Co nás prý čeká pod kapotami příštích PlayStationů a Xboxů?
Speciály Nintendo Wii Článek Co nás prý čeká pod kapotami příštích PlayStationů a Xboxů?

Co nás prý čeká pod kapotami příštích PlayStationů a Xboxů?

48

Nová generace konzolí je na obzoru, informací o nich je však poskrovnu. Popusťte uzdu své fantazie, nic jiného vám totiž nezbývá.

Reklama

Staré čínské moudro praví, že jedna generace konzolí žije pouze pět let, než ji nahradí další generace konzolí. Současné sestavy Xbox 360 (2005) a PlayStation 3 (2006) podle této definice už notně přesluhují.

Nelze se proto divit, že čím dál častěji můžeme slyšet spekulace či „potvrzené“ zprávy o specifikách tzv. osmé generace, alias Xboxu 720 a PlayStationu 4, jak zní nejpopulárnější pojmenování budoucích mašinek. Posvítili jsme si proto na všechny dostupná data, a pokusili se alespoň trochu roztřídit zrno od plev.

Disklejmr

Na úvod je třeba sdělit, že prakticky všechny informace mají zdroj v „tajemných zdrojích uvnitř společností“, a může se jednat jak o bludy, tak i cílené dezinformace směřované konkurenci. Proces extrahování informací zůstává kvůli bezpečnosti zdrojů taktéž naprostou záhadou. Na druhou stranu, novinářská práce skutečně nevypadá tak, že nějaký John Doe z Official PlayStation Magazine si v teplé místnosti cucá články z prstů, a nezbývá nám tedy, než podobným zjištěním prozatím uvěřit.

Získávání informací o nových konzolích (ilustrační foto)

Selským rozumem

Protože analýza současných informací o osmé generaci osciluje kdesi mezi věštěním z křišťálové koule a odčítáním z kávové sedliny, shrňme si pro začátek fakta o současných trendech. Společnosti stojící za oběma velikány, tedy Microsoft a Sony, ostatně mají v opisování předlouhou tradici.

Především lze očekávat (a tvrdí to i řada zdrojů), že budoucí Xbox i PS budou zcela prostoupeny pohybovým a hlasovým ovládáním. Fenomén, který začala konzole Wii, obě zařízení dohnala předloni s PS Move a Kinectem – a právě kamera Kinectu od té doby sklízí jedno poplácání po zádech za druhým.

Vyhlíží se rovněž nahrazení tradičních ovládacích joypadů za zařízení podobná tabletům. Prodejní sukces iPodů a iPadů je příznakem informační doby, a již Wii U (bude vypuštěno na konci roku 2012) nebo PS Vita (v Evropě venku od včerejška) na to jasně ukazují. Nedávné tvrzení, že také Microsoft chystá cosi podobného, jenom ukazuje na soudobé kopírovací orgie.

A v neposlední řadě se nový Xbox a PS budou samozřejmě předhánět ve svém výpočetním výkonu. Nabízí se tudíž otázka, v čem se vlastně obě zařízení budou jaksi… odlišovat. Odpovědí by mohly být nové a doposud netušené revoluční prvky (například biometrické odčítání hráčových emocí, Valve nad něčím takovým už uvažuje), nebo také prostší kritéria - nižší cena a lepší exkluzivní hry.

Sečteno podtrženo, z trendů lze stále výrazněji cítit příklon k většinovému nenáročnému zákazníkovi. Avšak také hardcore hráči si mohou udržet mírný optimismus - v době, kdy PS4 a Xbox 720 dorazí na trh (mluví se o letech 2013 či 2014), by už mohly být dokončovány náročnější pohybové hry. PC komunita přece už dokázala, že na Kinectu lze poměrně zábavně hrát i totální geekoviny, nikoliv pouze atrakce pro masy.

Xbox 720

Jaké jsou tedy detailní informace o obou budoucích strojích? Výpočetní kapacita a grafika karta mají nabídnout grafiku srovnatelnou se současnou špičkou hollywoodských zvláštních efektů. Jmenovitě časopis PC World na téma budoucího CPU vybavení popsal řadu technoblábolů, které si můžeme zestručnit do několika bodů: budou podporovat DirectX 11.1, mít lepší umělou inteligenci a obsahovat sofistikovanější fyziku.

Samotný Xbox 720 podle posledních drbů má obsahovat grafiku postavenou na AMD 6670, jenž by přítomnost DX11 potvrzovala. Zlí jazykové ovšem smutní nad skutečností, že takové jádro už bude v očekávané době vydání zoufale zastaralé. Procesor samotný by nejspíše mohl putovat znovu z dílny IBM.

Ohledně samotné paměti se sice spekulovalo nad využitím konceptů cloud storage (tj. ukládáme si data do velké mašiny kdesi za mořem), jiní ale tvrdí, že na něco takového svět ještě není připraven. Microsoft ovšem v minulosti odmítl také integrovat Blu-Ray do Xboxu 360 čeká se také, že Xbox (i PS) bude mohutněji podporovat digitální distribuci.

Konzole by rovněž měla být vytvořena ve dvou verzích, tedy levnější/základní a dražší/nadupaná.

Konspirační teoretiky posedlé globálními monopoly pak může vyděsit tvrzení Andyho Leese z Microsoftu, že by společnost ráda vytvořila jednotný operační systém pro PC, konzole a telefony. Xbox 720 by tak mohl šlapat na futuristických Windowsech.

PlayStation 4

Zatímco o Xboxu existují alespoň nějaké konkrétní informace, PlayStation 4 zůstává tajemný jako hrad v Karpatech. Ví se, že se na něm pracuje. Říká se, že Sony s vývojem nespěchá - analytici ostatně přímo tvrdí, že se Sony z marketingových důvodů pokusí zařízení uvést až po novém Xboxu.

Zároveň se ale také šušká, že vývojáři už produkují hry na novou generaci (naposledy vývojáře pro novou konzoli hledali Naughty Dog, autoři Uncharted, známí pro PS exkluzivitu) a Sony se také nedávno nechalo slyšet, že nechce na trh jít jako druhá.

Také další zprávy se vykrucují jako Fantomas. Časopis PSM3 třeba přinesl (via CVG) nečekané odhalení, totiž že podle (utajeného) zdroje bude (hypotetické) PS4 výkonnostně silnější než (hypotetický) Xbox 720 - a dočkal se za to následného trollingu čtenářů.

Je ovšem nasnadě, že PS4 by se měl snažit být efektivnější než konkurence – Sony ostatně už delší dobu spolupracuje s IBM a Toshibou na vývoji hardware. Co se týče současných trendů, je už ovšem tak trochu pozadu. Především její PS Move výrazně pokulhává s výrazně více seksi Kinectem. Na druhou stranu se ale od její Vity očekává nové pojetí "domácí zábavy".

Nejnovější nepodložené informace zmiňují, že PS4 využije grafické karty od AMD.

Informací je poskrovnu. Kromě fakticky cool concept artů a divokých spekulací tak nezbývá, než čekat na oficiální odtajnění.

Proč jsme to ještě nedostali?

Skutečnost, že mezi sedmou a osmou řadou nedošlo k dodržení pětiletého cyklu, by mohla být dalším příznakem blížící se apokalypsy. Na vině je ovšem paradoxně právě snaha společností prodloužit životnost stávajících zařízení, a to jak dodatečnými verzemi, tak i novinkami jako byl právě Kinect. Microsoft prohlásil, že Kinect dodal Xboxu 360 o pět let více na životnosti, zatímco Sony zase životnost PlayStationu 3 popsala jako cyklus delší než deset let.

Ve hře ale nejsou jenom prodeje hardware, nýbrž i prodeje software. Jak v rozhovoru pro OXM vypíchl Ian Fraizer, herní vývojář Kingdoms of Amalur: "Jako hráč bych se hrozně moc rád dostal k další generaci Xboxu. Ale jako vývojář? Myslím, že je hodně důležité mít stabilizovanou platformu. Zvláště Xbox, který je už zaběhnutý, znají vývojáři velmi dobře - díky tomu je mnohem jednodušší na něj vytvářet nové hry."A na čí straně Síly stojíte vy? Vyjádřete se v komentářích.

Když se dva perou…

Jisté je jenom to, že trh potřebuje novou generaci konzolí jako sůl. Prodeje hardwaru dlouhodobě klesají (prodej šest let starých zařízení neporoste věčně, jak šokující) a právě Nintendo toho hodlá využít se svým Wii U ještě než na trh dorazí nové PSka a Xboxy. Budoucí zařízení budou muset přitvrdit na unikátní herní zážitek, protože jim budou zhusta konkurovat také mobilní telefony a tablety – herní trh se od startu sedmí generace výrazně posunul blíže mobilnímu a casual hraní.

Odhady vypuštění osmé generace se liší analytik od analytika, ale nejreálnější vypadá rok 2014. Byť podle některých, třeba vývojáře Marvina Donalda, tím Sony a Microsoft riskují, že jim Nintendo vezme vítr z plachet, jiní naopak cítí, že stávající králové se pokusí ještě více podojit své současné zařízení. "Sony rozhodně nepustí novou konzoli před rokem 2014. Microsoft zase v Xboxu 360 stále vidí potenciál k využití." sdělil v lednu pro web Kotaku analytik Billy Pidgeon

Již několikrát došlo na poplach ohledně oficiálního představení, které už už jakoby mělo nastat zítra. Momentální prognóza, že Sony i Microsoft představí osmou generaci na letošním E3, ale začíná vypadat setsakra pravděpodobně. Obě korporace totiž budou muset odvést pozornost od Wii U, a čím jiným by se o to měli pokusit, než svými chovnými samci? Jak dodal Billy Pidgeon, pokud letošní Wii U zaznamená velký prodejní úspěch, Microsoftu i Sony by to způsobilo velké potíže.

To je to poslední, co nahnutá Sony potřebuje. A pokud si pospíší ona, Microsoft nezůstane pozadu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama