Arma 3 Apex - na skok v jižním Pacifiku
Preview Arma 3 Článek Arma 3 Apex - na skok v jižním Pacifiku

Arma 3 Apex - na skok v jižním Pacifiku

Martin Cvrček

Martin Cvrček

4

Opět jsme navštívili kanceláře Bohemia Interactive, abychom se podívali na nadcházející expanzi pro Armu 3 a odnesli si řadu dojmů.

Reklama

Když jsem byl v sídle Bohemia Interactive v Mníšku pod Brdy naposled, bylo to kvůli rozsáhlé prezentaci druhého DLC pro Armu 3, Helicopters. Tentokrát, o téměř dva roky později, jsem ale měl možnost vidět něco o poznání většího - značnou část obsahu chystané expanze Apex. Pojďme si shrnout, co vlastně hráče na návštěvě tropického souostroví Tanoa v jižním Pacifiku čeká.

Zeleň, kam až oko a hardware dohlédne

Jestli byl korunním klenotem původní Army 3 řecký ostrov Altis, pak korunním klenotem Apexu je bez nejmenších pochyb nádherné souostroví Tanoa, na němž se pracuje zhruba dva roky. Než jsem však měl možnost obdivovat jeho krásy, naskytl se mi pohled na kompletně přepracované hlavní menu, které má být jednou z bezplatných novinek dostupných pro každého hráče Army 3.

Rozlučte se s kamerou UAV, která krouží nad Altisem nebo Stratisem, rozlučte se i s umístěním všeho důležitého po levé straně. Nyní hlavnímu menu dominuje úsporný, ale o to hezčí pohled na některé lokality nabízených map a všechno důležité je nyní vycentrované na střed obrazovky. Uprostřed máte na výběr mezi třemi dlaždicemi, které vás zavedou k matchmakingu a vyhledávači serverů v multiplayeru, k singleplayerovému obsahu a k editoru, v horní části obrazovky si lze vše potřebné detailněji rozkliknout a nechybí třeba ani odkaz na pravidelná hlášení o vývoji hry. Na nové menu je určitě třeba si trochu zvyknout, ale po chvíli mi přišlo, že je určitě o něco přehlednější a praktičtější než aktuální podoba, kterou hráči Army znají prakticky odnepaměti.

Poté už přišla na řadu Tanoa, které se skládá z hlavního ostrova a několika menších ostrovů a ostrůvků kolem, přičemž rozloha celé mapy je 100 kilometrů čtverečních. Nechybí moderní města, prosté vesničky, barevné přístavy, malebné rekreační resorty, povrchový důl, mosty spojující několik ostrovů nebo pozůstatky japonských pevností z druhé světové války. Souostroví má za sebou koneckonců poměrně bohatou historii, sahající přes druhou světovou až do koloniální éry. Tvůrci tvrdí, že všechno na Tanoe bylo vytvořeno a umístěno tak, aby to dávalo smysl a aby to do určité míry odráželo i řádně vymyšlenou historii souostroví nebo ekonomické podmínky, třeba poptávku po určitých surovinách.

Při pohledu na prakticky libovolné místo na mapě, která se hodně podobá Fidži, je ale vždy vidět zeleň. Spousta zeleně. Rozsáhlá džungle je jedním z nejvýraznějších prvků nového souostroví a vypadá to v ní vážně skvěle. Džungle jde přitom ruku v ruce s nedávným překopáním systému zvuků, takže tentokrát znatelně uslyšíte například to, že na jednom konkrétním stromě vřeští opice. Bohužel jí ale neuvidíte. Na Altisu je sice možné zakopávat o hady nebo zajíce, ale pozorovatelé zvěře budou nejspíš na Tanoe dost zklamáni, protože minimálně v době vydání expanze nebudou na mapě k vidění opice, papoušci nebo další tvorové, které by člověk při návštěvě husté džungle očekával.

Tropická dovolená pro každého

Je mi jasné, že s ohledem na proslulé potíže s optimalizací Army 3 se každý musí bát toho, že Tanoa bude se všemi těmi džunglemi a relativně hustými městy dost náročná na hardware. Nová mapa bezpochyby dělá dojem, že kdyby počítače měly potové žlázy, vyprodukovaly by celé řeky potu. Hardwarová náročnost Tanoy má ale být srovnatelná s náročností Altisu, takže HW nároky expanze Apex se nemají nijak měnit. Tomu zjevně napomáhá i nedávné zlepšení grafiky, díky kterému vypadá Tanoa vážně k světu.

Nezbývá tedy než doufat, že optimalizace nové mapy ve finále vážně nebude problém, nicméně na základě krátkého testu vývojové verze hry na mém starším PC mám pocit, že je zatím Tanoa ve srovnání s Altisem přeci jen o něco náročnější, hlavně v džungli. Také nezbývá než doufat, že se vyplní příslib řádné orientace umělé inteligence napříč džunglí. I v tomto ohledu nejspíš nikdo kvůli minulosti série nečeká zázraky, ale AI by s pohybem a bojem v džungli vážně neměla mít větší problémy.

Jak už bylo naznačeno, Tanoa je dost členitá, takže je na ní víc než dost prostoru pro různé multiplayerové herní módy. Vývojáři uvádí jako příklad zabírání malých ostrovů následované bojem o největší ostrov, Team Deathmatch mezi barevnými kontejnery v přístavu nebo boj o zbytky pevností z druhé světové války. Tanoa bude nepochybně i rájem pro moddery a jakmile jsem poprvé viděl džungli, hned jsem si představil mod adaptující Jurský park. Velociraptorům, které už někdo pro potřeby Army 3 vytvořil, by se v té husté zeleni určitě líbilo a využít by šlo například již zmíněné ozvučení, třeba aby se z konkrétního porostu ozývaly zvuky číhajících predátorů.

Ve městech je také trochu víc prostoru pro vertikální boj. Arma 3 se stále zaměřuje na boj na zemi, ale měl jsem možnost vidět několik střech budov spojených lávkami, takže hráči mohou konečně pomýšlet i na to, že by boj zčásti přesunuli na střechy. Pamětníci mohou zase díky několika obřím mostům pomýšlet na remake misí z Operace Flashpoint: Resistance, které se točily okolo davelského mostu.

Výbava nejen do džungle

Tanoa ale není všechno. Apex zahrne také novou kooperativní kampaň, kterou bude možné hrát o samotě nebo až ve čtyřech hráčích, jen je nutné pamatovat na to, že s počtem hráčů se zvyšuje i obtížnost. Děj kampaně s názvem Apex Protocol je však zatím do značné míry zahalen tajemstvím, mimo jiné proto, že se na ní stále pracuje. Určitě je ale možné očekávat určitou provázanost s příběhem East Wind kampaně v původní hře, nicméně otázku, zda se vrátí Ben Kerry, kapitán Miller nebo další postavy, nezodpovím. Protože odpověď ani sám nevím. Hádám, že na to si bude muset každý přijít sám během hraní, stejně jako třeba na řadu easter eggů a vtípků, které mají být na Tanoe k vidění. V kampani se každopádně s přáteli ujmete role členů malého týmu, který byl poslán na Tanou s cílem zabránit katastrofě. Brzy ale zjistíte, že stojíte proti mnohem větší hrozbě, než jaká se dala očekávat.

Součástí Apexu je kromě mapy a kampaně také nová výbava. Zbraně zahrnují další pušky, útočné pušky, samopal, pistoli, lehký kulomet nebo raketomety a najdete mezi nimi třeba samopal Protector ráže 9 mm, raketomet RPG-42 nebo útočnou pušku Type 115 pro CSAT, která je jakýmsi ekvivalentem pušky MX, charakteristické pro NATO. Příznivce tradičnějších kvérů jistě potěší začlenění AK-12, AKM, AKS-74U nebo RPG-7. Těmito zbraněmi vládne Syndikat, nová frakce pašeráků a banditů. Další novou frakcí jsou Gendarmerie, kteří vypadají jako obdoba frakce Ion z přídavku Private Military Company pro Armu 2.

Ke změnám došlo i v případě již existujících frakcí, kupříkladu CSAT v Apexu netvoří primárně Íránci, ale Číňané. To se odráží nejen na několika nových zbraních, třeba na CAR-95 ráže 5,8 mm, ale i na nově namluvených protokolech v čínštině. Očekávat můžete také protokoly ve francouzštině a francouzské angličtině, na Tanoe koneckonců nenajdete pouze místa s anglickými názvy, ale i francouzskými a nizozemskými. CTRG, součást NATO sestávající z britských jednotek, je navíc nyní samostatnou frakcí.

Samozřejmostí je pak další příslušenství na zbraně v čele s novými optikami, dále helmy, vesty, brýle pro noční vidění a obecně oblečení pro všechny nové a staré frakce. Nechybí ani zelená kamufláž již existujících uniforem, zbraní a předmětů, nicméně v případě reskinů již existujících položek ještě není úplně rozhodnuto, zda budou součástí placené složky expanze nebo zda budou zdarma pro všechny. Každopádně je třeba podotknout, že ani tentokrát nedojde na brokovnice nebo na ženské postavy. Žádné feministické skupiny nebo bojovnice za sociální spravedlnost si však zatím na Armu 3 a absenci žen nestěžovaly, což je s ohledem na dnešní dobu celkem překvapivé.

Další futuristické hračky

Veškeré zbraně a části oblečení, které jsem měl možnost vidět, jsou každopádně vymodelované dost detailně a přesvědčivě a vážně dělají dojem, že by mohly do Army 3 přinést zase něco nového. Totéž platí o zcela nové technice. V minulosti jsme už mohli vidět vodní skútr, civilní letadlo Caesar BTT nebo terénní auto MB 4WD, které jistě bude hrát do karet každému, kdo se bude pokoušet o již zmíněnou adaptaci Jurského parku. Ale to není ani zdaleka všechno.

Těšit se můžete třeba na nové bezpilotní letouny. NATO má k dispozici vrtulníku podobný stroj MQ-12 Falcon, který vypadá jako adept na roli v nové hře Hidea Kojimy, CSAT zase normálně vypadající KH-3A. V Apexu jsou ale k dispozici i dvě zcela nové skupiny vozidel. Jednou z nich jsou tzv. Light Strike Vehicles, tedy lehká pozemní vozidla. NATO má k dispozici vozidlo Prowler, CSAT zase Quilin, který působí trochu jako kolega Ifritu z původní hry. Obě vozidla jsou přitom dostupná v ozbrojených i neozbrojených variantách.

I když hráči určitě pro obě vozidla najdou nejedno využití, osobně si myslím, že mnohem zajímavější jsou VTOL letouny. Měl jsem možnost vidět jak V44 X Blackfish pro NATO, tak Y-32 Xi'an pro CSAT, a to ve verzích pro boj i převoz vojáků. Blackfish (neplést s jednou z postav ze Hry o trůny) vypadá jako kombinace klasického Ospreye a vrtulníku Huron z DLC Helicopters. Xi'an na mě působil dojmem, jako kdyby nějakému modeláři tak dlouho seděla na monitoru moucha, až se rozhodl, že z ní udělá VTOL letoun.

CSAT má tak k dispozici další futuristicky vypadající vozidlo, které se ve vzdušném prostoru nad Tanou nebo nad Altisem a Stratisem určitě neztratí. Všiml jsem si i toho, že některá nová vozidla mají k dispozici kamufláž právě pro použití na mapách z původní hry, zatímco stará technika se může pyšnit novou kamufláží pro použití na Tanoe.

Tropy čekají

Z expanze Apex jsem rozhodně neviděl všechno, ale to, co jsem mohl vidět (a slyšet), vypadá vážně slibně. Light Strike Vehicles a letouny VTOL dokážou boj v Armě 3 určitě slušně oživit, fanoušky klasických zbraní jistě potěší návrat pušek AK a zatím jsem nezmínil třeba nový soundtrack, další Steam achievementy nebo singleplayerovou Showcase misi, která hráčům přiblíží multiplayerový mód End Game, přidaný spolu s DLC Marksmen. Ze všeho nejslibnější je ale určitě Tanoa, která dělá dojem detailní, půvabné, dostatečně rozsáhlé a také autentické mapy, na níž si užijí moddeři i příznivci singleplayeru a multiplayeru. Koneckonců řada tvůrců nejpopulárnějších herních módů vytvořených komunitou už přislíbila podporu Tanoy, což je dobrá zpráva i proto, že na další oficiální módy tentokrát nedojde. Takže pokud chcete v rámci Apexu hrát jen oficiálně vytvořené režimy, budete si muset vystačit s dalším scénářem pro mód Zeus a dvěma scénáři End Game.

Zároveň se stále nabízí obavy o optimalizaci nebo orientaci umělé inteligence v tak členitém prostředí. Pevně věřím a doufám, že se sliby srovnatelné náročnosti s Altisem a bezproblémového fungování AI v džungli vyplní, ale optimalizace přeci jen nebyla v případě Army nikdy zrovna ideální a já se obávám, že ani nikdy ideální nebude. Naštěstí v ostatních ohledech dělá obsah Apexu dojem, že by mohl být z pohledu hráčů a příznivců Army 3 víc než ideální a že by mohl životnost hry zase o něco prodloužit.

Závěrem ještě jedna zajímavost. Zatímco před necelými dvěma lety jsem v prostorách mníšeckého studia Bohemia Interactive mohl vidět tak akorát pár koní, tentokrát jsem měl tu čest se seznámit s Editou. Vyřazeným, ale stále pojízdným tankem T-72, který sídlí na zahradě studia pod stříškou chránící tank proti dešti a rezavění. Takové věci člověk při návštěvě herních studií nevídá zrovna často.

Datum vydání Army 3 Apex bude odhaleno na E3 v rámci PC Gaming Show, která začne toto pondělí ve 20:30 našeho času. Přímý přenos budete moci sledovat na Zing.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama