DiRT Rally – návrat ke kořenům
DiRT Rally Recenze DiRT Rally – návrat ke kořenům

DiRT Rally – návrat ke kořenům

Jakub Hladík

Jakub Hladík

32

Kvalitních závodních her z prostředí rally je jako šafránu. Jak to ale dopadne, když se u Codemasters rozhodnou pro návrat ke kořenům?

Reklama

Závodních her zaměřených na okruhy je až moc, milovníci rally mají naopak trochu smůlu. DiRTy se od původní série Colin McRae Rally odklonily až moc a oficiální hře WRC se naopak nedaří. Poslední povedené závody z tohoto prostředí se tak paradoxně objevily jako DLC ve Forze Horizon. A ti opravdoví fajnšmekři zůstávají u desetiletí starého RBR, které drží při životě hromada modů. U Codies naštěstí přišli s myšlenkou opustit Kena Blocka, Gymkhanu a všechny tyhle záležitosti, jenž sice pobaví, ale zároveň kradou místo pro pravý závodní obsah. Místo toho se vše vrací ke kořenům spolu s tím nejlepším z prvního DiRTu, takže si vedle Rally užijeme i Rallycross a Hill Climb.

Komunita vývojářem

Situace u DiRT 3, kdy si hráči doslova vymohli DLC s Monte Carlem, a oficiální fórum plné neustálých žádostí o pořádnou rally hru s tím nejlepším obsahem. Tyto skutečnosti vedly k tomu, že se Codemasters rozhodlo nové DiRTy vyvíjet společně s komunitou. Už v květnu vyšla hra v předběžném přístupu a studio pečlivě naslouchalo všem možným připomínkám. Díky tomu se hra již od začátku rýsuje více jako simulátor. Zapomeňte na zvýraznění ideální trasy i brzdných bodů. Jakýkoli závod už opravdu nejde odjet s „prstem v nose“… anebo na klávesnici. Pokud se chystáte hrát, rozhodně si připravte volant nebo alespoň gamepad. V horní třetině pořadí online výzev se neobjevuje nikdo, kdo by závod odjel na klávesnici. Hra na to není v podstatě určená a pak by akorát hrozilo, že ji vzteky zahodíte.

Zapomeňte na zvýraznění ideální trasy i brzdných bodů. Chybí také flashback.

Bez restartu ani ránu

Svou první rally v kariéře odjedete s „pomalými“ předokolkami ze šedesátek a tak bude dost času si zvyknout na ovládání i všechno okolo. Flashback naprosto chybí, po velké chybě nezbývá než využít restartu a začít znovu. Tím se navíc snižuje odměna za dojetý závod a to je škoda, jelikož herní kredity nutně potřebujete na nákup lepších aut. O závoďácích pro Rallycross a Hill Climb ani nemluvě. Že hru opravdu ovládáte, si můžete říci, až když odjedete celý závod bez restartu a zároveň na bedně. Do cíle sice můžete dojet s téměř rozebraným vozem, proraženým chladičem a polovinou výkonu, jenže to můžete na vítězství zapomenout a s rozebraným autem pak vydržet až do servisu. Bez něj dojde mezi zkouškami leda k výměně píchnuté gumy. Vzhledový model poškození by zasloužil trochu lepší zpracování, ale důležitější je, jak se vůz po poškození chová, což funguje skvěle.

Věnec nebo kotrmelec

Jakoby autoři chtěli, aby se výstižný popis jízdního stylu legendárního Colina McRae „věnec nebo kotrmelec“ podepsal i na hře. Pokud chcete vyhrát, pak vám nezbývá, než jet totální flat out a doufat, že to prostě vyjde. Flashback tu chybí a po větší chybě buď ztratíte drahocenný čas, nebo se restartem vrátíte na začátek erzety. A to po několikátém pokusu může přestat bavit. Stejně tak není problém prorazit pneumatiku – buď po chybě, nebo třeba o kámen skrytý ve sněhu. Dojedete do cíle po disku, nebo si dobrovolně zvolíte přičtení minuty a půl za její výměnu? Obojí bývá koncem nadějí na slušný výsledek.

Zhatit plány může i pouhý výlet mimo, jelikož za navrácení na trať získáte 15vteřinovou penalizaci. Někdy k tomu dojde samovolně, jindy má hráč čas na pokus o vyškrábání se zpět. Bohužel se tak občas stane v nevhodné chvíli. To neplatí o vyjetí mezi diváky, tam návrat na trať a +15s celkem chápeme. Raději si tedy dávejte bacha na fotografa uvnitř vracáku. 10vteřinová penalizace naskočí i v případě ulitého startu. Každá ztracená vteřinka opravdu zabolí, jenže vyhrát se dá pouze s jízdou na plný plyn a kolikrát dost naslepo. Prostě přesně tak, jak jezdil Colin…

Neznalost tratě neomlouvá...

K vítězství to ovšem pořád stačit nemusí. Především v uskákaném Finsku, kde do většiny zatáček není vůbec vidět. Snad půlka tamních tratí obsahuje horizont uprostřed ostřejší zatáčky. Kdo nechce ztrácet čas, musí to do nich švihat hlava nehlava. Znalost tratě pak pomáhá mnohem více, než navigátorova slova. Hra obsahuje Německo, Švédsko, Finsko, Wales, Řecko a Monte Carlo, což spolu s využitím tratí v obou směrech a spojováním těch kratších do delších znamená, že si je (naštěstí?) můžete celkem rychle zapamatovat. Zastoupení všech povrchů bylo splněno a víc jako kdyby nebylo potřeba. Naštěstí jsou tu faktory, které dokáží nadělat neplechu a to proměnlivé počasí a denní doba. Máte najezděný legendární průsmyk Col de Torini? Nevadí, přihodíme déšť a tmu a teď se ukažte, jak dojedete do cíle v konkurenceschopném čase.

Skandinávský švih

DiRTy nabízí svojí klasickou širokou škálu závoďáků od starého Mini Coopera přes legendární skupinu B až po aktuální WRCa včetně věčně vítězného Pola. Každý vůz je doopravdy jiný - předokolky jsou nejrychlejší, když umíte skandinávský švih, zadokolky smíte v zatáčkách jen mírně šimrat na plynu a novodobé čtyřkolky naopak jedou jako po kolejích, tedy pokud nevletíte do vracáku dvoustovkou. Takové zadokolky ze skupiny B pak dokazují, že to byly opravdové bestie, které kdysi řídili jen ti, kdož měli velké... však vy víte co :) Všech 30 rally aut, 6 RX a 3 vrchařská auta si můžete kdykoli vyzkoušet ve volné hře. Nemusíte tedy riskovat utrácení těžce vydělaných kreditů za vůz, jenž vám nebude sedět.

Levá černá chlupatá zubatá

Hlášku z nejmenovaného filmu sice spolujezdec neřekne, ale možná si na ni vzpomenete, když zaslechnete „Left five, over horizont, don’t cut, rock outside, be brave“. Nenechte se tím rozhodit, jinak skončíte v lese. Podobných zamotaných hlášek je ve hře totiž víc a posouvají tuhle zábavu blíže k realitě. Máte pocit, že vám spolujezdec hlásí noty moc pozdě nebo naopak tak brzy, že na zatáčku zapomenete dřív, než k ní dojedete? Nevadí, k dispozici je 5 stupňů nastavení a každý si tak najde svoje. Podobně si můžete nastavit pohled zevnitř vozu. Sedačku lze zvednout nebo posunout dopředu a pozměnit jde i samotný úhel pohledu. Díky tomu už nemáte palubní desku přes půl obrazovky a výhled vozu se více blíží realitě. Při pohledu z kokpitu se změní také samotné zvuky, takže motor i odlétávající kamení zní, jako když sedíte uvnitř vozu.

Za využívání tohoto pohledu navíc získáte jeden z mnoha procentuálních bonusů ke všem získaným kreditům. Ty další jsou za kompletní vypnutí HUDu a za vypnutí všech možných asistentů jako protiprokluz, ABS apod. Rozhodně si vypněte alespoň pomocníka startu, místo něj podržte ruční brzdu, přidejte plný plyn a poctivě testujte své startovní reakce. Jste opravdoví fajnšmekři? Povypínejte všechny pomocníky, zvolte manuální řazení, vyrazte na trať a začněte se učit. Jedině tak lze dosahovat ty naprosto nejlepší časy, ale to vlastně platí u závodních her obecně.

Týmová práce

Tak trochu po vzoru GRiDů má hráč k dispozici jakousi obdobu týmu. Nejedná se o žádného týmového kolegu, ale o tým techniků, kteří se starají o vůz. Nezrychlují opravy v servisu, nýbrž vývoj komponentů. Každý vůz tak může být o něco rychlejší, než při jeho pořízení. Šéf je k dispozici od začátku, další mechaniky si můžete najmout až po odemčení slotů na základě odjetých kilometrů. Mechanici mají různou úroveň schopností a navíc je lze vylepšovat s pomocí perků. Týmu je rozhodně dobré věnovat pozornost a pečlivě vybírat, protože specialista na německé novodobé čtyřkolky se zaměřením na mezinápravový diferenciál vám zadokolku ze staré školy moc nevylepší. Zvládnout se to dá, i když těmhle věcem moc nerozumíte. Pokud se o tým nestaráte nebo jen pozapomenete prodloužit smlouvu, tak se nic moc nestane. Jen prostě bude vývoj jednotlivých vylepšení trvat o něco déle.

Kariéra místo volby obtížnosti

Oproti všem zvyklostem si v kariérní části nemůžete vybrat stupeň obtížnosti. Místo toho začínáte v šampionátu Open, nazvaném podle nejnižší obtížnosti, obsahující 6 závodů v jednotlivých zemích po 4 RZ. Nejlepší trojice na konci sezóny postoupí o úroveň resp. o stupeň obtížnosti nahoru, přidají se 2 RZ v každém závodě, zrychlí se soupeři a začnou se objevovat noční a příležitostně i výrazně delší zkoušky. Cesta na vrchol vede z kategorie Open přes Clubman, Professional, Elite a Master. V openu se dá bez problémů dojíždět na 2. místě, na vítězství potřebujete jezdit rychle a bez chyb.

Přesto se nemusíte bát, jelikož si začnete pamatovat tratě a obtížnost roste hlavně v podobě více zkoušek, tmy a delších úseků. Rychlost prvního zůstává podobná a spíše se přibližuje zbytek světa, tudíž se v Top3 udržíte celkem snadno. Navíc mám tak trochu pocit, že se obtížnost pořád lehce přizpůsobuje a pokud jedete relativně rychle a nekácíte stromy, tak je bedna blízko. Navíc je to celkem zábavná výzva, díky které se musíte zlepšovat a snažit. Dříve si hráč mohl vybrat nejnižší úroveň a dojíždět první aniž by ho to stálo sebevětší úsilí.

Rallycross a Joker lap

Když vývoj v rámci předběžného přístupu dospěl do své poloviny, tak Codies oznámili opravdu zajímavou spolupráci a to oficiální spojení se světovým šampionátem v Rallycrossu. Celý formát těchto závodů tak získal odpovídající pravidla včetně reálných tratí. Závodní víkend začíná čtveřicí rozjížděk. Do prvního „heatu“ se losuje, rozdělení v těch dalších odpovídá aktuálnímu pořadí v tabulce. A pozor – nejde jen o to vyhrát svou rozjížďku, časy se porovnávají napříč všemi rozjížďkami daného kola a teprve pak se rozdělují body. 12 jezdců postupuje do dvou semifinále a odtud celkem 6 do finále. Rozjížďky tak určují především startovní pozici. Po postupu na profesionální úroveň se navíc zpřístupní FIA World Rallycross Championship, kde jsou nezkrácené podoby tratí a také kompletní soupiska reálných závodníků včetně letošního mistra Pettera Solberga, což je mimochodem mistr světa v rally z roku 2003.

Oficiální pravidla znamenají ještě jednu důležitou věc a tím je Joker lap. Během každého závodu je potřeba využít žolíka a zajet do odbočky trati, která je delší a většinou i s nějakou tou opravdu ostrou zatáčkou. Je jen na vás, kdy tak uděláte a jestli se z této povinnosti stane výhoda nebo nevýhoda. Týmový inženýr naštěstí do intercomu hlásí, kdo kdy jokeru využívá, kolik jste jeho projetím ztratili pozic a kdo před vámi ještě musí do odbočky zajet. Všechny vozy mají naprosto stejný výkon, souboje jsou kolo na kolo a využívání žolíků tak hraje opravdu velkou roli. Stewardi pak dávají pozor na ulitý start a zkracování zatáček. První ocení jokerem navíc, zkracování pěti vteřinami k času o čemž se ovšem dozvíte až po závodě. Rallycross je ve spojení s oficiálním šampionátem naprosto skvěle zpracovanou součástí hry. Jen je škoda, že hra obsahuje pouze 3 z 12 tratí, na kterých se šampionát doopravdy jezdí. Není to trochu málo?

Zachraňte Pikes Peak!

Světově nejznámější závod do vrchu prožívá úpadek kvůli nucenému vyasfaltování. Rekordy padají jak hrušky a už to není ono. Ne tak ve hře! Zvolit totiž lze jak aktuální, tak dřívější podobu Pikes Peaku, což je prostě super. A jelikož se trať jinak nezměnila, tak doporučuji vzít první DiRTy, stejné auto a zkusit si porovnat, co všechno se změnilo k mnohem, mnohem lepšímu. Tedy až na to, že tehdy dojel na vrchol kdejaký ňouma s klávesnicí, a teď budete potřebovat desetiminutové soustředění a pěknou dávku odvahy.

Odvahu budete potřebovat i při jakékoli hře online. Výzvy skrývají různé záludnosti a především je není možné restartovat, tudíž musíte jet opatrně, bez chyb a přesto rychle. Denní má jednu zkoušku, týdenní už šest a měsíční rovnou 24. K dispozici je jen určený vůz nebo určitá kategorie a po každých dvou RZ je servis. Za každou odjetou výzvu získá hráč kredity a vyblbnout se s ostatními můžete také uvnitř lig (tu svou má i Zing ;)). Teprve v multiplayeru tak uvidíte, jak rychlí doopravdy jste a nejspíše budete muset lehce změnit jízdní styl. V kariéře si vozy klidně rozbíjejte, ale tady musíte především dojet do cíle na první dobrou. Vedle výzev jsou zde ještě PVP eventy nabízející přímé rallycrossové souboje. A to je teprve ta správná dávka napětí.

Codemasters závodní hry prostě umí

U Codies se rozhodli opět něco vytřískat ze své oblíbené značky. Že to zní škodolibě? Ale kdepak! Můžou si to totiž dovolit, jelikož je DiRT Rally opravdu povedeným titulem, který by mohl být lepší snad jen, kdyby získal více tratí. I když méně je někdy více. Být to má volba, už bych klepal na dveře studia a předával jim práva na oficiální hru WRC. A těch tratí se snad ještě dočkáme, nevyužití licence na plný šampionát v rallycrossu by bylo velkou chybou a i rally by si zasloužilo ještě pár lokací jako třeba Španělsko, německé vinice nebo nějakou zběsilost jako Safari. Času na to mají ještě dost, DiRT Rally pro Xbox One, PS4 a balená verze na PC vychází až 4. dubna 2016 a svou roli možná bude hrát právě i síla komunity, která nadále zasílá své připomínky a na druhé straně již vytváří celou řadu neoficiálních modů.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

DiRT Rally

Verdikt

Někomu se restart série nedaří, u Codemasters se naopak rozhodli uzavřít pomyslný kruh a DiRTy tak vrátit mnohem blíž ke kořenům celé série. Povedlo se jim to na výbornou, za což vděčí i silné komunitě. Přihodit kompletní sezónu v Rally a Rallycrossu, tak by DiRT Rally už snad ani nešlo překonat.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

skvělý fyzikální model měnící se nastavením pomocníků
výzva v podobě nutnosti neustálého zlepšování sebe sama
nádherně zpracované tratě, zastoupení všech povrchů a profilů
hlášky spolujezdce a inženýra
občas nevhodný automatický návrat na trať
nedostatek tratí
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama