem chutnější kafe, a to má za dva měsíce vyjít již třetí díl.

Nyní je ovšem pár týdnů venku občerstvená verze originálu Wasteland Remastered, která si ovšem nedává až takové ambice, aby stařečka všech post-apo RPG přiblížila dnešním hráčským masám. Na to je jednak stále moc podobná více než třicet let starému originálu a jednak ctí stále stejné pojetí spíše textové než akční hry staré školy. Proto se do něj odváží vstoupit jen zkušení harcovníci a herní veteráni, kteří se na dnešní dobu až primitivní hratelnosti, v níž si více představujete, než sledujete před sebou, nezaleknou. První trojice obrázků následující galerie ukazuje grafický posun mezi Wastelandem, Wastelandem Remastered a Wastelandem 2:

Wasteland zobrazuje zničené pohraničí budoucnosti roku 2087 mezi americkými státy Arizona a Kalifornie (zhruba od Las Vegas po Yumu), kdy je Země skoro století v troskách po globální jaderné válce mezi světovými mocnostmi. Jak to tak bývá, na povrchu se obyčejní lidé skrývají, zatímco všude řádí hordy zločinců a z dřívější radioaktivity vyrostlo plno mutantů a příšer, jaké doposud lidstvo nevidělo.

Alespoň nějaké právo a pořádek zajišťují drobné jednotky neohrožených bojovníků, kteří si říkají Pouštní Rangeři. A právě za jednu takovou skupinu, mající vyšetřit různé podivné události v pustině, hrajete i vy. Váš tým může mít až 7 členů, ovšem nejvýše kvarteto z nich můžete ovládat, zbytek jsou vždy nehratelné postavy, jež na svých výpravách potkáváte.

Hra vám na start připraví předvolenou čtveřici, případně si můžete všechny členy navrhnout sami. V různých lokacích, v nichž nechybí ani zdejší hlavní město Las Vegas, můžete potkat až deset hlavních nehratelných postav, mezi nimiž nechybí ani alter ego Briana Farga nazvané přesmyčkou Faran Brygo. Původní Wasteland je z velké části dobrodružná textovka, takže ani vylepšená verze není výjimkou. Zatímco pohyb celé vaší party je snad až moc jednoduše znázorněn pouze skokovým přesunem jediné figurky na mapě pustiny, prakticky všechno dění sledujete v textovém okénku v pravém dolním rohu obrazovky. Ostatně systém hraní je dnes velmi triviální a poplatný své historické době.

Výhradně klávesami si přísuny pohybujete svoji figurku po střídmě vymodelované herní mapě podobně jako v současných figurkových bojových deskovkách typu Warhammer či Warzone. Žádné klikání myší na místo přesunu, nic takového. Jediné detailnější jsou jednotlivé osady či městečka, do nichž se přesunete přes krátké nahrávání a v nichž už můžete vstoupit i do docela detailně nakreslených interiérů. Cokoliv, co se před vámi šustne, se nedovíte ani tak z prostředí okolo vás, které je spíše statické, ale opět z textového pole. Není divu, že tento zjednodušený systém mnoho současných hráčů odradí, protože před vámi se toho fyzicky nic moc neděje, jen se o tom píše.

Celá hratelnost Wastelandu se tak dá shrnout do tří mechanik: v první se šipkami pohybujete po herní mapě a lokacích, ve druhé si čtete, co se v nich zrovna děje a o čem se s ostatními bavíte, a ve třetí pak klikáte na tlačítka ovládacího panelu vespod obrazovky pro různé interakce, případně vybíráte postup při soubojích. Nic víc tu vlastně není a ryze prakticky navržená hra víc ani nepotřebuje. Mně textové zaměření u této příběhové hry nevadilo, ale u soubojů již ano. Wasteland samozřejmě nešetří náhodně generovanými útoky nepřátel a různé atomem zmutované havěti, přičemž tu prvním protivníkem, jak jinak, zůstává z Falloutu známá zmutovaná krysa.

Nepřátel, jež se rekrutují z řad lidí, zvířat, mutantů i robotů, je ve Wastelandu mnoho desítek, takže tvoří velmi rozmanitou skupinu. Vystačit si na ně musíte již se střídmějším arzenálem 33 chladných i střelných zbraní, ovšem jestli čekáte nějaké adrenalinové přestřelky, tak na ně si nechte zajít chuť. Všechny souboje probíhají velmi podobně jako např. v Disco Elysiu (naše recenze 9/10 a referát o těžkém vývoji) opět v textovém poli, v němž si vyberete po jednom charaktery v týmu a přidělíte jim různé akce od útoku přes únik až po úprk. Jelikož jsou později bitky již docela časté, na dnešní poměry hru hodně kouskují a jsou opravdu nudné.

Zatímco Wasteland oproti pozdějšímu falloutu atributy ještě docela šetří (vaše postavy mají různou rychlost, obratnost, sílu či inteligenci), dílčích dovedností je již celá řada, a tak si vaše postavičky postupem času můžete docela konkrétně vyprofilovat. Pouze si musíte dát pozor na smrťáka, protože jakmile vám někdo umře, je to navždy. Tedy pokud si nenahrajete dříve uloženou pozici, protože tehdy naprosto zásadní možnost rychlého ukládání i nahrávání zde samozřejmě nechybí.

Každopádně celkově rychlejší plynutí hry a také hbitější pohyb má za následek, že je nový Wasteland Remastered kratší hrou než starý originál, který jsem si pro porovnání krátce znovu zahrál. Stále si jej můžete normálně zakoupit (např. za 5,49 EUR na GOGu) a už je v něm integrován DOSBox, takže hru jen spustíte a nemusíte nic dalšího stahovat nebo instalovat.

Zatímco původní Wasteland jsem kdysi dohrál za 32 hodin, letošní vydání již jen za 22 hodin, přičemž jsem si nevšiml, že by třeba z nové edice něco důležitého z příběhu vypadlo. Tu nejvýraznější změnu ale prodělalo uživatelské rozhraní (mimo jiné perfektně přehledné) a grafika, jež je u originálu dnes již naprosto zastaralá, přitom na novinku se dá docela dobře koukat. Čistší je také nazvučení a rozšířen byl i hudební podkres, ale nutno přiznat, že herní mechaniky, které zůstaly včetně soubojů naprosto stejné, jsou po těch třiceti letech už dávno za svým zenitem. Čeká vás tu tak čtení moře textů, protože příběh je hodně propracovaný a nutno podotknout, že stále tu budete mít co dělat, s kým bojovat, koho nenávidět a komu pomáhat. Jenže je to i přes lehké občerstvení podáno beznadějně zastaralou formou, která bude bavit jen pamětníky.

I nové vydání Wastelandu je tak především totální retro, jež ale dobře ilustruje, jak vypadaly hry ke konci minulého století. První Wasteland doporučím určitě jen pamětníkům a fandům klasických her, nicméně oproti originálu je nové vydání stále o generaci dále. Pokud k němu budete přistupovat spíše jako k příběhové textovce, než jako k akčnímu RPG, dobře si ho i dnes užijete. Vy všichni ostatní se raději podívejte na mladší kousky, protože jak první Fallout, tak i druhý Wasteland (naše recenze 9/10) jsou oproti jedničce vlastně moderními a současnými hrami, v nichž žádné kompromisy již nemusíte dělat.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2019.

Wasteland 2

Pradědeček všech post-apokalyptických RPG v nové kůži má vlastně jedinou chybu, že jeho styl vyprávění současným vnoučatům skoro nic neřekne. Jenže stačí jít do hospody mezi staré páky ukázat nový sestřih plešky, kde rázem všichni ví, o čem se mluví, načež se zábava dobře rozproudí. Ovšem jako výprava do minulosti hraní je staronový Wasteland užitečný pro staré i mladé.

nízká cena
dlouhý a zajímavý příběh
pohledná grafika a čistý zvuk