DiRT 4 - rallye pro každého
DiRT 4 Recenze DiRT 4 - rallye pro každého

DiRT 4 - rallye pro každého

Michal Jonáš

Michal Jonáš

49

Po náročném DiRT Rally je tu další pokus, tentokrát o podstatně přístupnější prašné závody pro všechny hráče.

Reklama

Recenzovaná verze: PS4

Nedávný DiRT Rally byl takový malý pokus, jestli se náročná a poctivá rally hra vůbec ujme. A ejhle, DiRT Rally se prodává stále fajnově, ale jedna skupina hráčů na něj žehrala, že je moc obtížný a pro méně zkušené a nenáročné publikum nehratelný. A tak logicky v Codemasters oprášili arkádový DiRT 3 a na jeho základech vytvořili zase další rally hru, tentokrát určenou pro všechny ty, kterým přišel minulý titul moc obtížný a nudný. Jenže jak si znovu neznepřátelit tu druhou klaku hardcore fanoušků, kteří preferují náročné akurátní rally? Jednoduše jim DiRT 4 nabízí speciální režim ovládání, který sice není až tak drsný jako v DiRT Rally, ale vychází z něj a hodně se mu přibližuje. Nu a pro všechny ostatní tu je staré známé arkádovější řízení z DiRT 3, v němž se reálné síly působící na vozidlo asi o 30 % utlumí.

„Simulace sil již není tak striktní jako minule.”

Vůbec nápad na dva zcela odlišné režimy řízení je dost unikátní věc. Sice mnoho jiných her nabízí různé módy řízení s odlišně nastavenou fyzikou zcela běžně, ale takový velký rozdíl tu nikdy nebyl. Aby bylo jasno, ani ten náročnější simulační mód není taková darda jako v DiRT Rally či ve starém dobrém Richardu Burnsovi, protože nová hra má být přístupnější i na vyšší obtížnosti. Simulace sil již není tak striktní jako minule a proto na vůz působí asi o 20 % slabší fyzika prostředí a jízdy než v DiRT Rally. I tak je ale jízda na obtížnější notě slušná výzva, protože v drtivé většině auta vylétnou v zatáčce dříve, než si to vůbec stihnete uvědomit. A podobně ani v tom jednodušším hráčském řízení nejezdí autíčka tak po kolejích, jako v hodně benevolentní trojce, kde to můžete švihat pomalu dvě stě i do prudší šikany a v pohodě to bez smyku ustojíte.

Navrhněte si vlastní erzetu

Dobré je, že oba režimy si můžete mezi závody kdykoli v hlavním menu přepínat a rychle tak zjistíte, jako jsou obě varianty odlišné. A pozor, to je jen první ze dvou unikátních nápadů ve hře! Tím druhým je revoluční systém rychlostních zkoušek a etap, který již úplně opouští hotové lokace a erzety, abyste si mohli vytvořit své vlastní! Tvůrce z Codemasters k unikátnímu editoru tratí dohnala prozaická situace: vypršely jim totiž všechny licence na skutečné tratě z DiRT Rally, přičemž nové by stejně nedostali kvůli exkluzivitě oficiální WRC série od Kylotonnu. Mohli si prostě vymyslet tratě nové a smyšlené, ale tým pod vedením starého vývojářského barda Paula Colemana (tomu líbejte nohy, protože právě on u vedení prosadil syrové DiRT Rally) oprášil editor tratí z druhého V-Rally z roku 1999. Právě ve V-Rally 2 se zřejmě podobný editor objevil naposledy.

Od protinožců k drakovi

Abyste tomu rozuměli, stále ve hře existují hotové erzety dopředu připravené vývojáři, jež jsou umístěné do pěti lokací: Austrálie, Španělska, Švédska, USA a Walesu. Což je mimochodem přesný počet zemí, jako má předešlý DiRT 3 (DiRT Rally má jednu navíc). Všechny takovéto tratě jsou ale za prvé kompletně smyšlené a nemají žádný reálný předobraz. A za druhé jsou taktéž dopředu vytvořené v tom samém editoru zvaném Your Stage, jaký použijete i vy. Jediné, co reálně sedí, je samozřejmě povrch a celkový ráz každé krajiny, takže stejně jako ve skutečnosti si zajezdíte na hlíně, šotolině, asfaltu, sněhu i ledu.

„Ve Švédsku tvůrci znovu použili své měkké sněhové závěje.”

V rámci vlastních závodů si ale můžete tratě navrhnout své vlastní. Stačí jen dvěma stupnicemi poladit délku (od 2 do 13 km na erzetu) a komplexnost, tedy jak bude cesta rovná či zavinutá. Pak už zbývá jen zvolit denní dobu a počasí, načež si můžete svá dílka uložit a hned si je projet sami nebo v multiplayeru. Asi nemusím dodávat, že díky tomu má část hry klasického rallye doslova nekonečnou životnost. Tedy, pokud se vám těch pět lokací, což není mnoho, rychle neojezdí.

Jakkoli jsem byl prve k tomuto editoru skeptický, musím uznat, že funguje znamenitě a díky němu jsou zdejší tratě o řád rozmanitější než v DiRT Rally. V klasické rallye bojujete proti neúprosným stopkám v tabulce 30 smyšlených jezdců, přičemž nechybí ani anonymní česká jména. Velmi kvituji, že ve Švédsku tvůrci znovu použili své měkké sněhové závěje a tak vás ani v DiRT 4 žádný totálně pancéřovaný sníh neotočí do hodin, jako vesměs všude jinde.

Starý kámoš je zpět

Odkaz Colina McRae je, i když to není na první pohled vidět, v DiRTu stále živ, však jeho rodina pro každý titul nechává Codemasters potřebné licence zdarma, zatímco vývojáři na oplátku financují charitativní projekty se slavným jménem ve znaku. A tak je mi velkou ctí jako vašeho hlavního navigátora přivítat navrátivšího se Colinova mitfáru Nickyho Grista! Starý McRayeho kamarád nově namluvil celý pace notes do kariéry a když si k němu můžete nastavit i časování, tak tu myslím nebude mít nikdo připomínky ke špatné navigaci, jak je tomu u WRC her od Milestone a Kylotonnu. Drobnou, ale praktickou pomůckou je také ukazatel aktuálně vedoucího jezdce při rally, takže vždy vidíte, jak si v erzetě stojíte a nemusíte šilhat po tabulce pořadí na straně obrazovky, která odvádí pozornost.

„Poradcem pro rally část hry byl anglický jezdce Kris Meeke.”

Klasické rallye je ale jen první z celkových šesti disciplín a jízdních režimů. Pokud pominu strašlivé tutoriály ze sousední F1 série, tak naposled byla pořádná a opravdu funkční rallye škola v úplně prvním Colin McRae Rally. Pamatujete? Jezdí se tam s naší Felicií Kit Car. Nyní si rally akademii vzali na starosti odborníci na slovo vzatí z profesionální americké školy DirtFish (podoba se jménem hry čistě náhodná) ze státu Washington. Škola tak tvoří samostatnou a dost velkou část, pokrývající 27 lekcí s instruktážním videem a praktickým cvičením, přičemž nic z toho není vůbec povinné. Poradcem pro rally část hry byl anglický jezdec Kris Meeke, mimo jiné pátý z WRC 2015 a vítěz IRC z roku 2009. Kris kdysi sám školu DirtFish absolvoval a tak se i sám podílel na sestavení celého cvičebního plánu. Pokud se nepletu, tak žádný takto obsáhlý tutoriál se v rally hrách ještě neobjevil.

Buginky, buginy a trucky

Základ v DiRTu 3 potvrzuje i druhá, již mnohem živelnější závodní kolonka Land Rush. To jsou hromadné závody pouštních bugin a pickupů, umístěné do tří samostatných lokací v Mexiku a USA. Kratší písčité tratě nabízejí celkem 12 různě dlouhých variant a drandí na nich až 8 vozů najednou. Od minulých dílů se jedná prakticky o shodný režim, protože to samé mají všechny arkádové DiRTy minulosti. Mnoho dalších módů z dřívějška ale zůstalo ležet ladem, což je možná trochu škoda. Nejsou zde žádné závody do vrchu, žádná Gymkhana, super speciálky jeden proti jednomu, drifty ani maratónské etapy z jedničky.

Jedinou částí, na kterou má hra plnou licenci, je mistrovství světa v rallycrossu FIA RX. Chování rallycrossových speciálů zase tvůrcům pomáhal ladit slavný Peter Solberg, dvojnásobný mistr světa v této atraktivní disciplíně. Je proto velká škoda, že hra obsahuje pouze 5 lokací, pročež tři byly prakticky beze změn převzaty z DiRT Rally a jen dvě jsou nové (Francie a Portugalsko). Rallycross je také jediným sportem, kde závodíte proti skutečným jezdcům, ale nemůžu si pomoci, že je licence naprosto nevyužitá, když hra nepokrývá ani polovinu kalendáře šampionátu. Jen pro doplnění, těchto 5 tratí nabízí celkem 14 variant a v rallycrossu najednou soutěží menší smečka až půltuctu vozů.

„Logická je absence všech speciálů WRC.”

A zase bez okřídlených šípů

Z DiRT Showdown se vrací odlehčené jízdy proti času Joyride. Obří porce 61 úkolů ale obsahuje buď obyčejné časovky bez překážek, nebo další variantu s prorážením bedýnek po omezený čas, a to opět v rozsáhlém americkém areálu rallye školy. Poslední samostatnou herní disciplínou je už jen historické rallye, tedy úplně to samé co v rallye výše, pouze s historickými automobily.

Kupodivu garáž svojí velikostí nepřekvapí, protože ukrývá 54 vozů různých časových dekád, rozdělených dokonce do dvaceti výkonnostních tříd. To je sice více, než měl minulý DiRT Rally bez DLC, ale stále méně, než má třetí DiRT se svými 62 vozidly. Co ovšem hodně mrzí, je logická absence všech speciálů WRC, na které má exkluzivitu WRC série od Kylotonnu. Současná nejvýkonnější auta tak zastupují pouze slabší strojovny divize R5, kde ale bohužel chybí naše škodovky jako nejúspěšnější automobily třídy WRC2 posledních let…

Online část zastupují jak pravidelně obměňované výzvy na denní, týdenní a měsíční rotaci (zatím vždy 6 různých jízd), které lze hrát bez placeného online účtu, tak i hráči zakládané závodní seance na platformě RaceNet, kde oproti prvotním proklamacím nechybí ani rallycross. Maximum v internetových závodech je osmička účastníků, ovšem před vydáním hry jsou lobby ještě naprosto prázdné. Ani napotřetí jsme se nedočkali rozdělené obrazovky, tu naposledy nabízí DiRT 3.

Celosvětová rallye série

Největším režimem celé hry je velmi bohatá kariéra pro jednoho hráče, nazvaná GRS - Global Rally Series. Začínáte zde jako závodnické ucho v zapůjčené a ultra pomalé fiestě či adamu a nabíráte zkušenosti v kraťounkých a jednoduchých erzetách v USA. Jak vidno, je opět vidět, že celá hra míří hlavně na severoamerický trh, protože kolem Ameriky se ve hře točí mnoho věcí. Oproti dnešním zvyklostem hra lokace ani auta nijak rychle nestřídá, tak si musíte zvyknout, že budete nějaký čas zajíždět stále ty samé lokace s tím samým vozem, než se zase přesunete o dům a třídu dále. Někomu to nemusí vyhovovat, ale je to rozhodně uvěřitelnější, než když již od začátku létáte po celém světě a šrotujete jedno auto za druhým.

„Zvuky většiny motorů aut jsou profesionálně nahrané.”

Umělí jezdci konkurují čtyřmi obtížnostmi, kdy ta vrcholná je opravdu fest tuhá a nesmíte na trati udělat žádnou chybičku. Co chybičku, nesmíte skoro ani pustit nohu z plynu, nicméně na první stupínky není problémem po dvou shakedownech v pohodě vyhrát doslova o parník. Oproti DiRT Rally čtyřka již umožňuje poštelovat celou plejádu asistentů i v simulačním ovládání, takže tu svoji laťku si tady najde opravdu každý. Kariéra se musí několik hodin trochu přetrpět ve vypůjčených vozech, protože později si za vyježděné peníze a splněné úkoly od sponzorů založíte svůj vlastní tým a koupíte své první auto. Management závodní stáje je dost promakaný, kdy si zvelebujete a rozšiřujete zázemí, což vám např. dovolí ubytovat více závodních inženýrů, jež vám pomohou s nastavením vozů.

Grafickou stránku má na starosti osvědčený domácí engine EGO, na němž běží všechny závodní hry od Codemasters a i v DiRT 4 dělá dobrou práci. Sice bych asi nepodepsal, že na PS4 hra běží v 60 FPS, ale minimálně tu třicítku dává docela s přehledem, byť občas se zakucká i pod tuto hranici. Obrázek je dostatečně ostrý, viditelnost daleká, ale na takovou Forzu Horizon 3 DiRT samozřejmě nemá. Nicméně funkční a pohlednou grafiku stále dostanete i na konzolích (na PC hra vypadá o dost lépe), což bohatě stačí. Jakkoli hudební podkres tvoří již výhradně licencované skladby, muzika mne nijak neoslovila i hned jsem jí vypnul. Zvuky většiny motorů aut jsou ale profesionálně nahrané a tak se s luxem a mixérem konkurenčních her od Milestone a Kylotonnu nedají vůbec srovnávat.

Když do pračky jako prášek nasypete DiRT Rally a jako aviváž DiRT 3, po dokončení praní na 30° vám vypadne prádlo s logem DiRT 4. Přesně takto působí zdařilý mix náročného i pohodového rally hraní, který je v sérii důstojným pokračovatelem nejdelší řady rallye her na světě.

DiRT 4 koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

DiRT 4

Verdikt

Důstojný nástupce arkádové odnože DiRT série fakt báječně jezdí, jen toho obsahu není tolik, jako v dřívějších dílech.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

delší a zábavnější kariéra než v DiRT Rally
editor tratí s nekonečnou životností
pohledná a ostrá grafika
dva odlišné režimy ovládání
praktická škola rallye
blbnutí v Joyride módu
navigace Nickyho Grista
měkké závěje ve Švédsku
méně režimů jízdy než ve starších dílech
menší počet aut
zlobivé snímkování na PS4
chybí WRC vozy a Škoda
absence split-screenu
slabší multiplayer
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama