Jak efektivně přežít občanskou válku a k tomu ještě prosperovat? To nám ukáže nejnovější díl ze série Assassin’s Creed
Století se pomalu chýlí ke konci, celá Francie propukla v revoluci, a to je také doba, kam se s novým dílem Assassin’s Creed s podtitulem Unity přesuneme. Už je to totiž skoro rok, co k nám zavítala pirátská tématika, a jako s každým novým dílem je čas na změnu a unikátní historické období.
Revoluce v novém světle
Příběh pojednává o Arnu Dorianovi, jemuž zemřel otec a adoptoval ho mistr templářského řádu. Ten byl o několik let později zavražděn jiným templářem a Arnova nenávist ho přivedla k obávaným asasínům. Konečně tak mohl všechnu zlobu vypustit a vykonat dobro i pro ostatní - chopit průběh revoluce do vlastních rukou a nechat řádit spravedlnost. Tenhle sled událostí využije nejen pro pomoc občanům a řádu, ale i jako osobní pomstu, jež nebude znát mezí. Mezitím mu zkříží cestu spoustu nám jistě známých osobností, jako třeba Napoleon Bonaparte a markýz La Fayette - přívrženec vlády jakobínů, přeběhlík a poté také vězeň. Takže nám hra nabídne skvělou možnost zopakovat si dějepis a dokonce se i něco přiučit.
Po nepříjemné adopci se Arno seznámil s pozdější templářskou Élise de la Serre. Vyrůstali bok po boku, ale když Élise začala cestovat, na dlouhou dobu se s Arnem rozdělili. Ovšem to nebyla jediná neshoda, kterou za život prodělali. Zatímco Élise se dala na dráhu bojů za templářský řád, její kamarád se přidal k nepříteli. Oba tak čeká náročná cesta jak ve vztazích, tak spolupráci. Jak tenhle zaláskovaný příběh dopadne? To se dozvíme ve hře.
Inovace jak se patří
Grafická stránka hry není jediná věc, co se od předešlého dílu změnila. Je detailnější, s lepší mimikou obličeje a reálnějšími pohyby. Byl vylepšen i parkour systém, který je nyní rychlejší, plynulejší a zábavnější. Přidala se k němu i schopnost efektivně lézt držením jednoho tlačítka, anebo seskočit z budovy dolů na výčnělky, takže už nás nebude brzdit a omezovat pomalé lezení. Já osobně se nemůžu dočkat šplhání po veleznámé Notre Dame, jež majestátně ční nad městem. Krom toho nás to vhodí opravdu rozlehlého herního světa, který se má vrátit ke kořenům série a nabídnout nám jak staré dobré střešní zahrady, tak - jak je již zavedeným zvykem - seno, které prošlo několika menšími úpravami a bude se v otevřeném prostředí vyskytovat opravdu poskrovnu. Prostředí by mělo být autentické, živé, s náplní a herní svět 1:1 - přesně, jako ve skutečnosti. Uvidíme, zda se to povede Ubisoftu splnit, nebo jsou to jen plané sliby. Ztížení hry není jediným náznakem vrácení se k původním AC. Ani souboje není radno brát na lehkou váhu, jelikož budou značně zkomplikované, a to kvůli rychlému uhýbání, vykrývání a více nepřátelům. Klade se důraz na trpělivost, rozvahu a taktiku, takže z asasína se nestane stroj na zabíjení, co kosí jednoho nepřítele za druhým, jako tomu bylo v minulosti. Nedoporučuje se na sebe natáhnout čtyři a více protivníků. Tím pádem nám zůstává hlavně stealth. Už jen podle názvu samotné série je to krok dobrým směrem.
Další převratnou novinkou jsou kooperační mise. V praxi to znamená to, že si budeme moct vybrat, zda chceme úkol dělat sami, nebo si pozvat až tři kamarády. Pokud je vám nucená spolupráce a nutnost najít si parťáky proti srsti, máte možnost to zkusit sólo. K dispozici budou i „heist” mise pro dva hráče, ve kterých - jak už z názvu vypovídá - budeme krást, schovávat se a využívat naplno stealth. Tenhle typ bude vyžadovat perfektní a synchronizovanou spolupráci. Co-op bude i freeroam, takže si podobně jako v GTA Online budeme moci s kamarády zajít kam chceme a dělat cokoliv je libo.
A jako další tahák i úprava postavy podle vlastního stylu, a to jak v příběhových, tak v kooperačních úrovních. Bude mnoho typů a druhů různých částí oblečení - naše kreativita se bude moct slušně vyřádit a rozhodně se těším na komunitní výtvory, kterých nejspíše nebude málo. Ubisoft nám nedávno nabídl i Unite, kde jsme si mohli vytvořit vlastní postavu a vyhrát hodnotné ceny.
Na rozdíl od předchozích titulů bude mít každá část vybavení svou speciální vlastnost a staty. To znamená, že s lepší kapucí rychleji splyneme s davem, s novou vestou budeme odolnější proti přímým úderům a tak podobně. To samé platí i u zbraní, které měly všechny stejný útok a měnila se pouze rychlost úderu. Tady budou mít takové vychytávky, díky kterým lépe zapadnou do našeho herního stylu a dají nám mnohem větší volnost a variabilitu. Aby toho nebylo málo, dostane se nám i zbrusu nové zbraně, a to Phantom Blade. Sloužit bude jako předělaná skrytá čepel, která místo ostří dominuje malou kuší. Ovšem nutno podotknout, že výbava půjde získat jak hraním a snahou, tak reálnými penězi, a celé se to nese v duchu mikrotransakcí. To je opravdu škoda a jediná záchrana bude nedávat kupování za peníze až takovou váhu. K tomu přibude i vybírání schopností, jelikož Unity bude obsahovat strom schopností, a tak každý hráč může mít svůj unikátní styl hraní a nejrůznější kombinace.
Multiplayer tenhle díl bohužel (spíše bohudík) úplně vynechá. Stejně jako u Watch Dogs si můžeme spustit i výzvy. Pravděpodobně se budou zaměřovat na parkour, časový limit a sbírání nekonečných bodů. Všude po nádherné Paříži budou konec konců rozseté i collectibles a bude na nás, zda budete mít chuť a náladu je všechny posbírat. Kdoví, třeba se vám odkryje i nějaký pěkný achievement.
O současnosti se toho moc neví, kromě toho, že se seznámíme jako v případně Black Flag s Abstergem, které nám poskytne vylepšený Animus - Helix. Má následovat tzv. Helix mód, pomocí kterého budeme moct nejspíš vstupovat do vzpomínek a zase vyplouvat ven, do reality.
Z posledních prohlášení víme, že na next-gen konzolích hra pojede na 30fps, a tak nezbývá než doufat, že se vývojářům povede hru dobře optimalizovat. Mně osobně nevadí, že je počet snímků za sekundu takto omezen, dokud to nebude vyloženě škodit a kazit herní zážitek. Audiovizuál vypadá skvěle a rozhodně lépe, než tomu bylo u předešlého dílu. Soundtrack a zvukový doprovod krásně podtrhují atmosféru 18. století a vtáhnou do hry. Jediná znepokojivá věc mohou být bugy. Vývojáři si pořád ještě úplně neosvojili vlastnosti nové generace konzolí a je dost možné, že na to doplatí.
Všechno jsou to vítané novinky a vypadá to, že se studio poučilo z chyb. Nezodpovězená otázka tví v nárocích, které se do teď´ zamlčují a spousta fanoušků tvrdí, že přenechání moci kyjevskému studiu nad optimalizací nebylo zrovna to pravé ořechové. Tomu samému se totiž nepovedly porty třetího a čtvrtého AC na PC. Nám tak opět na neurčito zůstávají jen spekulace a dohady, které se na oficiálních fórech začínají rychle množit a hráči požadují vysvětlení.
Lepší AI a interakce?
Všechno bude. Z gameplay ukázek a trailerů jsme mohli vidět nejen otáčení strážných za sličnými ženami. Roztěkaní ochránci si totiž všimnou každé maličkosti a neobvyklosti. Konečně po dlouhé době se nám tak nabízí vyspělejší umělá inteligence a větší interaktivita prostředí. Při rozmrzelosti protivníka se tak můžeme nenápadně vytratit, proklouznout, či se s tím nemazat a rovnou použít skrytou čepel a využít tak naše tréninkem zocelené schopnosti. Zatím nevíme, jak přesně to bude fungovat, ale už nebude stačit se jen schovat za sud, do křoví, či na střechu. Soupeř se nás bude držet jako klíště a bude nás sledovat na poslední známou pozici, což je pro nás jediná výhoda a jen tak nás nenechá zalézt do bezpečí stínů.
Umělou inteligenci beru rozhodně jako velké plus a jako jeden z větších lákadel hry. Napravuje většinu chyb a z dosavadních dojmů působí jako pravý next-gen.
Znovuzrození
Můžeme nadávat, nesouhlasit a izolovat hru od sebe, ale AC: Unity vypadá prostě skvěle. Vrací se ke kořenům dvojky, po čemž fanoušci už tak dlouho volají, vylepšuje herní prvky, nabízí svobodu a láká na next-gen. Každopádně existuje několik věcí, které zatím nevypadají úplně dodělaně. Například optimalizace, kde nám hrozí opětovné umělé navyšování nároků a dopuštění se stejných chyb, jako v případě minulých dílů.
Pokud se vše povede, vývojáři nás nebudou nutit do placení zmíněných mikrotransakcí a hra dostojí jménu série, čeká nás konkurent úžasného druhého dílu a navýšení laťky pro všechny budoucí AC. A zda zklame? To se potom budeme muset vrátit ke snění o dokonalém pokračování a obracet víru v budoucí tituly. Rozhodně doporučuji hru alespoň sledovat a poté se rozhodnout o koupi.
Unity je totiž jako francouzská revoluce - je nevyzpytatelné, nejisté, lákavé a s nadějí na dobrý konec. Ale kdoví, jak to nakonec celé dopadne.
Zdroje: Wikipedie, AC Wiki, Digital Gathering, Gamespot