Masivní vylepšení po všech směrech, většina novinek bude i pro starší karty.
Ačkoli hlavním oznámením na konferenci Nvidie v rámci CES byla řada grafických karet RTX 50 s architekturou Blackwell, snad ještě zajímavější novinky se týkají technologií s herními grafikami spojené. Huang je v prezentaci sice zmínil, ale mnohem podrobnější informace jsme pak dostali ještě dodatečně a není toho vůbec málo.
DLSS 4
Nvidia totiž představila další verzi balíku technologií DLSS, která nese číslovku 4. Jako novinku přináší Multi Frame Gen, ale vylepšuje také dosavadní technologie. Jak je to s podporou pro jednotlivé řady, se můžete podívat v přehledné tabulce níže.
Jediná exkluzivní funkce pro RTX 50 je tedy Multi Frame Gen, ten klasický Frame Gen (nově vylepšený) poběží i na RTX 40. Vylepšeného upscalingu, anti-aliasingu DLAA či technologie Ray Reconstruction se dočkají i majitelé řad RTX 20 a RTX 30.
Multi Frame Gen
Pojďme ale na jednotlivé funkce, hlavní novinkou je, jak už tady padlo, Multi Frame Gen. O co jde? Dosavadní generování snímků vytvářelo jeden „falešný“ snímek mezi dva klasicky renderované. Multi Frame Gen ale díky softwarovým i hardwarovým vylepšením architektury Blackwell dokáže generovat hned 3 snímky, což zajistí mnohem vyšší plynulost.
Dosahuje toho při podobné latenci jako generování jednoho snímku s DLSS 3, což je velmi úctyhodný výkon. Oproti klasickému renderování je ale input lag stále navýšen, takže je skutečně zlepšena pouze plynulost a nejde o tradiční nárůst FPS. Nvidia každopádně slibuje konzistentní frame pacing.
Rychlejší a efektivnější Frame Gen
Vylepšením si prošlo také původní generování snímků, jež je k dispozici i na RTX 40. Nově je rychlejší, dokáže tedy plynulost zvednout ještě víc, a co je možná ještě důležitější, potřebuje méně VRAM.
Právě paměťová náročnost v některých hrách zamezovala využití této technologie na nižších grafikách s omezenou kapacitou VRAM, to by se snad nyní mohlo změnit.
Transformer model
Všechny hráče s RTX grafikou pak budou zajímat vylepšení pro upscaling DLSS, anti-aliasing DLAA a Ray Reconstruction, všechny tři technologie totiž přechází na tzv. Transformer model.
Nvidia doposud používala sítě CNN, ale tvrdí, že už narazila na limit toho, co dokáží. Transformer model umí lépe identifikovat vzorce a zároveň se mnohem lépe škáluje, pojme až dvojnásobek parametrů oproti CNN.
Upscaling
Co se týče upscalingu, Transformer model dokáže zajistit nejenom celkově vyšší kvalitu obrazu či nižší ghosting, ale také mnohem lépe zachovává detaily textur, jak jde vidět v ukázce z Horizon Forbidden West.
Ray Reconstruction
Velký nárůst kvality obrazu díky Transformer modelu přináší také Ray Reconstruction, a to především ve scénách s komplexním nasvícením. Nvidia slibuje vyšší detaily, méně ghostingu a eliminaci shimmeringu, jak je vidět v ukázce z Alana Wakea 2.
Široká podpora her
DLSS 4 by mělo dorazit spolu s grafickými kartami RTX 50, tedy 30. ledna, přičemž hned v den vydání bude mít podporu v 75 titulech (seznam zde). Vylepšená verze upscalingu a anti-aliasingu bude zatím pouze v beta verzi, kterou tak bude třeba povolit v aplikaci Nvidia.
Reflex 2
Kromě DLSS 4 došlo ještě na představení technologie Reflex 2. Původní Reflex se stará o snížení latence zhruba o 50 %, a to díky lepší synchronizaci CPU a GPU, Reflex 2 ale zachází ještě mnohem dál, představuje totiž koncept tzv. Frame Warpu.
Nvidia popisuje technologii tak, že zatímco je snímek renderován na GPU, CPU už počítá pozici kamery pro příští snímek. Reflex 2 následně vezme tuto pozici a přenese ji na předchozí snímek, který renderuje GPU. Pozice kamery se aktualizuje velmi často, aby byla k dispozici vždy ta nejnovější.
Samozřejmě takový posun naruší celou scénu a pixely se změní, Nvidia to ale řeší pomocí vlastního předpovídajícího algoritmu, který používá data o kameře, barvách a hloubce z přechozích snímků, aby pixely správně doplnil.
Reflex 2 má přinést další 50% redukci latence, která tak bude zhruba o 75 % nižší oproti nativnímu renderování bez Reflexu. Na rozdíl od prvního Reflexu, jenž pomáhá hlavně při limitaci GPU, se ale Reflex 2 dokáže dobře uplatnit také ve hrách, které jsou limitované výkonem CPU, což jsou často kompetitivní tituly, kam ostatně technologie zamíří jako první.
Zatím je oznámena podpora pro The Finals a Valorant, byť ještě neznáme přesné datum vydání. Jako první bude Reflex 2 vydán pro RTX 50, ale půjde pouze o časovou exkluzivitu, později má dorazit na všechny RTX grafické karty.