Recenze Outcast - A New Beginning – starý voják opět ve službě
Recenze Recenze Outcast - A New Beginning – starý voják opět ve službě

Recenze Outcast - A New Beginning – starý voják opět ve službě

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

2
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Cutter Slade je zpět.

Reklama

Když v roce 1999 dorazila akce Outcast, byl to pro řadu hráčů zázračný titul. Během let sice mělo vzniknout pokračování, avšak k jeho realizaci došlo až v minulých letech, díky čemuž tu nyní máme Outcast - A New Beginning, na jehož kvality si podíváme v následujících odstavcích naší recenze.

  • Platforma: PC (recenzováno), PS5, Xbox Series X/S
  • Datum vydání: 15. 3. 2024
  • Výrobce: Appeal Studios
  • Žánr: Akční adventura
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 37 GB
  • Herní doba: 25 - 35 hodin
  • Cena: 1 299,- Kč (Alza)

Slade má v Outcast - A New Beginning znovu potíže

Po své poslední misi Cutter Slade na hodně dlouhou dobu zmizel. Nyní je však zpět a opět musí čelit totožné situaci jako v minulosti, což v praxi znamená, že se objevil před portálem na světě, který je v problémech. Jediným cílem hlavního hrdiny není ani tak pomoci místním, jako tak spíše snaha z „nově“ objevené planety vypadnout.

Jenže jak už to tak bývá, sám na to nestačí, což ho vede k tomu požádat o pomoc domorodce, čímž odstartuje dobrodružství v mnohém možná až příliš připomínající téma užité ve Avatar: Frontiers of Pandora, jen s tím rozdílem, že hráč tu nekomunikuje s monumentálními mimozemskými bytostmi, nýbrž s humanoidy, kteří mu oproti tomu co nabízel Outcast z roku 1999 jsou bohužel dost podobní.

Základní myšlenka příběhu není nikterak revoluční. Líbí se mi na něm proto převážně to, že v něm vystupuje už zmíněný Cutter Slade. Proč tomu tak je není ani tak nostalgické propojení, jako spíše jeho zpracování v Outcast - A New Beginning. Jedná se totiž o starého akčního hrdinu, na kterém je vidět, že už má něco za sebou a dává to jasně najevo. Má před sebou ale jasný cíl v podobě spojení všech kmenů ve jménu vyhnání dobyvatelů a ten je odhodlán dokončit i přes všechny neduhy, které stárnutí přináší.

K tomu, aby mohl úkol splnit, musí vždy realizovat zakázky v jednotlivých vesnicích. Prácičky se vám v osídleních odkrývají postupně a navíc jsou často propojené napříč celou mapou, takže jen málokdy uvidíte vše co máte vykonat hned po svém příchodu. Horská vesnička plná mudrců po vás například žádá interakci s larvami mimozemských brouků, když se vám to povede odstartujete další linky, na jejichž konci si odnesete speciální schopnost spojenou s daným kmenem. V tomto případě jsou to dosti naštvané mimozemské „vosy“. Ve vesnicích na vás vedle zadavatelů úkolů čekají také vesničané žijící si své životy a různí specialisté v čele s obchodníkem, vylepšovatelem a alchymistou, u kterého z všudypřítomných bylin vytváříte lektvary léčivého a posilovacího charakteru.

Krásný ale těžko uvěřitelný svět

K tvorbě lektvarů potřebujete v Outcast - A New Beginning vedle bylinek také dodatečný biologický materiál, který získáváte z těl vašich obětí. Slade dokáže na svých výpravách lovit pouze tvory, kteří jsou vůči němu agresivní. Těm u nichž nesvítí červená, nemá možnost ublížit. Celková interakce obyvatel zdejších plání s hlavním hrdinou je pouze agresivního charakteru. Mezi sebou pak „nepracují“ vůbec, což vede k tomu, že svět vypadá vcelku mrtvě. Neříkám, že není vyplněn, avšak je těžko uvěřitelný. Osobně to považuji za problém.

Jeho samotný design je ovšem na velmi vysoké úrovni. Už dlouho jsem neměl možnost vidět tak zajímavě navrženou planetu, jejímiž krásami se lze kochat. S Cutterem se jde vydat do sněhem zavátých hor, písčitých pustin i na travou pokryté pláně. Prohánět se po nich je vyloženou radostí, škoda jen, že člověk se na nich nemůže kochat i něčím jiným než tím, jak vypadají. Osobně vedle toho, že vyhlíží skutečně pěkně oceňuji také skutečnost, že herní svět je v Outcast - A New Beginning vertikálního ražení, takže se člověk může za pomoci trysek a plachtění vydat prakticky kamkoliv se mu zlíbí. Limitován je pouze svými schopnostmi.

Celý prostor rozdělený na provincie patřící k vesnicím je pak zaplněný několika formami aktivit. V nabídce najdete čištění poskvrněných bodů, likvidaci nepřátelských sil z jiného světa, ničení jejich pevností a také pohybové výzvy testující vaše schopnosti. Za plnění dosti se opakujících misí dostáváte dva typy bodů, jimiž se dá vylepšovat. Jedna forma cílí na samotného Cuttera, který tak může vylepšit své baterie, zatímco druhá pracuje se zbraňovými systémy a hrstkou zbraní.

Výbavy zde sice není mnoho, avšak tu k níž máte přístup máte možnost stabilně obohacovat o různé nástavce, které dodají i obyčejné pistoli překvapivě vysokou míru efektivity. Vývoj hlavního hrdiny je spojen především s těmito dvěma body. Když se správně zaměříte, jen málokdo vás tu dokáže zabít, protože samotná náročnost není příliš vysoká. Škála nepřátel pak nepatří mezi nejrozsáhlejší, takže rychle pochopíte, jak který sok funguje. Asi bych se nezlobil za širší spektrum, s nímž by se bylo možné popasovat.

Akce Outcast - A New Beginning nenarušuje žánrové pořádky

Outcast - A New Beginning mi v mnohém připomíná formuli užívanou sérií Far Cry, či Elex. V praxi to znamená, že tu máme akceptovatelný příběh, velmi slušně zpracovanou akci, extrémně promyšlené propojení herního světa skrze úkolové linky, pestrou škálu úprav zbraní a vizuálně pěkně navržený herní svět. Problémem je v tom, že nádherné pláně jsou sice naplněny životem, avšak ten žádným způsobem neinteraguje, samotný Cutter pak může „pracovat“ pouze s nepřáteli, což je relativně omezující a narušující celkový dojem.

Jak už to tak pak tradičně bývá, aktivity se nepříliš kreativně opakují, takže po absolvování relativně slušně vytvořených vedlejších misí na vás už moc nových věcí nečeká. I přes tento fakt, ovšem celek dle mého názoru patří mezi sedmičkové záležitosti z toho důvodu, že v rámci průzkumu světa a akčních pasáží nabízí velmi dobře zapamatovatelný zážitek. Nebýt však létání nad povrchem a poutavého vizuálu, možná bych sáhl o bodík níže.

Recenze Outcast - A New Beginning – starý voják opět ve službě
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 5
Windows PC

Verdikt

Outcast - A New Beginning patří do kategorie her sázející na staré pořádky bez větší snahy se odklonit od některých principů. V základu se jedná o velmi slušnou akční adventuru, která měla potenciál sáhnout si klidně po vyšším hodnocení, problém je v uměle působícím světě a jisté míře stereotypu. Pokud ale hledáte gigantický svět plný akce, tak je to jasná volba.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Impozantní otevřený svět
Díky tryskám je průzkum prakticky bez limitů
Úkolové propojení jednotlivých vesnic
Zábavné souboje
Relativně omezená škála nepřátel
Spektrum aktivit by mohlo být pestřejší
Potenciál herního světa je kvůli absence interakce živočichů nevyužit
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama