Anno 2070 – zpátky do budoucnosti
Anno 2070 Recenze Anno 2070 – zpátky do budoucnosti

Anno 2070 – zpátky do budoucnosti

Jiří Markvart

Jiří Markvart

23

Lodě ze série Anno brázdily už kdejaká období. Doposud se ovšem striktně omezovaly na historii. Tomu je s příchodem Anna 2070 konec!

Reklama

Recenze z hraní české PC verze

Když vám řeknu, že si Anno 2070 zachovalo koncept předchozích dílů, budete pravděpodobně namítat, že něco takového není možné. Člověk si jen stěží dokáže představit jak pravidla středověké (byť významně zjednodušené) ekonomiky fungují v moderní době. Přeci jenom průmysl v jednadvacátém století nestaví na manufakturách a jeho skladba je krapet jiná než před pěti sty lety. Anno 2070 se zkrátka tváří nadmíru jinak než jeho předchůdci. Po krátkém seznámení ale dojdete k zjištění, že se prakticky nic nezměnilo.

Stejné, ale přeci jen odlišné

A to je, věřte tomu, velmi dobře! Anno je a vždy bylo zejména o budování měst, rozvíjení jejich infrastruktury a průmyslu a uspokojování potřeb jejich obyvatel. Sem tam to zpestřila nějaká pěkná námořní bitva... A na tom se opravdu nic nezměnilo. I Anno 2070 funguje na jednoduchém vyrábění polotovarů, jejich přesunu do dalšího zpracovávacího místa a opakování tohoto postupu, až do té doby, než vznikne kýžený finální výrobek. Jen to jsou místo chlebu hamburgery a místo ručně tkaných koberců LCD televizory…

Abyste byli zasvěceni, Anno 2070 se odehrává v ne tak vzdálené budoucnosti (budete-li mít štěstí, tak se jí mnozí z vás možná ještě dožijete), kdy hladiny moří vystoupaly tak vysoko, že částečně pohltily kontinenty a rozřezaly je na několik větších či menších ostrovů (a to se vývojářům náramně hodí, neboť mají ostrovy v lásce). S překvapením zjistíte, že nepanuje žádný válečný konflikt a lidstvo se tak veskrze v pokoji a míru věnuje kolonizování i těch nejzapadlejších ostrůvků ve všech koutech světa. Ostrovy to jsou navíc plné stromů a volně pobíhajícího zvířectva. Dá se tedy tvrdit, že ve světě Anno 2070 je naše budoucnost relativně růžová.

Tři jsou více než dva

Během hraní se setkáte se třemi hlavními frakcemi. Tou první jsou magnáti, coby představitelé vyspělých technologií a ryzího konzumního života. Jejich stavby jsou výkonné a slouží k dosahování velkých zisků, avšak jsou nevzhledné a zamořují široké okolí. Jejich protipólem jsou ekologové, kteří žijí skromně, v souladu s přírodou a nejvíce se jim zavděčíte čajem a bio potravinami. Ona ekologie je v Anno 2070 poměrně vážná věc. Výstavbou prakticky každé výrobní budovy snížíte o něco ekologický index na daném ostrově, což má hned několik následků. Zaprvé se to nepříznivě projeví na náladě obyvatel (kromě magnátů, kterým ekologie nikdy příliš nevoněla), jež jsou posléze ochotni platit menší daně, a zároveň to má negativní dopad i na produkci zemědělských staveb.

V Anno 2070 se setkáte s třemi různorodými frakcemi – Magnáti, Ekologové a Vědci.

Špatná ekologie tedy vede jednoznačně k snížení tržeb, což není zrovna žádoucí. Zlepšit ji ovšem můžete tím, že budete stavět ekologicky šetrné budovy (namísto tepelné elektrárny vysázíte několik větrníků) a/nebo po ostrově rozházíte několik budov, jakou je například recyklační středisko, které pomáhají převrátit eko index do zelených čísel.

Toliko ekologické okénko. Poslední frakcí, jež má úplně jiné starosti než zachraňování, popřípadě vyhlazování zeleně na planetě, jsou vědci. Jejich přínos je jasný – pomáhají vám vyvíjet nové technologie, které vám usnadní hraní, případně umožní postoupit dál v některé z misí.

Místo kampaně tutoriál

Když už jsme se dostali k misím, bylo by slušné zmínit se i o kampani. Ta je v případě Anno 2070 poměrně smutně krátká a její odehrání vám tak nezabere mnoho času, řádově několik jednotek hodin, což v případě budovatelské strategie rozhodně není lichotivé číslo. Navíc úkoly v jednotlivých misích jsou někdy až nehezky prosté, a tak se vám snadno může stát, že si v některých chvílích nebudete připadat jako stratég, nýbrž jako poslíček, který doručuje to a vyzvedává tamto, aby mohl poslat zase toto… Zkrátka občas se vám naskytne příležitost, trochu se u toho hraní i nudit.

Samotný příběh není nijak oslnivý, což ovšem nemusí být ani tak na škodu, neboť výpravnost nehraje v případě tohoto žánru žádný prim. Patrně nestačíte být ani pořádně překvapeni, protože přiznejme si – když se seznámíte s hyper inteligentním robotem, jenž řídí harmonické fungování celého města, musí vám být přece jasné, že se jednoho dne zblázní a rozhodne se své strůjce zotročit. Naštěstí je kampaň opravdu jenom jakousi přípravou na volnou, případně multiplayerovou hru. A vězte, že až zjistíte, že se dá plynule zascrollovat až pod vodu, kde je vám umožněno kolonizovat podmořské plošiny, bude se vám nějaká ta průprava dost určitě hodit.¨

Na hře pracovali tvůrci Dawn of Discovery, Castle Strike či série The Settlers.

Hromada zábavy

Krom kampaně nabízí Anno 2070 fůru prvotřídní zábavy. Vedle volné hry a několika scénářů určitě stojí za zmínku některé sociální prvky hry, díky nimž můžete sledovat, jaké frakci dávají ostatní hráči přednost a společně s nimi získávat například bonusy za loajalitu nebo sbírat „úspěchy“ (variace na achievementy). Stranou nezůstává ani klasický multiplayer, který nabízí snad všechno, co by běžný hráč od strategie tohoto typu mohl čekat.

Německá preciznost je cítit zejména z audiovizuálního zpracování. Zde Annu nelze nic vytýkat už pěknou řádku let. Města budoucnosti vypadají parádně, v moři se to hemží hejny ryb, na ulicích zase vašimi svěřenci. Pokud máte dostatečně výkonný stroj, budete si moci vskutku užívat grafických orgií. Mně osobně se barevný středověk líbil možná krapet více než industriálně modrošedá budoucnost, nicméně to už je snad jen otázka osobních preferencí.

Anno 2070 zkrátka dokazuje, že se tato série nemusí držet jenom v dobách dávno minulých. Své mouchy dozajista má, ale nejedná se prakticky o nic zásadního. Jsem jen zvědav, kam nás autoři vezmou příště…

Anno 2070

Verdikt

Anno 2070 vypadalo zpočátku možná trochu rozpačitě, ale nakonec se z něj vyklubal kvalitní titul, který dokáže zabavit na dlouhé hodiny. Pokud vás budovatelské strategie baví a chcete si vyzkoušet, jaké je to kolonizovat jedny z posledních volných ostrůvků na planetě Zemi, berte všemi deseti.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

první Anno z budoucnosti
ekonomický model
grafické zpracování
orientace na budování
krátká kampaň pro jednoho hráče
občasná zdlouhavost
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama