American Truck Simulator – příběh řidiče kamionu
American Truck Simulator Recenze American Truck Simulator – příběh řidiče kamionu

American Truck Simulator – příběh řidiče kamionu

Michal Burian

Michal Burian

52

SCS Software se vracejí do Ameriky. Povedl se jim nástupce 18 Wheels of Steel?

Reklama

V Evropě jsem si už dvakrát vybudoval silnou přepravní společnost, která nemá konkurenci a široko daleko ji zná každý, kdo hledá zkušeného řidiče trucku pro přepravu všelijakých nákladů. Určitě ji znáte i vy, jmenuje se Euro Truck Simulator a Euro Truck Simulator 2. Sídlo mám v Praze a téměř ve všech velkých evropských zemích své garáže, kde parkují mí zaměstnanci. Vše funguje bez problému, což mi nedodává ten správný požitek.

Často o tom nemluvím, ale před mnoha lety jsem byl králem Severní Ameriky. Potom jsem se ale dostal do problémů a o svou milovanou firmu 18 Wheels of Steel přišel. Nezbylo mi tak nic jiného, než se vrátit domů do České republiky a začít od začátku. Nastal správný čas koupit si letenku a po devíti letech se znovu vydat za velkou louži a postavit se gigantům, kteří mě vyhnali.

O dlouhé cestě vám vyprávět nebudu, ono totiž není co. Let jsem prospal. Raději se tak zaměřím na mé první kroky na novém území. Není to snadné, moc si nevěřím, což je důvod, proč nehodlám investovat své těžce vydělané peníze z Evropy. Rozhodl jsem se, že si na vše v Americe vydělám, abych byl na novou firmu pyšný. A pokud se nezadaří, tak alespoň nepřijdu o peníze, jen čas.

Těžké začátky v Kalifornii a Nevadě

Než si vydělám na svůj vlastní truck, jezdím pro různé firmy, kterým budu potom konkurovat, a přepravuji jeden náklad za druhým. Alespoň nemám nervy na pochodu a mohu se seznámit s místním prostředím. Za devět let se toho hodně změnilo, Kalifornie je krásné slunné místo s velkými i malými městečky, které se od sebe liší a nejsou tak jednotvárné jako v Evropě. Los Angeles přitahuje všechny fanoušky celebrit, v San Franciscu jsem se podíval na proslulý Golden Gate Bridge, lanové tramvaje a užil jsem si strmé kopečky.

V Evropě jsem často jezdil pouze po dálnicích, kde na mě šla únava. V Americe mě často GPS vede po vedlejších silnicích, které se klikatí a vlní. Více se tak musím soustředit na cestu a nemohu se spoléhat jen na tempomat.

Od Evropy se liší i návěsy, delší vzdálenost vyžaduje mohutnější návěsy (na délku až 53 stop / 16 metrů), do kterých se vejde větší množství nákladu. S kamionem ale nemám v křižovatkách moc problémy, při stavbě silnic na to v Americe mysleli.

Nevada je odlišná, slunce se nikam neschovalo, ale za to se přidal všudypřítomný písek a také narazíte na méně větších měst. Hlavním lákadlem je hazardem nasáklé Las Vegas, kde v ulicích jezdí limuzíny a další luxusní vozy. Na Nevadě se mne nejvíc libí vyšší maximální rychlost. Po dálnicích i jiných cestách nemusím jet pouhých 55 mil za hodinu, ale 70 a v některých místech dokonce 80. To se hned náklady vozí lépe a hlavně rychleji.

Velký pozor si dávám na policisty. S nimi se nedá vyjednávat a nic na ně neplatí. Každý přestupek bolí mou peněženku, často jsou totiž pokuty za překročení maximální rychlosti nebo jízdu na červenou nad 1000 dolarů. Je tak lepší tolik nespěchat a dodržovat pravidla.

První truck

Po několika desítkách nákladů jsem měl konečně na svém účtu přes 50 tisíc dolarů. Na kamion to ale bylo málo, dalších 100 tisíc jsem si půjčil od banky a koupil svůj vytoužený stroj. Není to žádné dělo – jen Peterbilt 579 v základní výbavě, ale pro začátek stačí. Na výběr jsem měl ještě Kenworth T 680, ale dal jsem šanci Peterbiltu.

Zatím nic nenasvědčuje tomu, že bych udělal chybu. Ze začátku sice měl tahač problémy vyjet strmé kopce, ale to vyřešilo vylepšení motoru a převodovky. Poté jsem šáhl i po lepším podvozku a nakonec se pustil do menších úprav interiéru, barvy laku, pneumatik a přidal středová zrcátka, abych měl o všem dostatečný přehled.

Dnes už mám za sebou přes 10 000 mil, na účtu téměř sto tisíc dolarů a u přepravců jsem hodnocen jako pracant, který se žádné práce nezalekne. Nevadí mi vozit nebezpečné náklady (propan, etan, nafta, dynamit) nebo drahé, jako jsou auta a různá elektronika. Dovezu vám cokoliv, kam si řeknete. Jen občas je problém zaparkovat, mohu sice nechat návěs hned při vjezdu, ale to potom nedostanu tak dobré hodnocení. Lepší je se zeptat, kam chtějí náklad zaparkovat. Stačí totiž trocha trpělivosti, cviku a návěs stojí na určeném místě. Jen opravdu párkrát jsem měl skutečně problém.

Teď mě čekají další tisíce a desetitisíce mil v Kalifornii a Nevadě, abych vydělal další peníze a pomalu začal budovat firmu s řidiči, kteří budou jezdit v mých kamionech a vydělávat mi peníze. Ale o tom až někdy příště.

Jaký je American Truck Simulator?

Odstavce nahoře jsem pojmul v odlehčeném duchu. Došel jsem totiž k názoru, že to bude mnohem lepší, protože American Truck Simulator je pořád o tom samém, ale to mu nelze vyčítat. Hra je tak postavena a bez problému čerpá ze svých předchůdců, série Euro Truck Simulator. Vývojáři z českého studia SCS Software vzali herní mechaniky z oblíbeného ETS2 (přes 2,5 milionů prodaných kusů) a rozšířili je o nové funkce.

Základní nabídka hry zůstala stejná, stejně tak uživatelské rozhraní. Pokud jste hráli Euro Truck Simulator 2, tak budete v amerických kamionech jako doma, respektive v domě, který prošel jen několika úpravami.

Hra byla rozšířena o výzvu při parkování návěsu. Když dojedete do firmy, na vrátnici se rozhodnete, zda necháte návěs na místě, zaparkujete ho na přístupném místě nebo si dáte tu práci a umístíte ho tam, kde ho chtějí mít. To často znamená, že budete muset nacouvat na méně přístupné místo. Pokud se ale obrníte trpělivostí, tak to pro vás časem nebude žádná výzva. Osobně jsem měl problémy snad jen dvakrát.

Když zvolíte jednou z dvou posledních možností, tak získáte zkušeností body navíc. Tím pádem dříve dosáhnete další úrovně a odemknete si dovednosti, abyste mohli vozit nebezpečný náklad, křehký náklad, náklad o vysoké hodnotě nebo jezdit na delší vzdálenosti. Opět stejné jako u ETS2. Jen ta delší vzdálenost je zatím trošku zbytečná, protože v současné době nabízí American Truck Simulator pouze Kalifornii a Nevadu. Později bude hra bezplatně rozšířena o Arizonu a poté v SCS Software plánují další expanze Severní Ameriky, ale ty už budou za peníze.

Dle mého názoru se od ETS2 vylepšila také umělá inteligence ostatních účastníků dopravy. Za nějakých 20 hodin hraní se mi nestalo, že by vozidla zběsile brzdila a já kvůli tomu do nich narazil nebo by odbočovala na hlavní a přitom nedbala předpisů. Dokonce když jim vjedete do cesty, tak často zabrzdí před vámi, aby nedošlo ke kolizi. S AI si tak v českém studiu poradili, dokonce budete ojediněle svědky různých dopravních nehod, jednou jsem přijel na křižovatku a uprostřed ní stálo auto převrácené na střechu. Jen škoda chybějících efektů s policajty, sanitkou a hasiči. Takové drobnosti by rozhodně potěšily.

Rozhodně potěší jednotlivá kalifornská a nevadská města a městečka. Pokud jste hráli rozšíření Skandinávie do ETS2, tak víte, že švédská, norská a dánská města byla mnohem lépe zpracovaná a nepůsobila tak nudně, případně jednotvárně. V American Truck Simulatoru jsou města ještě o něco rozsáhlejší a když v nich projíždíte, tak si všímáte různých menších i větších detailů.

Další novinkou jsou potom váhy, které zkontrolují, zda nepřevážíte nadměrný náklad. Po výjezdu z firmy si můžete na větších benzínkách sami váhu dobrovolně zkontrolovat, ale jakmile se přiblížíte ke kontrolní váze a budete vyzváni, abyste se zvážili, tak musíte uposlechnout. Zastávka je to krátká, pouze přijedete, zastavíte, zmáčknete požadované tlačítko a už šlapete na plyn.

Po zapnutí hry si všimnete i lepších zvuků, je radost poslouchat několikatunový truck, ať už na volnoběh či v plné zátěži.

Hráčům bude určitě vadit to, že jsou ve hře pouze dva trucky. SCS Software se nepodařilo podepsat další licence a nezbylo jim nic jiného než v době vydání mít ve hře dva kamiony - Peterbilt 579 a Kenworth T 680. Navíc si jsou dosti podobné, což je z hlediska realističnosti dobře, ale nepůsobí to dobrým dojmem. Kdyby místo jednoho byl nějaký jiný, odlišný, tak má hned hráč důvod přemýšlet, který si koupí. Doufejme, že nebude dlouho trvat a objeví se další stroje, jisté je, že budou zadarmo. Tvůrci už mají připravené Kenworth W900, Peterbilt 389 a jedno Volvo.

Jako poslední se dostávám k samotné hratelnosti, která je velmi podobná s ETS2, což není špatně. Předešlá hra je totiž v tomto směru dost vyladěná, a tak to samé na vás čeká i v American Truck Simulatoru. Po Kalifornii a Nevadě jsem většinu času jezdil s Xbox One gamepadem, kde si můžete různě nastavit citlivost, nejlepší je ale volant s pedály. To teprve přichází ten pravý zážitek.

Co napsat závěrem? Inu, American Truck Simulator není špatnou hrou, je hrou, která neurazí, ale ani příliš nenadchne z důvodu malé míry inovací, od Euro Truck Simulatoru 2 se všemi rozšířeními se moc neliší. První hodiny hraní jsem si užíval a vychutnával jsem si jízdu po Kalifornii a Nevadě, ale časem jsem si stále více uvědomoval onu malou inovaci. Kdyby byly ve hře ještě nějaké další novinky, tak by to bylo o poznání lepší. Takhle nezbývá než si počkat na aktualizace a placené přídavky s dalšími státy Ameriky (krom Arizony, ta bude zdarma).

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

American Truck Simulator

Verdikt

Za 500 korun nejde o špatnou hru. Pokud vás bavil Euro Truck Simulator 2, tak v American Truck Simulatoru budete jako doma. Zamrzí malá míra inovací od ETS2 a v současně době jen dva trucky.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

grafická stránka
optimalizace
zvuky
AI doprava pozlobí jen občas
zatím jen dva kamiony
výzvy s parkováním návěsu mohly být obtížnější
malá míra inovací od Euro Truck Simulatoru 2
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama