Call of Duty: Black Ops – multiplayer pod drobnohledem
Call of Duty Recenze Call of Duty: Black Ops – multiplayer pod drobnohledem

Call of Duty: Black Ops – multiplayer pod drobnohledem

Martin Cvrček

Martin Cvrček

23

Na první pohled se online část nejnovějšího dílu série Call of Duty nijak zvlášť neliší od svého předchůdce, Modern Warfare 2. Nicméně, podle nás si zaslouží dost vlastního prostoru. Takže vzhůru na rozbor všech inovací, změn, provařených principů, prostě všeho, co by k hodnocení takového želízka v ohni mělo patřit.

Reklama

Co je nového?

Změnilo se toho dost, to nám věřte. Hlavním činitelem v multiplyeru CoD: Black Ops jsou tentokrát tzv. CoD body. Slouží třeba k účasti ve speciálním módu Wager Match (o tom později), ale hlavně si za ně kupujete naprostou většinu věcí. Chcete na svou nově získanou zbraň zaměřovač Red Dot? Zaplaťte 1000 CoD bodů. Chcete nový perk? V tom případě se rozlučte s dvěma tisíci bodíků. Nová kamufláž na zbraň? 250 bodů je fuč. Tím odpadá jeden poměrně nepříjemný problém minulých dílů. Jaký?

Dejme tomu, že jsme v Modern Warfare 2 chtěli ACOG optiku pro útočnou pušku Scar-H. Abychom ji však získali, museli jsme si nejdřív pomocí provařeného systému challengů odemknout třeba podvěsný granátomet. Jenže ten vůbec nechceme, s ním hrají v CoD jen ti největší srabi a my se nehodláme snížit na jejich úroveň, ale prostě a jednoduše chceme ACOG. Tak si nejdřív musíme odemknout 50 nepotřebných a zbytečných attachmentů, než dostaneme to, co bychom chtěli. Přiznáváme, doteď bychom si na to možná ani nestěžovali, ale nynější systém nám naprosto vyhovuje a v porovnání s ním je ten starý docela nedomyšlený. Takhle jsme třeba po pár dnech hraní získali vytoužený Steyr Aug, a hned jsme si na něj koupili cokoliv, co nám sedlo. Totéž platí o různých kamuflážích. Už nemusíme dělat jednu challange za druhou pro získání pouštního maskování, stačí mít dostatek CoD bodů a máme to hned.

Možná se vám zdá, že takhle člověk dostane všechno zadarmo bez sebemenší snahy. No, u těch attachmentů (tedy příslušenství pro zbraně) a dále třeba výbušnin nebo perků to možná tak je, ale nic víc. Kouzlo je totiž v tom, že si sice skoro všechno můžete koupit hned, pokud na to máte, jenomže jde o to, jestli k tomu vůbec máte přístup. Tak například: jestli chceme pro naši pušku M16 „tygří“ maskování, můžeme mít třeba milion CoD bodů, ale stejně musíme dosáhnout určitého levelu, abychom ke kupování a používání kamufláží vůbec měli přístup.

Jasně, postup po levelech samozřejmě zůstal, takže většinu věcí si člověk stejně musí poctivě vydřít. Tentokrát tu je však jedna zvláštnost, a to že nejvyšší level zůstal na úrovni 50, tedy ještě míň, než mělo CoD4. Díl, jenž tento systém vlastně zavedl. Spoustu lidí to určitě štve, jenže sami nevíme proč, ale nám to vůbec nevadí, naopak. Ten level 70 v MW2 nám totiž ke konci přišel už trochu moc zdlouhavý, a padesátka tentokrát bohatě stačí. A navíc, zůstal i prestige mód, kdy člověk ztratí veškerý postup a všechno získává znovu, ovšem s některými výhodami, takže je dlouhá životnost zaručena. My osobně prestige módu nefandíme, neradi dobrovolně ztrácíme těžce vydobyté věci, abychom je získávali zas a znovu, ale někoho to určitě zabaví. A navíc, oproti předešlým dílům má člověk mnohem větší motivaci do prestige vůbec jít. Zlatá barva na zbraně zní přece dobře, no ne? Teď jsme možná něco prokecli, ale aspoň víte, do čeho jdete.

Vše na míru našim potřebám

Další výrazná a dost povedená inovace spočívá v jakýchsi hráčských vizitkách. To už jsme sice viděli v Modern Warfare 2, kdy si člověk mohl zvolit svůj emblem a pozadí, ale tentokrát jde o stokrát propracovanější záležitost. Minule bylo totiž všechno předdefinované, mohli jste si jen odemykat a následně vybírat vhodný obrázek, ale tentokrát si každý jedinec může pěkně vyhrát. Člověk si tak za CoD body koupí několik obrázků a pro ty obrázky ještě sloty, a pak už záleží na tom, jak je skombinuje. Na jednom screenu můžete vidět, jak jsme si pohráli s obrázkem půllitru, nože a znaku radiace. Pozadí sice pořád zůstává předdefinované, a navíc nás napadá, že bychom mohli do hry importovat vlastní obrázky, ale i tak jde o naprostou dokonalost. Navíc časem dostanete možnost nosit váš emblem i na zbrani.

S tímto vším se vyřádíte v menu, a možná je nejvyšší čas zaměřit pozornost na samotné hraní. Jak bylo už mnohokrát avizováno, Black Ops zase obsahuje staré, dobré, prověřené, milované a my nevíme co ještě… prostě dedikované servery. Čert vem ten s prominutím idiotský IWnet, takhle to má být. Člověk zase získává naprostou kontrolu nad tím, co si vybírá, jakou chce mapu, může kontrolovat svůj ping, může omrknout, kdo kde hraje a navíc si teď zase může každý založit server podle svých představ. Tedy, veškeré servery má pod kontrolou buď Treyarch, nebo společnost GameServers (takže si za vlastní server musíte zaplatit), takže je ta svoboda poněkud omezenější, ale třeba v Battlefield: Bad Company 2 to funguje stejně, nikdo si na nic nestěžuje a my tentokrát taky nebudeme remcat. Black Ops ještě přidává takový bonus navíc, a to možnost nahrávání hraných zápasů a následné sdílení s komunitou. Doba progamingu v rámci CoD sice nenávratně odzvoněla, ale tohle nám aspoň trochu ty časy připomnělo, a to je jedině plus.

Do boje!

Pokud jde o herní módy, tady moc novinek nehledejte. Opět tu máme Team Deathmatch, Free-For-All, Search and Destroy, Domaniation, Capture the Flag… Ani snad nemá cenu všechno vypisovat, vždyť to koneckonců všichni známe. Jedna inovace tu však přeci jen je, a to výše zmíněný Wager Match. Jde vlastně o soubor čtyř různých her, jež mají i vlastní název. Stick and Stones spočívá ve střelbě s kuší a balistickým nožem, v módu One in the Chamber má člověk pouze jednu kulku v pistoli a nůž, přičemž díky zabíjení se vám vystřelená kulka vrátí, v Gun Game začínáte s pistolí a čím víc zabíjíte, tím lepší zbraně dostáváte a nakonec Sharpshooter, kdy všichni mají stejnou zbraň a po uběhnutí časového limitu se zbraně všem vymění. Určitě originální nápad a ono by to bylo i zábavné, kdyby se bylo kam připojit. Zatím se nám nestalo, že bychom narazili na dobře fungující Wager Match, pokaždé jsme narazili na otřesné lagy. A navíc, člověk za připojení do tohoto módu musí zaplatit 500 CoD bodů, takže jde zatím o plýtvání. Jestli chcete hrát Wager Match, počkejte si pár týdnů, až bude víc serverů.

Další příjemná novinka je trénink, resp. Combat Training. Jde vlastně o režim simulující klasickou hru, kdy si vybere mapu, herní mód a šup do hry, kde bojujete proti i po boku botů (vtipné je, že se jmenují stejně jako vaši přátelé na Steamu, bez ohledu na to, jestli Black Ops vlastní). Stejně tak je simulován i postup po levelech a získávání veškerého příslušenství. Pokud vám zrovna blbne připojení nebo nemáte co dělat, jde o super oživení.

Klasický systém challangů a úkolů tentokrát doplňují kontrakty. Jde o placené časově omezené výzvy, a za jejich splnění získáváte CoD body a občas i několik zkušenostních bodů. Takže si třeba koupíte kontrakt za 25 CoD bodů, jenž spočívá v zabití tří lidí pistolí během 40ti minut a za splnění dostanete 100 bodů. Jednoduché, nicméně docela zábavné a užitečné.

Naše nádobíčko

Ohledně zbraní, perků a vybavení jde víceméně o klasiku. Zastřílíme si třeba s puškou M16, samopalem UZI či brokovnicí Spas-12. Máme tu i novinky jako třeba lehký kulomet HK21, pistoli CZ75, balistické nože nebo útočnou pušku Einfield, ale co je hlavní, návrat hlásí 2 zbraně, jež nám v Modern Warfare 2 hrozně chyběly, a to starý dobrý Colt 1911 a český Skorpion, jenž narozdíl od CoD4 konečně odpovídá skutečnosti a má přesvědčivý zvuk (tehdy zněl doslova jako sešívačka). Navíc se s oběma zbraněmi skvěle hraje.

Příslušenství pochopitelně nedoznalo nějakých extra změn, ale něco přece. Ke zbraním přibyl třeba podvěsný plamenomet, vrhací nůž z MW2 vystřídala sekyrka Tomahawk, Claymore nebo C4 doplnila namátkou praktická kamera, již si umístíte kamkoliv na mapě a pak přepínáte mezi radarem a obrazem z kamery, a přibyl třeba dezorientující granát s Nova plynem. A perky? Pokud nepočítáme pár odlišných názvů, zůstaly beze změn. Scavenger, Ninja, Sleight of Hand…i tohle přece všichni známe. Jediný rozdíl je v tom, že některé perky se projeví na vzhledu vaší postavy, takže třeba perk Flak Jacket pro větší odolnost proti výbuchům udělá z postav takové těžkooděnce.

Nesmíme zapomenout ani na killstreak odměny. I přes všechny spekulace pořád zůstává volba tří odemykatelných killstreaků (zase si je kupujete za CoD body), zůstává i klasika jako UAV, Sentry nebo Care Package, navíc se z CoD World at War vrátili naši oblíbení útoční psi a máme tu i pár novinek jako letoun BlackBird odhalující pozice všech hráčů, všeříkající Napalm Strike, ovládatelnou raketu Valkýra nebo RC autíčko fungující jako šikovná bomba, účinná hlavně v módu Search and Destroy proti camperům a zdrženlivějším jedincům.

No a nakonec mapy. Rozhodně nám sedne jejich počet, 14 kousků je tak akorát (a nepochybujeme, že časem přibudou další díky nesmyslně drahých DLC). Jejich design je parádní a jestli jsme z něčeho byli vážně unesení, je to atmosféra některých map, kterou dotváří především hudba. Sice nějaké ty tóny neslyšíme pokaždé, ale když už, nemá to chybu. V tomto ohledu excelovalo třeba CoD4 (nezapomeneme na to, když při hraní na mapě v Pripjati začala hrát teskná melodie známá ze singleplayeru), ale Black Ops to dovedlo k dokonalosti. Je tu ale jedna věc, která nás dost štve, a to minimální využití sniperů. Lecco napovídá, že jsou ve hře jenom 4 sniperky, ale s výjimkou úžasné mapy Jungle nebo také dost působivé Array nemá cenu za snipera hrát, a to je velká škoda. Dále také nemůžeme vystát nelogický respawn v některých módech a mapách. To jsme takhle hráli Domination na působivé mapě Radiation a nepřátelé se respawnovali doslova přes zeď, takže každý prděl na plnění úkolu, šlo jen o to doběhnout na spawn nepřátel a vystřílet co se dá. A vy jako hráč jen nevěřícně čumíte, jak tohle sakra mohl někdo dopustit.

Neradi bychom ještě zapomněli na takovou menší připomínku, a to že kromě dvou případů jsme zatím nenarazili na hráče, co by působili jako cheateři, a pokud nás paměť neklame, ani jsme nezaznamenali nějaké level hackery, jež by hned pár dní po vydání měli nejvyšší prestige. V MW2 to byla po vydání běžná rutina, aspoň že se tomu vyhlo Black Ops.

Porodní bolesti

Na závěr věnujeme prostor tomu nejzávažnějšímu problému Black Ops, a to technickým problémům. Naprostá většina hráčů se totiž potýká s neuvěřitelnými lagy nebo všemožnými potížemi s připojením. Treyarch sice za těch pár dní od vydání zamakalo a vydalo patch, jenže ten situaci mnoha hráčů naopak zhoršil. Nás osobně první záplata zbavila věčných lagů, takže je nádhera konečně plynule hrát, bohužel ale narostly ty komplikace s připojením. Přiznáme se, že to by nám v zásadě ani tolik nevadilo, vždyť problémy měla v počátcích každá druhá online hra, nám ale pije krev to, že si vůbec Treyarch dovolil vydat hru v takovém stavu. My PC hráči jsme odolný národ. Vydržíme kdejakou facku, kdejaký kopanec na úkor konzolí, ale tohle je i na nás trochu moc, protože to není věc provozovatele serverů nebo čehokoliv běžného, tohle vypadá na problémy přímo v kódu hry a na to měli tvůrci dát bacha dřív, než Black Ops vydali. Teď už je ale trochu pozdě a ačkoliv věříme, že zanedlouho problémy odezní u všech hráčů, stejně jde o hlavní důvod, proč si hra nevysloužila o bod vyšší hodnocení. Sorry kluci, ale na tohle jste fakt měli myslet dřív a my vám takovou bejkárnu nepromineme.

Vítězství je na dosah

Myslíme, že nic víc není potřeba říkat. Ač se to nezdá, multiplayerová část Black Ops přináší víc inovací, než se může zdát, a to je jedině dobře. Jistých novinek se dočkal snad každý herní prvek, přibylo i pár extra záležitostí jako vlastní tvorba emblemu, nahrávání bojů nebo offline trénink, a ještě tu máme návrat dedikovaných serverů, jež by měly hře zařídit dlouhou životnost. Z těch technických potíží sice opravdu nemáme radost a dost to hře ubližuje, ale právě to je ten hlavní rozdíl oproti předchůdci. Zatímco MW2 v začátcích šlapalo skvěle, ale časem doslova chcíplo, Black Ops se teď sice topí v problémech, ale na druhou stranu má zaděláno na trvalou komunitu a dlouhou životnost. A to je snad u online hry to nejdůležitější. Takže na rovinu, MW2 se může jít vycpat, Black Ops jej naprosto převálcovalo. A kdo ví, za pár měsíců možná multiplayer dospěje do takové fáze, kdy by zasloužil přímo desítkové hodnocení. Kdo ví…

PS: Pokud jste minuli včerejší recenzi singleplayerové části hry, můžete to napravit zde.

Call of Duty

Verdikt

Vzhledem k tomu, že by ty potíže s lagy a připojením měly časem odeznít, není moc co multiplayeru nejnovějšího CoD vytknout. Sice nám vadí ta ignorace sniperů a nelogické respawnování, ale jinak jde o skvostný kousek, jenž prověřené principy dovádí k dokonalosti a ještě přidává tunu svých nápadů. A to je přesně to, co jsme chtěli.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

mnoho inovací
dedikované servery
offline trénink
tvorba vlastních emblemů
nahrávání záznamů
vyvážený systém CoD bodů
senzační atmosféra map
prozatím minimum cheaterů
nulové využití sniperů
divné respawnování v některých módech
technické problémy s lagy a připojením
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama