Co se skrývá pod kapotou PC verze Need for Speed?
Speciály Need for Speed Článek Co se skrývá pod kapotou PC verze Need for Speed?

Co se skrývá pod kapotou PC verze Need for Speed?

Jan Kalný

Jan Kalný

33

Kupodivu tam najdete funkční a optimalizovaný motor, který pohání podobně funkční a optimalizované auto. Jen by to chtělo vyměnit pneumatiky.

Reklama

Série Need for Speed si dala roční pauzu a 5. listopadu 2015 vyšel na konzole nový, zatím poslední díl, který se tentokrát obešel i bez podtitulu, a to hlavně z toho důvodu, že se jedná o jakýsi restart série. Po více jak čtyřech měsících hra konečně dorazila i na počítače s příslibem hezčí grafiky, odemknutých snímků za vteřinu, podporou volantů, manuálním řazením a updaty zdarma. Podle oficiálních hardwarových požadavků se navíc zdálo, že hru rozjede i kdejaký postarší počítač. Je tomu doopravdy tak?

Hezčí a působivější

Need for Speed funguje vesměs jako snad každá závodní hra, obzvlášť ta arkádová. Vyberete si auto, objevíte se na silnici, dojedete k začátku závodu, zapnete ho, objeví se další soupeři a vaším úkolem je ideálně dojet do cíle jako první, aniž byste se cestou rozflákali a skončili naopak poslední. Fungují tak několik měsíců staré konzolové verze, funguje tak i ta počítačová verze. Osobně nevím, kdo by čekal něco jiného. Důležitá změna se ovšem netýká toho, jak funguje ve svém jádře, ale jak funguje tak obecně.

PC verze hry totiž disponuje několika vylepšeními, o kterých se může konzolím upřímně řečeno jenom zdát. Nejen to, že zde najdete odemknutý framerate, takže nejste limitováni na 30 fps jako v případě Xbox One i PS4 verzí, ale také zde najdete podporu 4K rozlišení. Kromě toho se samozřejmě můžete těšit na o něco hezčí grafiku u většiny efektů a detailů, jako jsou třeba stíny a textury, včetně lepšího anti-aliasingu.

Need for Speed na počítače vypadá prostě lépe, ostřeji a tudíž i trochu živěji (nehledě na to, že samotné město občas působí polomrtvě). V tom hraje roli i to, že na PC verzi můžete například zaznamenat menší počet pop-inů, což se bude ve velké rychlosti hodit. Nejsou úplně eliminovány a občas si můžete všimnout, že támhle z vašeho otřesného řidičského výkonu vyrostl keř, ale nejde o nic hrozného.

Co si budeme říkat - konzolové verze Need for Speed vypadají dobře a jen těžko se tam hledá něco, z čeho by bylo člověku do pláče, ale počítačová verze má ve zkratce lepší v podstatě všechno; dohlednost, kvalitu stínů a odrazů, lepší anti-aliasing, vylepšenou ambientní okluzi a kvalitnější a detailnější textury. Jakmile si těchto vylepšení všimnete, lze si jich jen těžko odvšimnout. Pokud jde čistě o vizuální stránku, tak PC verze Need for Speed bez debaty vyhrává na plné čáře. A i když nejde tak úplně o rozdíly, kterých by si všiml i krátkozraký dědek, jde o rozdíly, které při porovnávání prostě uvidíte.

Sebedestrukční poznatky

Grafická stránka her ale není všechno a stejně důležitou roli hraje i samotná hratelnost a funkce okolo. V tomto případě je co do obsahu i funkčnosti rozdíl mezi PC verzí a těmi konzolovými poměrně minimální. Pokud se tedy bavíme o samotném základu. Hra na PC obsahuje přibližně polovinu všech updatů, které vyšly na konzole. Tzn. updaty Icons a Legends, update Showcase by měl údajně dorazit krátce po vydání a update s hot rody by snad mohl také brzy dorazit.

Zásadní rozdíl samozřejmě přichází v případě ovládání. Já osobně závodní hry tak často nehraji, takže nemám po ruce žádný volant, který PC verze mimochodem podporují, a také žádný gamepad, který jsem si ještě pořád nepořídil (ale už se na tom pracuje, to je pokrok). Musel jsem se tak spokojit s klávesnicí, z čehož se nejspíš některým závodním nadšencům zatočí hlava kolem, ale jiné východisko neexistovalo, tak se s tím smiřte. Kupodivu ale nebyl s ovládáním auta problém. Všechno reagovalo docela v pořádku, a i přesto, že jsem samozřejmě nemohl docílit takové preciznosti, které bych docílil s gamepadem nebo dokonce volantem, nebyl s ovládáním jediný problém. Tedy s ovládáním auta, abych byl přesný. V něm je totiž všechno poměrně standardní a najdete zde klasický plyn, brzdu, zatáčení, ruční brzdu, nitro a také to manuální řazení a pokud vám něco nebude vyhovovat, není problém si ovládání přenastavit (a to i v případě, že používáte gamepad nebo volant).

S ovládáním všeho okolo už byl trochu problém. Především z toho důvodu, že jde naopak o nestandardní ovládání. Hra totiž aktivně využívá klávesy jako backspace (kterým se dostanete do menu), Home, End, Page Up i Page Down atd. Těmi ovládáte především samotná menu nebo mapu. Chvíli mi trvalo, než jsem si zvyk na to, jak se co přibližně ovládá. Jejich naučení bylo trochu těžší i kvůli tomu, že zprvu na vás vybafnout tutoriálové hlášky, které vás se vším seznámí a zároveň zazdí horní část obrazovky. A vy to musíte číst a ještě se soustředit na jízdu, abyste se někde nevyhnojili. Což platí i pro takové tutoriálové hlášky, které vám krásně vysvětlí, co se to právě na té obrazovce děje.

„Honí vás policie a nesmíte udělat jedinou chybu, jinak zaplatíte docela tučnou pokutu? Ok, tady máte přes půl obrazovky velký text, takže zatímco hrajete, tak si to můžete přečíst a dozvědět se pár zajímavostí.” Tak nějak k tomu hra přistupuje. Nutno také dodat, že během hraní nebudete využívat myš. Osobně jsem narazil na jedinou možnost, kdy myš využít můžete, a to konkrétně ve vaší garáži při prohlížení vašeho vytuněného miláčka. Nikde jinde jsem podporu myši nezaznamenal.

Koňská síla jedné GTX 970

Zatím si Need for Speed nevede špatně. Obsahově je na tom sice, snad zatím, trochu hůř než konzolový protějšek, ale s ovládáním nebyl problém a samotná hra vypadá lépe. Nejvíce očí se ale bezesporu upíná směrem k optimalizaci. Nejdůležitější otázka snad u každé PC hry - rozjede to ta moje rachotina? A odpověď? U Need for Speed je docela dost pravděpodobné, že jo.

Sám jsem měl z optimalizace trochu strach. Ani ne tak z toho, že bych hru na GTX 970 s i5-6400 nerozjel, zvlášť když je mezi minimálnimi požadavky GTX 750Ti a i3-4130, jako spíš z toho, že bych musel přítomnost špatné optimalizace sdělovat právě já. Naštěstí mě nic takového nečeká. Optimalizace není úplně perfektní, to ano, ale je prostě dobrá.

Po chvíli testování vlastně stačilo snížit kvalitu stínů o jeden stupeň (změny jsem si vážně nevšiml) a nebyl problém hru rozjet na 60 fps. A to klidně i na rozlišení 2057×1286, kterého jsem dosáhl díky DSR. Propadnutí snímků jsem si všiml pouze ve dvou případech - jednak na začátku závodů, během kterých je všude kolem dost kouře z pneumatik ostatních hráčů (živých i umělých), přičemž po chvilce kouř zmizí a snímky vyskočí nad 60. Druhý případ se několikrát objevuje při přejezdu po určitém místě na určitém mostě nebo dalších vyvýšenějších místech s výhledem na několik ulic dole, v takovém případě jdou snímky dolů pouze o tři, čtyři čísla. Ve zbytku hry jsou ale snímky stále nad 60 a jinak dolů nejdou, ani kdybych se stavěl na střechu.

I [vložte název svého oblíbeného auta] má své chyby

Need for Speed, stejně jako úplně jako každá jiná hra, se nevyhnul chybám, které mohou být pro některé překážkou. NFS má ve zkratce porodní bolesti, které nemusí vytvořit úplně ten nejlepší první dojem. Stejně jako tomu bylo i v mém případě.

Po odemknutí hry o půlnoci jsem ji zapnul, několik vteřin jsem sledoval černou obrazovku a poté na mě vyskočilo okno, že program přestal pracovat. Tak jsem hru pustil znova a naštěstí se mi na druhý pokus povedlo dostat do menu. Po vybrání položky „Play” jsem si musel odsedět hrané video a když jsem se pak dostal ke hraní, tak jsem měl za úkol dojet ke garáži. Po přijetí do ní jsem opět sledoval hrané video, poté mě hra pustila k výběru auta a jakmile mě vyhodila z garáže ven, tak se zasekla. Takže následovalo opětovné spuštění hry, během kterého program přestal opět pracovat. Když se mi pak podařilo konečně dostat normálně do hry, tak už všechno jelo většinu času v pořádku a už mě nečekaly žádné záseky, i když hra po startu i během hraní ještě několikrát výjimečně spadla. To ale neznamená, že mě nečekaly ani další problémy. Po zhruba hodině hraní vypadly servery a samozřejmě jsem si prostě nemohl zahrát, takže jsem se šel radši věnovat psaní tohohle článku. Při dalším testování už servery nevypadly, mohlo jít o výjimečný případ v den vydání, ale prostě se to stalo.

Bohužel to ale pořád neznamená, že je hra i bez dalších chyb. Nějaké menší nedodělky v pohodě p(r)ominu, ale jednou se mi stalo, že silnice přede mnou prostě zmizela a já začal padat dolů do neznáma. Nevěříte? Věřte. Později se mi totéž podařilo uměle zrekonstruovat tím, že jsem začal stahoval jinou hru na stejný disk. Takže pokud si hru nainstalujete na pomalejší disk (čtěte ne-SSD, tzn. standardní HDD), který budete zatěžovat i něčím jiným, než samotnou hrou, můžou nastat vyloženě vážně problémy, kvůli kterým pořádně nedojedete ani jeden závod. Můžou a nemusí, ale počítejte s tím.

Jednou se mi také stalo to, že jsem ťuknul do místního taxíku a ten prostě zmizel. Kromě toho je ale hledání chyb poměrně obtížné. Hra funguje relativně jak má. Jediný problém přichází tak maximálně v tom, že někomu může hra připadat stereotypní, že má debilní umělou inteligenci nebo že má obecně málo obsahu, ale to už jde nad rámec PC verze jako takové. A v případě, že nevíte, co od hry čekat, stačí si přečíst naší recenzi PS4 verze.

Stručně řečeno je to tedy takhle - PC verze Need for Speed není perfektní, ale zároveň je v dnešní době poměrně ojediněle kvalitní. Ovládá se dobře, optimalizace je takřka ukázková (a pokud vlastníte nějaký normální počítač, pak byste neměli mít problémy), ale najde se několik chyb a ve finále stále záleží na tom, jak vás bude bavit samotná hra. Pokud jste si ale na hru brousili nehty a netrpělivě jste vyhlíželi vydání počítačové verze a zároveň máte perfektní představu o tom, co čekat, tak k tomu lze dodat jen jednu věc: Myslím, že čekání se vyplatilo. Mohlo to dopadnout líp, ale mohlo to dopadnout daleko, daleko hůř.

Rozdíl mezi maximálním (vlevo) a minimálním (vpravo) nastavením grafiky

Hráno na sestavě:

OS: Windows 10 - 64bitProcesor: Intel Core i5-6400 (~2,7 GHz)Grafická karta: Nvidia GTX 970 (4 GB)Paměť: 16 GB RAM

Minimální požadavky pro 720p při 30fps s low nastavením

Procesor: Intel Core i3-4130 nebo ekvivalentGrafická karta: NVIDIA GeForce GTX 750Ti 2GB nebo AMD Radeon HD7850 2GBOperační paměť: 6 GB RAM

Doporučené požadavky pro 1080p při 60fps s high nastavením

Procesor: Intel Core i5-4690 nebo ekvivalentGrafická karta: NVIDIA GeForce GTX 970 4GB nebo AMD Radeon R9 290 4GBPaměť: 8 GB RAM

Neměnné požadavky:

OS: Windows 7 - 64bit nebo novějšíMísto na disku: 30 GBGrafická karta s podporou DX11

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama