Call of Duty: Black Ops 3 - dojmy z multiplayerové bety
Preview Článek Call of Duty: Black Ops 3 - dojmy z multiplayerové bety

Call of Duty: Black Ops 3 - dojmy z multiplayerové bety

Martin Cvrček

Martin Cvrček

40

Nebo bychom snad měli napsat dojmy z multiplayerové bety Call of Titanfall: MOBA Ops?

Reklama

Dojmy z hraní PC verze

Nový díl věčné série Call of Duty s podtitulem Black Ops 3 sice vychází až v listopadu, ale hráči si mohou multiplayerovou složku hru zkusit už nyní prostřednictvím bety. Minulý týden byli na řadě majitelé PS4, teď došlo i na PC a Xbox One. Nutno říct, že jde o první betatest nového Call of Duty po neuvěřitelných sedmi letech, naposled si totiž mohli fanoušci zahrát betu vynikajícího World at War z roku 2008. World at War byl mimochodem poslední tradiční díl série, který uzavíral jednu éru. Black Ops 3 očividně není koncem žádné éry a v žádném případě se o něm nedá mluvit jako o tradičním Call of Duty, ale beta nasvědčuje, že by stále mohlo jít o zábavnou multiplayerovou střílečku.

Devět statečných

Posledních pár let se zdá, že v Call of Duty už není prostor pro novinky. I proto, že řada herních prvků zůstává stále stejná a nejinak je tomu v případě Black Ops 3. Herní módy? Stejné jako dřív, beta nabízí Team Deathmatch, Domination, Demolition, Kill Confirmed, Hardpoint, Capture the Flag a Search & Destroy. Systém tvorby tříd? Totožný, stále tedy máte na výběr z řady různých zbraní, příslušenství a perků, přičemž množství výbavy záleží na zátěži. Díky ní můžete něco přidat nad rámec běžných limitací, například více attachmentů na zbraň, a něco zase odebrat. V tomhle ohledu se vážně nic moc nezměnilo. Zbraně, perky i různé granáty sice vypadají jinak, ale většinou se chovají stejně jako v minulosti. A co killstreaky, potažmo scorestreaky? Ty se také ve většině případů nezměnily, spíše jen vizuálně. Samozřejmě se nezměnila ani základní hratelnost spočívající v pěchotním boji na relativně malých mapách, na nichž vám mohou pomáhat tak maximálně zmíněné scorestreaky.

V tomhle léta nezměněném a nezamíchaném guláši ale vývojáři z Treyarchu přeci jen našli prostor pro nějaké ty novinky, a to bez nutnosti měnit základní principy hratelnosti. První novinkou je devět Specialistů. Tentokrát už žádný hráč nehraje za anonymního vojáka, ale za jednoho ze sedmi unikátních Specialistů, z nichž každý má na výběr ze dvou schopností nebo speciálních zbraní. Hned při prvním spuštění hry si musíte jednoho z nich vybrat, ale pokud by vám prvotní volba neseděla, postupem času lze zvolit něco jiného a odemknout to za pomoci tradičních tokenů. Ty jinak opět slouží k odemykání určité výbavy v rámci systému tvorby tříd.

Dalo by se říct, že Specialisté a jejich schopnosti do značné míry připomínají hrdiny z žánru MOBA her. Obzvlášť v případě některých z nich vás ta podobnost přímo trkne, příkladem může být Specialista Prophet (neplést s protagonistou série Crysis), jehož schopností je Glitch. Ta umožňuje hráči zmizet v modrém záblesku a objevit se na předešlé pozici, což mi ihned připomnělo hrdinu Anti-Mage z Doty 2 a jeho schopnost Blink. Nutno říct, že tahle vymoženost chce zvyk. Když jsem se s ní setkal poprvé, nadával jsem jako dlaždič a nechápal, jak Treyarch mohl do střílečky dát takovou blbost. Ani v Call of Duty koneckonců není úplně běžné, aby nepřítel, kterého máte na mušce, najednou zmizel a objevil se o kus dál, čímž má logicky menší výhodu. Tuhle teleportaci ale naštěstí není těžké předvídat.

Každá schopnost má tedy své výhody i nevýhody a záleží jen na hráči, jak dobře tu schopnost využije. Podstata prospěchu ze schopností Specialistů totiž tkví v jejich aktivaci ve správný čas. Jejich dobíjení navíc není vždy úplně krátké, takže není moudré je použít hned, jak se vám nabijí. Tím se do hry dostává nutnost trochu přemýšlet a takticky uvažovat, což rozhodně vítám. Pokud jde o další schopnosti nebo zbraně, které fungují stejně, druhou vymožeností Propheta je Tempest, zbraň střílející elektrické výboje. Jednou ze schopností Specialistky Outrider je zase luk, Ruin má zase schopnost k dispozici Gravity Spikes, s nimiž je možné po výskoku udeřit do země a zasáhnout nepřátele v těsné blízkosti. Pak je tu slečna Battery, v jejímž případě si můžete vybrat třeba kinetické brnění odrážející projektily. Tito čtyři Specialisté jsou přístupní od začátku, další se odemykají na vyšších úrovních.

Ačkoliv vždy vážně záleží na načasování a případně na přesnosti, některé schopnosti a zbraně jsou přeci jen silnější než jiné a od toho se odráží i využití a obliba mezi hráči. Já vždy preferoval co nejrychlejší pohyb, takže mým favoritem je Ruin s jeho běhací schopností, ale jinak jsem neviděl moc hráčů, kteří by ho také používali. Z toho důvodu se obávám, aby některé schopnosti vlivem nevyváženosti a přílišných výhod nepoužívali prakticky všichni, což by veškeré kouzlo systému Specialistů poslalo k šípku.

Treyarch by tedy určitě měl zapracovat na co největším vyvážení, protože jen tak bude nový systém skutečně k něčemu a hraní bude dostatečně variabilní. Snad také dostatečně zapracuje na různých skinech pro Specialisty, které v betě nejsou dostupné. Občas vypadá dost divně, když váš tým tvoří čtyři vojáci s naprosto stejným sestřihem, stejnou barvou vlasů a stejným oblečením.

„Každá schopnost má tedy své výhody i nevýhody a záleží jen na hráči, jak dobře tu schopnost využije.“

Standby for Titan... tak nic

Druhou zásadní novinkou je změna možností pohybu. Ne, tentokrát na sobě nemáte žádný exoskeleton, takže odpůrci Advanced Warfare si mohou zase v klidu sednout. Přesto ale není pohyb v novém Call of Duty o nic méně přízemní. A to doslova. Každý Specialita má totiž k dispozici jakýsi jetpack, který mu umožňuje provádět třeba skluz nebo dvojité skoky, díky nimž je navíc možné déle zůstat ve vzduchu, a také lezení po stěnách. Že by vám to něco připomínalo? O tom nepochybuji, protože tahle novinka je prakticky k nerozeznání od loňského Titanfallu.

Navzdory naprosté neoriginalitě si ale na nové možnosti pohybu nelze stěžovat. Běhat můžete prakticky po každé stěně, není problém ani za běhu změnit směr. Tohle všechno je navíc velmi snadno ovladatelné. A co je nejdůležitější, poskytuje to další příležitost k lehce odlišnému přístupu k hratelnosti, což poznáte hlavně v případě map. Beta nabízí celkem tři, a to Combine, Evac a zjevně nejoblíbenější Hunted. Každá z těchto map nabízí víc než dost příležitostí pro vyzkoušení nových možností pohybu a také nabízí pár hůře přístupných míst, jejichž využitím můžete získat nad nepřítelem drobnou výhodu. Jinými slovy v Black Ops 3 je opět dobré naučit se strukturu map, což je věc, která mi v posledních dílech tak chyběla.

V minulosti zkrátka nebyl moc velký rozdíl v tom, jestli hrajete na mapě poprvé nebo podesáté, prostě se spawnete, ihned pochopíte, jak je mapa stavěná, a můžete střílet. Na mapách v Black Ops 3 se ale nachází řada míst, která působí jako automatický smrťák, kde prostě zemřete jen z toho důvodu, že tam podle vývojářů nemáte co dělat. Někde se tak hra vážně chová, ale občas lze takové špatně přístupné a zdánlivě smrtící místo využít za pomoci nových možností pohybu, proběhnout se po těžko dosažitelné zdi a tím vlézt nepříteli do zad. Což může být opravdu zásadní výhoda, respawny jsou totiž bez ohledu na herní mód velký problém a občas se stane, že celý váš tým rozstřílí během několika vteřin jeden šikovnější hráč, protože jste se všichni objevili na tom samém místě.

Nutno ale podotknout, že tentokrát chybí vyklánění a funkce dive to prone, pod kterou se skrývá efektivní skok automaticky provedený při snaze zalehnout z běhu. Chybějící vyklánění moc nepocítíte, při nových možnostech pohybu je většinou zbytečné, dive to prone je ale škoda, protože šlo o krásnou obranu proti zbabělcům, kteří si při každé konfrontaci hned lehali, což jim na malý okamžik dalo drobnou výhodu. Teď si zase při kontaktu s protivníkem lehá kdejaký poseroutka, protože za to není žádný postih v pohybu ani přesnosti a odezvě zbraně. Tenhle problém mě štval už za časů Call of Duty 4 a Treyarch byl v minulosti vždy jediný, kdo se s tím snažil něco dělat. Tentokrát ale neudělal nic.

„Občas lze špatně přístupné a zdánlivě smrtící místo využít za pomoci nových možností pohybu, proběhnout se po těžko dosažitelné zdi a tím vlézt nepříteli do zad.“

Jdeme se koupat!

S mapami je spojená ještě jedna, už o něco menší novinka, a to možnost využít vodu. V minulých dílech voda na mapách vždy chyběla, a pokud se náhodou někde objevila, šlo jen o kulisu nebo bariéru, která vás zabila. Tentokrát se ale můžete bez omezení potápět a dokonce pod vodou bojovat a střílet. Boj pod hladinou je leckdy vážně zajímavý zážitek, nemluvě o tom, že vodní hlubiny nabízí další alternativní cesty, které nejsou vždy hned viditelné.

Ačkoliv je to do značné míry celkem smutné, Black Ops 3 je snad první díl, v jehož případě se dá mluvit o kvalitním zpracování vody, a to i po grafické stránce. Tak jako tak mohu říct, že podvodní boj se mi ze všech novinek v Black Ops 3 líbí nejvíc. Jen ty rybičky jsou pořád nesmírně hloupé a mrzí mě, že vývojáři z Treyarchu nedoceňují génia lidí z Infinity Ward a jejich snahu předvést revoluční umělou inteligenci ryb, kterou jsme měli obdivovat ve dva roky starých Ghosts.

V něčem se ale hra přeci jen vrací k odkazu starých dílů, dokonce až k časům World at War. Mám na mysli víc krve a utržených končetin, což jsme viděli právě ve World at War z druhé světové války. V Black Ops 3 jsem párkrát mohl sledovat, jak moji postavu roztrhal výbušný projektil z luku doslova na cucky a jednou mi někdo ustřelil nohy, což můžete koneckonců vidět na jednom ze screenshotů. V takové brutalitě si rozhodně nelibuju a nelze říct, že by to bylo něco, bez čeho by se hra neobešla. Přesto jde ale o zajímavý prvek, který hře opět dodává alespoň trochu autenticity. Útok zblízka za pomoci mnoha zbraní navíc nyní funguje na základě úderu pažbou, ne bodnutí nožem, což je další věc, která v sérii není k vidění už mnoho let.

„Black Ops 3 je snad první díl, v jehož případě se dá mluvit o kvalitním zpracování vody.“

Na PC bez zbytečných chyb

Beta prezentuje ještě jednu kladnou vlastnost nového Call of Duty, a to kvalitní PC verzi. Se zpracováním PC portů jednotlivých dílů to bylo v posledních letech jako na horské dráze, ale Treyarch nyní dokazuje, že ze všech tří studií, která se na sérii Call of Duty podílí, se o PC verze svých dílů stará suverénně nejlépe. Nastavení grafiky je zatím trochu chudé, ale hra v tomto směru přesto nepůsobí jako port z konzolí a Treyarch navíc tvrdí, že ve finální verzi bude nastavení širší. A na optimalizaci si zatím nelze stěžovat. Nutno podotknout, že Black Ops 3 není graficky žádný zázrak a po vizuální stránce je prakticky srovnatelný s Advanced Warfare. Proto by byla docela ostuda, aby někdo optimalizaci tak graficky průměrného titulu pokazil. V dnešní době se ale něco takového stejně děje na denním pořádku, koneckonců Ghosts a Advanced Warfare v tomto směru nebyly zrovna ideální příklady dobře zpracované PC verze.

Proto potěší, že je Black Ops 3 velmi dobře optimalizované a vysoké nastavení grafiky si můžete dovolit i na starším hardwaru. Já betu testoval na sestavě s procesorem Intel Core i5 o frekvenci 3,10 GHz, grafickou kartou GeForce GTX 660 a 8 GB RAM a mohl jsem si dovolit nastavit všechno téměř na maximum, načež hra většinou běžela na 74 až 90 fps. A kdyby beta tak často nepadala a kdyby nedocházelo k viditelnému doskakování určitých objektů, bylo by vše téměř ideální. Zatím se ale zdá, že si Treyarch dává na PC verzi vážně záležet. Rád vidím i novinku v podobě chatu v lobby, i když jde opět o věc, která měla být ve hře už před několika lety.

Škoda, že utlumení hráčů používajících hlasový chat je nyní v rámci lobby mnohem složitější. Každý, kdo kdy v libovolném Call of Duty na libovolné platformě absolvoval zápas se spratky, kterým pravděpodobně není víc jak 12, určitě potvrdí, jak velký nepřítel dokáže neutlumený hlasový chat být. Hned v jedné z prvních her jsem kupříkladu musel poslouchat německy mluvící dítě, které na ostatní štěkalo rozkazy takovým způsobem, až jsem měl pocit, že poslouchám příslušníka Hitlerjugend. V samotné hře je naštěstí utlumení jednodušší.

Budoucnost není tak černá

Mé dosavadní dojmy z Black Ops 3 jsou tedy zatím vcelku pozitivní, ale jako vždy záleží především na vašich preferencích. Nové herní prvky jsou určitě zajímavé a tradiční hratelnost dokážou slušně oživit, ale posuďte sami, nakolik je pro vás problém fakt, že jeden z nich je vlastně okopírovaný z MOBA žánru a druhý je svým způsobem vykrádačka Titanfallu. Stejně tak platí, že pokud se slzou v oku vzpomínáte na první díly série a stále žadoníte po návratu do druhé světové bez všech těch moderních serepetiček, Black Ops 3 pro vás rozhodně není.

Pokud vám ale současný směr série vyhovuje a hledáte svižnou a přímočarou multiplayerovou střílečku, ve které máte na výběr, jestli hrát s vypnutým mozkem nebo jestli zkusíte trochu uvažovat, na což je naštěstí nyní prostor, je dost velká šance, že vás nejnovější Call of Duty chytne. Počátky série začínající prvním dílem a končící dodnes fascinujícím CoD4 sice považuju za nepřekonatelné, ale stejně jsem se v betě dobře bavil a nepochybuji o tom, že si multiplayer nejnovějšího Call of Duty od Treyarchu najde řadu příznivců. Kdo ví, časem se k nim možná přidám i já sám.

Přístup od bety Call of Duty: Black Ops 3 získáte za předobjednání hry. Minimálně na PC by ale měl mít přístup každý, kdo na Steamu vlastní Black Ops 2, Ghosts nebo Advanced Warfare. Betu najdete ve své Steam knihovně.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama